Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia herkkuja sinulle mummolassa tarjoiltiin? Kerro vuosiluku.

Vierailija
10.11.2022 |

Aloitan:

- Ville Vallaton jäätelöpuikkoja (itse pidin toffeen ja banaanin makuisista eniten)
- itse tehtyjä tuulamon paloja
- ihania mummon tekemiä voisilmäpullia
- pirtelöä

Lisäksi sain iltaisin kuumaa kaakaota ja tummia juustoleipiä. Näitäkin pidin herkkuina.

Tämä 90-luvun loppupuolella.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvun keskivaiheilla:

- punaista lihaa ja perunaa jossain muodossa

- porkkanaraastetta + appelsiinia

- rusina- tai sekametelisoppaa

- kotileivonnaisia montaa sorttia

Nam!

Vierailija
22/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nammmmm! kirjoitti:

Mummon paistamia räiskäleitä, hilloja ja vaniljajäätelöä.

Rovaniemi -88

Minun mummolassa sama, oletkohan serkkuni? Lisäksi muistan, että oli papan itse paistamaa loimulohta. Hyvää oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustikkapöperö, helmivelli, pizzapannari ja lauantaisin 2 riviä suklaata

Hei, mitä on helmivelli?

Perunasuurimoista tehtyä velliä. Perunasuurimoita myydään edelleen kaupassa nimellä Helmi. 

t. eri

Vierailija
24/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon leipomia Hanna-tädin keksejä, pannukakkua, ja karamelleja. 1990-luvun loppu 2000-luvun alku.

Vierailija
25/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pannukakkua hillolla, piimäkakkua, tiikerikakkua, korvapuusteja, mustikkamaitoa, viipalepikkuleipiä, unelmatorttua, kääretorttua hillotäytteellä, karpalokiisseliä kermavaahdolla....

Siinä nyt muutamia. 90-luku. 

Vierailija
26/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelmeneitä. Oispa vieläkin mummo, joka tekisi pelmeneitä 😭

Vierailija
27/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunituoreita karjalanpiirakoita oli aina, sekä riisi- että perunapiirakoita. Nam!

Vierailija
28/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat mummoni kuoli paljon ennen syntymääni. 1950 luku.

Vierailija
29/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullamössöä; maitosokerikahviin upotettiin pullanpaloja ja mummo syötti 2-vuotiaalle v. 1961

Lettipullaa mummo leipoi, en koskaan oppinut 4 pötköllä tekemään lettiä. Harvoin muuta pullaa.

Keksit oli yleensä niitä Karusellejä vai mitä ne oli, joista nuoltiin ensi pois se väri toiselta puolelta, vaaleanpunaiset oli parhaita ja vaaleanruskeat pahoja (kahvin makuisia).

Karkkina tosiaa Pihlajanmarjat (vieläkin inhoan marmeladia), sitten väkevät Eucamentholit ja Paxit.

Mustikkamaitoa.

Joskus syvälle lautaselle laitettiin lihapiirakka ja siihen kaadettiin kuuma lihaliemi päälle. Lusikalla syötiin.

Nämä kaikki 60-luvun alussa.

Vierailija
30/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemää lihakeittoa kaipaan. Sen liemi oli niiiin hyvää! En ikinä ole osannut tehdä yhtä hyvää itse.

Ja Hanna-tädin kakkuja, tiikerikakkua, kanelisolmupullia sekä lettuja muitan kaiholla. Mummoa on ikävä! Ja vaaria.

Tämä tapahtui 80-90-luvuilla.

Vierailija
31/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa sai 80-luvulla vanilijajäätelöä itsetehdyllä mansikkahillolla sekä mummon tekemiä munkkeja ja laskiaispullia 😋

Vierailija
32/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia, karjalanpiirakoita, Bostonkakkua. Kaikki itse tehtyjä, mitään parempaa en muista koskaan maistaneeni! 60- luvun lopulla

Vierailija
33/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivinuunissa paistettuja karjalanpiirakoita, perunaisia ja riisipiirakoita uunituoreena, peruna- ja lanttukukkoa, kalakukosta en pitänyt, pullaa paistettiin piirakoiden jälkeen. Mustikkamaitoa. Viinimarjoja ja karviaisia sai käydä syömässä puskista. 60 - 70 luku

Vierailija
34/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokeitto on jäänyt mieleen, toisella mummilla karjalanpiirakat ja porkkanaleivokset. 90-luvulla näitä maistellut.

Vierailija
35/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitosuklaanappeja hiotusta pienen pienestä kristallimaljasta. Vuodet 50-luvun alussa.

Pikkumalja on minulla kaapissani, käyttöä sille ei ole pienen kokonsa vuoksi.

Vierailija
36/40 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tuulamantorttuja (mokkapaloja siis, taikina oli tosin useimmiten vaaleaa)

- lättyjä ja mansikkahilloa

- vaaleita keksejä, jotka voideltiin kananmunalla ja päälle laitettiin mantelirouhetta. En tiedä keksien oikeaa nimeä, itse kutsuin niitä kesäpipareiksi (vrt. joulupipari :D)

- satunnaisesti kauralastuja, kaneliässiä tai lusikkaleipiä

- täytekakkua, jossa usein joko hedelmiä tai marmeladikarkkeja päällä (jouluisin vihreän kuulan puolikkaita, muulloin kettukarkkeja)

- rusinapullaa

- pakastimessa oli aina Jäätelöautosta ostettuja tuutteja ja jätskiveneitä

Ajankohtana 2000-luvun alku.

Vierailija
37/40 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuuroa sokerin ja kanelin kanssa, sekapottua, riisipiirakoita, lakuja, oikeaa kahvia (missä noin puolet maitoa), pullaa. Ai niin: lanttukukkoa! 1960-luku.

Vierailija
38/40 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Släpärter och skirat smör.

Vierailija
39/40 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni teki joskus kermahyytelöä mansikkakastikkeen kanssa, vastaa lähinnä pannacottaa. Taivaallisen hyvää.

Jugurttikin oli uusi juttu joten joskus sain myös mansikkajugurttia, maun muistan vieläkin!

Valkosuklaata sai ostettua apteekista (olisiko ollut jotenkin vitaminoitu?) ja sitä sai palan silloin tällöin

Stadi 60 -luvulla

Vierailija
40/40 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna-anjovisvoileipiä ranskanleipään tehtynä. Karjalanpaistia.

En muista ainuttakaan "herkkua". Ei ne olleet mitään leipojia. Liköörikonvehteja sain monesti. Huuhdottiin serkun kanssa liköörit niistä pois.

80-lukua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä