Siis miten käytätte niitä villasukkia?
Villahan kutittaa niin hirveästi etenkin nilkkoja, että jos villasukkia koittaisi käyttää, niin pakko laittaa alle villasukkia pidempivartiset puuvillasukat. Ja millä tavalla ja kuinka usein pesette niitä villasukkia? Hirveän vaikea materiaalimaksu tuo villa, kun ei voi pestä muun seassa.
Kommentit (54)
https://yle.fi/uutiset/3-5679473 (Villasukka sopii parhaiten paljaaseen jalkaan)
Itse käytän alla merinovillasukkia ja päälle normaaluit villasukat. Ei palele varpaat.
Pesen sukat normaalin hienopyykin (40 ast.) joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on tarpeen juuri siksi, kun tavallinen sukka ei riitä. Ja silloin puen sen tavallisen sukan päälle. Talvikengät ostan numeroa suuremmat kuin esim. lenkkarit, jolloin se ylimääräisenä puettu villasukka mahtuu hyvin kenkään.
Kerään villasukat ja muut villavaatteet samaan koneelliseen, ja pesen ne koneen villapesuohjelmalla.
Ai mitä kaikkea villaista sinulla sitten on? Minulla ei mitään.
Merinovillaisia ohuita sukkia, pitkiä alushousuja, aluspaitoja, neuleita, olohousut, pipot, lapaset, kaulahuivit, kaulurit ja lapsen haalari, housut ja bodyt.
Käytän lähes pelkästään villasukkia, tarvittaessa kesälläkin - usein kesän olen paljain jaloin. Kerran tai kaksi vuodessa käytän sukkahousuja tai muita "nailonsukkia" kylmänä vuodenaikana, jos juhlissa käytän mekkoa. Kesäisin ei mekkojenkaan kanssa tarvitse sukkahousuja.
Muutaman kerran vuodessa käytän puuvillasukkia, lähinnä helteisinä kesäpäiviä, kun joudun käyttämään umpinaisia kenkiä jostain syystä
Villasukat laitan siis AINA paljaaseen jalkaan, etenkin talvella tämä on tärkeää. Puuvillasukka (tai vielä pahempaa, keinokuitusukka!) jalassa ei ole lämmin! Lisäksi villasukka ei hikoiluta samalla tavalla, ja kosteanakin se jonkin verran lämmittää.
Ihmiset ovat erilaisia, minullakin on yksi lapsi, joka ei pysty käyttämään lainkaan villasukkia, ei edes villaisia säärystimiä farkkujen päällä. Ja sitten minulla on kaksi lasta, jotka käyttävät lähes aina vain villasukkia. Myös langoissa on eroja, itse pidän 7veljestä- langasta kudotuista sukista, ohuemmasta langasta tehtynä sukat ovat mielestäni liian löperöitä, niitä käytän öisin ja kesällä.
Meillä siis villasukkia riittää pyykkiin läpi vuoden, ja villapyykkiä riittää muutoinkin: villapaidat, tumput, pipot, säärystimet, kaulaliinat, peitot (virkattuja, kudottuja eli neulottuja, ja ihan kangaspuissa kudottuja) jne. Suunnitelmissa on kutoa villahousut, tässä nyt on vain muutamat joululahjatilaukset tiellä.
Minuakin on aina kutittanut villa, enkä voikaan sitä oikein pitää. Olen erityisherkkä ja tuntoaisti on herkempi.
Pitäisin ehkä muiden vaatteiden päällä.
Itse käytän pehmosukkia perussukkien päällä.
🧦🧦
Minulla on ihosairaus ja olen todella herkkä kutiamaan esim. Omat hiukset kun osuu naamaan. En tahdo sietää villaa edes puuvilla paidan päällä. Mutta jostain syystä ei kutita paljaissa jaloissa villasukat yhtään! Niinpä kesät talvet pelkissä villasukissa, lenkkareiisa ja kävelykengissä villapohjaisia urheilusukkia. Villasukkia on monet kymmenet kummallakin ja pestään koneellinen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on tarpeen juuri siksi, kun tavallinen sukka ei riitä. Ja silloin puen sen tavallisen sukan päälle. Talvikengät ostan numeroa suuremmat kuin esim. lenkkarit, jolloin se ylimääräisenä puettu villasukka mahtuu hyvin kenkään.
Kerään villasukat ja muut villavaatteet samaan koneelliseen, ja pesen ne koneen villapesuohjelmalla.
Merinovillaisia ohuita sukkia, pitkiä alushousuja, aluspaitoja, neuleita, olohousut, pipot, lapaset, kaulahuivit, kaulurit ja lapsen haalari, housut ja bodyt.
Merinovilla on kertakäyttöinen materiaali. Ei pysty pesemään. Joo joo tuuleta ja tuuleta mutta eipä se hiki ja kakka tuulettamalla lähde.
Villasukka tulee toisen sukan päälle. Villa pestään villapesuohjelmalla ja huuhtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merinovilla on kertakäyttöinen materiaali. Ei pysty pesemään. Joo joo tuuleta ja tuuleta mutta eipä se hiki ja kakka tuulettamalla lähde.
Mitä oikein sekoilet? Tottakai pystyy pesemään.
Vierailija kirjoitti:
Pesen käsin. Pehmeät ja ihanat jaloissa. Lempparisukkia joutunut parsimaankin jo pohjasta. Minulla on noin 50 paria villasukkia. Niistä noin 15 pitkävartisia anelmaisia. Kesää talvea käytän
Anelmaisia? Tätä en ymmärtänyt, mutta villasukat on parhautta kesät talvet, kumisaappaassa ehdoton😉
Koitan suosia vaatteissa luonnon materiaaleja, siksi myös villavaatetta löytyy paljon.
Ymmärän että joitain villa kutittaa, minullakin oli taannoin villapaita, mitä en pystynyt käyttämään, ärsytti ihoa jos yhtään osui kaulaan tmv.
Mutta villoja on erilaisia, osa tuntuu paljaalla iholla pehmoiselta, osa on karheampaa jne. koska niitä on erilaisia/eri laatuja.
Villaan jää koukkuun, enää en iholleni halua akryylia tai muita keinoaineita. Villapaidat ym. niin paljon parempia (ohutkin) paita lämmittää, mutta ei hiosta jne.
Käytän paljon villaisia huiveja myös, ja noissa huomaa hyvin miten ikävältä keinokuituinen tuntuu jos joskus erehtynyt ostamaan (ei ukkona lämmintä, kauppaan kun astuu sisään kohta niska hiessä)
Mutta äkkiä sitä villapyykkie kertyy, pesen kaikki koneessa villaohjelmalla, ei ole aikaa käsinpesuun.
En pidä sukkia alla ja ei kutita yhtään. Esim. 7 veljes - langasta tehty.
Laitan aina puuvillasukan alle, muuten ei lämmitä tarpeeksi. Lisänä vielä huopaiset aamutossut.
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina puuvillasukan alle, muuten ei lämmitä tarpeeksi. Lisänä vielä huopaiset aamutossut.
Niin ja pesen 40, joskus kuudessakymmenessäkin asteessa.
Tiedoksi, että jos haluaa villasukan lämmöstä oikeasti kaiken irti, niin villasukka puetaan paljaaseen jalkaan ja siihen päälle normisukat jos haluaa. Tämä opetettiin armeijassa ja ei jalat jäätyneet, vaikka talvellakin lompsittiin saappaissa.
N27
On olemassa halpoja konepesun kestäviä sukkalankoja. Sellaiset sukat voi pestä 60 asteessa. Kyllä, on pesty. Eron huomaa siitä, että kuumemmassa pesussa käynyt sukka tuntuu vähän ohuemmalta ja väri on voinut haalistua. Näin siis silloin, kun parista toinen on joutunut vahingossa kuumaan pyykkiin.
Sitten on käsittelemättömästä lampaanvillasta kehrättyä lankaa, josta ei kannata tehdä kuin yösukkia. Ne on pestävä käsin, hyvin varovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuisia villasukkia, villakerrastoja, villapaitoja, villaisia aluspaitoja, pipoja, lapasia, kaulahuiveja...
Kai sinulla on myös villahuopia, joita ei kannata koneeseen laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuisia villasukkia, villakerrastoja, villapaitoja, villaisia aluspaitoja, pipoja, lapasia, kaulahuiveja...
Kai sinulla on myös villahuopia, joita ei kannata koneeseen laittaa.
Kunnollisessa pesukoneessa lienee villapesuohjelma JA hienopesuohjelma, joista voi valita riittävän hellävaraisen pesuohjelman villahuovillekin. Paitsi jos käytössä on Puolan armeijan ylijäämähuopa, sen voi huoletta heittää tavalliseen pesuun.
Ei mua kutita, ja pesen villasukat muun pyykin seassa.