Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

E-pillereistä hiustenlähtöä?

Vierailija
07.11.2022 |

Olen nyt sulkenut vaikka ja mitä hiustenlähtöä aiheuttavaa puutostilaa/sairautta pois ja lopettanut muutaman lääkityksen joista epäilin valtavan hiuskadon johtuvan. Ei mitään vaikutusta, hiuksia lähtee aivan käsittämättömät määrät ja vaikuttaa jo roimasti itsetuntoon kun 2/3 paksusta tukasta tippunut kevyesti pois.

Ainoa mikä tässä on ollut ja pysynyt, ovat ehkäisypillerit. Olen kuullut kyllä että aloituksen/lopetuksen yhteydessä on esiintynyt hiustenlähtöä, mutta voisiko ne aiheuttaa ihan jatkuvaa hiuskatoa? Aloitin nämä n puoltoista vuotta sitten, jonka jälkeen tukka tosiaan ohentunut todella paljon eikä uutta näy kasvavan tilalle.

Toinen kysymys, jos jollain ollut e-pillereiden aiheuttamaa hiustenlähtöä ja napit lopetettu, kauanko on mennyt että jotain muutosta asiaan on näkynyt?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne sitä voi aiheuttaa, koska hormonitaso matalahormonisella yhdistelmäpillerillä on paljon matalampi kuin luonnollisessa kierrossa. Toisilla hiustenkasvu on herkempi reagoimaan hormonitasoon kuin toisilla. Itselleni e-pillerit aiheuttivat samantapaista hiuskatoa kuin sitten myöhemmin tuli vaihdevuosissa, eli minun elimistö ei tykännyt oikein niiden hormonitasosta. Tuli myös ihon ja alapään kuivumistakin niistä. 

Pillerien lopetuksesta muutamassa kuukaudessa mulla aina alkoi näkyä paljon sellaista ihan lyhyttä uutta hiusta, eli uusi kerros paksumpaa tukkaa alkoi kasvaa.

Vierailija
2/4 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun kannattaisi soittaa terveyskeskuksen vastaanotolle ja kysyä sieltä, tarvitko aikaa?

En sinuna olisi mennyt itsekseni lopettamaan lääkityksiä hiusten lähdön takia, ei voi olla hyväksi. Noiden e-pillereiden lopettaminen on onneksi ihan eri asia kuin kunnon lääkitysten. Voi hyvä ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltarauhashormonipillerit voivat tehdä sitä ja luultavasti jotkut e-pillerit. Joillekin tulee useita haittavaikutuksia, on synteettinen valmiste. Entä piikki tai päänahan tulehdus.

Vierailija
4/4 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun kannattaisi soittaa terveyskeskuksen vastaanotolle ja kysyä sieltä, tarvitko aikaa?

En sinuna olisi mennyt itsekseni lopettamaan lääkityksiä hiusten lähdön takia, ei voi olla hyväksi. Noiden e-pillereiden lopettaminen on onneksi ihan eri asia kuin kunnon lääkitysten. Voi hyvä ihminen.

Voi hyvä ihminen, kun nämä toiset lääkkeet on lopetettu lääkärin hyväksynnällä ja tavalla. Niistä tuli toki muitakin haittavaikutukska, mutta toki tämä hiustenlähtö on se suurin syy miksi halusin lopettaa ja kokeilla auttaisiko ilman oleminen asiaan (tätä on ihan tsuumailtu lääkärinkin silmin).

Ja tosiaan käytössä on nimenomaan matalahormoninen yhdistelmäpilleri. Oon syönyt sitä terveydellisistä syistä pahaan hormonaaliseen akneen jonka poistanut, samaten alunperin raudanpuutteen vuoksi jonka runsaat kuukautiset aiheuttanut (raudanpuute korjaantunut joten hiustenlähtö ei johtune siitä) eikä kuukautisia ole tullut varmaan vuoteen kertaakaan. Pitänee etsiä jokin toinen valmiste, koska nuo asiat pitäisi pitää kuitenkin aisoissa..

Niin eikä ole rokotteita otettu eikä sairasteltu, päänahkaa kävin näyttämässä ammattilaisella eikä siellä mitään vikaa.

Ap