Miksi ylipainosta, syömisestä ja liikunnasta puhuminen tuottaa täällä äreitä vastauksia?
Olen pidemmän aikaan jo seurannut keskusteluja ja nämä kolme asiaa ovat erityisen herkkiä aiheita tuottamaan negatiivista palautetta. Miksi?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, herkkiä aiheita. Monia on voitu vuosikaudet haukkua ylipainosta, pelkää että aina "keskustelu" menee samaan eikä siitä ole kuin haittaa. Syömisen kanssa jos on ongelmia, ei siihenkään kaipaa ketään viisastelemaan eikä nälvimään.
Onko neutraali ja pohdiskeleva keskusteleminen automaattisesti viisastelua ja nälvimistä? Onko sellaisen ihmisen, jolla on ongelmaa ylipainon tai syömisen kanssa, aivan pakko avata keskustelu, lukea viestit ja vielä kommentoida. Taitaa olla niin, että se koira älähtää johon kalilla kalahtaa.
Itse olen sitä paljon täällä haukuttua ja miesten toivomaa vartalotyyppiä eli "hoikka ja urheilullinen", olen siis varmasti monen mielestä aivan väärä ihminen puhumaan ylipainosta.
Täällä näkemäni ylipainoon ja liikuntaan liittyvä keskustelu on äärimmäisen harvoin jos koskaan ollut neutraalia ja pohdiskelevaa. Yleensä se on todella ilkeää ja yksipuolista. Ja ei, minulla ei ole ongelmaa ylipainon eikä syömisen kanssa, olen itsekin hoikka ja urheilullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, herkkiä aiheita. Monia on voitu vuosikaudet haukkua ylipainosta, pelkää että aina "keskustelu" menee samaan eikä siitä ole kuin haittaa. Syömisen kanssa jos on ongelmia, ei siihenkään kaipaa ketään viisastelemaan eikä nälvimään.
Onko neutraali ja pohdiskeleva keskusteleminen automaattisesti viisastelua ja nälvimistä? Onko sellaisen ihmisen, jolla on ongelmaa ylipainon tai syömisen kanssa, aivan pakko avata keskustelu, lukea viestit ja vielä kommentoida. Taitaa olla niin, että se koira älähtää johon kalilla kalahtaa.
Itse olen sitä paljon täällä haukuttua ja miesten toivomaa vartalotyyppiä eli "hoikka ja urheilullinen", olen siis varmasti monen mielestä aivan väärä ihminen puhumaan ylipainosta.
Näytä tällä palstalla yksikin keskustelu ylipainosta, mikä ei olisi noin 80% nälvimistä, kiusaamista, mollaamista ja ylipainoisten halveksintaan?
Tällä palstalla ei osata keskustella neutraalisti ja pohdiskelevasti ylipainosta, vaan niiden keskustelujen tarkoitus on aina mollata ja aiheuttaa pahaa mieltä ylipainoisia kohtaan.
Kyllä varmasti osattais keskustella asiallisesti, jos ylipainoiset ei keksisi niin uskomattomia tekosyitä ylipainolleen. Ja todella hyvät neuvot he torppaavat, koska haluavat saada jonkun lääkkeen, jolla laihtuu muuttamatta elintavoissa mitään.
Yksi nykyisin suosittu tekosyy on, että ei voi alkaa laihduttaa, koska ei saa psykiatrin hoitoa, koska ylipaino on psyykkinen sairaus.
Hyvin harva ylipainoinen myöntää, että lihavuutensa johtuu väärän ravinnon ylensyönnistä.
Mutta näinhän se menee terveydenhuollossakin - jos on kakkostyypin diabetes puhkeamassa, MBO, korkeaa verenpainetta ja/tai kolesterolia, tarjotaan ensimmäisenä lääkkeellistä hoitoa, vaikka pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisuutena ja aloittaa korjaaminen elämäntavoista.
Ymmärtänet, ettei esimerkiksi lääkkeitä määrätä huvikseen. Lääkitystä voi aina keventää. Pitäisikö odottaa, että ihminen saa aivoveritulpan kun ensin annetaan esitteet käteen reseptin sijasta?
Ei varmasti määrätäkään eikä avh:ta kannata jäädä odottelemaan, mutta tiedän lukuisia esimerkkejä joissa potilaalle on aloitettu statiinit tai verenpainelääkitys ilman, että elämäntapoihin on puututtu millään tavalla. Omaan perhepiiriinkin kuuluu näitä, että resepti kouraan eikä minkäänlaista ohjeistusta ravitsemukseen ja kauhulla saa katsoa vieressä mitä syövät.. Tutkimusten mukaan myös kakkostyypin diabetes voidaan hoitaa korjaamalla elämäntavat. Silti useimmat tuntuvat valitsevan mieluummin sen lääkkeen ja haluavat jatkaa muilta osin samaan malliin. Kyse on yksilön haluttomuudesta.
Kuvitteletko oikeasti, että lihavat ihmiset ovat tyhmiä ja lukutaidottomia ja tiedä miten terveellisesti syödään.
Aika harva tietää, eikä liity painoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on se kuuluisa kehopositiivisuus! Hyi hel#etti mikä sanahirviö! Lihavien keksimä ilmaisu läskin hyväksynnälle. Läski on sairautta, sillä selvä.
Jokainen pystyy laihduttamaan vaikka olis rikas/köyhä, liikalihava/ylipainoinen, terve/mieleltään pipi. Kunhan vaan aloittaa ja tekee! Pieniä askelia ja enemmän kulutusta ku ruokaa naamaan niin johan alkaa fäti lähteä.
Alotin muuten juuri pienen kiristelyn ja jouluun mennessä -5kg. (Saa sitte hyvällä omallatunnolla mättää jouluna!!!)Kehopositiivosuus tarkoittaa sitä, että kaikki kehot ovat hyviä. Ajattele nyt esimerkiksi syystä tai toisesta vammaisia ihmisiä. Pitäisikö ihmistä vielä rangaista jatkuvalla häpäisyhuutelulla tai tuijottamisella sen vuoksi, että häneltä on syystä tai toisesta amputoitu raaja? Miksi yhteiskuntaamme ei muka mahtuisi kaikennäköisiä ihmisiä?
Mitä se muille muutenkaan kuuluu, että miltä näyttää niin kauan kuin ei riko lakeja? Yleensä aikuiset ihmiset hoitavat omat asiansa ja lasten ja nuorten vanhempia pitäisi valistaa tieteellisesti hoitamaan lapsille ja nuorille paras mahdollinen kasvuympäristö.
Huuteleeko joku muka oikeasti vammaisille tai lihaville tuolla ihmisten ilmoilla? Lapset nyt huutelee ja osoittelee jos jollain on väärän värinen pipo ja siinä on kyse kypsymättömyydestä tai huonosta kasvatuksesta, mutta aikuisten keskuudessapa? En ole koskaan nähnyt moista. Onko tämä ylipainoisten omaa kuvitelmaa, että koko ajan joku ilkkuu tai tuijottaa, kun todellisuudessa ketään ei kiinnosta ja jokainen keskittyy omaan juttuunsa.
Ps. Milloin ootte nähny hoikan tai vaikkapa treenatun kehopositiivisen esillä mediassa? Aivan. Vain ylipainoa nostetaan esille.
Täytyy kyllä sanoa tämänkin ketjun luettuani että olisin mieluummin ylipainoinen kuin vauvapalstalla vuodesta toiseen omaa surkeuttaan muihin purkava hölmö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä tällä palstalla yksikin keskustelu ylipainosta, mikä ei olisi noin 80% nälvimistä, kiusaamista, mollaamista ja ylipainoisten halveksintaan?
Tällä palstalla ei osata keskustella neutraalisti ja pohdiskelevasti ylipainosta, vaan niiden keskustelujen tarkoitus on aina mollata ja aiheuttaa pahaa mieltä ylipainoisia kohtaan.
Kyllä varmasti osattais keskustella asiallisesti, jos ylipainoiset ei keksisi niin uskomattomia tekosyitä ylipainolleen. Ja todella hyvät neuvot he torppaavat, koska haluavat saada jonkun lääkkeen, jolla laihtuu muuttamatta elintavoissa mitään.
Yksi nykyisin suosittu tekosyy on, että ei voi alkaa laihduttaa, koska ei saa psykiatrin hoitoa, koska ylipaino on psyykkinen sairaus.
Hyvin harva ylipainoinen myöntää, että lihavuutensa johtuu väärän ravinnon ylensyönnistä.
Anna minulle hyvä neuvo miten voisin laihtua, olen yrittänyt siitä lähtien kun eka ylipainokilo tuli 2 vuotta sitten. Paino vaan tuli ja tuli, 10 kg 7 viikossa ja sitten taas seuraavat myöhemmin. Nyt 35 kiloa ylipainoa.
Anna selkeät ohjeet, ei mitään epämääräisiä "lopeta herkuttelu, siiderin juominen ja ala liikkua enemmän". Anna selkeä ohje, kuinka paljon liikuntaa, kuinka paljon ruokaa. Mitä minun elintavoissani pitäisi muuttaa?
En anna "selkeätä" ohjetta syömisiin ja liikuntaan. Annan sulle ohjeen hankkia tietoa ravinnosta ja aineenvaihdunnasta, näin voit ymmärtää, miten elimistö toimii ja voit miettiä, mitä kannattaa syödä. Tylsää tietty, ja joudut ihan itse tehdä jotain, joten sulle se ei kelpaa.
Jos sinä sanot että minä syön väärin niin kyllä sinulla on velvollisuus sanoa mitä teen väärin.
Varsinkin kun näitä lskivihaketjuja puolustellaan sillä että "halutaan auttaa ylipainoisia laihtumaan" ja keskustellen neuvoa.
Vai onkohan sittenkin niin että näiden ketjujen tarkoitus on vain fatsheimata...
Ravinnosta tiedän, olen entinen syömishäiriöinen ja koulutuksen puolestakin lukenut mutta en ole vielä missään törmännyt tuohon aineenvaihduntatietoon. Ellet sitten tarkoita A. Heikkilää ja VHH:ta. Mieluummin olen lihava kuin alan syömään lihaa ja juustoja ja kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on se kuuluisa kehopositiivisuus! Hyi hel#etti mikä sanahirviö! Lihavien keksimä ilmaisu läskin hyväksynnälle. Läski on sairautta, sillä selvä.
Jokainen pystyy laihduttamaan vaikka olis rikas/köyhä, liikalihava/ylipainoinen, terve/mieleltään pipi. Kunhan vaan aloittaa ja tekee! Pieniä askelia ja enemmän kulutusta ku ruokaa naamaan niin johan alkaa fäti lähteä.
Alotin muuten juuri pienen kiristelyn ja jouluun mennessä -5kg. (Saa sitte hyvällä omallatunnolla mättää jouluna!!!)Kehopositiivosuus tarkoittaa sitä, että kaikki kehot ovat hyviä. Ajattele nyt esimerkiksi syystä tai toisesta vammaisia ihmisiä. Pitäisikö ihmistä vielä rangaista jatkuvalla häpäisyhuutelulla tai tuijottamisella sen vuoksi, että häneltä on syystä tai toisesta amputoitu raaja? Miksi yhteiskuntaamme ei muka mahtuisi kaikennäköisiä ihmisiä?
Mitä se muille muutenkaan kuuluu, että miltä näyttää niin kauan kuin ei riko lakeja? Yleensä aikuiset ihmiset hoitavat omat asiansa ja lasten ja nuorten vanhempia pitäisi valistaa tieteellisesti hoitamaan lapsille ja nuorille paras mahdollinen kasvuympäristö.
Huuteleeko joku muka oikeasti vammaisille tai lihaville tuolla ihmisten ilmoilla? Lapset nyt huutelee ja osoittelee jos jollain on väärän värinen pipo ja siinä on kyse kypsymättömyydestä tai huonosta kasvatuksesta, mutta aikuisten keskuudessapa? En ole koskaan nähnyt moista. Onko tämä ylipainoisten omaa kuvitelmaa, että koko ajan joku ilkkuu tai tuijottaa, kun todellisuudessa ketään ei kiinnosta ja jokainen keskittyy omaan juttuunsa.
Ps. Milloin ootte nähny hoikan tai vaikkapa treenatun kehopositiivisen esillä mediassa? Aivan. Vain ylipainoa nostetaan esille.
Sitä hoikkuutta ja treenattua kroppaa harvoin haukutaan ja se on se "normi". Ei se tarvitse erillistä liikettä siihen, että se hyväksytään jos se on jotain mihin moni tähtää. Sitäpaitsi hoikat treenatut kropat ovat kaikkialla esillä, elokuvissa, mallit ovat näitä kroppia, tv ohjelmissa jne.
Toisekseen kyllä itselleni ollessani lihava sain haukkumista osakseni ja mitä nyt näkee netissä miten paljon vihaa lihavat saavat osakseen, niin mielestäni hyvä vain, että heillä on oma liike.
Ja näkeehän sen tälläkin palstalla, kun joillakin on oikein pakkomielle lihavia kohtaan.
Koska kaikki ylipainoiset naiset ovat ylipainoisia:
Geenien ja/tai sairauksien takia.. Samaan aikaan myös omasta tahdosta, ja ylipaino on myöskin luonnollista naiselle.. Ja jos mikään näistä vastauksista ei "kelpaa", karkin mättäminen naamaan vailla mitään kontrollia on sairaus jo itsessään ja sille ei vaan mahda mitään, aiheuttaa myös sitä että vihanneksia ja muuta vastaava voi syödä ihan minimaalisia määriä, jos ollenkaan. Myöskin allergia minkäänlaista liikuntaa kohtaan on melko yleistä.
Itse en ainakaan kehittele tekosyitä ylipainolleni, elämäntapani on vuosia ollut todella passiivista ja ruokailut nyt mitä on. Mutta se, mitä monet lihavien kritisoijien ihmiset ei tunnu tajuavan on, että elämäntapamuutos kysyy voimavaroja. Jos niitä ei ole, on aloittaminen todella vaikeaa. Niin kuin missä tahansa muussakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kaksi samanikäistä, -kokoista, -sukupuolista ja yhtä paljon energiaa kuluttavaa henkilöä. Siitä huolimatta toinen laihtuu tiukalla kuurilla vain neljä kiloa neljässä kuukaudessa kun toinen laihtuu 14 kiloa.
Täällä keittiöpsykologeilla ja valelääkäreillä ovat sellaiset jutut, joissa ei ole korvaa lotkautettu tieteelle. Senkin vuoksi on kohtuutonta rääpiä ihmisten painoa. Mikään laihdutuskuuriajattelu ei ole muutenkaan se viisasten kivi vaan pitää tehdä elämäntapamuutoksia terveellisemmiksi. Esimerkiksi jos kärsit unettomuudesta niin et taatusti kovin helpolla laihdu. Sama myös stressin kanssa. Nämä päivästä toiseen jatkuvat haukkumiset aiheuttavat vain stressiä ja syömishäiriöitä.
Jep. Minä en laihdu millään. Kilppari poistettu, unettomuus, stressi, syöpälääkkeet joista paino nousi. Liikuntaa 3 -12 h päivässä. Näiden ketjujen myötä olen alkanut paastoamaan, syön vain kerran päivässä, tänään esim. 200 g kasvisrisottoa. En siltikään laihdu. Unet sen sijaan ovat entisestään huonontuneet, kädet puutuu ja palelee.
Ikiliikkuja on sittenkin keksitty. Fysiikan lait ei koske lihavia.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi näiden närkästyvien pitää lukea avaus, ja sitten yrittää poistaa se, vaikka he omien sanojensa mukaan kantavat ylpeästi omat kilonsa.
Minä närkästyn, mutta avaan ketjun silti, koska olen masokisti. Koskee muitakin ärsyttäviä ketjuja. Olen normaalipainoinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tämä täynnä idioottimaisuutta. En ole kenenkään nähnyt koskaan sanovan, ettei voi laihduttaa koska ei saa psykiatrista hoitoa. Olet todennäköisesti nähnyt jonkun trollin kirjoittamassa ja uskot, että tuollainen syy olisi totta.
Tai sitten vastaavasti olet tyhmyyksissäsi sekoittanut sen tosiseikan, että monesti lihavuuden takana voi olla traumat tai muut mielenterveysongelmat, joista johtuen henkilö on lihonut. Monet masennus- ja muut mielenterveyteen liittyvät lääkitykset aiheuttavat sitä, että ihmiset syövät enemmän. Ja moni myös ruokkii huonoa mielenterveyttä ruualla.
Olen itseasiassa huomannut, että moni ylipainoinen TIETÄÄ, että on tullut syötyä huonosti, mutta laihduttaminen on huomattavasti vaikeampaa (varsinkin jos ei ole saanut esimerkiksi hoitoa traumoilleen) kuin lihominen.
Väärin. Lääkkeet eivät aiheuta lihomista. Ne muuttavat aineenvaihduntaa ja saattavat vaikuttaa kylläisyydentunteeseen, mutta lääkkeistä huolimatta on edelleen täysin sen yksilön vastuulla kontrolloida muuttuneessa elämäntilanteessa mitä ja kuinka usein syö. Jos metabolia muuttuu ja näläntunne häviää, silloin täytyy etsiä muita keinoja syömisen hallintaan, esimerkiksi ruokien punnitseminen, ruoka-aineiden ravintotiheyden tarkastelu ja kevyempiin tuotteisiin siirtyminen, liikunnan lisääminen tai ihan vaikka ammattiavun puoleen kääntyminen. Lihominen, niin kuin ei myöskää laihtuminen, tapahdu yhdessä yössä.
Väärin? Luitko edes tekstiäni? Kirjoitin, että lääkkeet aiheuttavat sen, että SYÖVÄT enemmän. En sanonut, että "lääkkeet lihottaa". Opettele hyvä ihminen lukemaan ennen kuin vastaat kirjoituksiin.
Ja myös psyykkisesti huonosti voiva ihminen jota lääkitään usein voimakkailla lääkkeillä ei välttämättä edes siinä tilanteessa kykene ajattelemaan sitä kannattaako jotain syödä tai ei. Tai ei välttämättä edes välitä. Masennus on kamala tauti. Ei masentunut ja psyykkisesti huonostivoiva henkilö välttämättä kykene laihduttamaan. Silloin pitää ensiksi hoitaa henkilö psyykkisesti terveeksi tai parempaan kuntoon, ennen kuin lähdetään vetämään lääkitystä.
Edelleen: ei ne lääkkeet sitä aiheuta, vaan ihminen omilla valinnoillaan, sillä ettei pysty itsekontrolliin tai sopeuttamaan valintojaan kulloinkin vallitsevaan elämäntilanteeseen. Enkä sanonut että masentuneen/psyykkisesti sairaan pitäisikään laihduttaa. Otin vaan kantaa siihen mitä lääkkeet tekee ja mitä ei. Eikä masennus- ja psykoosilääkkeet ole suinkaan ainoita jotka muuttaa metaboliaa ja ruokahalua, jonkin verran kuulee esim. sitä, että e-pillerit lihotti, ja sehän ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Et siis tiedä mitään noista lääkkeistä tai mitä ne aiheuttaa ihmisillä. On ihan tutkittu juttu, että moni lihoaa aloitettuaan masennuslääkkeet ja se johtuu nimenomaan siitä, että ne lääkkeet aiheuttaa suurempaa näläntunnetta ja myös silloin ei välitä, että vaikka lihoaisi tai söisi enemmän.
Ymmärrän, että ihmisten psyyke on vaikea ymmärtää varinkin, kun on jankattava tuota samaa mantraa mitä sinä teet.
Et sinä selkeästi tiedä mitä lääkkeet tekevät ja mitä ne eivät tee, joten pysy hiljaa. Jos masennus ja muut psyykelääkkeet (mukaanlukien epillerit) eivät aiheuttaisi painonnousua, ei niiden HAITTAVAIKUTKSISSA lukisi, että "painonnousu".
No, väännetään nyt sitten ratakiskosta, niin josko tällä kertaa menisi perille: Lääkkeet ei pidä asetta sun ohimolla ja pakota menemään jääkaapille syömään lisää tai pakota sua tilaamaan pitsaa. Ne muuttaa aineenvaihduntaa ja ruokahalua, jolloin on henkilön itsensä vastuulla muuttaa omia ruokailutottumuksiaan sen mukaan, alkaako paino nousta vai pudota. Ja se muutos ei tapahdu yhdessä yössä, siihen voi vaikuttaa muuttamalla ravinnon laatua ja määrää. Jos elimistö ei kuluta samalla tavalla kuin ennen ja esim rasvaa alkaa kertyä -> ruokailutottumuksia muutetaan.
Ja sanon uudestaan: masentuneen ei tarvitse laihduttaa, vaan silloin edelle ajaa tärkeämmät asiat. Mutta silloinkin olisi hyvä saada apua syömisen kanssa, koska ravintokin on eräänlaista lääkettä, ellei jopa tärkeintä kaikista.
Kyllä minulla nimenomaan ketipinor pakotti menemään jääkaapille, erittäin pakonomaisesti syömään. Ennen lääkkeenottoa syön pienesti ja terveellisesti mutta lääkkeen vaikutuksen alaisena olin ikään kuin pilvessä tai päissään, en oma itseni, enkä mitään voinut syömiselle, syöminen oli raivokasta, olisin voinut vaikkaa tppaa jonkun jos olisi tullut estämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan kehittele tekosyitä ylipainolleni, elämäntapani on vuosia ollut todella passiivista ja ruokailut nyt mitä on. Mutta se, mitä monet lihavien kritisoijien ihmiset ei tunnu tajuavan on, että elämäntapamuutos kysyy voimavaroja. Jos niitä ei ole, on aloittaminen todella vaikeaa. Niin kuin missä tahansa muussakin asioissa.
Miten se, että ostaa kaupasta vain terveellisiä ruokia vaatii voimavaroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole sulle tilivelvollinen painostaan.
Hyvin harva myöskään hyväksyy, että väärän ravinnon ylensyömisen taustalla ovat usein psyykkiset syyt, ja vielä harvempi osaa auttaa ihmisiä niiden kanssa. Eipä näiden "keskustelujen" tarkoituksena yleensä näytäkään olevan mikään muu kuin pönkittää omaa itsetuntoaan toisia haukkumalla. Surullista.
Johan kalikka kalahti. Lainaamasi viesti kertoi juuri siitä, että ylipainon syyksi keksitään kaikkea muuta kuin väärä syöminen. Nyt on pinnalla psyykkiset syyt.
"Kalahti" siinä mielessä, että kärsin ennen syömishäiriöstä. Söin juu väärin – psyykkisistä syistä, ja niihin ei kenenkään nillittämiset täällä auta. Jos muutosta haluaa, suosittelen myötätuntoista ammattiapua sekä vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhkö. Ei hoikan ja treenatun tarvitse erikseen kertoa olevansa kehopositiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehopositiivisuu=ylipainon ihainnointi ainoastaan vauva.fi-palstalla.
Kehopositiivisuuden pointti on, että kaikki kehot ovat hyviä juuri sellaisena kuin ovat: hoikat, treenatut, pulleat, vammaiset, vaaleat, tummat, nuoret, vanhat, miehet, naiset ja kaikki siltä väliltä tai sen ulkopuolelta.
Mulle kehorauha ja kehopositiivisuus on todella tärkeitä juttuja. Ja olen hoikka, urheilullinen, itsestäni huolta pitävä nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se, että ostaa kaupasta vain terveellisiä ruokia vaatii voimavaroja?
Koska niitä terveellisiä ruokia pitää jaksaa kokata. Moni ei jaksa. Moni on väsynyt ja keho huutaa nopeaa energianlähdettä, mikä tulee usein todella epäterveellisistä ruuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuiset ihmiset huutelee, ihmettelee, kommentoi, kyselee, moittii jne. ylipainoisia ja vammaisia. Minulla kun tukka lähti ja lihoin syöpähoitojen niin opin tämän. Kiusaajat ovat kiusaajia olivatpa lapsia tai aikuisia.
Kehopositiivisuuden myötä esim. mallimarkkinoille on tullut monimuotoisempia malleja, myös niitä vammaisia, kuin perinteinen malli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kaksi samanikäistä, -kokoista, -sukupuolista ja yhtä paljon energiaa kuluttavaa henkilöä. Siitä huolimatta toinen laihtuu tiukalla kuurilla vain neljä kiloa neljässä kuukaudessa kun toinen laihtuu 14 kiloa.
Täällä keittiöpsykologeilla ja valelääkäreillä ovat sellaiset jutut, joissa ei ole korvaa lotkautettu tieteelle. Senkin vuoksi on kohtuutonta rääpiä ihmisten painoa. Mikään laihdutuskuuriajattelu ei ole muutenkaan se viisasten kivi vaan pitää tehdä elämäntapamuutoksia terveellisemmiksi. Esimerkiksi jos kärsit unettomuudesta niin et taatusti kovin helpolla laihdu. Sama myös stressin kanssa. Nämä päivästä toiseen jatkuvat haukkumiset aiheuttavat vain stressiä ja syömishäiriöitä.
Jep. Minä en laihdu millään. Kilppari poistettu, unettomuus, stressi, syöpälääkkeet joista paino nousi. Liikuntaa 3 -12 h päivässä. Näiden ketjujen myötä olen alkanut paastoamaan, syön vain kerran päivässä, tänään esim. 200 g kasvisrisottoa. En siltikään laihdu. Unet sen sijaan ovat entisestään huonontuneet, kädet puutuu ja palelee.
Ikiliikkuja on sittenkin keksitty. Fysiikan lait ei koske lihavia.
Tässäpä jälleen neutraali ja pohdiskeleva vastaus. Tähän olikin ketjun tarkoitus, eikö vain?
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki ylipainoiset naiset ovat ylipainoisia:
Geenien ja/tai sairauksien takia.. Samaan aikaan myös omasta tahdosta, ja ylipaino on myöskin luonnollista naiselle.. Ja jos mikään näistä vastauksista ei "kelpaa", karkin mättäminen naamaan vailla mitään kontrollia on sairaus jo itsessään ja sille ei vaan mahda mitään, aiheuttaa myös sitä että vihanneksia ja muuta vastaava voi syödä ihan minimaalisia määriä, jos ollenkaan. Myöskin allergia minkäänlaista liikuntaa kohtaan on melko yleistä.
Onko tämä jotenkin sulta pois. Loppuuko ruoka kaupoista ylipainoisten naisten takia? Mikä mättää?
Tulehan taas iltasella ulisemaan miten kukaan ei tullut juttelemaan sille luokan ujolle... ei kun ki ltille pojalle.
Onko tämä "äreä vastaus" vai "neutraali ja pohdiskeleva"?