Koronavuosina 303000 euroa tienannut Olavi Uusivirta kanavoi 25000 euron korona-apurahan sairaeläkkeellä olevalle äidilleen
SUURIA korona-apurahoja hyvin ansainneista ovat saaneet myös muun muassa Matti Fagerholm eli Mike Monroe, Ville Galle , Reino Nordin ja Eino Eicca Toppinen. 12600 euron korona-apurahan saaneen tutkija Tuomas Hannikaisen kahden vuoden tulot hipovat yhteensä kahta miljoonaa euroa.
HS tavoitti useita listassa mainittuja artisteja, mutta useimmat kieltäytyivät kommentoimasta asiaa. Poikkeuksen tekee Apocalyptican Eicca Toppinen, joka puolustaa päätöstään.
Tietysti hain apurahaa ja käytin sen omaan taiteelliseen työskentelyyn, Toppinen sanoo. Maksoin sillä normaaleja elinkustannuksia, jotta pystyin säveltämään.
Pandemian aikana Toppinen valmisteli muun muassa Bright & Black -nimistä kansainvälistä teosta, jossa raskaan musiikin tekijöiden sävellyksiä sovitetaan orkesterille.
Myös Olavi Uusivirta sai apurahaa. Hän sanoo käyttäneensä rahan elinkustannuksiin ja sairaseläkkeellä olevan äitinsä taloudelliseen tukemiseen.
Kommentit (245)
Tosi törkeetä. Osa näistä tukia saaneista artisteista on tosi hyvätuloisia. Miksi eivät omista säästöistään kustantaneet elämistään niin kuin moni muu? Hyvätuloinen sukulaiseni kustantaa vanhempiensa talon ylläpidon ja ostaa kaikkea tarpeellista heille kun heillä ei ole rahaa. Ei ole mitään koronatukia tähän tarvinnut. Miksi Olavi Uusivirta tarvitsi kun samassa palkkaluokassa oleva sukulaiseni ei ole koskaan käyttänyt vanhempiensa tukemiseen muita kuin omia rahojaan?
No me hoitajat saatiin sinistä valoa.
Tavallaan ymmärrän. Me ollaan yllä pidetty suomalaista kulttuuria vaikeina koronan aikoina. Ilman kulttuuria olisi elämäkin tylsenpää eikö vain.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yleisön asia ole arvioida kuka tarvitsi avustuksia mikäli ehdot sen saamiselle täyttyivät.
Ne ovat yleisön rahoja, joten yleisöllä on oikeus ja velvollisuuskin arvioida ja kritisoida, miten heidän rahansa on käytetty. Tässä tapauksessa paskasti. Niin se demokratia toimii.
Fittu tätä hommaa, sopeutumisrahat tuoreessa muistissa ja nyt vielä tämä!
Eipä mitään, kävin työhaastattelussa ja työsopimusta tarjottiin mutta em. asiat huomioiden en ottanut työtä vastaan koska liiton päivärahoja on jäljellä.
Sitten kun ansioidonnaiset ovat päättymässä, käyn näpäyttämässä töitä sen puolisen vuotta niin voin taas 400 päivää ihmetellä tätä maailmanmenoa hissukseen irti oravanpyörästä.
Kaikki vain nyt ajamaan omaa etua, ei tämä enää moraalisesti tunnu väärältä toiminnalta, kansanedustajat näyttävät näiden raharikkaiden julkimoiden kanssa verorahojemme kuppauksen tahdin.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan ymmärrän. Me ollaan yllä pidetty suomalaista kulttuuria vaikeina koronan aikoina. Ilman kulttuuria olisi elämäkin tylsenpää eikö vain.
Ihmiskunta pärjäisi mainiosti ilman Olavin änkytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Taisi Olavi ilmestyä linjoille puolustelemaan itseään.
Kirjoitustaito ei oikein ole hanskassa.
kai nyt ghettomasa sai parisataa donnai kans apurahoja hienoon musiikiinsa? Sanna välittää jauhojengilel tukia, esim Almalle
Kuunnelkaa kunnon bändejä kotiteollisuus viikate siinä muutama
Kokonaisuudessaan ihan käsittämätöntä että kulttuuriväki edes kehtaa valittaa siitä että "meidän työntekomme estettiin"..niinpä kas kun oli vakava koronatilanne, niin moni muukin oli estynyt tekemään omia töitään, niitä joita ei voi etätyönä suorittaa...vaikkapa parturi-kampaajat, kosmetologit, hierojat etc. Erona se että kulttuuriväki näköjään sai suurista tuloistaan huolimatta korvauksia. Kiitollinen pitäisi olla, eikä valittaa...kuten liian moni kulttuuriväen jäsen näyttää nyt valittavan...
Uusivirta tekee itsestään aina vain typerämmän noilla selittelyillään. Vastaus hänen kysymykseensä, onko hän pelkkä ahne p*skiainen: KYLLÄ ON!
