Valitseeko narsisti usein tarkoituksella itseään alempitasoisen kumppanin?
Jos siis puhutaan pidempiaikaisesta kumppanista, niin uskotteko että narsistisilla ihmisillä on tapana pariutua ns. alaspäin, jotta voivat tuntea olevansa itse se suhteen parempi osapuoli?
Eli esimerkiksi niin että komea mies ottaa tarkoituksella hyvin vaatimattoman näköisen naisen, jolla on huono itsetunto ja nauttii nimenomaan tästä asetelmasta ja pysyy siksi tällaisessa suhteessa, vaikka tietää että pääsisi suhteeseen myös kauniimpien naisten kanssa.
Kommentit (41)
Olen ihan varma että narsistit ovat just niitä, jotka haluavat hyvännäköisen kumppanin joka "ei tajua olevansa hyvännäköinen" eli hänellä on huono itsetunto tai on ujo ja arka. Eli kumppanin pitää olla esittelykelpoinen, mutta epävarma ja helposti manipuloitavissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitsee, koska sitten voi olla enemmän oma itsensä
Narsistin mielestä kaikki on hänen alapuolellaan, joten tietysti narsistin mielikuvissa hän valitsee aina itseään huonomman. Totuus on sitten yleensä jotain ihan muuta mitä narsistin harhainen mieli hänelle itselleen selittää.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö keneltäkään omakohtaisia kokemuksia? Kun täällä kuitenkin tuntuu olevan paljon sellaisia joilla on ollut narsistikumppani niin miten arvioisitte itse, oletteko kokeneet että se narsisti on ollut ns. liian hyvää ollakseen totta ja objektiivisesti arvioituna tasonne yläpuolella?
Ei omakohtaisia, mutta ystäväni on melko vasta eronnut narsistisesta miehestä. Ja objektiivisesti arvioituna mies oli kyllä alempitasoinen kuin tämä ystäväni, vieläpä ihan selvästi. Ei erityisen komea, työtön, veloissa. Mutta ilmeisen hyvä puhumaan toisen ympäri ja maksamaan kaiken...
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä olin noin vuoden ajan narsistimiehen kanssa. Itse vielä opiskelin, hänellä oli paremmat tulot ja asunto jne. Kun alettiin seurustella, olin hieman pyöreä. Melko pian alkoi läskiksi haukkuminen ja liikunnan tuputtaminen. Laihduin puolessa vuodessa n.10kg ja samalla myös kaunistuin kun pyöreys hävisi. Siitä alkoikin sitten sairaalloinen mustasukkaisuus, kun sain herätin kiinnostusta muissa miehissä. Älyllisesti olin häntä fiksumpi ja onneksi sitten tajusinkin lähteä suhteesta. Itsetuntoni hän sai kyllä painettua hyvin alas. Uskon, että hän valitsi minut, koska koki olevansa ulkoisesti ns paremmalla tasolla ollessani vähän pullea.
Miten mies reagoi kun lähdit kävelemään?
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan varma että narsistit ovat just niitä, jotka haluavat hyvännäköisen kumppanin joka "ei tajua olevansa hyvännäköinen" eli hänellä on huono itsetunto tai on ujo ja arka. Eli kumppanin pitää olla esittelykelpoinen, mutta epävarma ja helposti manipuloitavissa.
Narsistieksä esitteli lihavaa ja vähemmän menestynyttä eksäänsä. Mua ei. Veikkaan syyksi omien piiriensä heikkotasoisuuden, hänen piti esittää minulle fiksumpaa ja menestyvämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö keneltäkään omakohtaisia kokemuksia? Kun täällä kuitenkin tuntuu olevan paljon sellaisia joilla on ollut narsistikumppani niin miten arvioisitte itse, oletteko kokeneet että se narsisti on ollut ns. liian hyvää ollakseen totta ja objektiivisesti arvioituna tasonne yläpuolella?
Ei omakohtaisia, mutta ystäväni on melko vasta eronnut narsistisesta miehestä. Ja objektiivisesti arvioituna mies oli kyllä alempitasoinen kuin tämä ystäväni, vieläpä ihan selvästi. Ei erityisen komea, työtön, veloissa. Mutta ilmeisen hyvä puhumaan toisen ympäri ja maksamaan kaiken...
Onnittelut ystävällesi ja olethan tukemassa häntä niin, ettei narsisti saa imuroitua häntä takaisin.
mitä höpiset?
Mikä alempitasoinen? Siis koulutukseltaan vai?
En tiedä onko miten yleistä, mutta tuntemani naispuolinen narsisti on keski-ikäisenä lopulta joutunut tyytymään heikkolahjaisiin narkkareihin, vaikka on itse akateemisesti koulutettu, tosin poissa työelämästä. Hän onnistui nuorena saamaan nalkkiin hyvin tienaavan miehen ja kulutti kaiket päivät vain tämän varoja yli 10 vuotta. Lopulta mies sai aikaiseksi hankkiutua hänestä eroon järjestämällä hänelle vuokrayksiön, ja pian sen jälkeen paljastui, että miehestä tuli itse asiassa hyvillä yrityskaupoilla miljonääri. Narskunainen itki sitä vielä vuosien päästä. Naisen narsistiset piirteet alkoivat näkymään yhä selvemmin keski-iässä ja lopulta hänellä oli on-off suhteita vain täysin kouluttamattomien, heikkolahjaisten asunnottomien huumeongelmaisten miesten kanssa. Heidän kanssa hän nautti suhteissa mm. luokseen asumaan ottamansa asunnottoman miehen heittämisestä ulos asunnostaan aina silloin tällöin ilman mitään syytä ja hän hankki aina samoja huumeita, joista miehet olivat onnistuneet pääsemään kuiville, ja tarjosi näille kyseisiä huumeita saaden nämä retkahtamaan.
Pisteenä iin päällä nainen usein somessa julkisesti haaveilee vanhemmasta rikkaasta sugar daddysta, jonka "seuralaisena" hän voisi lähteä oopperaan tai teatteriin maksua vastaan. Sattumalta varakkaan exän isä olisi juuri sellainen, josta nainen haaveilee, paitsi ettei harrasta hyväntekeväisyyttä.
Lisäksi pitkäaikainen bentsojen käyttö näkyy naisen ulkonäössä hyvin vahvasti, mikä osaltaan selittää tason laskua.
Juoppo tekee noin.
Narsisti on omasta mielestään kaikkien yläpuolella
Kumpikin narsistimies (jotka itse tunnen), on naimisissa ulkomaalaisen, kouluttamattoman naisen kanssa, joka on kotona lasten kanssa.
Naiset ovat taloudellisesti täysin riippuvaisia aviomiehistään.
Tuntemani narsistinainen on menestyvä lääkäri, jolla itseään huomattavasti nuorempi, kivannäköinen mies. Mies on ns. "duunariammatissa", joten nainen käyttää häntä remppamiehenään.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti haluaa olla oma itsensä eli lapsi. Kuka vaan, joka suostuu hänen äidikseen, käy parisuhteeseen. Seksi hoituu sitten alkuvaiheen jälkeen muualla.
Vierailija kirjoitti:
Narsistille lienee myös tyypillistä, että hän arvottaa ihmisiä alempitasoisiin/alempiarvoisiin sen sijaan, että hahmottaisi meillä kaikilla olevan omat vahvuutemme ja heikkoutemme? Omia heikkouksiaan narsisti ei varsinkaan haluaisi nähdä, kuvittelee itsellään olevan vain vahvuuksia. Siksi hän siis yliarvioi rankasti omia vahvuuksiaan ja aliarvioi muita.
Kyllä lempisanansa on paskaporukkaa.
Omalla eksällä ei diagnoosia tietääkseni mutta on ainakin hyvin narsistinen ihminen. Näin jälkikäteen katsottuna en mielestäni ollut missään nimessä häntä alempitasoinen esim ulkonäöllisesti mutta olin nuorempi, vasta 18v täyttänyt, ujo ja huonoitsetuntoinen, heikko.
Jälkeenikin hänen naisensa ovat minulle näyttäytyneet samantyyppisesti arkoina ja ehkä vähän tossuina. Siis sellaisina kuin minä olin.
Eron jälkeen ensimmäinen tietooni tullut uusi suhde hänellä oli omaan kaveriini jota mies oli yhdessäolomme aikana mollannut ja nimenomaan naureskellut miten hiirulainen tämä nainen on. Oli aika iso yllätys että hän päätyikin tämän kanssa suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta narsisti valitsee myös sen statusta, valtaa ja rahaa omaavan kumppanin.
Tämä. Narsisti valitsee kylläkin mielummin itseään ns. parempitasoisemman, josta voi hyötyä esim. rahallisesti ja hän toivoo/kuvittelee, että kumppanin hyvät ominaisuudet siirtyvät häneen. Alkuhuuman jälkeen alkaa kuitenkin kumppanin itsetunnon lyttäys ja tuhoaminen kateuksissaan.
Miksi aloittaja kuvittelee narsistin haluavan huonomman kumppanin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut 2 narsistikumppania, ja kumpikin oli kyllä oman tasoni alapuolella. Selvästi, eikä vaan omasta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti käytti valtavasti aikaa ja vaivaa omaan ulkonäköönsä. Silti hän näki itsessään vain vikoja. Minä taas en käytä niin paljon eforttia itseeni, mutten myöskään näe niitä vikoja, itsessäni tai hänessä.
Donald Trump lienee maailman tunnetuin narsisti, enkä todellakaan tunnista häntä tuosta "käytti valtavasti aikaa ja vaivaa omaan ulkonäköönsä" väitteestä. Trump on iso kasa laiskaa valkoista läskiä, jonka päällä keikkuu halvan oranssi tekorusketus naama ja yhtä halpa keltainen tupee. Vaimojensa ja tyttäriensä ja vissiin vähän poikiensakin laittamiseen on kyllä käyttänyt rahaa.
Eräs narsistimies on aviossa naisen kanssa jonka isä on erittäin kuuluisa Suomessa. Nainen on myös itse jonkin verran julkisuudessa. Nainen vaikuttaa symppikseltä, toivottavasti hän tajuaa jonain päivänä, että miehensä on läpimätä ja saa tilalle jonkun paremman.
Narsisti tarvitsee ihmisen jota alistaa, lytätä. Hän haluaa aukoa päätään, päästää kaikki tunteet oksennuksena hänelle. Hän ei piittaa mitä sanoo, hän ei välitä toisen tunteista, avusta tai hoivasta. Väjivalta yleistä. Toisen murtaminen tuo hönelle onnen.
Tunnekylmä hyväksikäyttyäjä joka hamuaa kaiken, aivan kaiken itselleen, toisten selkänahasta.
Mitään ei arvosta ja annas olla jos joku nousee pienen pienenkin häntä vastaan. Siitähän riemu ja sota alkaa