Lapsen wa ryhmä ja äidin käytös!
Kyllä eilen vedin kahvit väärään kurkkuun, kun opettaja lähestyi Wilma viestillään yhteisesti koko luokan vanhempia.
Kyse siis 3 luokkalaisista ja heidän luokan wa ryhmästä. Ryhmä on vapaa aikaa, eikä mitenkään sidoksissa kouluun, toki siellä läksyjä jaetaan yms koulu juttuja kysellään, koko luokka ryhmässä mukana.
Tämän ryhmän on perustanut yhteisestä ideasta eräs luokkalainen poika. Nyt tämän pojan mamma on suivaantunut ryhmästä ja sen sisällöstä!
Sisältö on ollut ajoittain jatkuvaa giffien lähettelyä ja muuta tuon ikäisille tyypillistä toimintaa, mielestäni varsin harmitonta juttua.
Tätä mammaa kuitenkin ahdistaa myös se, että mihin aikaan jotkut lapset lähettää ryhmään viestejä! Heidän palleronsa kun on kuulemma jo silloin nukkumassa, ihan suvaitsee ihmetellä kuinka jotkut voi käyttää puhelinta vielä tuohon aikaan.
Lisäksi ryhmässä oli kirjoitettu lyhyesti jotain kikkeli juttuja, niin tämän mamman mielestä tämä oli huolestuttavan seksuaalissävytteistä puhetta. Mitähän se kuvittelee, että tuon ikäiset puhuu keskenään
Päätti sitten lähettää luokan opettajalle viestin huolestaan, opettaja välitti meille muille viestin, jossa tämä mamma heristelee meille muille sormeaan, että vahtikaa tekin mitä lapsenne tekee! Ihan niinkuin hän olisi muka ainoa joka niin tekee :D
Lisäksi on valjastanut oman lapsensa ryhmän moraalinvartijaksi. Lapsi valvoo lasten ryhmää ja kuulemma kertoo milloin meno menee liian levottomaksi. Ihan uskomatonta :D
Onko teillä muilla kokemusta tuon ikäisten ryhmistä? Millaistapa on ollut keskuteluntaso?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista laittaa viestejä kovin myöhään. Täytyy antaa perheille iltarauha.
Perheet vastaa itse iltarauhastaan. Laittaa wa äänettömälle ja ottaa aikaa!
Ei sitä ääntä jaksa tai muista aina säätää pois. Sitä paitsi jos katsoo puhelimesta jotain muuta, esim. säätää herätyksen aamulla, näkee kuitenkin että viesti on tullut ja tulee helposti katsoneeksi sen. Ja ajatukset menee taas someen.
Ajastetusti älä häiritse tilaan, ei tarvitse koko ajan olla säätämässä.
Miksi sinun lapsesi pitäisi lähetellä whatsupp-viestejä myöhään illalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista laittaa viestejä kovin myöhään. Täytyy antaa perheille iltarauha.
Ei sitä ääntä jaksa tai muista aina säätää pois. Sitä paitsi jos katsoo puhelimesta jotain muuta, esim. säätää herätyksen aamulla, näkee kuitenkin että viesti on tullut ja tulee helposti katsoneeksi sen. Ja ajatukset menee taas someen.
Niin mutta tulleet viestit näkyvät kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Toiset äidit valvoo jo toisten lasten nukkumaanmenoaikojakin :D
Niinpä! Eikä vain äidit, vaan niiden äitien lapset!
Kaikilla lapsilla ei tule olemaan tässä asiassa sääntöjä. Joillain ei ole edes vanhempi ilta-aikaan kotona (voi olla töissä) joten ei tuolla mouhotuksella nyt mitään saa aikaiseksi. Mutta ehkä hän nyt sai hetken aikaa kokea olevansa Parempi Äiti.
Meilläkin lapsen puhelin piippailisi vaikka klo 23 illalla. Ihan on omalla vastuullamme, ettei lapsi räplää puhelinta tuohon aikaan. En mä voi siitä rutista niille muille lapsille, vaan meillä on meidän säännöt, joiden mukaan mennään nukkumaan järkevään aikaan. Ilman puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan asiallinen huomautus. On tavattoman paljon koteja, joissa ei ole mitään kontrollia mitä se lapsi touhuaa somessa siellä oman kodin seinien sisäpuolella Tuon ikäiset tarvitsee vielä aikuisia ohjaamaan ja säätelemään miten eri alustoilla toimintaan.
Ja ap, onko sinun lapsella esim kotiintuloajat? Samalla tavalla on hyvä määrittää myös ne someajat.Kyllä on rajat ja ajat. Tosi kartalla olen mitä tapahtuu puhelimella. Tiukkapiposuus ja muille sormen heristely vaan on naurettavaa toimintaa. Aina löytyy perheitä joissa ei ole rajoja, sille ei voi muut luokkakaverin vanhemmat mitään
Kaikilla aikuisilla on ne vanhemman velvollisuudet. Kun ryhmällä on yhtenevät säännöt ryhmässä toimimiseen se on elävää oppimateriaalia elämään. Tässä nyt yksi ryhmän jäsen otti sen johtajuuden ja yrittää yksin määritellä niitä sääntöjä ja mitä tekee toinen ryhmän jäsen, nauraa netissä. Lapset oppii esimerkistä. Yksi ryhmän jäsen toi esille ryhmän ongelman eli mitä nyt sinusta ap pitäisi tehdä? Minusta ei olisi mitenkään huono, jos lapset yhdessä miettisi miten ryhmässä toimitaan.
Toivottavasti lapset ymmärtävät perustaa uuden ryhmän, johon ei pääse tämän tiukkapipon lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmän voi myöh hiljentää jos jatkuva piippaus haittaa elämää.
Eli päätä pensaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Ei lähettele minun lapsi viestejä myöhään. Klo 20 puhelin pois. Ja minä kyllä tiedän mitä lapsi lähettää, eikä asiattomuuksia ole ollut!
Siksi naurattaa toisen mamman sormen heristely ja oman lapsen asettaminen muiden moraalin vartijaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n mielestä "pojat on poikia" ja "meillä ei ole ruutuaikaa" ja yöllä saa käyttää puhelinta?
Ei! Kyllä minäkin tasan tarkkaan tiedän ryhmän sisällön. Meilläkin puhelin lähtee pois klo 20. Lähinnä tuossa ärsyttää tuo sormen heristely meille muille. Ja oman lapsen asettaminen vahtijan rooliin. Naurettavaa
Miksi koet, että sinulle heristellään sormea?
Olen itse saanut havaita, kuinka vaikeaa on perehdyttää tuon ikäisiä hyvään puhelin-/some-/nettikäyttäytymiseen. Sen puolesta wa:n ikärajakin on perusteltu, mutta vaikeaa se olisi kieltää, kun siitä on myös hyötyä.
Tuon ikäisten viestittely tuntuu olevan järjestään aivan päätöntä sekoilua, kun monet opettelee sitä aivan omin päin ilman aikuisen riittävää opetusta. Ja sitten ne päättömät toimintatavat herkästi leviää koko kaveriporukkaan. Harvassa perheessä seurataan lasten keskinäistä viestittelyä.
Mielestäni on hyvä suuntaus, jos luokan vanhempien kesken sovitaan jotain yhteistä käytäntöä, jotta hyvät käytöstavat lähtisi iskostumaan tehokkaammin. Ehkä tuossa tapauksessa lähestymistapa meni jotenkin mönkään, jos siitä tuli vaikutelma että mennään toisten perheiden reviirille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähettele minun lapsi viestejä myöhään. Klo 20 puhelin pois. Ja minä kyllä tiedän mitä lapsi lähettää, eikä asiattomuuksia ole ollut!
Siksi naurattaa toisen mamman sormen heristely ja oman lapsen asettaminen muiden moraalin vartijaksi
Oletko oikeasti noin lapsellinen vai esitätkö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta tulleet viestit näkyvät kuitenkin.
Kännykkäparkki voi olla vaikka keittiössä. Ei ne viestit sieltä lapsen sänkyyn asti näy. Voi hyvää päivää nyt.
Meille on ihan ykkösjuttu (no, parin muun jutun lisäksi!) että lapset nukkuu tarpeeksi. Heillä on aina ollut säännöllinen nukkumaanmenoaika. Joten kun terkkari erään perustarkastuksen jälkeen laittoi viestiä että lapsemme "haukottelee makeasti koko vastaanoton ajan" niin vitsit sentään. Lapsi ei itsekään osannut sanoa miksi haukotutti. Mutta hän nukkuu ihan taatusti riittävästi, sikeää unta noin kymmenen tuntia, ja ikää on 10.
Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei nukkumaanmenoja osata valvoa joten terkkarikin näkee kaikessa näitä "yliväsyneitä lapsia".
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapset ymmärtävät perustaa uuden ryhmän, johon ei pääse tämän tiukkapipon lapsi.
Varmaan perustavatkin tai ovat jo perustaneet, omia pienempiä ryhmiä, tiettyjen kaveriporukoiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin naurattaa naisten sormen heristely ja itsensä asettaminen muiden moraalin vartijoiksi etten saisi puhella naisille kikkelijuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmän voi myöh hiljentää jos jatkuva piippaus haittaa elämää.
Eli päätä pensaaseen?
Toisten lasten viestittelyaikojen osalta niin kyllä, pään saa laittaa pensaaseen. Se ei ole muiden äitien tehtävä laittaa sääntöjä toisiin perheisiin.
Ja meillä ne säännöt siis on, ja puhelimet jää keittiöön kännykkäparkkiin kun mennään nukkumaan.
Me otettiin myös eka-tokaluokalla wa pois käytöstä kun viestejä alkoi tulla suht myöhään arki-iltaisin. Myöhemmin sitten ope oli mukana luokan wa ryhmässä joten läksyt ja muut jaettiin ihan kivasti. Yhdessä ryhmässä oli enemmän ikävää juttua niin sieltä esiteini poistui ihan oma-aloitteisesti. Yläkoulussa luokan ryhmä on toiminut tosi hyvin, teinin koulussa on paljon erityisosaamista ja asioihin puututaan nopeasti. Alakoulussa laitettiin puhelin äänettömälle kun oli iltapala joskus 20.30, nykyään vähän myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi naurattaa toisen mamman sormen heristely ja oman lapsen asettaminen muiden moraalin vartijaksiMuakin naurattaa naisten sormen heristely ja itsensä asettaminen muiden moraalin vartijoiksi etten saisi puhella naisille kikkelijuttuja.
Auts, on ok alakoulu ikäisen puhella kikkelijututtuja, mutta kun sen tekee aikuinen ihminen toiselle aikuiselle se ei olekaan enää ok. Kai sinä ap ymmärrät, että nyt kasvatetaan tulevaisuuden aikuisia?
Ihan hyvä pointti tuolla äidillä. Eihän mikään kikkelihihittely ole vaarallista, mutta pikkuhiljaa ne jutut voivat mennä haitallisempaan suuntaan ja sitten siellä jaetaankin jo kaikenlaisia vanhemmille sopivia videoita. Vanhempana olisi hyvä olla ajan tasalla, että mitä viestejä siellä oikein lähetellään. Whatsappin ikäraja on ihan syystäkin 13, mutta kun nuoremmat sitä käyttävät, tulisi vähän vahtia viestien sisältöä.
Muistan itseni 10-vuotiaana ujona ja herkkänä tyttönä. Olisin ahdistunut jos jotain kikkelijuttuja olisi tullut iltaisin puhelimeeni luokan pojilta. Ihan oikeasti. Onneksi 90-luvulla ei ollut älypuhelimia.