Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuuko kissa, kun sen nostaa sylistä pois?

Vierailija
08.11.2022 |

Minulla on 13-vuotias kissa, ja sen vanhemmalla iällä olen alkanut pohtia enemmän sen inhimillisyyttä. Kissa on toki rauhoittunut älyttömästi sen varhaisemmilta vuosilta, se ei jaksa leikkiä niin paljon ja se nukkuu enemmän, joten olen viimeisinä vuosina ottanut vielä enemmän kiinni sen luonteenpiirteistä ja siitä, mitä se itse asiassa ajattelee. Rauhallisuus myös jotenkin sallii tämän tarkkailun vähän eri tavalla.

Olen miettinyt mm. sitä, että loukkaantuukohan kissa, kun sen nostaa sylistä pois esimerkiksi sohvalla, jos lähtee vaikka vessaan. Eli nostaa kissan sylistä, siirtää sen nätisti viereiselle paikalle ja nousee itse ylös. Kissanihan toisinaan käpertyy muina miehinä siihen pötköttämään, toisinaan se taas aktivoituu ja etsii toisen paikan jatkaakseen päiväunia, mutta sillä ei ole varmaan väliä, koska reaktio riippunee enemmän esimerkiksi sen vireystasosta ja vaikkapa siitä, oliko köllimisasento sylissä alunperinkään niin mukava. Vai näyttääkö kissa loukkaantumisensa lähtemällä itsekin pois sohvalta?

Osaako kissa loukkaantua, kun sen siirtää sylistä pois?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kissan loukkaannut, mutta on kirjoittamaton sääntö, että jos kissa tulee syliin, niin EI saa nousta ja nostaa sitä pois. Sitä pitää vaan kärvistellä kunnes kissa suvaitsee itse lähteä. On joskus vaikeaa varsinkin vanhemman kissan kanssa, joka mielellään makoilee sylissä eikä lähtisi millään. Joskus teeskentelen saavani yskänkohtauksen, jolloin se lähtee itse pois, niin pääsee vessaan tai minne nyt ikinä pitäkään mennä. Se toki kovasti paheksuu, kun sillä tavalla sitä häiritsen, mutta parempi sekin kun nostaa se itse pois, mikä siis on täysin vastoin "lakia".

Vierailija
2/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuttuu se ainakin. Minä tiedän, minulla on niitä 7. Onneksi olen etätöissä, muuten ei syli riittäisi jokaiselle tasapuolisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan julkea sellaista kokeilla? Jos kissa tulee syliin niin siinähän kärvistellään nälkä vatsassa ja kupla otsassa niin kauan kuin arvon kissaa nukuttaa.

Vierailija
4/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissatkin on niin yksilöllisiä. Toinen saattaa hetken "mököttää" eikä edes yritä heti takaisin syliin kun taas toinen ei ole moksiskaan ja pyrkii heti takaisin syliin ja kolmas kissa taas reagoi omalla tavallaan. En inhimillistä eläimiä, mutta samalla tavalla nekin ovat yksilöitä kuin ihmiset.

Vierailija
5/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin miettimään miten kissa nostetaan pois sylistä...

Mun ex-anoppi oli kissahullu. Sen kissoja piti tuijottaa ja ihailla koko ajan. Se vain maleksi kotonaan tai istui sohvalla kissa sylissä.

Se oli luopunut kaikista harrastuksistaan kissojen takia. Kotia ei voinut remontoida, pihalla ei voinut olla, taloon ei saanut tulla vieraita, kissoja ei voinut jättää yöksi keskenään jne.

Kahjo eukko. Kun kissat lopulta kuoli, se havahtui huomaamaan ettei sillä ollut mitään tekemistä eikä ystäviä.

Vierailija
6/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loukkaannu kunhan et käytä väkivaltaa kissan sylistä poisnostamiseen.

Vierailija
7/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kissan loukkaannut, mutta on kirjoittamaton sääntö, että jos kissa tulee syliin, niin EI saa nousta ja nostaa sitä pois. Sitä pitää vaan kärvistellä kunnes kissa suvaitsee itse lähteä. On joskus vaikeaa varsinkin vanhemman kissan kanssa, joka mielellään makoilee sylissä eikä lähtisi millään. Joskus teeskentelen saavani yskänkohtauksen, jolloin se lähtee itse pois, niin pääsee vessaan tai minne nyt ikinä pitäkään mennä. Se toki kovasti paheksuu, kun sillä tavalla sitä häiritsen, mutta parempi sekin kun nostaa se itse pois, mikä siis on täysin vastoin "lakia".

Mainio kommentti. Olin tulossa kirjoittamaan samaa. :D

Jos kissa on sylissä niin ihminen lykkää vessahätäänsä vaikka hamaan tappiin asti.

Vierailija
8/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai. Voihan sitä silittää noston jälkeen vähän ja puhua kivasti. Laittaa lelun viereen tai makupala.

Vierailija
9/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut käymään vessassa kissa sylissä. Käytän kotona vain verkkareita, jotka saa riisuttua helposti yhdellä kädellä. Kissallani on jo ikää.

Vierailija
10/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loukkaannu, kissat voi pudota paljon korkeammaltakin ja ne tippuu aina jaloilleen. Voit kokeilla vaikka sänkysi päällä metrin korkeudelta. Jis tiputat sen selkä edellä, niin hups...se tippuukin jaloilleen. Jos sinut tiputettaisiin vaikka 5m korkeudelta niin selälleen tupsahtaisi.

Vierailija
11/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tavaksi antaa kissalle herkkupalan hyvityksenä kun nostin sen pois sylistä. Toki hän oppi sitten nopeasti kiipeämään syliin aina kun haluaa herkkuja.

Vierailija
12/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä sylissä tyynyä, jonka päällä kissa sitten loikoo. Tyynyn kanssa kissan voi nostaa sohvalle niin, ettei kissa huomaa mitään 🐱

Vierailija
13/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöistä en tiedä mitään ja mielelläni annan katin makoilla sylissä, mutta jos tulee tarve nousta, niin kyllä silloin siirrän kattia.

Vierailija
14/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei loukkaannu, kissat voi pudota paljon korkeammaltakin ja ne tippuu aina jaloilleen. Voit kokeilla vaikka sänkysi päällä metrin korkeudelta. Jis tiputat sen selkä edellä, niin hups...se tippuukin jaloilleen. Jos sinut tiputettaisiin vaikka 5m korkeudelta niin selälleen tupsahtaisi.

Huomaan mitä teit. Käytit sanaa "loukkaantua" ihan kuin olisi kyse fyysisestä loukkaantumisesta vaikka asiayhteydestä näkee että puhutaan henkisestä loukkaantumisesta. Tosi nokkela sanaleikki, jota kukaan ei ole ennen keksinyt. Aivan huudan naurusta täällä.

Vierailija
15/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan julkea sellaista kokeilla? Jos kissa tulee syliin niin siinähän kärvistellään nälkä vatsassa ja kupla otsassa niin kauan kuin arvon kissaa nukuttaa.

Meillä on kissa ja se on erittäin rakas. En silti ymmärrä miksi pitäisi ohjailla kissa noin. Jos mulla on nälkä, pitää käydä vessassa, mennä nukkumaan tms., niin kyllä mä nostan kissan sivuun ja nousen.

Vierailija
16/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut käymään vessassa kissa sylissä. Käytän kotona vain verkkareita, jotka saa riisuttua helposti yhdellä kädellä. Kissallani on jo ikää.

Tässä on oikeaa asennetta, näin se tehdään.

Vierailija
17/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit nostaa varovasti sen siihen viereen ja samalla kuiskata pehmeällä äänellä vaikka "Äiti lähtee nyt pisulle".

Vierailija
18/18 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kissa ja se on erittäin rakas. En silti ymmärrä miksi pitäisi ohjailla kissa noin. Jos mulla on nälkä, pitää käydä vessassa, mennä nukkumaan tms., niin kyllä mä nostan kissan sivuun ja nousen.

Tarkoitin siis, että orjailla kissaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi