Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HEIJASTIMET HEILUMAAN

Vierailija
06.11.2022 |

Ulkona on pilkkopimeää. Siellä ei näy mihinkään jos ei ole heijastimia. Heiluva heijastin näkyy muuten parhaiten. Laittakaa niitä. Niitä vanhanaikaisia kovia.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen talvivaatteisiin oli ommeltu heijastinnauhat 👍

Niiden heijastava pigmentti kuluu pesussa pois ja moni luulee vaatteensa heijastavan, mutta kulkee tosiasiassa ilman ensimmäistäkään heijastavaa yksityiskohtaa.

Vierailija
22/44 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan heijastimen heiluminen on se liike, joka herättää autoilijan huomion. Heijastinliivit ovat korkealla ja vaikuttavat liikkumattomilta. Siksi ne voi tulkita tiealueen ulkopuolella oleviksi merkeiksi. Lähivaloilla ajaessa alhaalla olevat heijastimet näkyvät kauemmas.

Todella pitäisi sakottaa kaikkia, jotka liikkuvat pimeässä ilman heijastinta! Kaikki eivät käsitä sitä, että vaikka he itse näkevät auton ja muut jalankulkijat, ei autosta näe heitä.

Vierailija
24/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ne huomioliivit/,heijastinliivit harmittavan monella ei ole mitään pimeällä ja kaikenlisäksi tumma vaatetus tuolla on ollut jo läheltä piti tilanteita kun mennään vaan tien yli eikä katsota tuleeko autoja ja autokaan ei näe sitten täysin mustaan pukeutuvaa.

Vierailija
25/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se riitä, että minä näen autot. Miksi autojen tarvii nähdä minut?

Kuuluisat viimeiset sanat?

Vierailija
26/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen töihin kävellen. Mulla on käsivarressa ja jalassa polven korkeudella keltaiset jousiheijastimet, takista ja repusta roikkuu vielä heijastimet, sellaiset pehmeät. En tiennyt että eivät näy samalla lailla kuin kovat, onko tuo totta? Olen miettinyt että onkohan riittävästi. Kävelen työmatkallani noin kilsan pätkän sellaista pientä hiekkatietä jossa ei ole erikseen kävelytietä.

Vierailija
27/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ettei ne aja sun päälle. Autosta ei näe kovin hyvin.

Tätä en ymmärrä; minä menen pyörätiellä/jalkakäytävällä ja ylitän teitä silloin kun autoja ei tule. Autot ajavat autotiellä. Miksi ne mun päälle ajais?

Yläasteikäisenä mun poika jankkasi, ettei tarvitse heijastinta, koska ei aio kävellä auton alle. Kuulostat ihan samalta. Mutta tiesithän, että onnettomuudet ei tule kello kaulassa. Ne on onnettomuuksia juuri siksi, että on tapahtunut jotain onnetonta ja yllättävää. Mikä siinä heijastimen käytössä on niin vaikeaa? Pilaako se sun karskin imagon tai jotain? 

Vierailija
28/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan heijastimen heiluminen on se liike, joka herättää autoilijan huomion. Heijastinliivit ovat korkealla ja vaikuttavat liikkumattomilta. Siksi ne voi tulkita tiealueen ulkopuolella oleviksi merkeiksi. Lähivaloilla ajaessa alhaalla olevat heijastimet näkyvät kauemmas.

Todella pitäisi sakottaa kaikkia, jotka liikkuvat pimeässä ilman heijastinta! Kaikki eivät käsitä sitä, että vaikka he itse näkevät auton ja muut jalankulkijat, ei autosta näe heitä.

No kyllä sillä autoilijallakin nyt joku vastuu on tulkita, mitä siellä tien vieressä näkyy! Kyllä minä ainakin tunnistan valjaat jo kaukaa, kun tiedän, että niitä käytetään paljon. Heijastimia on vaikka minkälaisia, ja täällä osa tuntuu olevan sitä mieltä, että vaan kovien heijastimien käyttäjiä pitää väistää.

Hyvin näkyvät minun autooni muutkin heijastimet. Myös valjaat.

Vierailija
29/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä sillä autoilijallakin nyt joku vastuu on tulkita, mitä siellä tien vieressä näkyy! Kyllä minä ainakin tunnistan valjaat jo kaukaa, kun tiedän, että niitä käytetään paljon. Heijastimia on vaikka minkälaisia, ja täällä osa tuntuu olevan sitä mieltä, että vaan kovien heijastimien käyttäjiä pitää väistää.

Hyvin näkyvät minun autooni muutkin heijastimet. Myös valjaat.

Vierailija
30/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen töihin kävellen. Mulla on käsivarressa ja jalassa polven korkeudella keltaiset jousiheijastimet, takista ja repusta roikkuu vielä heijastimet, sellaiset pehmeät. En tiennyt että eivät näy samalla lailla kuin kovat, onko tuo totta? Olen miettinyt että onkohan riittävästi. Kävelen työmatkallani noin kilsan pätkän sellaista pientä hiekkatietä jossa ei ole erikseen kävelytietä.

Heijastin tarvitsee näkyäkseen valon. Jos pyörän etuvalo on suunnattu oikeaoppisesti alas eikä eteen, ei pyöräilijä näe tummissa kulkevaa vaikka olisi 10 heijastinta.

Vierailija
31/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

!! kirjoitti:

Jos on sysipimeää, märkääkin eikä valaistusta niin eipä pyöräilijäkään moista kulkijaa huomaa ... paitsi ehkä metriä ennen jolloin se voi olla muks töks. 🤕

Totta. Niitä pyörätietä miten sattuu kulkevia pimeitä jalankulkijoita on aivan mahdoton nähdä ennenkuin on ovat metrin päässä. Siinä vaiheessa väistäminen ei enää onnistu.

Ehkä tuurilla voisi mennä ohitse, jos ei käveltäisi koko pyörien leveydellä eikä hypittäisi reunasta reunaan miten sattuu.

Niistä pikkukoirista en viitsi edes aloittaa..

Vierailija
32/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taajamissa näkyy jo kiitettävän hyvin heijastimia ainakin täällä, mutta keskustammassa heijastimet ovat harvassa. Sen "paremmankin" takin taskuun kannattaa kiinnittää heijastin ja laittaa heilumaan, kun kävelee kaduilla. Vaikka kadut ovat valaistuja, silti sinne katuvalojen katveeseen saattaa jäädä pimentoon.

Ja jännän huomion olen joskus tehnyt. Koiran ulkoiluttajilla saattaa olla prioriteetit niin, että koira ja hihna kyllä näkyy kauas, mutta ulkoiluttaja on mustissa vaatteissa täysin ilman yhtään heijastinta. On muuten pimeällä erikoinen näky, kuin haamu ulkoiluttaisi koiraa.

Vierailija
33/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisesti valaisemattomilla poluilla joilla saa ajaa pyörällä.

Todella peottavaa ajaa mustakaapujen seassa. Hyväkään pyörän valo ei paljasta kaapuniekkaa, huonokin paljastaa heijastimen.

Vierailija
34/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä; minä menen pyörätiellä/jalkakäytävällä ja ylitän teitä silloin kun autoja ei tule. Autot ajavat autotiellä. Miksi ne mun päälle ajais?

Syytä kieltämättä olisi.

No vastaa mielummin kysymykseen ja sivistä minua.

No ei taida olla iso menetys vaikka jättäisit heijastimen kotiisi.

Et varmaan autoillessakaan käytä turvavyötä, koskat et aja päin muita autoja ja osaat kyllä väistää jos joku törttöilee 🤦

Vierailija
35/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla vanhanaikainen kova heijastin?

Ne pehmeät eivät heijasta kunnolla.

Nyt höpö höpö: kaikki leluheijastimet eivötnheijasta kunnollla mutta hyvöksytyt heijastaa, kova tai pehmeä. Samoin hejastinnauhat. Turvaliivit heijastavat hyvin.

Myöskään kaikki kovat akryylimuoviset kalistimet eivöt ole hyväksyttyjä.

Vierailija
36/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan työmatkaa Uudellamaalla taajamien ulkopuolella. Todella paljon tulee vastaan ulkoilijoita, jotka kävelevät autotien reunassa, eikä mitään heijastimia ole. Hämärässä/pimeässä/tihkusateessa heitä on todella vaikea havaita. Vaikka jalankulkija kuvittelee autojen näkevän helposti heidät (koska hän näkee autojen valot), niin ei autoilija helposti noita jalankulkijoita näe.

Vierailija
37/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan työmatkaa Uudellamaalla taajamien ulkopuolella. Todella paljon tulee vastaan ulkoilijoita, jotka kävelevät autotien reunassa, eikä mitään heijastimia ole. Hämärässä/pimeässä/tihkusateessa heitä on todella vaikea havaita. Vaikka jalankulkija kuvittelee autojen näkevän helposti heidät (koska hän näkee autojen valot), niin ei autoilija helposti noita jalankulkijoita näe.

Pahin tilanne on juuri se, kun kaksi autoa tulee vastakkain lähivaloilla. Silloin vastaantulijan valo häikäisee, vaikka olisikin oikein suunnattu, ja valaisee vain alas niin ei erotu helposti mustakaapu.

Vierailija
38/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee myös pyöriä, rullaluistelijoita, juoksijoita ym. Kovalla vauhdilla.

Vierailija
39/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taajamissa näkyy jo kiitettävän hyvin heijastimia ainakin täällä, mutta keskustammassa heijastimet ovat harvassa. Sen "paremmankin" takin taskuun kannattaa kiinnittää heijastin ja laittaa heilumaan, kun kävelee kaduilla. Vaikka kadut ovat valaistuja, silti sinne katuvalojen katveeseen saattaa jäädä pimentoon.

Ja jännän huomion olen joskus tehnyt. Koiran ulkoiluttajilla saattaa olla prioriteetit niin, että koira ja hihna kyllä näkyy kauas, mutta ulkoiluttaja on mustissa vaatteissa täysin ilman yhtään heijastinta. On muuten pimeällä erikoinen näky, kuin haamu ulkoiluttaisi koiraa.

Tai ihmisellä on heijastin, mutta siellä onkin vielä musta koira pimeän flexin päässä. Nää sitten poukkoaa suojatielle jo ennen ihmistä.

Vierailija
40/44 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takin taskussa kiinni heijastin. Silti joku autoilija karjui ikkunasta että osta heijastin! Kun melkein törmäsi minuun .

Huusin takaisin ettå osta rillit.