Ihmisillä ei enää ole varaa viinaankaan! Alkon myynti laski lokakuussa lähes 12 prosenttia
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni matka viroon maksoi 10e. Onnibussi 3e menopaluu Hki, kävelin satamaan. Laiva maksoi 7e päiväristeily. Eli edullisiakin reissuja voi tehdä kun on ajoissa ja ennakoi.
Kuluiko matkalla muuten rahaa enemmän, kuin normipäivänä olisit käyttänyt, alkoholiostoksia lukuunottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haettiin oluet Virosta ja viinit tilattiin Saksasta :)
Alkoholin kulutus on kasvanut, kun sitä nurkissa on, ihan puhdas seuraus Suomen äärimmäisen typerästä alkoholipolitiikasta.
Yksi viron reissu tehdään vielä ennen vuodenvaihdetta 👍
Ja kyse ei ole siitä, että ei olisi varaa ostaa Suomesta, kyse on siitä, että on vain tyhmää maksaa liikaa.Jos alkoholin hinnalla on mitään merkitystä elämässä niin siitä tietää käyttävänsä sitä liikaa. Itselle ainakin se satunnainen saunakalja ja pullo viiniä jouluisin on niin vähäinen määrä, ettei hinnalla ole merkitystä. Ostan sen mitä ostan ja se maksaa mitä maksaa.
Mikä sinä olet määrittelemään, mikä määrä on liikaa? Aikuiset ihmiset saavat juoda tai olla juomatta ihan tasan sen verran alkoholia kuin haluavat, mikään määrä ei ole liikaa tai liian vähän.
Ja joo, itse syön suklaata ehkä 1-2krt/vuosi, en silti maksaisi ikinä 10euroa fazerin sinisestä levystä, koska se vaan ei ole sen arvoista.
Alkoholi Suomessa on verotettu niin paljon, että sen kohdalla Suomessa hinta ja laatu ei kohtaa, joten ostan sitä ulkomailta, näin suomi on omalla verotuksellaan ihmiset ohjannut toimimaan.
Tässä on vielä pikkujoulut, joulu ja uudenvuoden aatto tänä vuonna juhlimatta. Kyllä se alkonkin myynti vielä nousee ihan tarpeeksi kovaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä hyvä. Ei suomalaisten tosiaan tarvitse juoda niin paljon.
Et ole tainnut pahemmin matkustella tai asua ulkomailla?
Kaikissa muissa maissa joissa olen asunut ja opiskellut, niitä on yhteensä 8, on juotu enemmän kuin Suomessa. Eikä niissä syyllistetä ketään.
Itselläni ei ole koskaan ollut varaa väkeviin alkoholijuomiin. Aina löytyy jokin tärkeämpi käyttötarkoitus rahoille, kuten vaikkapa hyvälaatuisen vaatteen hankinta.
HUUMEMYÖNTEISET jauhojengipeesaajatko täällä taas haukkuu alkoholijuomia nauttivia ihmisiä päihdeongelmaiksiksi?
Vierailija kirjoitti:
Suomen vienti on 10 miljardia miinuksella ja hallitus on lapioinut velkaa 50 miljardia. Mikä voi mennä vikaan?
Ulkomaankauppa vetää ihan hyvin. Toi on valhetta. Eikä velkakaan ole merkityksellinen mittari jos ei mietitä mihin se raha on käytetty. Eihän se hukkaan heitettyä rahaa ole.
Jos ei huvita Alkosta ostaa niin tilaa Saksasta kerralla isomman satsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset säästävät sähkölaskuihin.
En ole ostanut purkkiakaan olutta tänä vuonna. Menee nekin rahat sähköyhtiöille.
Aloitit säästämisen ennakoivasti ennen kuin kukaan oli kuullutkaan hintojen mahdollisesta noususta? Eikö olisi ennemmin kannattanut tehdä kiinteähintainen sähkösopimuisi pariksi vuodeksi? Alkuvuodesta olisit saanut vielä halvan sopparin.
Venäjän hyökkäystä mietittiin jo alkuvuodesta alkaen. Lisäksi pärssisähkö oli kallista.
Kiinteähintaiset sopimukset onkin, toinen tosihalpa vielä vuoden verran, ja toinen 12c kwh kesään -24.
Ennakoin tulevia isoja laskuja ja onhan tuo 12c kwh jo ihan riittävän kallis.
( sama)
Hyvä! Monessa perheessä puoliso ja lapset ovat todella onnellisia ja kiitollisia, kun isä tai äiti ei ördää kännissä koko ajan!!!
Perinteet kunniaan ja kotipoltto käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa muissa maissa joissa olen asunut ja opiskellut, niitä on yhteensä 8, on juotu enemmän kuin Suomessa. Eikä niissä syyllistetä ketään.
Asun tälläkin hetkellä ulkomailla, Norjassa ;) Norjalaiset kuluttavat selkeästi vähemmän alkoholia kuin suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tälläkin hetkellä ulkomailla, Norjassa ;) Norjalaiset kuluttavat selkeästi vähemmän alkoholia kuin suomalaiset.
Näin on aina ollut, ovat kovia leipomaan ilman jauhoja.
Norjassa sokerin ja hiivojen kulutus on kovinta Pohjoismaissa, jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko aikuisen ikäni maailmalla viettäneenä kokemukseni on, että hyvin harvoin muualla näkee samaa alkoholiördäilyä kuin Suomessa. Opiskelijakulttuuri voi olla kosteaa, tai lomakohteissa on sikailevia englantilaisturisteja, kyllä. Suomessa jotenkin mennyt yli kuitenkin, osalla kansasta, kun alkoholin käyttö on hieman vapautunut.
Mitähän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö, juttelet viime vuosituhannen juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitappa sinä sitten faktaa pöytään.
Meillä on ollut tapana juoda miehen kanssa alkoholia (5 - 6 annosta per nuppi) noin joka toinen viikko yhtenä iltana. Nyt se on vaihtunut kertaan kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitappa sinä sitten faktaa pöytään.
Laitappa kuule itse faktat, sinä väitit sokerin ja hiivan kulutuksen olevan korkeampaa Norjassa ;)
Euroopan varovaisimmat alkoholin käyttäjät löytyvät Italiasta ja Norjasta WHO:n raportin mukaan. https://www.ksml.fi/paikalliset/2378494
Samaa ajattelin. Jos Virosta pitää vain olutta hakemaan lähteä, niin kulutus on jo ongelmallista.