Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmän lasiaisen irtauma?

Vierailija
10.11.2022 |

Onko kokemuksia moisesta? Olen pitkään nähnyt lisääntyvissä määrän harmaita huituloita jotka liikkuvat katseen mukana. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Nyt joitakin päiviä näkökentässä on näkynyt pieniä nopeita välähdyksiä ja luin että nämä voivat olla oireita tuosta irtaumasta. Ilmeisesti sitä ei hoideta mitenkään jos ei revi verkkokalvoa? Pitäisikö kuitenkin käydä lääkärissä? Ihan terveysasemalla?
Silmän paineet ym katsottiin ehkä kk sitten kun toisessa silmässä oli kipua, mutta mitään ei löytynyt.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi irtauman oireet huhtikuun alussa. Tuli runsaasti mustia pisteitä näkökenttään. Sitten muutaman viikon päästä tuli voimakasta salamointia silmään. Sitä kesti noin 50 minuuttia. Siitä seurasi sitten reikä verkkokalvoon. Se laseroitiin päivystyksessä. Weissin renkaan irtoaminen silmähermon päästä on ollut varsinainen kokemus. Ensin viikon verran rengas näkyi valkoisena renkaana paikallaan koko ajan. Sitten se lähti elämään omaa elämäänsä lasiaisen sisällä. Näkyy nyt häiritsevänä mustana renkaana, joka heiluu koko ajan näkökentässä. Toivon, että se siitä laskeutuisi alemmaksi niin kuin silmälääkärit ovat lupailleet.

Vierailija
22/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salamointi alkoi useita viikkoja ennen lasiaisen irtautumista, lähinnä katsetta nopeasti kääntäessä. Sitten yhtenä lauantai-iltana tv:tä katsellessa olimkuin kalvo silmän edessä ja yritin pyyhkiä sitä pois. Sama jatkui sunnuntaina. Maanantaina alkoi nokisade silmässä ja ajoin saman tien silmälääkäriin. Kontrollissa kävin kaksi kerta, koska silmänpohjaan oli valunut verta ja olin lähdössä pitkälle matkalle. Lääkäri halusi olla varma, ettei verkkokalvolle tapahdu mitään. Nyt pari vuotta sen jälkeen on edelleen isohko musta rinkula näkökentössä, mutta kuulemma lasiasen poistoleikkaus on niin riskaabeli, että leikataan vain, jos en kerta kaikkiaan tule sen kanssa toimeen. Ja minähän tulen, olen jo niin tottunut siihen.

Siis eikö mitään operoitu laserilla? Vaikka verkkokalvon irtauma? Vai eikö se irronnut?

Mulla on ollut semmoinen pieni haituva toisen silmän näkökentässä jo yli 6kk, en edes huomaa sitä aina. Hoksasin sen talvella valkoista hankea vasten, muuten sitä ei näy lainkaan. Ilmeisesti se on tämä lasiaisen irtauma. Pari kertaa on ollut jotain vähänkuin tosi pientä välähdystä sen yhteydessä, mutta ei mitään muuta. En ole ollut kovin huolissani, koska oire on niin vähäinen eikä mitään muuta. Ilmeisesti jos tulee musta varjo, kalvomainen muutos, tai nokisade, pitää lähteä heti päivystykseen ja verkkokalvo laseroidaan. Muuten voi näkö mennä.

Ei, verkkokalvo ei irronnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika silmälääkärin vastaanotolta, lasiaisen irtauma voi aiheuttaa myös verkkokalvon irtoamisen. 

Vierailija
24/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa aika silmälääkärin vastaanotolta, lasiaisen irtauma voi aiheuttaa myös verkkokalvon irtoamisen. 

Jos näkökenttään ilmaantuu salamointia ja tihenevä nokisade/ harso, saattaa verkkokalvossa olla reikä. Silloin on syytä hakeutua päivystyksellisesti silmälääkärille. Useimmiten laskiainen irtaantuu huomaamatta, eikä tietenkään aiheuta toimenpiteitä.

Vierailija
25/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla irtosi kaksi vuotta sitten ja rodellakin menin silmälääkäriin. Kävi ilmi että verkkokalvon reuna oli revennyt. Se laseroitiin silmäklinikalla.

Verkkokalvon irtauma ja lasiaisen irtauma eivät ole samoja asioita.

Vierailija
26/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskiainen

Vierailija
27/28 |
14.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla irtosi kaksi vuotta sitten ja rodellakin menin silmälääkäriin. Kävi ilmi että verkkokalvon reuna oli revennyt. Se laseroitiin silmäklinikalla.

Verkkokalvon irtauma ja lasiaisen irtauma eivät ole samoja asioita.

Ei, mutta jos lasiainen on tiukassa saattaa se irrotessaan kiskoa verkkokalvoa mukanaan ja tehdä siihen repeämän. Jos verkkokalvossa näkyy reikä, se laseroidaan. Eli, sua edellinen kirjoitti aivan oikein, niin verkkokalvon repeämä hoidetaan lasiaisen irtaumassa.

Vierailija
28/28 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran näitä haihtuvia rupesi näkymään näkökentässä molemmissa silmissä kun ikää oli noin 15v. Ei ne sieltä mihinkään ole hävinnyt vaikka aikaa on kulunut jo yli puoli elämää. Kaihi leikattiin toisesta silmästä 40 vuotiaana ja 6 vuotta myöhemmin irtosi verkkokalvo, se korjattiin kirurgisella, parin tunnin leikkauksella. Verkkokalvon liimauksen yhteydessä lasiaispaska imetään silmästä pois ja tämän operaation jälkeen pääsin leijailevista haituvista eroon. Tosin vain yhden silmän osalta. Nyt toisessakin silmässä on kaihi jo hyvässä vauhdissa, ikää nyt 49v. Kaihileikkaus tulossa lähivuosina toiseenkin silmään ja sen jälkeen odotellaan sitten verkkokalvon irtoamista. Kaihileikkaus altistaa voimakkaasti verkkokalvon irtoamiselle. Ehkä ennen eläkeikää saan kirkkaan ja puhtaan näkökyvyn takaisin🤔? 50 vuotta on vaan pitkä aika odotella...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi