Siis mikä hitto tämä ketä-sanan käyttö on?
Kommentit (19)
äläpäs nyt niin kärkkäästi käy muiden kimppuun yhdestä vaivaisesta sanasta...
oletko joku kielioppipoliisi vai???
vaan yllättyneeltä. Tuskinpa on kielipoliisikaan, kun ei kirjoita virheetöntä yleiskieltä.
Lounaismurteissa " ketä" korvaa pronomineja " joka" , " jota" ja joskus jopa " kuka" .
Terv. Omin korvin kuullut, ei-lounaismurteen puhuja
Vai tunteeko arvon ap koko maan murteet pienine vivahteineen myöre? HÄ?
Jos olisi " helvetti" tai " saatana" tai" vittu" , niin olisi jo aggressiivista. " Mitä hittoa?" on ihan eri kaliiberin kysymys kuin " mitä helvettiä?" . *makuasiasta kiistellen* :)
käyttää ketä-sanaa kuka-sanan tilalla. Nykyään on kaikenlaisia outoja sanaväännöksiä.
on kamalimpia suomen kielen murteita.
Yhyyh.. mä en kestä teitä taukkeja! Vai että nykysananmuunnos, voi vi**u.
Meidän lukion ruotsinmaikka oli satakunnasta ja käytti aivan hirveää murretta ja hänen mielestään meidän käyttämä kaakkoismurre oli yhtä karmeaa :D
Kaihoisa:
käyttää ketä-sanaa kuka-sanan tilalla. Nykyään on kaikenlaisia outoja sanaväännöksiä.
Mä käytän! Ja se ei ole mikään " nykyinen outo sanaväännös" . Ei mikään uusi juttu.
en ole turusta, mutta en myöskään tämän ketjun ap,
vaan sen toisen aloituksen...
pitäis varmaan mennä nukkumaan, vai häh??!! mitä täh?
Relatiivipronominaalisessa käytössä ja joskus myös kysymyksissä esiintyvä " ketä" -muoto on lounaismurteisuus (ks. mitä tahansa lounaismurteiden kuvausta). On mielenkiintoista, jos näin voimakkaasti lounaaseen assosioituva piirre olisi todella levinnyt esim. pääkaupunkiseutulaisten puheeseen. Kokonaan toinen käyttö on tietenkin se, että yksiköllistä " ketä" -muotoa käytetään monikollisen " keitä" -muodon sijaan, mutta sekään ei ole mikään uusi muoti.
Terv. kielentutkija
Vierailija:
Yhyyh.. mä en kestä teitä taukkeja! Vai että nykysananmuunnos, voi vi**u.
Kamalan kuuloista joka tapauksessa. En tiedä kuuluuko johonkin murteeseen todellakin. Itse kuulin ensimmäisen kerran Helsingissä muutama vuosi sitten. Meilläpäin pohjoisessa ei ainakaan kukaan sano noin.
Mun mies meinaa saada sätkyt, kun kuulee jonkun sanovan niin:D Se kyl kuulostaa tyhmältä.. Ymmärrän ap pointtisi.
Mutta ei missään murteessa sentään subjekti ja objekti vaihda paikkaansa. Ketä sana kuka sanan tilalla on vain nykyisin käytettävä hölmö tapa joillakin.