Miksi opettajat eivät sano mitään, jos joku on ymmärtänyt asian aivan väärin?!
Ei tietysti koske kaikkia, mutta vaarallisen moni jättää korjaamatta isotkin virheet ja väärinymmärrykset. Opiskelen yliopistossa ja törmään tähän jatkuvasti. Oletan, että johtuu siitä, ettei haluta nolata tai pahoittaa jonkun mieltä, mikä on oppimisen yhteydessä aivan naurettavaa. Opettajalla pitäisi olla sen verran sosiaalista älykkyyttä, että pystyy korjaamaan väärinymmärrykset "pehmeästi" ja nolaamatta. Ja pieni nolostuminen nyt ei oikeasti haittaa mitään. Opiskelijana pelkään koko ajan, että olenko tajunnut jonkun asian aivan poskelleen, eikä kukaan kehtaa kertoa siitä. Ja kun joku selittää jonkun asian aivan päin mäntyä, alkaa muutkin miettiä, että onko se tosiaan näin.
Todella turhauttavaa!
Kommentit (4)
kai sun pitäisi itse ymmärtää jo yliopistolla löytää vastaukset itse?? ja vertaamalla omaa ajatusta siihen mitä kösitellään.. vai tarttetaanko sinnekin nykypäivä erkkaopet apuun?
En ole huomannut tuollaista. Mutta voihan olla kyse esimerkiksi siitä, että ei ole aikaa jankata asiaa sataan kertaan yhdelle uunolle, jos kaikille muille on oppi jo mennyt perille.
Kyllä multa on tentit ja kaikki muutkin tehtävät korjattu. En nyt ihan pääse jyvälle missä vielä pitäisi olla virheitä korjailemassa.
Eivät ne yliopiston opettajat identifioidu oikeasti pedagogeiksi. He ovat yleensä ennen kaikkea tutkijoita, jotka opettavat vain, kun on pakko. Jos joku ei itse asioita ymmärrä, niin se on voi voi. Ja minusta on kyllä itse asiassa niin, että alaa yliopistossa opiskelevan pitäisi asiat ymmärtää, jos on luennot kuunnellut ja materiaalit lukenut. Sitä paitsi omana opiskeluaikana opinnot suoritettiin pääasiassa kirjatentteinä tai esseinä eli ihan itsenäisesti opiskellen. Ei siinä ollut opettajaa kädestä pitelemässä.