Menettekö jouluna valmiiseen pöytää eli vieraisille vai teettekö itse joulun?
Meidän perheellä auki suunnitelmat, ollaan oltu sukulaisilla. Mutta viimeiset kaksi vuotta taas laitettu oma joulu. En tiedä tuleeko kutsua kylään, joten olen jo miettinyt valmiiksi mitä tarjoan meidän perheelle.
Kommentit (39)
En kumpaakaan. Valmista pöytää ei ole tarjolla, isä on kuollut, äiti hoitokodissa eikä siskon perhe kutsu. Kotonakaan en viitsi joulua viettää, joten jätän sen kokonaan juhlimatta.
Kotona ollaan ja yhdessä laitellaan ruuat. Ja jos siltä tuntuu ettei aika riitä, voin ostaa jotain valmiinakin. Ollaan joskus esim. paikalliselta kotitalousoppilaitokselta ostettu ja hyvää oli
Meille tullaan myös valmiiseen pöytään noin 10 henkeä. Teen kaikki ruuat itse ja aina menee överiksi. Viimekin jouluna mm 4 lohta graavasin, kinkku ja täytetty kalkkuna. Alkuruuat, lämpimät ruuat ja kakkuja jälkiruuaksi. Kaikille annan myös ruokia mukaan, jotta pärjäävät pari päivää. Rakastan joulua.
En tiedä vielä. Ja toisaalta vaikka menisin kylään, niin en mene passattavaksi, osallistun ainakin pöydän kattamiseen ja korjaamiseen, lisäksi jälkiruoka on minun vastuulla mikäli muualla (minun tai miehen vanhemmat) joulu vietetään.
Valmistan laatikot tuoreista kasviksista, jotain kalaa, salaatteja.
Leivon pakkaseen raakakakun, ehkä jotain uunissa paistettavaa.
Valmistan jotain pieniä makeisia kuten jääsuklaata ja spirulinakuusia.
Mies etsii kuusen tontilta. Imuroi toisinaan.
Käydään ehkä sukulaisissa, mies ainakin käy.
Saatan olla töissä, vielä ei ole työvuorolistoja niin pitkälle.
Olin viime joulun töissä ja odotan, että ainakin osa joulusta on vapaata.
🎄
Kotona ollaan miehen ja lapsen kanssa. Miehen vanhemmat asuu todella kaukana, joten ei jakseta sinne nyt lähteä ja minun vanhemmat ovat alkoholisteja. Molempien sisarukset viettää myös perheen kesken joulun. Kyllä tykätään tehdä ja laittaa kaikki itse.
Olen nyt leskenä tehnyt oman joulun jo useampana vuonna.
Nyt on alkanut suhde miehen kanssa, joka ei vietä joulua lainkaan. Saa nähdä miten sompaillaan tämä tuleva joulu. Ehkä vietetään yhdessä, ehkä itseksemme.
Ollaan kotona ja tehdään itse. Suku noin 300-600 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailulle, mutta ei valiiseen pöytään. Jaetaan vastuuta ruuanlaitosta, äitini kyllä nappaa isomman osan kuin me muut. Eläkeläisenä ehtii laitella laatikoita ja vahtia kinkkua. Me muut sitten hoidetaan kalat ja muita alkupaloja ja jälkiruoka.
Jouluaattona laitetaan yhdessä viimeiset, pilkotaan rosolli ja joka kerta keitetään perunat vähän mössöksi, kun ei muisteta vahtia. Liian monta kokkia keittiössä. Jouluperinteisiin kuuluu yksi pellillinen palaneita pipareita ja mössöiset perunat.
Toivottavasti en nyt pilaa jouluanne, kun vinkkaan, että perunat kannattaa keittämisen sijaan höyryttää, niin ne eivät mene mössöisiksi!
Minä tykkään tehdä omalle perheelle jouluruuat aattona ihan itse. Minulle joulu ei tule ilman imellettyä perunalaatikkoa ja itse tehtyä rosollia. Anoppi on vanha ja olen sanonut hänelle monena vuotena, että älä pidä meille ruokia lämpimänä, koska syömme aattoma kotona, kahvit riittää. Heille menemme illalla kuuden jälkeen. Joka ikinen kerta siellä meitä odottaa tuntikausia lämpimänä pidetyt ruuat, kauhea voivottelu, miten me tullaan niin myöhään ja voivoi kun ei maistu. Mies ja lapset ottaa kohteliaisuuden vuoksi, minä en pysty.
Ennen anoppia me käydään minun vanhemmilla, anoppia ei voi kutsua meille, koska hänen muut lapset saattavat tulla käymään kotona. Omia juttuja en voi viedä, koska anoppi ottaa siitä itseensä. Joskus tein oman perheen aterian aatonaattona, mutta sitten tajusin, että minullakin on oikeus viettää sellainen aatto, mistä itse tykkään.
En mene enkä tee itse. Jouluna syön kanaa ja muusia. Juon myös paljon olutta koska vietän yksin joulua.
Tekisi mieli lähteä jouluristeilylle. Säästyisi paljolta tiskaamiselta jne.
Vierailija kirjoitti:
Meille tullaan valmiiseen pöytään. Enkä kehtaa kieltääkään. Vai kehtaanko. Kukaan ei tuo mitään tullessaan (pitkät matkat, että sikäli ymmärrettävää), mutta meillä on erityislapsiperhe, ja olen äärirajoilla muutenkin saatika että pitää juhlatarjoilua isolle porukalle. Pelkästään organisointi että saa ruokaa lämmitettyä lasten perässä laukkaamisen lisäksi, on hirveä stressi. Suoraan sanoen oletus että meille vaan tullaan, "syömään, ettei itse tarvi ressata", on sieltä ja syvältä.
nimim, joulumieli hakusessa
Kyllä se on omalla vastuulla saada suutaan sen verran auki, että tuollaisessa tilanteessa pyytää apua tai sanoo että ei käy. Vaikka vieraat tulevat kauempaa, voivat ihan hyvin joko tuoda ruokaa mukanaan, tai sitten tilata valmista. Kylmälaukuissa säilyvät laatikot ja salaatit ja kalatkin vaikka koko päivän.
Tällä kertaa me menemme valmiiseen pöytään. Kolme viimeistä joulua vietetty meillä joten vaihtelua siinä mielessä. Laatikot ainoastaan teemme tällä kertaa kun leivinuunissa paistuvat mukavasti ja pakkaamme kyytiin lähtiessä.
Me mennään joka aatto kahteen valmiiseen pöytään jouluaterialle. Anoppilaan ei tarvitse eikä saakaan viedä mitään, ollaan tarjouduttu kyllä. Omassa lapsuudenkodissa vastuu on jaettu, koska meitä on paljon, eikä olla mitenkään innokkaita kokkeja kukaan. Isä paistaa kinkun ja keittää perunat, joku tuo salaatit, joku ostaa laatikot, joku kastikkeen, joku kalat. Minun vastuullani on perinteisesti ollut kakku.
Vierailija kirjoitti:
Meille tullaan valmiiseen pöytään. Enkä kehtaa kieltääkään. Vai kehtaanko. Kukaan ei tuo mitään tullessaan (pitkät matkat, että sikäli ymmärrettävää), mutta meillä on erityislapsiperhe, ja olen äärirajoilla muutenkin saatika että pitää juhlatarjoilua isolle porukalle. Pelkästään organisointi että saa ruokaa lämmitettyä lasten perässä laukkaamisen lisäksi, on hirveä stressi. Suoraan sanoen oletus että meille vaan tullaan, "syömään, ettei itse tarvi ressata", on sieltä ja syvältä.
nimim, joulumieli hakusessa
Ajattele itseäsi ja omaa jaksamistasi. Kiellä tulemasta jos koet rankaksi. Valehtele vaikka syy jos et kehtaa suoraan sanoa. Harjoittele kieltämistä itseksesi tarvittaessa. Kurjaa etteivät itse ymmärrä tuollaisen järjestelyn epäreiluutta.
Miten nuo ihmiset jaksaa juosta kiukkuisten sukulaisten luona ja samaan aikaan joulun tunnelman pitäisi olla rauhallinen harmoninen hyvällä mielellä
Ei kumpaakaan. Mieheni käy varmaan jossain vaiheessa joulua äidillään, itse en lähde kummankaan vanhempani luokse. Jouluruoista ei tykätä, joten syödään ihan tavallista safkaa. Mies käy varmaan baarissa, itse joko katselen telkkaria kotona tai menen töihin. Ei ole kiinnostanut joulu enää vuosiin.
Menemme ns. valmiiseen pöytään. Minulla tiedossa ns. työjoulu, kun dl heti uudenvuoden jälkeen.
En siis ehdi valmistella ainakaan paljoa ruokia mukaan vietäväksi. Ajattelin, että siirrän veljelleni kelpo summan rahaa, hän kokkaa meidän joulun <3
Yrittäjä