Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenellä ei ole säästössä yhtään mitään?

Vierailija
09.11.2022 |

...vaikka on säännölliset tulot ja pitäisi pystyä säästämään?
Monessa ketjussa kerrotaan miten säästetään ja kuuluukin säästää, satoja euroja joka kuukausi, jemmaan ja sijoituksiin jne. Kymmeniä tuhansia makaa jossain tilillä odottamassa sitä pahaa päivää.

Minä olen 45 vuotias, keskituloinen (parisuhteessa) eikä meillä ole mitään säästössä juuri nyt. Eletään alemman keskiluokan tyylisesti.
Ollaan huonoja säästämään varmastikin, ja on paljon kulueriä joita ei muilla ehkä ole (monta lemmikkiä, kaksi autoa...) mutta myöskin että omakotitalo vie mukavasti isoja summia korjauksiin tai kodintekniikan uusimiseen. Jos jotain jää sivuun, se seuraavana vuonna viimeistään myös menee.

Onko kohtalotovereita? :D Niitä, joille kaiken järjen mukaan pitäisi jäädä hyvinkin säästöön, mutta käytännössä ei jää?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi elämään noin epävarmaa elämää. Mitä jos tulee jotain yllättävää? Mulla on aina edes vähän säästöjä, oli silloinkin kun netto oli 1200 e kk. Ei ne säästöt tulojen määrästä ole kiinni vaan omista rahankäyttötottumuksista.

Vierailija
2/5 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi elämään noin epävarmaa elämää. Mitä jos tulee jotain yllättävää? Mulla on aina edes vähän säästöjä, oli silloinkin kun netto oli 1200 e kk. Ei ne säästöt tulojen määrästä ole kiinni vaan omista rahankäyttötottumuksista.

No sepä juuri, kun yllättävää tulee tuon tuosta, ja säästöt menee. Miten siinä mitään kerryttää?

Viimeisen 5-6 vuoden aikana meillä on joka vuosi ollut joku yllättävä meno, joka on ollut usean tuhannen suuruusluokkaa. 

Lemmikit on toki oma valinta. Mutta auto ja koti on oltava ja niitä on kunnostettava jos jotain hajoaa, ilman ei ihan pärjäile.

Enkä minä valitakaan. Ihmettelen vain, miten monilla jää tuntuvia summia säästöön, eikö heillä koskaan tule mitään menoja joihin säästöt on pakko käyttää... ei kai sitten. Tai sitten säästelevät huomattavan paljon enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No luottokortillahan ne hoituu. Jos on kuitenkin ihan ok tulot ja maksukykyä niin ei ole mikään pakko pitää käteistä vain jotain normaaleja yllättäviä menoja varten. Fiksua se varmaan on mutta ei mitenkään pakollista.

Kädestä suuhun on meillä eletty viimeiset 20 vuotta mutta silti on aina selvitty jokaisesta äkillisestä menosta.

Vierailija
4/5 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon helpompaa säästää jos on edes kerran elämässään saanut suuremman summan rahaa, oli se sitten perintöä, voittoa asuntokaupoilla ja vanhempien antama pesämuna. Muuten keskiluokkaisen rahat menee todella tehokkaasti ihan normaaliin elämiseen; käsirahaan, remonttiin, autoon, auton korjaukseen, huonekaluihin, kodin remontteihin, lapsiin, yllättäviin elämäntilanteisiin, mitä näitä nyt onkaan. Eikä tarvitse elää mitään erikoista elämäntyyliä että tavallinen palkka valuu hyvin pitkälti edellä mainittuihin asioihin. Olen saanut useamman kerran säästettyä sen noin kymppitonnin mutta joutunut käyttämään sen milloin käsirahaan ja milloin kattoremonttiin. Jos tilille nyt tupsahtaisi huomattava summa rahaa, saisin sen varmasti säästettyä sillä olen jo kattanut elämän isoja menoja ja hankintoja palkkatyöllä ansaitsemillani rahoilla. Mutta koska joudun kustantamaan kaiken työstä saamillani ansioilla, on tämä ainakin näin kolmekymppisenä tämä on aikamoista plus-miinus peliä vaikka ei ihmeemmin shoppaile tai lomaile.

Vierailija
5/5 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto