Apua, tyttö päiväkuiva 4kk ja nyt vahinkoja sattuu koko ajan...
Parin viikon ajan ollaan jälleen palattu siivoilemaan pissilammikoita ja kakkakikkareita lattioilta, sängystä, sohvasta...Tyttö oppi päiväkuivaksi 1v 10kk ikäisenä ja hienosti meni neljän kuukauden ajan. Nyt vahinkoja (?) sattuu jatkuvasti.
Vanhemmat alkavat olla jo aika turhautuneita ja pinna alkaa palamaan pikkuhiljaa, en voi käsittää mitä tämä on kun kaikki sujui jo niin hienosti ja nyt ei tunnu sujuvan ollenkaan. Sattuikin vielä näin talviaikaan.
Onkohan tämä tahallista? Mitenhän tähän pitäisi suhtautua? Välillä on tullut hermostuttuakin mutta en teidä onko se kovinkaan järkevää..
Kokemuksia otetaan mielellään vastaan, kiitos jos joku viitsii vastata! :)
Kommentit (3)
Meilä tyttö oppi 2v 4kk iässä kuivaksi ja nyt on pariin otteeseen tullut takapakkia. Ikää nyt jo 3,5v. Talvella tulee vahinkoja helpommin kun tytöt ovat niin herkkiä kylmälle. Mistään pissatulehduksesta ei ole kyse, vaan ihan kylmästä ennen kuin peppu tottuu siihen kylmään, aikasemminhan sitä on suojannut vaippa.
Ihan ekana jätin yövaipan pois, kun se oli aina kuiva. No nyt sitten on myös vanhemmat ollut ihmeissään, kun neljä yötä peräkkäin on tytöllä tullut pissi sänkyyn (ja eilen päivällä lattiallekin kerran), mitä ei ole tapahtunut aikoihin... Pari yötä oli vielä niin, että en edes tiedä moneltako pissi tuli, heräsi vasta aamulla ja sänky oli märkä ja kylmä. Eilen laitoin sitten vaipan yöksi ja yllätys yllätys, aamulla oli kuiva. Tyttö oli ihan innoissaan vaipasta ;) Ajattelin kyllä vielä ainakin muutaman yön nukuttaa vaipan kanssa, katsoa miten sujuu. Jos niitä vahinkoja tosiaan tulee yhtäkkiä hirveästi, tarttee ehkä kummatkin vähän hengähdystaukoa. Tuo petivaatteiden ym. jokapäiväinen pyykki alkoi jo väsyttää! Ekana yönä tyttö tuntui itse panikoivan vahingosta, sitten on ottanut rauhallisemmin kun itsekään ei ole siitä suurta numeroa tehty. Onkohan pissintarve sitten lisääntynyt? Pitää varmaan asennoitua siihen, että pitää pissittää yölläkin, mutta vaikeahan se on jos lapsi vielä nukkuessaan pissii... että milloin olisi se oikea hetki.
Minä luulen, että meillä tämä saattaa kyllä liittyä muutoksiin elämässä - päätin nimittäin hiljattain vierottaa tytön yötisusta, jota on siis saanut suht' kauan, tavallisesti kerran yössä.
Tai voisiko olla jotain huomionkaipuuta? Hyvä kuulla että muillakin on ollut vastaavaa, toivottavasti menee pian ohi!
mutta meillä oli aikoinaan ihan sama homma... Tyttö oli 1v10kk kun päiväkuivaksi oppi (joulun aikoihin, mitään ei ehditty opetta, kun alkoi itse sanomaan hädästä) ja alkoi yhtäkkiä kevättalvesta pissimään ihan mihin sattuu ja joka päivä, vaikka yritin välillä kuinka muistuttaa jne jne... Saattoi sanoa ettei oo yhtään pissahätä ja viiden minuutin päästä losotti housuihin... Pahimmillaan tuli useimmiten kakatkin housuun! Meille tosin tuli koiranpentu samoihin aikoihin (joka tietty pissi kans minne sattuu...), joten en tiedä kuinka paljon taantuminen johtui elämäntilanteen muutoksesta.
Mä uhmasin kaikkia ohjeita ja laitoin lopulta tytölle vaipat takaisin, kun en ihan oikeesti joutanut muuta tekemään kun siivoamaan jommankumman pissilammikoita ja pesemään sohvia/sänkyjä/peittoja... Aika usein annoin myös tytön itse valita laitetaanko vaippa vai yrittäisikö muistaa käydä vessassa ja aika usein tyttö itse halusi vaipan. Tuota kesti ehkä pari kuukautta ja sitten alkoi taas vaippa pysymään kuivana. Neuvolasta vaan tuumasivat, että aika aikaseenhan tuo oppi, joten taantumat enemmän kuin todennäköisiä... Niin kai sitten.