Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorisomonitehot - optikkoja paikalla?

Vierailija
09.11.2022 |

Kiinnostaisi, millä kriteereillä voi vielä saada nuorisomoniteholasit ja milloin siirrytään varsinaisiin monitehoihin. Itse olen käyttänyt ns. nuorisomonitehoja nyt pari vuotta ja ikänäköä tulee koko ajan lisää. Silmälasiresepteissä on ADD-arvo, se kertonee sen lähinäkökorjauksen? Miinusta linsseissä on -5 verran.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta kun optikko ensimmäisen kerran "määräsi" nuorisomonitehot, on lähinäkö alkanut huonontua reippaaseen tahtiin ja n. 5 vuoden sisään on tullut "oikeat" monitehot kahteen kertaan reilulla lisäkorjauksella. Tekisi mieli epäillä jonkinlaista salaliittoa, mutta kaipa se kroppa alkaa n. 45 ikävuoden jälkeen rapistua oikein kunnon rytinällä. Aina on ollut reilusti miinusta (-7), nyt ei tarvinnut sitä lisäkorjata.

Vierailija
22/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä eroa normaaleihin monitehoihin? 

Hyvä kysymys. Hyvin samantyyppinen toimintaperiaate kummassakin. Nuorisomonitehoissa on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa.

Mulla on "ikänäkömonitehot" ja ihan samalla tavalla mulla on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa. Mitenkäs ne muuten voisivat olla?

Nuorisomonitehoissa se lähinäkö tarkoittaa vain sitä, että miinusta on vähemmän kuin yläosassa. Mikä on monitehon toimintalogiikka, en tiedä, en ole perehtynyt? Eikö niissä ainakin joskus aiemmin näkynyt sellainen puoliympyrän muotoinen plusalue?

Ne oli kaksitehot, missä näkyi se lukualueen raja. Monitehoissa rajaa ei näy.

Mutta siis mä olen käsittänyt, että miinuslaseissa aina se moniteho tulee siitä, että lähialueella on vähemmän miinusta. Jos jollakulla on vaikka -8,0 ADD 2,0, sehän tarkoittaa, että lukualueellakin on edelleen -6,0 voimakkuudet. Mulla taas tuo ADD 2,0 tarkoittaisi, ettei lukualueella ole toisessa linssissä voimakkuuksia ollenkaan.

Tyhmä kysymys, mutta miten noilla näkee? Mulla kun on nuorisomonitehot, en pysty käyttämään niitä autoillessa, kun ADD on vain 0,5. Miinusta 5,5. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Hyvin samantyyppinen toimintaperiaate kummassakin. Nuorisomonitehoissa on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa.

Mulla on "ikänäkömonitehot" ja ihan samalla tavalla mulla on lähinäön alue linssien alaosassa ja kaukoalue linssien yläosassa. Mitenkäs ne muuten voisivat olla?

Nuorisomonitehoissa se lähinäkö tarkoittaa vain sitä, että miinusta on vähemmän kuin yläosassa. Mikä on monitehon toimintalogiikka, en tiedä, en ole perehtynyt? Eikö niissä ainakin joskus aiemmin näkynyt sellainen puoliympyrän muotoinen plusalue?

Mulla on plussaa sekä ylhäällä että alhaalla. Alhaalla vaan enemmän.

Niin, se menee vähän eri tavalla, jos on pluslinssit alun perin kuin meillä likinäköisillä (miinuslinssit). Likinäköisillä on alhaalla vähemmän miinusta.

Vierailija
24/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko paikalla.

Nuorisomonitehoja eli lähitukilinssejä saa tietääkseni enintään 1,1 Addilla eli lähilisällä. Linssi on rakenteeltaan hieman erilainen kuin varsinainen moniteho, mutta aika lähellä. Jos näet välialueelle (noin käsivarrenmitan päähän) kaukovoimakkuudella ja tuo pieni add riittää lukemiseen, niin ei ole mitään syytä vaihtaa tavalliseen (kalliimpaan) monitehoon. Jotkut aloittaa lähitukilinssien käytön aikaisemmin kuin toiset, joten mitään aikaa kuinka kauan voi käyttää ei voi sanoa.

Vierailija
25/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oli kaksitehot, missä näkyi se lukualueen raja. Monitehoissa rajaa ei näy.

Mutta siis mä olen käsittänyt, että miinuslaseissa aina se moniteho tulee siitä, että lähialueella on vähemmän miinusta. Jos jollakulla on vaikka -8,0 ADD 2,0, sehän tarkoittaa, että lukualueellakin on edelleen -6,0 voimakkuudet. Mulla taas tuo ADD 2,0 tarkoittaisi, ettei lukualueella ole toisessa linssissä voimakkuuksia ollenkaan.

Tyhmä kysymys, mutta miten noilla näkee? Mulla kun on nuorisomonitehot, en pysty käyttämään niitä autoillessa, kun ADD on vain 0,5. Miinusta 5,5. 

Enpä tiedä kun en ole kokeillut. Mulla itselläni on miinusta -2,0/-2,25 ja ADD molemmissa 1,0

Vierailija
26/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummaa tuo kännykän varhainen tuijottelu kun lapset pilaavat näkönsä ihan uudella tavalla. Koskaan kuullutkaan mistään nuorisomonitehoista. Se menee niin, että kaukonäköä menee nuorena jos menee ja vanhana menee lähinäkö useimmilla. Ei ole mitään muita ollut. Vai onko etelän aurinko yksi syypää kun matkustaminen halpaa, kakarat sinne pilaamaan silmät?

Vierailija
27/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on plussaa sekä ylhäällä että alhaalla. Alhaalla vaan enemmän.

Niin, se menee vähän eri tavalla, jos on pluslinssit alun perin kuin meillä likinäköisillä (miinuslinssit). Likinäköisillä on alhaalla vähemmän miinusta.

Niin, jäin vain miettimään, kun ei mistään nuorisomonitehoista ollut optikolla mitään puhetta missään vaiheessa, vaikka sain nyt ensimmäiset monitehot. Jo viime kerralla oli puhetta, että ikänäkö on jo vähän alkanut, mutta päädyin silloin yksitehoihin. Olen alle 40, mutta ilmeisesti moniteholaseissa ei nuoriso viittaa ikään millään lailla.

Vierailija
28/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikko paikalla.

Nuorisomonitehoja eli lähitukilinssejä saa tietääkseni enintään 1,1 Addilla eli lähilisällä. Linssi on rakenteeltaan hieman erilainen kuin varsinainen moniteho, mutta aika lähellä. Jos näet välialueelle (noin käsivarrenmitan päähän) kaukovoimakkuudella ja tuo pieni add riittää lukemiseen, niin ei ole mitään syytä vaihtaa tavalliseen (kalliimpaan) monitehoon. Jotkut aloittaa lähitukilinssien käytön aikaisemmin kuin toiset, joten mitään aikaa kuinka kauan voi käyttää ei voi sanoa.

Kiitos tästä! Itselleni tärkeintä olisi, että näkisin kauas ja tietokoneen näytölle hyvin. Pystyn tosiaan ihan hyvin lukemaan ilman silmälasejakin, joten siihen en varsinaisesti laseja tarvitsisi.

Vierailija
29/32 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi, onko nuorisomonitehoista apua näyttöpäätetyössä. Optikon mukaan en tarvitse vielä monitehoja, mutta silmät väsyy miinuslaseilla lukiessa ja näyttöä tuijottaessa. On sellainen olo, että on miellyttävämpi lukea kokonaan ilman laseja kuin laseilla. Saan kyllä tekstistä selvää molemmilla tavoilla. Nuorisomonitehoja voisi kuulemma kokeilla, mutta kannattaakohan se?

Vierailija
30/32 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 45v ja käytän nuorisomonitehoja, olen käyttänyt jo noin 2v. Optikko mainitsi, että niitä voi käyttää noin viisikymppiseksi. En tiedä, tarjoavatko kaikki toimijat tällaisia laseja, mutta Silmäasemalta hankin omani. Minulla on miinuslasit, jossa alaosassa ikänäön korjaus (+0.75).

Olen ollut tyytyväinen laseihini, tosin totutteluaika oli kovin pitkä, monta kuukautta. Monitehoihin ilmeisesti tottuu nopeasti näiden jälkeen, kun periaate on sama. Silmät eivät väsy näytön ääressä työskennellessä samoin kuin ennen. Laseissani on myös sinivalonsuodatus, joka vähentää silmiin kohdistuvaa rasitusta. Aluksi oli vaikea migreenikkona tottua siihenkin, että silmissä välillä välähtelee sinistä, jos valo osuu linsseihin, mutta nyt olen tottunut eikä migreeni ole riehaantunut. Ennen työpäivän jälkeen silmät olivat sen oloiset, että en halua katsella enää mitään loppupäivän aikana, mutta nyt tosiaan ihan normaalit. Ja lukemaan pystyn ilman silmälaseja. Suosittelen siis jos mietitte kokeilua.

Vierailija
31/32 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaanpa vanhaa ketjua, jos tulisi uudempia kokemuksia nuorisomoniteholinsseistä.

Itse olen pärjännyt samoilla vahvuuksilla jo päälle 10 vuotta, mutta ajattelin nyt hankkia uudet lasit kun kehykseni ovat ajan saatossa kärsineet. Viimeisimmässä näkötarkastuksessani määräykseen laitettiin ADD 0,75 ja nyt kun laitoin lasit tilaukseen, optikko yritti myydä minulle nuorisomoniteholinssejä. Oli puhetta, että koska en itse koe silmieni väsyvän näyttöpäätetyöskentelystä, ei linsseille välttämättä ole tarvetta.

Jos olet hankkinut nuorisomonitehot, mitä apua niistä on ollut? Tässä vanhassa YLE:n artikkelissa linssivalmistajien edustajat väittävät linssien hidastavan varsinaisen ikänäön kehitystä, kun taas silmälääkäreiden mielestä kyseessä on pelkkä myyntikikka: https://yle.fi/a/3-10877001.

Vierailija
32/32 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tarjottiin nuorisomonitehoja, toki olen alle 30 vuotias ja ADD oli muisstaakseni -0.50. Optikolta en saanut tyhjentävää vastausta miksi esimerkiksi lukulasit ei riitä päätetyöskentelyyn ,vaan miksi pitää hankkia kalliimmat. Olisi kiva tietää onko jollain olleet toimivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan