Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun työpaikan pikkujouluihin ja kaikki saavat tietää, kuinka hiljainen olenkaan

Vierailija
06.11.2022 |

Meillä on kiva työporukka töissä. Työ on kiireistä ja myös osittain itsenäistä, joten ei pyöritä koko aikaa työporukan kanssa, vaan pieni osa päivästä, kun ehditään.

Saan usein kuulla olevani mukava ja ystävällinen. Sitä olenkin jarauhallinen. Olen myös introvertti, töitten jälkeen haluan olla rauhassa, enkä ole sen takia parisuhteessa tai hankkinut lapsia.

Olen ihan hyvä keskustelemaan, työasioista. Asiakkaille jaksan jutella ja kuunnella sen hetken. Väsähdän jo vartissa kahvitauolla, en halua sosialisoida liikaa. Työkaverit kyselevät usein mua yhteisiin menoihin, mutten ole suostunut.

Nyt kuitenkin olen puoliväkisin suostuteltu pikkujouluihin. Siinä ei ole mukana pomoja, tai muitakaan inhottavia tyyppejä. Kaikki on mukavia tyyppejä noin periaatteessa.

Tiedän vaan itsestäni, että kulissit paljastuu ja häpeän sitä, kuinka sosiaalisesti kömpelö olen isommassa (8 hlöä) porukassa. En tule saamaan siellä sanaa suustani. Olen hidasälyinen suuremman porukan nopeatahtisessa keskustelussa, en yksinkertaisesti omaa sellaista taitoa. Joten muutun mykäksi.

Pelkään, että pikkujoulut vaikuttavat käsitykseeni minusta. Että kaikki alkavatkin inhota minua tai vastaavaa, koska en olekkaan sellainen siviilissä, kuin työelämässä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Kestän juuri ja juuri työpäivän verran sosiaalisuutta, kun tiedän, että pääsen illaksi vetäytymään rauhaan kotiin. Viikonloppuna en jaksa enkä halua nähdä ketään, kun viikolla tulee kiintiö aivan täyteen jo. Kun sitten pitäisi työpäivän jälkeen vielä mennä juhlimaan, niin liikaa se on pyydetty. Kieltäydyn yleensä menemästä.

Joskus keksin kieltäytyessäni selityksiä, joskus taas sanon ihan suoraan, että en jaksa seuranpitoa, kun olen niin levon tarpeessa. Kukaan ei ole ainakaan edessäni suuttunut tai loukkaantunut. Sitä en tiedä, mitä selän takana puhutaan. Jos pitävät pimeänä, niin siinähän pitävät.

Vierailija
22/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin.. Ihmiset saattavat sanoa "olet liian hiljainen".

Mutta oma kokemus on se, että jos tällaisena hiljaisena yhtäkkiä alkaa pälättää liikaa, niin ei siitäkään tykätä. Ihmiset hämmentyy vielä enemmän jos hiljainen vaihtaa roolia. Aletaan puhua päälle ym. Ikään kuin ilmaistaan että "ei sun tartte yrittää puhua". Vaikea dilemma.

Heh, reilu peli. Aina toitotetaan, että erilaisuus on hyvästä ja kaikkia kunnioitetaan omana itsenään. Fakta kuitenkin on edelleen, että tätä maailmaa pyöritetään sosiaalisuudella ja hiljaisia ei sitten kuitenkaan hyväksytä, ja he koittavat selviytyä siinä mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti puheenaiheita vaikka valmiiksi. Usein noissa on niin kova meteli ettei juttelusta tule muutenkaan mitään. Mene sellaisena kuin olet, se riittää.

Vierailija
24/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat kuvan, että introverttiydessä olisi jotain väärää. Juu ei ole. Saat olla just mikä olet. Mene mukaan omana itaenäsi, se on niiden muiden heikkoutta jos ne jotain sinusta muka ajattelee. Todennäköisesti ei edes ajattele, ihmisillä on joku kumma tapa luulla muiden miettivän just häntä enemmän kuin ne todellakaan ajattelee. Ja jos ajattelee, niin vitttuako sitten? Antaa ajatella.

Ja ainahan sitä voi sanoa, että sorry, oli vähän huono yö, naapurin kissa/koira/kakarat/whatever piti ääntä ja valvotti, nyt ei oikein jaksa eikä ajatus kulje. Tai jotain.

Vierailija
25/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä kaatokänni niin alkaa sunkin kieli kummasti laulaa lambadaa.

Vierailija
26/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat kuvan, että introverttiydessä olisi jotain väärää. Juu ei ole. Saat olla just mikä olet. Mene mukaan omana itaenäsi, se on niiden muiden heikkoutta jos ne jotain sinusta muka ajattelee. Todennäköisesti ei edes ajattele, ihmisillä on joku kumma tapa luulla muiden miettivän just häntä enemmän kuin ne todellakaan ajattelee. Ja jos ajattelee, niin vitttuako sitten? Antaa ajatella.

Ja ainahan sitä voi sanoa, että sorry, oli vähän huono yö, naapurin kissa/koira/kakarat/whatever piti ääntä ja valvotti, nyt ei oikein jaksa eikä ajatus kulje. Tai jotain.

