Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ok pyytää eskarista kaksi viikkoa lomaa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mieheni äiti sai aivoverenvuodon (asuu Ruotsissa) ja hänellä ei ole tukiverkostoja lähellä. Ajattelimme koko perheen voimin lähteä pariksi viikoksi häntä hoitamaan nyt kun päässyt sairaalasta kotiin. Kuitenkin päiväkodin johtaja antoi ymmärtää, että kahden viikon lomaa ei noin vain heru "ilman tärkeää syytä" eskarilaiselle oppivelvollisuuden takia.

Olen tästä todella yllättynyt, kyse ei kuitenkaan ole mistään Thaimaan lomasta, vaan isoäidin auttamisesta. Olenko ihan kohtuutkon kun koen, että totta kai tällaisessa tilanteessa tulisi saada lomaa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa h........n outo kysymys. Eihän eskaria ole pakko käydä ollenkaan.

Itse asiassa on. Oppivelvollisuus alkaa kuusivuotiaana Suomessa, kohta mahdollisesti viisivuotiaana, jos siirrytään kaksivuotiseen esikouluun.

Ei ole. Esiopetus on velvoittava, ei pakollista.

Vierailija
42/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä siis johtaja kommentoinut noin? Onituista, luulisi hänen tietävän säännöt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eskarikaveri oli kuukauden jossain matkoilla. Ja hyvin pärjäsi sen jälkeen, samoin koulussa.

Vierailija
44/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikanaan eskariope sanoi että esim. jos tarve lähteä isovanhemmille pidemmäksi ajaksi niin eikun reissuun. Perheen sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä juuri tuossa iässä. Ei ne voi eskarista jättää luokalle tuon takia. Jos ei saa lomaa niin sitten vain sairasilmoitus koko ajalle.

Vierailija
45/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei vapaata irtoa, joko olette "sairaita" tai viimeisenä teet ilmoituksen, jolla otat lapsen kotikouluun, eli kotieskariin.

On se hemmetti, että muut saavat matkojen takia vapaita, mutta oikeista syistä naristaan.

Vierailija
46/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa on. Oppivelvollisuus alkaa kuusivuotiaana Suomessa, kohta mahdollisesti viisivuotiaana, jos siirrytään kaksivuotiseen esikouluun.

Ei ole, tuttuni lapsi ei ikinä käynyt esikoulua, pelkkä ilmoitus asiasta riitti.  Perheen elämä olisi moisen kuvion myötä hankaloitunut.  Kuvitteletko että siellä opetellaan ranskaa, biologiaa ja maantietoa paljonkin?

Vierailija
47/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

manna jotex kirjoitti:

Trolli aloitus. Miksi joku kysyisi voiko päiväkodista olla pois? Sen kummempi ei ole eskari. Ihan normaalikoulustakin voi olla pois jos siihen on tarvetta tai siirtyä pysyvästi kotikouluun niin halutessaan.

Oma lapseni on koulusta pois vain kipeänä mutta kysymyksenä aloitus ei nyt silti mennyt läpi.

Ei tässä siitä ole kiinni, että joutuuko tästä vankilaan, enemmänkin siitä, että tosiaan byrokratia vaatii loman anomisen, ja teoriassa päiväkodin johtajalla on oikeus evätä loma jos hän kokee sen vaarantavan lapsen oppivelvollisuutta esikoulussa. Itse oletin anomuslapun olevan pelkkä muodollisuus, kunnes tosiaan johtaja kommentoi asiaa aloituksessa mainitsemallani tavalla. Ihmettelin tätä suuresti, siksi tein aloituksen. Tietenkin lähdemme silti reissuun, mutta halusin kuulla muiden kokemuksia ja ajatuksia tästä anomisprosessista.

Ap

Vierailija
48/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se lapsi siellä mummolassa tekee? On vain tiellä.

Vierailija
49/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

manna jotex kirjoitti:

Trolli aloitus. Miksi joku kysyisi voiko päiväkodista olla pois? Sen kummempi ei ole eskari. Ihan normaalikoulustakin voi olla pois jos siihen on tarvetta tai siirtyä pysyvästi kotikouluun niin halutessaan.