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa kunnon bändejä kotiteollisuus viikate siinä muutama
kotiteollisuus on Suomen surkein bändi
tietysti rap muusikkojen ohella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä myöskään Eicca Toppisen kommentista että käytti tuet elämiseen että pystyi säveltämään.
Eikö hyvin menestynyt taiteilija pitäisi elää puskurilla hiljaisen kauden, kuten joutuivat elämään ne jotka koronan takia jäivät työttömiksi ja lomautettiin.Muutenkin taiteilijoiden pitäisi ymmärtää, että jos alalle lähtee, eletään markkinatalouden säännöillä. Minusta kaikki valtion tuki taiteilijoille pitäisi lakkauttaa. On jotenkin elitististä ajatella, että joku valtion nutturapääkonferessi Ymmärtää Taidetta Paremmin Ja Ylevämmin kuin loppukäyttäjä.
Kuka se Ranskassa asuva maalari olikaan, joka ei ole huolinut näitä apurahoja, vaikka oli ihan tyrkytetty? Oli sitä mieltä, että jos kansa ei osta hänen taulujaan, ei hänen kannata niitä maalata.
Anyway takaisin koronaan. Taide-ja viihdelalla pitäisi ymmärtää alan epävarmuus ja elää sen kanssa, tai ruveta vaikka kirjanpitäjäksi. Eikös se paras taide synny elämää ymmärtäen ja tuskan kautta, ei taitelijoiden elämää pidä pehmustella liikaa. Sekin on vaihtoehto, että tekee jotain turvallista työtä elääkseen ja taiteilee vapaa-ajalla. Aika moni meistä tekee niin.
Jep. Mun miehen työtutuissa on paljon harrastelijamuusikoita, yksi säveltää, yhdellä bändi tekee keikkaa...Tietty sitten kun on siinä tilassa että voi pitää taukoa ihan huvikseen, on tarpeeksi suosittu tekemään musiikkia kokopäiväisesti.
Sitten kun kulttuuriala näivettyisi niin täällä itkettäisiin miksei hallitus tee mitään. Aina väärinpäin.
saiko Eppu Normaali aikoinaan apurahaa tai Sielun Veljet tai Kingston Wall?
ei, itse tekivät autotalleissa musiikkia ja treenasivat pää veressä lumihjangessa, ja tekivät itse aitoa musaa itse soittamalla kaiken
nyt kaikenmaailman rappinulikat haluaat painaa tietsikan nappeja ja mölistä rap-mölinää ja kuvitellaan että tämä on suurta taidetta kun puhutaan huumeista ja viinasta ja autoista ja kukaan ei osaa edes lukea kirjoittaa saati soittaa
ja SANNA ja hallituksen tytöt työntää näille idiooteille rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi Olavi ilmestyä linjoille puolustelemaan itseään.
Kirjoitustaito ei oikein ole hanskassa.
Olavi ei ruudinkeksijältä näytä/vaikuta.
faarao kirjoitti:
ei, itse tekivät autotalleissa musiikkia ja treenasivat pää veressä lumihjangessa, ja tekivät itse aitoa musaa itse soittamalla kaiken
nyt kaikenmaailman rappinulikat haluaat painaa tietsikan nappeja ja mölistä rap-mölinää ja kuvitellaan että tämä on suurta taidetta kun puhutaan huumeista ja viinasta ja autoista ja kukaan ei osaa edes lukea kirjoittaa saati soittaa
Maailma muuttuu. Tää on sitä mitä kansa nykyisin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
faarao kirjoitti:
Maailma muuttuu. Tää on sitä mitä kansa nykyisin haluaa.
Jos niin, niin sittenhän se yleisö tuottaa ne tulotkin, eikä tarvitse kerjätä verorahoja.
Eli puhuit juuri itsesi pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös taiteilija. Olen kyllä sitä mieltä, että maailma ei tarvitse taidettani. Jos joku pitää siitä, niin hyvä.
Taidetta versoaa vaikka kivenkolosta, kun siihen on palo.
Mielestäni taideapurahat voisi lakkauttaa ja panostaa enemmän julkisiin tiloihin, jossa olisi tekniikan opetusta ja laitteita. Oodi on hyvä esimerkki siitä, miten kansalaisten saataville on tuotu erilaisia teknisiä laitteita. Nuorten tekemistä ja harrastustuksia pitäisi tukea enemmän.
Jos taidetta ei osta kukaan, ehkä sitä ei tarvitse tehdä. Tai sitten pitää tehdä niillä resursseilla, joita on.
miksi kaikki paskimmat "muusikot", rap-artistit jauhojengiläiset, ja ihmelespouden ja ulosteen tutkijat saavat hirveitä tukirahoja, unohtamatta "huono äiti"-ruokatuotteita , hip hopin merkitys suomalaiseen nykyfeminismiin, 200 000 e jne