Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä kuluu rahaa elämiseen kuukaudessa?

Vierailija
12.11.2022 |

Laskujen jälkeen

Minä ja ekaluokkalainen lapsi, laskin keskimäärin 2000 euroa. Se kuulostaa aika paljolta. En ökyile, mutten laskekaan.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4400e nopeasti laskettuna jos huomioi kaikki kulut.

Ap

No meillä 1 aikuinen, 2 teiniä ja kaikki minimimenot n. 2500 e/kk. Jos olisi rahaa enemmän käytössä, niin menis varmaan joku 3000 e/kk.

Vierailija
22/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee tällä hetkellä elämiseen koko eläkkeeni, noin 2270 euroa kuussa. Jo verot vievät siitä lähes neljänneksen, asunto, kesämökki, auto, terveys, ruoka, vaatteet loput noin 1750 euroa. Maksullisia huvituksia ei onneksi peräkammarin vanhallapojalla ole! Halvallapa jotkut toiset luulevat elävänsä, no, kun laskuja ei oteta jossain talouksissa mukaan menoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen ruokaan ja omaan bensaan olen budjetoinut tonnin. Huvit, teinin ja omat vaatteet tms. maksaa mitä maksaa, ne on oikeastaan ainoat joita en budjetoi, aina on säästötilillä sen verran että saa tarvittavat maksettua. Mies hoitaa itse omat autonsa, vaatteensa ja huvinsa.

Niiden pakollisten jälkeen miehen palkasta jää 800 ja mun 1700 (omat rahat, yhteiset 50-50, mä maksan yhteisen lapsen hankinnat). Toisaalta mulla on tuossa 'laskut"-osiossa kaikenlaista mikä ei oikeasti ole pakollista: kakkosasunnon kulut, sijoitusasunnon lainat ja kulut (toki tuloa myös), teinin mopo.

Kaikkea ei ole tarkoituskaan saada tuhlattua ja avainsana tässä on maltilliset vakituisen kodin kulut.

Vierailija
24/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Tuota onkin paljon vaikeampaa määritellä kuin äkkiseltään tulin ajatelleeksi. Olen pitänyt tuloistani ja menoistani tarkasti kirjaa jo neljännesvuosisadan, enkä silti osaa sanoa tarkalleen. Johtuen juurikin siitä, mitä määritellään "elämiseen" tai "laskuihin" kuuluvaksi.

Sen kuitenkin tiedän, että viimeisen seitsemän vuoden aikana nettotulot ovat olleet keskimäärin 4000€/kk, josta on jäänyt keskimäärin 2000€/kk säästöön ja sijoituksiin.

Esimerkiksi joku kallis hankinta sekoittaa koko laskelman, vaikkapa auton vaihto tai kylppäriremontti.

Laitoin nyt kulut kokonaisuudessaan välikommenttiin. Laskin ensin tililtä mitä mennyt tämän vuoden aikana muuhun kuin asumiseen, vakuutuksiin, autolainaan ja puhelinlaskuihin. Yhden ison kertaluontoisen menoerän jätin kokonaan pois laskelmasta (noin 6000 euroa).

Ap

Vierailija
25/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä tulee.

Vierailija
26/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien laskujen jälkeen kuukaudesta riippuen 1800-2300e. Sisältää ruoat, vaatteet, huvitukset ja matkailun. Laskuihin menee suurinpiirtein saman verran. Kuluttamassa minä ja yksi esiteini.

Vierailija
27/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla menee tällä hetkellä elämiseen koko eläkkeeni, noin 2270 euroa kuussa. Jo verot vievät siitä lähes neljänneksen, asunto, kesämökki, auto, terveys, ruoka, vaatteet loput noin 1750 euroa. Maksullisia huvituksia ei onneksi peräkammarin vanhallapojalla ole! Halvallapa jotkut toiset luulevat elävänsä, no, kun laskuja ei oteta jossain talouksissa mukaan menoihin?

Veroja ja muita pakollisia kuluja palkasta ei tullut mieleen ottaa mukaan laskelmaan.

Olihan tämä vaikea kysymys.

Ap

Vierailija
28/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo onkin vähän hankalampi juttu koska tienasin aikaisemmin 8000 euroa nettona kuussa projektipäällikkönä josta meni 6000 euroa elämiseen per kk. Pelkästään vuokra oli 3500 euroa Hesassa. Mut sitten eräs idiootti kateellinen työtoveri lavasti minut syylliseksi juttuun mitä en tehnyt ja menetin projektipäällikön pestin. En siis tehnyt mitään väärin vaan kaikki oli työtoverin syytä. Olin erinomainen työntekijä ja olen edelleenkin yksi parhaimmista. Nyt pitää alemman pestin duunissa tulla toimeen n. 6000 bruttopalkalla. Eli ehkä semmoinen 4000 euroa menee tällä hetkellä elämiseen. Kämppä piti vähän vaihtaa halvempaan. Niin ja tosiaan en tiedä pitäisikö elatusmaksut laskea tähän mukaan kun tuli muksu tehtyä maailmaan ja ero ekalla vuodella kun olin ex'n mielestä "liikaa töissä". En kyllä lapsen kanssa aikaa paljoa viettänyt ole, mutta raha tuntuu kelpaavan. Tilitän ex'lle joka hoitaa sitä lasta. Ei kyllä ole mistään kiitollinen hänkään.

Vierailija
29/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke 1260€/kk ( ei tukia) siitä jää noin 500 säästöön, muu mene elinkuluihin.

Vierailija
30/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen jälkeen keskimäärin 350 euroa kuukaudessa. Sisältää ruuat ja muut marketista ostettavat jutut,  bensan, auton pesut ja renkaanvaihdot+rengashotellin säilytysmaksut, vaatteet j (vaatteita on niin paljon, etten osta oikeastaan mitään), kampaajan, kukat jne. Asun yksin.

Vierailija
31/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin vähän hankalampi juttu koska tienasin aikaisemmin 8000 euroa nettona kuussa projektipäällikkönä josta meni 6000 euroa elämiseen per kk. Pelkästään vuokra oli 3500 euroa Hesassa. Mut sitten eräs idiootti kateellinen työtoveri lavasti minut syylliseksi juttuun mitä en tehnyt ja menetin projektipäällikön pestin. En siis tehnyt mitään väärin vaan kaikki oli työtoverin syytä. Olin erinomainen työntekijä ja olen edelleenkin yksi parhaimmista. Nyt pitää alemman pestin duunissa tulla toimeen n. 6000 bruttopalkalla. Eli ehkä semmoinen 4000 euroa menee tällä hetkellä elämiseen. Kämppä piti vähän vaihtaa halvempaan. Niin ja tosiaan en tiedä pitäisikö elatusmaksut laskea tähän mukaan kun tuli muksu tehtyä maailmaan ja ero ekalla vuodella kun olin ex'n mielestä "liikaa töissä". En kyllä lapsen kanssa aikaa paljoa viettänyt ole, mutta raha tuntuu kelpaavan. Tilitän ex'lle joka hoitaa sitä lasta. Ei kyllä ole mistään kiitollinen hänkään.

Päivän naurut ja kahvit lensi näytölle. Kiitos.

Vierailija
32/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu tonni jää eläkkeestä laskujen jälkeen. Syksyllä ja talvella jää joku satanen/kk säästöön, kesällä pistän sitten haisemaan ympäri Suomenmaata reissuten.

Vierailija
33/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa aliarvioi menonsa.  Maassamme on täysi anastajavalta!

Toiset saavat silti kaiken valmiina.

Vierailija
34/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa laskujen jälkeen? Meillä kaikki menot kuukaudessa on noin 4.300.

Laskujen jälkeen tarkoittaa ettei laskuja huomioitu. Ei siis asumismenoja, puhelinlaskua, vakuutuksia jne.

Mutta tarkennetaan vielä: ruoka, vaatteet, huvit ja muu vastaava.

Ap

Mielestäni tuo 2000e on todella paljon käyttää laskujen jälkeen ruokaan, huvituksiin yms. Siis kun vertaan omaan pienituloisen elämääni kun yritän säästää kaikessa. Mutta toisaalta ajattelen että mikäpä siinä jos siihen on varaa. Elämäänhän tänne on tultu eikä kituuttamaan, miksi ei siis käyttäisi rahaa jos sitä on. Kunhan jonkinlaista puskuria pitää yllättäviin menoihin.

Vierailija
35/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen 1200€. Pakolliset laskut 700-800€ riippuen kuukaudesta. Asun yksin

Vierailija
36/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi aikuista ja prisman lasku, elikkä ihan perustarpeet n. 800-900 euroa kuukaudessa. Tässä ei ole muiden kauppojen ostokset eikä netti tilaukset. Ei olla laskettu paljonko muuhun menee. Varmasti aika vaihtelevasti enemmän tai vähemmän. 

Vierailija
37/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Valtaosa aliarvioi menonsa.  Maassamme on täysi anastajavalta!

Toiset saavat silti kaiken valmiina.

Tuskin, paljon on varmasti sellaisia ihmisiä kuten minä, jolla kaikki menot ovat Excelissä (vast) eriteltyinä ja siitä saa suoraan vastauksen tänne.

Vierailija
38/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 400 euroa.

Vierailija
39/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroja ja muita pakollisia kuluja palkasta ei tullut mieleen ottaa mukaan laskelmaan.

Olihan tämä vaikea kysymys.

Ap

No ohan se aika typerää jättää laskelmasta ne eniten käyttörahaan vaikuttavat jutut pois. Sulla on autolainaa ja varmaan kasko, toisella tonnin ritsa liikennevakuutuksella ja kolmannella bussilippu ja 2,5h työmatkat, kaikilla voi silti olla sama määrä käytettäväksi huveihin... Eli kysymyksesi vastaukset ei oikeasti anna mitään vertailukohtaa elintasoon.

Vierailija
40/48 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskujen jälkeen. Oudosti ilmaistu.

Nettotulot 2600e/kk menee elämiseen.

talon kulut 550e

Lounaat 250e

Työmatkat 250e

Kauppa 600

mökkeily 100

Lemmikki 100e

Lapset 100e

Huvit/harrastukset 150

Auton kulut (renkaat, huollut) 150e

Matkustus 200e

Joululahjat 50e

Osa kuluista jyvitettyinä per kk, vaikka siihen liittyvää menoa ei olisikaan joka kuukausi.

Puolisolla on osittain samat menot, osittain eri menot.

Eli n. 5000 kulut per kk. Etelä-suomessa asutaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä