Mitä lakiasioita erossa pitää ottaa huomioon? Avioero.
Ositus, lasten huoltajuus, talon myyntiin liittyvät asiat? Mitä muuta? Kertokaa nyt kaikki. Olen menossa lakimiehen juttusille haluan osata kysyä kaikki asiat kerralla.
Olen ihan untamo näissä, ei ole aiempaa kokemusta. Eikä kaveria jolta kysyä.
Kommentit (31)
Vinkki numero 1. Voit käydä lakimiehen puheilla. Mutta yritä selvittää asiat puolisosi kanssa sopien kaksin. Älä kerro äläkä edes vihjaa hankkineeksi lakiapua.
Jos teet sen, hankki toinenkin avustajan itselleen ja sitten olette jumissa, kun ette saa sovittua keskenänne ja lakimiehet laskuttaa. Kohta pesänjakajan kolmantena laskuttamassa.
Nimimerkillä Hän, jonka eroon oli pakko sotkea Juristi poikineen kuudeksi vuodeksi
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nää ilkeilijät voivat nyt edes hetken tuntea olonsa hyväksi kun pääsivät toteuttamaan itseään. Sääliksi teitä käy.
Ei kai siinä ole mitään ilkeää jos kertoo, ettei juristi auta ilmaiseksi. Yleensä tuntitaksa on 250 euroa tunti, siihen lisäksi asiakirjoista koituvat kulut. Siitäpä sitten laskemaan kuinka paljon erolle tulee hintalappua. Kyllä näitä hinnastoja netistä löytyy kun jaksaa selailla. Hölmöä on kuvitella että kaikki menee hienosti, ilmaiseksi, ei tule mitään seurauksia mistään ja kaikki on tyytyväisiä. Se on naistenlehtien potaskaa. Kukaan ei eroa ystävänä, koska ystävien ei tarvitse erota. Jälkipuinti voi kestää koko loppuelämän.
Tehkää ositus please. Oikeasti.
Syntyy nimittäin todella mukava soppa, kun ositus on tekemättä toisen kuollessa.
Ei sekään ole sanottua, että mies antaa sinulle lapset noin vain ja alkaa kiltisti maksamaan elatusmaksuja. Kai kestät sitten mollaamisen, yhteisten ystävien menetyksen, kahden kodin välillä ramppaavat lapset ja niin - uuden puolison, jota lapset alkavat kutsumaan äidiksi. Sinä joudut etsimään uuden kodin, maksamaan vuokratakuut, uudet huonekalut ja niin edelleen. Sekin maksaa. Joudut etsimään ehkä uuden työpaikan eikä ole sitä miestä enää maksamassa eikä seuranakaan. Tässä nyt pieniä elämän realiteetteja - ei omasta elämästä mutta läheltä seuranneena.
Vierailija kirjoitti:
Juristi ei auta pillupalkalla, otahan selvää hinnastoista ensin ja mieti sitten mikä on elämässä järkevää.
fake news. t. juristi.
Juristilta saa todennäköisesti ympäri pyöreitä lakivastauksia. Juristi ei voi vastata teidän asioihin, joista te päätätte. Te päätätte lasten huollon, osituksen. Te myytte talon. Lakia ei ole siitä kuka maksaa yhteisen talon kulut. Te maksatte.
Ositusta ei ole pakko maksaa.
Sen voi pesänselvittäjä tehdä mutta mikään laki ei määrää siirtämään sitä summaa toisen tilille.
Oma kokemus.
Vasta myöhemmin lastenhuoltajuus istunnossa tuomari määräsi erän nimen alle maksusuunnitelmaan. Ilmoitin alussa että minulla ei ole elatuskykyä ja olen varaton koska mies ei maksa tasinkoa. Tuomari loi pitkän katseen exään ja määräsi allekirjoituksen . Ruutupaperille. Näin Seinäjoella.
Vierailija kirjoitti:
Eroaminen ei ole sitten ilmaista, enkä ole nähnyt vielä yhtäkään onnistunutta eroa. Taloudellisia katastroeja kyllä useampiakin. Olisiko kannattanut sinnitellä siihen saakka kun lapset ovat aikuisia?
Olen sitä mieltä että olisi. Mies on erimieltä ja ajaa eroa eteenpäin voimakkaasti eikä asialle ole mitään tehtävissä.
Ap
Jos suinkin mahdollista haluan hoitaa eron ilman oikeudenkäyntejä. Yhdessä sopien.
Minun ex nyt sattuu olemaan kaikesta kaiken tietävä päälle päsmäri. Ja haluan olla samalla viivalla, ja oikeasti lyödä faktatietoja asioista pöytään.
En halua kuitenkaan riidellä. Mutten halua myöskään olla heittopussi.
Siksi menen keskustelemaan lakimiehen kanssa, kun siihen kerta tilaisuus tarjoutui.
En ole itselleni lakimiestä ottamassa kun vasta äärimmäisessä pakossa.
Vierailija kirjoitti:
Ositusta ei ole pakko maksaa.
Sen voi pesänselvittäjä tehdä mutta mikään laki ei määrää siirtämään sitä summaa toisen tilille.
Oma kokemus.
On se tasinko nyt aika pakko maksaa. Pesänjakajan päätöksen kanssa voi hakea oikeudesta suoritustuomion, jolla saa ulosottomiehen töihin.
Toivottavasti nää ilkeilijät voivat nyt edes hetken tuntea olonsa hyväksi kun pääsivät toteuttamaan itseään. Sääliksi teitä käy.