Tuossa on vaan se, että ei aina pitäisi olla selittelemässä omaa huonouttaan, että mikäs nyt on vialla, kun olen tällainen. Toki, jos joillain kaikki menee useimmiten hyvin hiljaisuudesta huolimatta, niin hyvä, mutta joillekin nuo tilanteet voi olla raskaita.

Vierailija
27/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan myös käydä vaan osallistumassa mahdolliseen tapahtumaan (mitä teillä nyt onkaan, jos on järjestetty esim. keilausta) ja sit käydä syömässä. Jos et viihdy pidempään niin voithan sanoa että täytyy lähteä jonkun X syyn takia ajoissa. Ja muistaa ilmaista se tietysti fiksusti.

Vierailija
28/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää sanahelinää täällä! Hiljaisia EI hyväksytä. Mä olen mykkä porukassa, aivot vaan tyhjenee järkevistä lauseista ja jos jotain tulisikin mieleen, sopivaa hetkeä sanoa ei löydy ja sitten aihe on jo vaihtunut. Ja mua oikeasti inhotaan sen takia! En ole tyhmä, ymmärrän kyllä ne katseet. Ja mikä surullisinta, mieheni on jätetty hiljalleen ulos vanhasta kaveriporukastaan, koska hän seurustelee tällaisen hiljaisen hissukan kanssa. En kelpaa heidän juhliin omana itsenäni, mutta loukkaantuivat kai siitäkin että jäin välillä pois juhlista ja mies kävi yksin. Muutaman hengen porukassa juttelu sujuu mukavasti varsinkin kun hiljalleen tutustuu, mutta tuollaisessa isossa porukassa jossa oma asiansa pitää huutaa en todellakaan pärjää.

Vierailija
29/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole mitään velvollisuutta todistella muille olevasi jotain, mitä et ole. Lakkaa miettimästä niin paljon, mitä muut sinusta ajattelevat.

Vierailija
30/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene. Mökötä kotona ja pysy loppuelämäsi tuppisuuna. Se on suomalaista.

Vierailija
31/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole käynyt vuosikymmeniin pikkujouluissa. Minulla tuli mitta täyteen elämäni ensimmäisissäni firman pikkujouluissani kun osa joi reippaasti yhteisruokailussa ja alkoi riitelemään keskenään. He heittelivät ruokapöydässä juomia toistensa päälle ja minä pääsin sieltä välistä pois.

Kiitin pomoa pikkujouluista ja lähdin kotiin. Seuraavana päivänä töissä oli kireä tunnelma ja vain pomon huoneen ovi auki. Riitelijät mököttivät varmaan seuraavaan vuoteen saakka.

Vierailija
32/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihana työporukka. Hölötän niiden seurassa melko paljonkin. Mutta vain töissä. Kieltäydyn järjestään illanvietoista ja olen suoraan sanonut, että tykkään teistä valtavan paljon, mutta introverttiyteni vuoksi rajoitan kanssakäymisen työaikaan. Se on ok muille, paitsi yhdelle, joka ei vaan kerta kaikkiaan voi tajuta erilaisuutta ihmisissä. Mutta hänen jutut annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
33/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Mökötä kotona ja pysy loppuelämäsi tuppisuuna. Se on suomalaista.

Introverttiys ja mököttäminen ei ole synonyymejä. Introverttiys voi olla suomalainen piitte, mutta siinä ei ole mitään väärää. Olen ylpeä siitä. Mököttäminen sen sijaan ei ole minun juttu ollenkaan.

Vierailija
34/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkää sanahelinää täällä! Hiljaisia EI hyväksytä. Mä olen mykkä porukassa, aivot vaan tyhjenee järkevistä lauseista ja jos jotain tulisikin mieleen, sopivaa hetkeä sanoa ei löydy ja sitten aihe on jo vaihtunut. Ja mua oikeasti inhotaan sen takia! En ole tyhmä, ymmärrän kyllä ne katseet. Ja mikä surullisinta, mieheni on jätetty hiljalleen ulos vanhasta kaveriporukastaan, koska hän seurustelee tällaisen hiljaisen hissukan kanssa. En kelpaa heidän juhliin omana itsenäni, mutta loukkaantuivat kai siitäkin että jäin välillä pois juhlista ja mies kävi yksin. Muutaman hengen porukassa juttelu sujuu mukavasti varsinkin kun hiljalleen tutustuu, mutta tuollaisessa isossa porukassa jossa oma asiansa pitää huutaa en todellakaan pärjää.

Hyväksynnän puute ei ole hiljaisuutesi syy. Vaikutat muuten hieman rasittavalta ja tuo selityksesi on katkeruutta, jota verhoat nyt jollain muulla.

Vierailija
35/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tarvitaan hyviä kuuntelijoita. Kuuntelet muiden "viisauksia" hymyillen ja nyökyttelet.

Kukaan ei huomaa, ettet sanonut mitään ja ihmiset pitävät sinua mukavana. 

Vierailija
36/36 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naura mukana kun muut nauravat ja sano muiden juttuihin sopivissa kohdissa "oi ei" tai "oho" tai "vau" tai jotain vastaavaa tilanteeseen sopivaa. Tavallaan siten keskustelet mukana sanomatta mitään. Niin mä aina teen ja se menee ihan täydestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän