Miksei enää ole apukeittiöitä tai ruokakomeroita?
Saisi kaikki vähemmän käytetyt jne sinne, sen sijaan että ne ajelehtii kaikki keittiön tasoilla. Vielä 70-luvulla tehtiin jopa kerrostaloihin apukeittiöitä, eipä enää.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaupat ovat auki väh. 7-22.
Kuka tarvitsee ruokavarastoja?
Apukeittiöt, kellarit, kylmiöt ja ruokakomerot ovat ajalta, kun kasvit kasvatettiin itse kaupungin puutarhapalstalla tai maalla, sika tapet tiin syksyllä, marjat ja sienet poimittiin metsästä, keitettiin mehut ja säilöttiin tomaatit ja kurkut talveksi jne. Eikä kukaan osto 10l kaupasta irtomaitoa peilarilla tai hae vettä vesipostista toiselta puolelta asuinaluetta.
Kukaan ei edelleenkään estä sinua rakentamasta apukeittiötä ja ruokakomeroita kotiisi, se on valintoja, mutta suurin osa haluaa käyttää kalliit neliöt muuhun käyttöön.
Eikä niitä ole rakentanut enää 60-luvun jälkeen.
Meillä on ruokakomero ja se on todella tarpeellinen. Lähin kauppa on 25 kilometrin päässä, joten siellä ei viitsi jatkuvasti ravata. Ja kaikki kaupat ei ole auki 7-22..
Kuulkaa! Kauhulla ajattelen apukeitiötä! - nyky muikki täyttää KAIKKI PAIKAT erilaisilla asioilla! Kylpärikin on niin täynnä kamaa, että joudun pesemään itseni Bytyn päällä! KYLLÄ ...minä olen perhen pää ..kyllä ...ehkä ..aivan varmasti ..menen peilin ääreen harjoittelemaan uskottavaa ilmettä ja ääntä! ...en ole kynny6smTTO....
ps :miksen syntynyt homoksi?
ps2 : omaan hennon kitisevän poikamaisen ääneen joka tuskin kuuluu seuraavaan kerrostaloon..tai ainakaan sitä seuraavaan...
Meillä on heti keittiön jatkeena kodinhoitohuone, joka toimittaa apukeittiön/ruokakomeron virkaa myös. Yksi kaappi on varattu harvemmin käytettäville laitteille, kuten mehumaija, kasvikuivuri, haudutuspata, painekattila, lihamylly, monitoimikoneen harvemmin käytetyt osat sekä harvemmin käytetyt ruoanvalmistus-/tarjoiluastiat. Kaapissa on myös tilat jauhosäkeille. Talon alla on kellarikuoppa, jossa on perunasäkit ja lihasäilykkeet sekä satunnaisesti myös muita säilykkeitä.
Me asutaan kaukana lähimmästä kaupasta, eikä huvita ajaa sinne edes viikoittain. Kun tulee asiaa kylille, käydään samalla täydentämässä ruokavarastot.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan myös pantryn kun joskus oman asunnon ostan. Nimenomaan tilaa kaiken maailman air fryereille ja crock poteille eikä tarvitse säilyttää hankalasti kaapistoissa joista niitä on vaikea ottaa käyttöön ja vielä vaikeampi laittaa takaisin. Ompelukone, saumuri, silitystarvikkeet pääsevät sinne myös.
Ruokakomerossa? Kuinka isosta huoneesta haaveilet? Ompelu vaatii kunnolla tilaa, vai ajattelitko saumuroida jossain nurkassa ahtaasti?
Miksi olisi viemässä neliöitä? Itse asiassa koko keittiö on ihan turha, kun meillä on Wolt ja Foodora.
Koska suurin osa asutuista kodeista koostuu sinkkutalouksista. Sinkku ei paljoa syö, kaupat on auki 24/7 ja kotiin voi tilata kiinalaista. Eikä nykyään moni nuori laita ruokaa, sen sijaan käytetään puolivalmisteita ja eineksiä.
Mistään apukeittiöstä en ole kuullutkaan.
Mä olen sinkku mutta silti tykkäisin että olisi apukeittiö tai ruokakomero! Juurikin esim. kaikenlaisille harvemmin käytetyille keittiöhärpäkkeille olisi paljon parempi paikka kuin työntää niitä vähäisten keittiökaappitilojen ylähyllyille. Mutta valitettavasti mulla ei ole edes kunnollista keittiötä vaan sellainen tympeä tupakeittiö eli kaappirivi olkkarin päätyseinällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan myös pantryn kun joskus oman asunnon ostan. Nimenomaan tilaa kaiken maailman air fryereille ja crock poteille eikä tarvitse säilyttää hankalasti kaapistoissa joista niitä on vaikea ottaa käyttöön ja vielä vaikeampi laittaa takaisin. Ompelukone, saumuri, silitystarvikkeet pääsevät sinne myös.
Ruokakomerossa? Kuinka isosta huoneesta haaveilet? Ompelu vaatii kunnolla tilaa, vai ajattelitko saumuroida jossain nurkassa ahtaasti?
Minä ainakin ymmärsin, että hän säilyttäisi ne siellä.
Niksinurkka: kätevästi saat vanhasta jääkaapista apukomeron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kotiin ei tarvitse säilöä mitään jauho- tai perunasäkkejä. Kaupasta saa aina kun jotain tarvii.
Lapsiperheessä ruokaa laitetaan paljon ja esimerkiksi leivontaa varten olisi ihana sellainen oikealla korkeudella oleva taso. Samaten siellä voisi olla kasvikuivuri, voileipägrilli ja leivänpaahdin jne joita sinällään käytetään muutama kerta viikossa, mutta jotka sitten aina täytyy kerätä pois keittiön tasolta.
Kuinka monessa perheessä oikeasti on käyttöä kasvikuivurille, leivänpaahtimelle ja voileipägrillille monta kertaa viikossa? Paahdin on ihan kiva, mutta se ei paljon tilaa vie.
Eiköhän ihan kaikissa lapsiperheissä ainakin ole. Meillä on omenapuita, joiden omenoista kuivaan osan. Samaten kuivaan yrttejä. Ja vähän kaikkea muutakin. Silloin kun kuivaan, se pohottaa tuntitolkulla.
Voileipägrillillä teen lukiolaiselle eväsleivän. Paahdinta käytin viimeksi eilen, kun lapset söi itsetehdyt hampurilaiset.
Meillä on kolme lasta ja voin rehellisesti sanoa, että en keksi mitään käyttöä kasvikuivurille. Jos jotain kuivata täytyy, siihen on uuni. Lukiolaisella on meillä koulussa ruoka ilmainen, hän syö sitä, jos koulun jälkeen tarvitaan välipalaa ennen treenejä, sitten käydään kaupassa. Joku grillattu voileipä ei 7h repussa marinoituneena ole kovin hyvä, tai terveellinenkään. Paahdin on käytössä joka päivä (tosin hampurilaisen sämpylät me joko grillataan ulkogrillillä pihvien kanssa tai tehdään uunissa ranskalaisten kanssa), mutta se nyt vie tuosta tasosta 7x15cm.
Tänä päivänä apukeittiötä kutsutaan yleisesti nimellä kodinhoitohuone. Jääkaappi puolestaan on ottanut ruokakomeron paikan. Toisaalta sellainen kylmähuone voisi olla kätevä.
Me käymme kaupassa kerran viikossa. Sen lisäksi kasvatan niin paljon kuin pystyn ja ole ruokaringissä.
Todellakin olisi ihana jos olisi apukeittiö!
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä apukeittiötä kutsutaan yleisesti nimellä kodinhoitohuone. Jääkaappi puolestaan on ottanut ruokakomeron paikan. Toisaalta sellainen kylmähuone voisi olla kätevä.
Kodinhoitohuone on eri asia. Se apukeittiö on nimensä mukaan keittiön aputila. Ei niinkään pyykin käsittelyyn.
taas syksyn saatossa juntteja on muuttanut savu saunoistaan ihmisten pariin TUODEN TYHMYYTENSÄ JULKI KYLLÄ SAA NAAPURIT JA ISÄNNÖINTI OPETTAA IHMISTEN TAPOJA KUN NÄMÄ MUKA ITSEÄÄN RIKKAINA PITÄVÄT SUVAITSEVAT MUUTTAMAAN "JOUTUVAT" . eivät rassukat tajuu että pihalla on roska pöntöt joihin ne jätteet pitäisi kuljettaa kun kotona on laitettu aina KOMEROON.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaupat ovat auki väh. 7-22.
Kuka tarvitsee ruokavarastoja?
Apukeittiöt, kellarit, kylmiöt ja ruokakomerot ovat ajalta, kun kasvit kasvatettiin itse kaupungin puutarhapalstalla tai maalla, sika tapet tiin syksyllä, marjat ja sienet poimittiin metsästä, keitettiin mehut ja säilöttiin tomaatit ja kurkut talveksi jne. Eikä kukaan osto 10l kaupasta irtomaitoa peilarilla tai hae vettä vesipostista toiselta puolelta asuinaluetta.
Kukaan ei edelleenkään estä sinua rakentamasta apukeittiötä ja ruokakomeroita kotiisi, se on valintoja, mutta suurin osa haluaa käyttää kalliit neliöt muuhun käyttöön.
Eikä niitä ole rakentanut enää 60-luvun jälkeen.
No esimerkiksi lapsiperheet.
Jo se pelkkä yleiskone on jäätävän iso kaikkine vipstaakeineen, on vatkainta, paahdinta, sauvasekoitinta, vaikka mitä vempainta.
Ostan paljon kerralla kun käyn etnisessä kaupassa, syksyisin ostan juureksia yms ja joulun alla hedelmälaatikoita. Lidl myy niitä hävikkilaatikoita yms säännöllisesti.
Minulla on myös säilykkeitä joista laitan sitä mukaa kun ehdin. Ei kukaan lapsiperheen äiti ateria kerrallaan kauppalistoja tee.
Kestomaitoa ostan myös.
Ikävä vain, kun täällä ei taida olla hajuakaan, mihin ennen käytettiin esim ruokakomeroita. vaikka niitä haikallaan.
Ruokakomerossa säilytettiin ruokia, kun jääkaappeja ei ollut. Räppänä oli ruokakomeron seinällä, josta tuli kylmää ilmaa ja kesällä allas jääpaloille.
Apukeittiössä, tehtiin raaka ja likainen työ. Eläimen ruhot paloiteltiin, naatit otettiin kasviksista, marjat perattiin jne.
Ja se kodinhoitohuone oli vaatteiden mankelointiin, silitykseen, parsimiseen ja korjaamisen. Nykyään kodinh.huoneessa on lähinnä pesukone ja kuivaavat ja ehkä silitystilat.
Asun vanhassa talossa ja kaikki nuo edellä mainitut huoneet toimivat lähinnä romuvarastona.
Ei tulisi edes mieleen säilyttää ruokakomerossa ruokia, kun on jääkaappi.
No esimerkiksi lapsiperheet.
Jo se pelkkä yleiskone on jäätävän iso kaikkine vipstaakeineen, on vatkainta, paahdinta, sauvasekoitinta, vaikka mitä vempainta.
Ostan paljon kerralla kun käyn etnisessä kaupassa, syksyisin ostan juureksia yms ja joulun alla hedelmälaatikoita. Lidl myy niitä hävikkilaatikoita yms säännöllisesti.
Minulla on myös säilykkeitä joista laitan sitä mukaa kun ehdin. Ei kukaan lapsiperheen äiti ateria kerrallaan kauppalistoja tee.
Kestomaitoa ostan myös.