Oma lapseni on koulusta pois vain kipeänä mutta kysymyksenä aloitus ei nyt silti mennyt läpi.

Ei tässä siitä ole kiinni, että joutuuko tästä vankilaan, enemmänkin siitä, että tosiaan byrokratia vaatii loman anomisen, ja teoriassa päiväkodin johtajalla on oikeus evätä loma jos hän kokee sen vaarantavan lapsen oppivelvollisuutta esikoulussa. Itse oletin anomuslapun olevan pelkkä muodollisuus, kunnes tosiaan johtaja kommentoi asiaa aloituksessa mainitsemallani tavalla. Ihmettelin tätä suuresti, siksi tein aloituksen. Tietenkin lähdemme silti reissuun, mutta halusin kuulla muiden kokemuksia ja ajatuksia tästä anomisprosessista.

Ap

Olet kyllä siinä oikeassa, että lomaa pitää tosiaan anoa ja saada lupa. Itsekin koen sen kyllä ihan muodollisuutena. Josnjoku perhe haluaisi lähteä kuukaudeksi tai sitä pidemmäksi aikaa ulkomaille reissuun, niin saattaisin ennen lomaan auostunusta jutella heidän kanssaan siitä, mitä lapsi tulee missaamaan ja miten hänen opetustaan voi reissussa tukea, en siltikään kieltäisi reissua. Olisi vain tärkeää että vanhemmat ymmärtävät mitä pitkä matka poissa eskariryhmässä saattaa aiheuttaa (esim sosiaalisille suhteille, ryhmädynamiikkaan lapsen näkökulmasta, toki myös ne kirjaimet ja muut pedagogiset asiat). Itse pitäisi tärkeimpänä sitä, että lapselle voi olla rankkaa tulla takaisin ryhmään pidemmän poissaolon jälkeen, kun muut ovat olleet paikalla. Mutta apn mainitsema kaksi viikkoa ei kyllä pitäisi tuntua missään! Se voi monella olla ihan perus flunssapoissaolo.

Päiväkodin johtaja Tampereelta

Vierailija
50/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä Suomen masentuneiden määrää kun täälläkin av mammat kyselee saako oma lapsensa matkustaa  (vai mikä syy olikaan) vai kysytäänkö joltain muulta lupa siihen.  Etteköhän nyt itse päätä omasta lapsestanne.

Eri asia nuo Yhdysvaltain lapsimorsiamet. Siellä melkein kaikissa osavaltioissa saa naittaa lapsensa aikuiselle miehelle missä iässä vain. Sinne kannattaa mennä puolustamaan lasten oikeutta koulutukseen.

Itse asiassa monessa maassa koulupoissaoloja tarkistetaan paljon tarkemmin kuin Suomessa. Isossa-Britanniassa ja Saksassa joutuu maksamaan sakkoja turhista poissaoloista, USAssa saa pahimmassa tapauksessa vankilaa ja lapsi haetaan poliisin toimesta väkisin kouluun jos poissaoloja on yli yhdeksän vuodessa. Eli ei se tosiaankaan vaadi lapsimorsiamia tai edes Euroopasta poistumista, että omasta lapsesta ei oikeasti ole 100% päätäntävaltaa. Kyllä Suomessakin sossu reagoi nopeasti, jos kpulusta on liikaa poissaoloja (myös niitä vanhempien ilmoittamia).

Vierailija
51/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla poissa, on vain ilmoitusluontoinen asia. Alle 5pv poissaolot ilmoitetaan ryhmän opettajalle, sen pidempi johtajalle (pl. sairastuminen). Ja nimenomaan ilmoitetaan, ei kysytä mitään.

Meillä oli ryhmästä lapsi kuukauden päivät Thaimaassa, ja se on ihan ok.

En olisi huolissaan s:n ja k:n oppimisesta tai mistään muustakaan. Kysyt ryhmän henkilökunnalta poissaoloajan sisältöjä. Jos kirjaimia, niin osaathan itse ne opettaa lapsellesi. Ei se ole rakettitiedettä.

Eskarin tärkeimmät sisällöt on ryhmässä toimimisen taidot ja omatoimisuus arjen siirtymissä. Näitä harjoitellaan koko vuosi, joten 2vkoa on aika lyhyt aika.

Ja tiedoksi, toisia lapsia ei kiinnosta, osaako joku jotain kirjainta tai ei. Ne taidot hukkuu leikkien alle ja muuhun tekemiseen. Jos lasta itseä harmittaa, hän voi tehdä tekemättömiä tehtäviä takaisin tullessaan kun toiset leikkii.

T.esiopettaja

Vierailija
52/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, tuttuni lapsi ei ikinä käynyt esikoulua, pelkkä ilmoitus asiasta riitti.  Perheen elämä olisi moisen kuvion myötä hankaloitunut.  Kuvitteletko että siellä opetellaan ranskaa, biologiaa ja maantietoa paljonkin?

Et taida hirveän hyvin tietää tuttusi lapsen asioista... Pelkkä ilmoitus ei todellakaan riitä, vaan kaikista erityisjärjestelyistä pitää tehdä selvitys, johon viranomaiset ottavat ensin kantaa. Omituista muutenkin, että joku kokee esikoulun hankaloittavan perheen elämää... Sääli lasta, joka ei pääse totuttautumaan nimen mukaisesti esi-kouluun, vaan heitetään sitten vuoden jälkeen suoraan kouluun, ellei sitten perhe koe sitäkin hankaloittavana tekijänä ja pidä lasta kotikoulussa...

Surullista ajatella, että oman lapsen koulutus on jotenkin perheen elämää hankaloittava asia muutenkaan. Lapselle yksi elämän tärkeimmistä asioista loppuelämää ajatellen.

Vierailija
53/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V
</p>

<p>Ei ne kouluvalmiudet tule ko. velvollisuudesta, mutta kahden vuoden aikana saadaan tehtyä henkilöistä psykologinen arviointi. Se lähetetään kouluun.[/quote kirjoitti:

Mitä horiset, ei siellä mitään psykologeja ole tekemässä mitään arvioita, höpsis sun kanssasi!

Vierailija
54/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Me oltiin Thaimaassa 2,5 viikkoa, kyn lapsi oli eskarissa. Koulustakin on pois syksyllä viikon ja keväällä viikon matkojen takia. Aina ollut ilmoitusasia. Toki lapsemme on hyvä koulussa ja tekee läksynsä lomillakin. 🤭

Vierailija
55/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Esiopetus on velvoittava, ei pakollista.

Höpöhöpö eikä ala!

Vierailija
56/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari yhtä tyhjän kanssa, menkää lomille. 

Vierailija
57/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai meinaatko että kuusivuotias jätetään yksin kotiin kun iskä ja äiskä lähtee kaheks viikoks Ruottiin??

Vierailija
58/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarissa on tärkeintä että lapsi oppii olemaan ryhmässä, oppii olemaan hiljaa jos tarve on ja kuunnella. 

Vierailija
59/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ihmetellä Suomen masentuneiden määrää kun täälläkin av mammat kyselee saako oma lapsensa matkustaa  (vai mikä syy olikaan) vai kysytäänkö joltain muulta lupa siihen.  Etteköhän nyt itse päätä omasta lapsestanne.

Eri asia nuo Yhdysvaltain lapsimorsiamet. Siellä melkein kaikissa osavaltioissa saa naittaa lapsensa aikuiselle miehelle missä iässä vain. Sinne kannattaa mennä puolustamaan lasten oikeutta koulutukseen.

Lasten onni, että vanhemmat eivät oikeasti noin vain päätä omasta lapsestaan. Eivät ne mitään vanhempien leluja ole, jonka takia on moniakin tahoja, jotka "kontrolloivat" lasten elämää ja pitävät huolta, että heidän parhaan mukaan mennään, eilä omituisten vanhempien päähänpistojen mukaan, koska "minun lapsi".

(Ja ei, apn tilanne ei ole omituinen päähänpisto, kommentoin yleisesti siihen, että ajatustapa "saan tehdä mitä huvittaa koska lapsi on minun" ei onneksi toimi oikeassa elämässä.)

Vierailija
60/62 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyyntynyt_tyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tapaa isovanhempaansa? Minä ainakin olen mummona todella iloinen, kun lapsenlapset tulevat käymään.