Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukupin huonot puolet?

Vierailija
11.11.2022 |

En ole kokeillut mutta ketuttaa siteet.
Tuleeko ohivuotoja? Onko se helppo tyhjentää julkisessa vessassa kiireessä? Menkkani on tosi runsaat, sotkeeko tyhjentäminen helposti kädet tai vaatteet? Tuntuuko se kun on paikoillaan?

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin runsaina päivinä kuppia saa tyhjentää parin tunnin välein. "Jopa 12h tyhjennysväli" tarkoittaa sitä, että jos vuotoa ei ole, se pitää silti 12h välein huuhdella ettei tule ongelmia. Kun/jos kuppi tulee yli, se on ihan katastrofi koska sitten se kans tulee yli. Pikkuhousunsuoja pakko olla.

Itsellä kupin kanssa ongelma ikä + voimajoogasta tiukat paikat. Periaatteessa pitäisi olla isompi kuppi, mutta koska lantiopohjan lihakset on kunnossa, ei "mahdu". Pieni kuppi vuotaa ohi, iso aiheuttaa virtsatieongelmia.

Vierailija
2/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin runsaina päivinä kuppia saa tyhjentää parin tunnin välein. "Jopa 12h tyhjennysväli" tarkoittaa sitä, että jos vuotoa ei ole, se pitää silti 12h välein huuhdella ettei tule ongelmia. Kun/jos kuppi tulee yli, se on ihan katastrofi koska sitten se kans tulee yli. Pikkuhousunsuoja pakko olla.

Itsellä kupin kanssa ongelma ikä + voimajoogasta tiukat paikat. Periaatteessa pitäisi olla isompi kuppi, mutta koska lantiopohjan lihakset on kunnossa, ei "mahdu". Pieni kuppi vuotaa ohi, iso aiheuttaa virtsatieongelmia.

En millään pääse kahden tunnin välein vaihtamaan vaan välillä pitää viisikin tuntia pärjätä ilman vessaa. Tällä hetkellä pakko käyttää isoja yösiteitä päivisinkin.

Millaisia virtsatieongelmia? Ne ei kuulosta hyvältä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuksena, että vaatii aluksi hieman harjoittelua. Sopivan kokoisen kupin kanssa ohivuotoja ei tule, jollei kuppi ole päässyt täyttymään. Tyhjennys ei sotke paikkoja ellei onnistu kaatamaan kuppia päälleen. Tyhjennän kupin aamulla ja illalla, joten julkisissa ei ole tarvinnut kiireessä tyhjentää. Itse en huomaa kuppia ollenkaan käytössä.

Vierailija
4/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupin tyhjennys ei ole vaikeaa, mutta välillä hankalaa jos ei yleisessä vessassa saa huuhdeltua. Sitten vaan kaataa ja laittaa takaisin. Kuppi taitellaan ja joskus se napsahtaa uudelleen auki. Jos ei ole huuhdellut, voi tulla sotkua. Itsellä tulee ohivuotoa runsaina päivinä ja silloin hyvä olla pikkuhousunsuoja. On siinä hyviäkin puolia, esim. uimassa voi kupin kanssa käydä. Ei hierrä niin pahasti kuin siteet, ei siis tunnu missään.

Vierailija
5/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu itse kunkin anatomiasta. Olen käyttänyt kuppia vuodesta 2006, enkä alun jälkeen ole enää tarvinnut ph-suojia. Ohivuotoja ei vain tule.

Useimmilla tuntemillani on kuitenkin kestopikkuhousunsuoja varalla.

On paljon mukavampi olla kupin kanssa kuin tamponin tai siteen. Tyhjennän kuuden tunnin välein runsaimpana vuotopäivänä, muuten 12 h.

Ainoa huono puoli kohdallani on se ärsytys, jota tunnen, jos olen unohtanut kupin ja joudun turvautumaan muuhun suojaan. Olenkin usein ostanut varakupin apteekista, jos siihen on ollut mahdollisuus.

Vierailija
6/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuksena, että ulostaminen on välillä kupin kanssa hankalaa, kun voimakas ponnistaminen saa kupin työntymään liian alas. Yleensä se ei kyllä häiritse.

Vierailija
7/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologinen ratkaisu, joka estää ohivuodot yms. Minulla valitettavasti voimisti jo ennestään voimakkaita kuukautiskipuja.

Vierailija
8/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupin isoin huono puoli minulle on, ettei siitä tiedä, miten täynnä se on ennen kuin sen ottaa pois ja katsoo silmällä. Minulla on runsas vuoto ja joudun tyhjentämään kuppia usein, mutta välillä ärsyttää jos huonossa wc:ssä otan kupin ulos ja totean, että sen kanssa olisikin pärjännyt vielä pari tuntia. Kotona tämä ei haittaa, mutta esim. tallilla on vaan ulkohuussi ja siellä ärsyttää tyhjentää kuppia. 

Olen käyttänyt kuppia vuodesta 2005 ainoana suojana enkä koskaan palaisi siteisiin, on se muuten niin ylivoimainen suoja. Tamponia en ole koskaan tosin kokeillut.

Vierailija
9/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumppanillasi on aika pieni penis tai sitten et harrasta miehen kanssa yhdyntää, kuppi ei ole niin suuri. Suosittelen lantionpohjan fysioterapiaa, lihaksen hyvään toimintaan kuuluu myös kyky rentoutua.

Miksi pelkän iän takia pitäisi olla suuri kuppi? Käytän itsekin pienempää kokoa, vaikka lapsia ja ikää jo on. Runsaankin vuodon kanssa onnistuu kun tyhjentää säännöllisesti.

Vierailija
10/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatieongelmista. Olen saanut useamman virtsatietulehduksen aiemmin, koska tiukka alavatsa + liian iso kuppi = virtsaa joutuu pinnistämään, menee munuaisiin oireeton virtsatietulehdus ja joutuu syömään antibioottikuureja. Loppui kun lopetin käyttämästä isompaa kuppia, mutta pienet kupit vuotaa sitten ohi. Ikää 35+.

Vierailija
11/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienemmän ja isomman kupin ero on Lunettella aivan muutamia millimetrejä. Minulla ei pieni kuppi (ulkomaalainen erikoisen pieni malli, jota kokeilin niukemmin päiviin) vuotanut ohi, vaan imaisi itsensä aivan emättimen kattoon. Vaikea saada pois.

Ei ole lantionpohjalihasten kunnossa vikaa isomman kupin käyttäjillä. Sinulla voi rakenteellinen erityisyys tuottaa virtsatieongelmia, kellään muulla en ole kuullut vastaavasta.

Vierailija
12/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toiminut ihan täydellisesti, menkat ei kovin runsaat niin riittää tyhjennys aamulla ja illalla. Oikeastaan ainoa huono kokemus oli kun kerran jumppatunnilla kuppi valahti alushousuihin kun en ollut kai tunkenut sitä tarpeeksi syvälle, ei ollut onneksi paljoa tavaraa sisällä.

Vierailija
13/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sanoa puolestasi mitään. Osta kuppi ja kokeile, suurimmalle osalle sopii viimeistään pienen harjoittelun jälkeen, muutaman kympin investointi ei tällöin ole suuri riski.

Vierailija
14/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienemmän ja isomman kupin ero on Lunettella aivan muutamia millimetrejä. Minulla ei pieni kuppi (ulkomaalainen erikoisen pieni malli, jota kokeilin niukemmin päiviin) vuotanut ohi, vaan imaisi itsensä aivan emättimen kattoon. Vaikea saada pois.

Ei ole lantionpohjalihasten kunnossa vikaa isomman kupin käyttäjillä. Sinulla voi rakenteellinen erityisyys tuottaa virtsatieongelmia, kellään muulla en ole kuullut vastaavasta.

Isompi kuppi on jäykempää silikonia. Siinä se ongelma.

Vierailija
15/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä se välikeittäminen. Oikeasti tosi pikku juttu, mutta tuntuu rasittavalta, vaikka ostin pikkukattilan ihan vain sitä varten.

Ja se, että mulla meni se kuppi huonon näköiseksi, kun unohdin sen pitkäksi aikaa käyttämättä. Ei vissiin olisi saanut käyttää siihen materiaaliin kookosöljyä liukasteeksi.

En ole saanut aikaiseksi hommata uutta. Nykyään menee menkat niin nopeasti ohikin, eikä ole päässyt ulkomaille, niin en ole kaivannutkaan hirveästi uutta. Tarkoitus olisi kumminkin hommata vielä uusi, ehkä käyttöön, ehkä varalle. Olen synnyttänyt keski-ikäinen, mutta kuuntelin vaistoani ja ostin silti pienemmän koon Lunetelta. Se oli just sopiva. Ei mitkään ihan älyttömät menkat.

Vierailija
16/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumppanillasi on aika pieni penis tai sitten et harrasta miehen kanssa yhdyntää, kuppi ei ole niin suuri. Suosittelen lantionpohjan fysioterapiaa, lihaksen hyvään toimintaan kuuluu myös kyky rentoutua.

Miksi pelkän iän takia pitäisi olla suuri kuppi? Käytän itsekin pienempää kokoa, vaikka lapsia ja ikää jo on. Runsaankin vuodon kanssa onnistuu kun tyhjentää säännöllisesti.

Jotenkin toivoin ettei tätä syyllistämistä tässä keskustelussa olisi tullut, mutta hei taas mennään. Miehen peniksen koolla ei ole merkitystä. Sillä on, että naiset alkavat haukkua toisiaan, jos ei pysty jotain kuukautissuojaa käyttämään. Haukutko myös kortsujen tai pillereiden käyttäjiä? Olen tosiaan 20 vuotta yrittänyt, varmaan 10 eri merkkiä ja kokoa kokeillut, ja käytän edelleen kuppia öisin kun ohivuoto ei haittaa . Ei toimi päivisin, koska olen harrastanut astangajoogaa 15-vuotiaasta asti.

Vierailija
17/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se runsaalla vuodolla aika rasittava voi varmaan olla kun tyhjentäminen ja kupin peseminen ja takaisinlaitto vie kyllä enemmän aikaa ja vaivaa kuin siteen vaihto. Alushousuihin voi valua myös hieman "haamuvuotoa" kun kuppia tyhjentää ja laittaa takaisin. Itselle kuppi on ollut ihan paras juttu kun herkkä tulehduksille ja voin tyhjentää kupin vain 2 kertaa/vrk. Voithan kokeilla, eivät ole kovin kalliita kuitenkaan.

Ps. Tiedoksi kaikille se "antenni" kannattaa monesti leikata kokonaan pois, kupin saa hyvin pois ilmankin ja monella se vaan hiertää paikkoja.

Vierailija
18/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla normaali/runsas vuoto, ja kuppi juuri ja juuri riittää yön yli myös pahimpina vuotopäivinä. Päivällä tyhjennän ehkä noin neljän tunnin välein, niukkoina loppupäivinä vain 2-3 kertaa vuorokaudessa. Ohivuotoja tulee harvoin, ja ne minulla tavallisesti liittyvät rankkaan liikuntaan tai siihen että vuodossa on "klönttejä" Tyhjennänkin kupin tavallisesti ennen esim.  juoksulenkkejä varmuuden vuoksi. 

Julkisessa vessassa tyhjennys on helppo, jos kopissa on lavuaari tai vähintään bidee-suihku. En muista, että ikinä olisin sotkenut itseäni/vaatteita vereen kuppia tyhjentäessä. Kuppi tuntuu vähän, mutta ei ole mitenkään epämukava.  Ainakin minulla se painaa vähän virtsarakkoa, joten vessassa tulee käytyä ehkä useammin. Olen käyttänyt kuppeja yli 10 vuotta

Vierailija
19/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se runsaalla vuodolla aika rasittava voi varmaan olla kun tyhjentäminen ja kupin peseminen ja takaisinlaitto vie kyllä enemmän aikaa ja vaivaa kuin siteen vaihto. Alushousuihin voi valua myös hieman "haamuvuotoa" kun kuppia tyhjentää ja laittaa takaisin. Itselle kuppi on ollut ihan paras juttu kun herkkä tulehduksille ja voin tyhjentää kupin vain 2 kertaa/vrk. Voithan kokeilla, eivät ole kovin kalliita kuitenkaan.

Ps. Tiedoksi kaikille se "antenni" kannattaa monesti leikata kokonaan pois, kupin saa hyvin pois ilmankin ja monella se vaan hiertää paikkoja.

Vuodan sen verran paljon että verta tippuu koko ajan. Vaihdan siteen pöntöllä istuen joten silloin veri tippuu sinä aikana siististi pönttöön. Missä asennossa kuukuppi vaihdetaan? Jotenkin seisten? Tyhjentämisen aikana ehtii varmasti jo housut ja lattia mennä veritippoihin jos pitää seistä. Ap

Vierailija
20/112 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa julkisessa vessakopissa, jos on yhtään runsaammat kuukautiset. Yritä siinä sitten siivota vessapaperilla, kun koko koppero on sen näköinen kuin olisi sika teurastettu siellä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän