Narsistin parisuhteen vaiheet: rakkauspommitus, vähättely/alentamisvaihe ja lemppausvaihe....kokemuksia?
Nyt lemppausvaiheessa ja narsistin kohteena odotan innolla milloin se häipyy...
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut parisuhteessa narsistin kanssa. Heitä on todella pieni osa väestöstä, korkeintaan pari prosenttia, todennäköisesti vielä vähemmän. En tiedä edes tuntevani ainuttakaan, ainakaan ystäväpiiriin, työkavereihin tai läheisiin tuttaviin ei kuulu.
Ihmetyttää ihmiset, joilla on jopa useita ystävyys- tai parisuhteita narsistien kanssa. Jostainhan se kertoo, jos niitä kasautuu samalle ihmiselle. Huono ihmistuntemus? Läheis- tai läheisyysriippuvuus? Jokin muu syy?
Jos henkilön kaikki tai suurin osa eksistä ja kavereista on hänen mukaan ollut narsisteja, niin todennäköisesti silloin on kyse nimenomaan narsista, joka haukkuu muita narsisteiksi. Tämä on ihan aika yleinen ilmiö nimenomaan narsisteilla, että heittäytyvät haukkumaan muita.
Myös monet sekoittavat narsistiksi esimerkiksi henkilön jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai vastavasti epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Ei heillä kuitenkaan narsistinen persoonallisuushäiriö noissa tapauksissa ole.
Narsistit, ne joilla on siis se persoonallisuushäiriö ihan usein tarttuvat läheisriippuvaisiin ihmisiin, joilla on jo ennestään huono itsetunto ja tuhoavat sitä sitten pikkuhiljaa kunnes henkilö luulee että hän on niin arvoton, ettei kelpaa kenellekkään muulle
Kaikki "narsistit" eivät kuitenkaan ole henkilöitä joilla on ihan se persoonallisuushäiriö, vaan jotkut ihmiset (tai aika moni) on vaan hyvin itsekkäitä. Ei kuitenkaan tee heistä persoonallisuushäiriöistä.
Pitkä kirjoitus aiheesta, josta ei ymmärrä eikä tiedä mitään. Tekisinköhän minä vastaavan vaikka virvelikalastuksesta tai hirsirakentamisesta.
Olen lukenut aiheesta niin paljon ihan virallisia diagnooseja jne... Että kyllä tiedän aiheesta.
Tällä palstalla huutelee paljon ihmisiä narsismista, jotka on lukenut narsismista mielipidepalstoilta ja heittelevät omia ajatuksia mielipiteinään.
Myös tuota sanomaasi harjoittavat itse narsistit. "Kaikki muut ovat narsisteja paitsi minä." Narsistit eivät kykene näkemään mitä he itse tekevät väärin.
Ihan turha yrittää leimata toista ihmistä narsistiksi. Narsisti en ole enkä kyllä edes ole sanonut mitään niin naurettavaa, että kaikki muut ovat narsisteja. Siltikään kirjoittamasi ei ollut mitenkään fiksua eikä asiantuntevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on menossa taas outo rakkauspommitus tai jokin hyvittelyvaihe kun sille on pitkiä työreissuja tulossa.
Lasten takia pakko jaksaa vielä vähintään pari vuotta.
Eli aiheutat tahallasi lapsille traumat kun pidät ne 24/7 narsistin läheisyydessä?
Kerro meille millä tavalla tuo on "lasten takia"?
Parisuhteen aikana lapsia voi suojella narsistilta menemällä väliin. Exän kotiin ei voi lapsia mennä suojelemaan narsistilta.
Ja kuinka monta kertaa tämä henkilö on käynyt lapsiin käsiksi? Kai tiedät, että voit nauhoittaa nuo asiat ja todistaa sitten oikeudessa.
Annat siis lapsesi elää nyt jatkuvassa pelossa etkä tee asialle mitään.
Sinä teet lapsellesi niin paljon pahaa ja yrität esittää olevasi se parempi puoli. Sinä aiheutat lapsillesi tuon pahan mistä he kärsivät tulevaisuudessa.
Väliin menemisellä tarkoitan kyllä väliin menemistä narsistin suoltaessa henkisesti väkivaltaista puhetta lapselle.
Itse olen eronnut narsistista. Oikeus antoi hänelle erittäin laajat tapaamisoikeudet lapsiin. Onneksi lapset ovat jo isompia. Kohta saavat päättää ihan itse menevätkö isänsä luo.
Sinä näytät lapsille, että heidän tulee pysyä huonossa avioliitossa tai parisuhteessa toisen kanssa, joka käyttää henkistä väkivaltaa. Lapsesi tulevat ajautumaan todennäköisemmin itse todella huonoihin suhteisiin tämän takia tai kohtelevat toista henkilöä huonosti, koska annoit tämän parisuhdemallin heille
^Tämä sille joka pysyy yhä narsistin kanssa yhdessä
Miksi sitten lainasit tekstiäni? Älytöntä muutenkaan syyllistää narsistin uhria, joka vain yrittää pitää lapset turvassa toivoen, että narsisti lähtisi mahdollisimman pian uuden rakkauden matkaan, jolloin narsisti ehkä rakkaudenhuumassa "unohtaisi lapset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut parisuhteessa narsistin kanssa. Heitä on todella pieni osa väestöstä, korkeintaan pari prosenttia, todennäköisesti vielä vähemmän. En tiedä edes tuntevani ainuttakaan, ainakaan ystäväpiiriin, työkavereihin tai läheisiin tuttaviin ei kuulu.
Ihmetyttää ihmiset, joilla on jopa useita ystävyys- tai parisuhteita narsistien kanssa. Jostainhan se kertoo, jos niitä kasautuu samalle ihmiselle. Huono ihmistuntemus? Läheis- tai läheisyysriippuvuus? Jokin muu syy?
Jos henkilön kaikki tai suurin osa eksistä ja kavereista on hänen mukaan ollut narsisteja, niin todennäköisesti silloin on kyse nimenomaan narsista, joka haukkuu muita narsisteiksi. Tämä on ihan aika yleinen ilmiö nimenomaan narsisteilla, että heittäytyvät haukkumaan muita.
Myös monet sekoittavat narsistiksi esimerkiksi henkilön jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö tai vastavasti epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö. Ei heillä kuitenkaan narsistinen persoonallisuushäiriö noissa tapauksissa ole.
Narsistit, ne joilla on siis se persoonallisuushäiriö ihan usein tarttuvat läheisriippuvaisiin ihmisiin, joilla on jo ennestään huono itsetunto ja tuhoavat sitä sitten pikkuhiljaa kunnes henkilö luulee että hän on niin arvoton, ettei kelpaa kenellekkään muulle
Kaikki "narsistit" eivät kuitenkaan ole henkilöitä joilla on ihan se persoonallisuushäiriö, vaan jotkut ihmiset (tai aika moni) on vaan hyvin itsekkäitä. Ei kuitenkaan tee heistä persoonallisuushäiriöistä.
Pitkä kirjoitus aiheesta, josta ei ymmärrä eikä tiedä mitään. Tekisinköhän minä vastaavan vaikka virvelikalastuksesta tai hirsirakentamisesta.
Olen lukenut aiheesta niin paljon ihan virallisia diagnooseja jne... Että kyllä tiedän aiheesta.
Tällä palstalla huutelee paljon ihmisiä narsismista, jotka on lukenut narsismista mielipidepalstoilta ja heittelevät omia ajatuksia mielipiteinään.
Myös tuota sanomaasi harjoittavat itse narsistit. "Kaikki muut ovat narsisteja paitsi minä." Narsistit eivät kykene näkemään mitä he itse tekevät väärin.
Ihan turha yrittää leimata toista ihmistä narsistiksi. Narsisti en ole enkä kyllä edes ole sanonut mitään niin naurettavaa, että kaikki muut ovat narsisteja. Siltikään kirjoittamasi ei ollut mitenkään fiksua eikä asiantuntevaa.
"Ihan turha yrittää leimata toista ihmistä narsistiksi" ...eikö tuo lause ole aika koominen omalla tavallaan, kun täällä ihmiset leimaa kaikki niiden eksät ja kaverit narsisteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on menossa taas outo rakkauspommitus tai jokin hyvittelyvaihe kun sille on pitkiä työreissuja tulossa.
Eli aiheutat tahallasi lapsille traumat kun pidät ne 24/7 narsistin läheisyydessä?
Parisuhteen aikana lapsia voi suojella narsistilta menemällä väliin. Exän kotiin ei voi lapsia mennä suojelemaan narsistilta.
Ja kuinka monta kertaa tämä henkilö on käynyt lapsiin käsiksi? Kai tiedät, että voit nauhoittaa nuo asiat ja todistaa sitten oikeudessa.
Sinä teet lapsellesi niin paljon pahaa ja yrität esittää olevasi se parempi puoli. Sinä aiheutat lapsillesi tuon pahan mistä he kärsivät tulevaisuudessa.
Väliin menemisellä tarkoitan kyllä väliin menemistä narsistin suoltaessa henkisesti väkivaltaista puhetta lapselle.
Itse olen eronnut narsistista. Oikeus antoi hänelle erittäin laajat tapaamisoikeudet lapsiin. Onneksi lapset ovat jo isompia. Kohta saavat päättää ihan itse menevätkö isänsä luo.
Sinä näytät lapsille, että heidän tulee pysyä huonossa avioliitossa tai parisuhteessa toisen kanssa, joka käyttää henkistä väkivaltaa. Lapsesi tulevat ajautumaan todennäköisemmin itse todella huonoihin suhteisiin tämän takia tai kohtelevat toista henkilöä huonosti, koska annoit tämän parisuhdemallin heille
Miksi sitten lainasit tekstiäni? Älytöntä muutenkaan syyllistää narsistin uhria, joka vain yrittää pitää lapset turvassa toivoen, että narsisti lähtisi mahdollisimman pian uuden rakkauden matkaan, jolloin narsisti ehkä rakkaudenhuumassa "unohtaisi lapset".
Koska et pidä lapsia turvassa.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska et pidä lapsia turvassa.
Siksi.
Olen eronnut narsistista. Ainoa keino pitää lapset turvassa olisi narsistin kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Pistä vähän vauhtia siihen sen lähtemiseen. Ala olla harmaa kivi tai pistä se vastuuseen jostain niin katoaa nopeammin kuin ehdit kissaa sanoa.
Taidan pistää omani taas vastuuseen ja jatkaa sillä linjalla kunnes on lopullisesti kadonnut. Huomaa että tämä "leikki" loppui nyt tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti et vaan tunnista ilmiötä ja kyseiset henkilöt käyttäytyvät sinulle hyvin. En minäkään tiedä, ketkä työpaikoilla ovat olleet alkoholisteja, mutta todennäköisesti sellaisia on ollut.
Vaikka narsisteja on oletettavasti alle 10 prosenttia miehistä, on minulle osunut sellainen isäksi, eksäksi ja naapuriksi sekä esimieheksi (myös esi"naiseksi") = sellaiset joiden kohteena olen ollut, lisäksi on ollut luokkakaverina, työkaverina jne sellaisia, joiden kohteena en ole ollut.
Narsistit pelaavat täysin kaksilla korteilla ja vain osa tietää mitä he ovat ja osa ei. Ei koulukiusaajakaan kiusaa kaikkia, vain siihen hommaan valittua kohdetta/kohteita.
Tämä. Jos olet kiltti, empaattinen, ja hyvä ihminen, ja sulla on historiaa esim jompi kumpi vanhempi on ollut, olet todella vaarassa valitettavasti valikoitua uhriksi. Narsistit on niitä joista muut sanoo "ei siitä olisi uskonut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihan turha yrittää leimata toista ihmistä narsistiksi" ...eikö tuo lause ole aika koominen omalla tavallaan, kun täällä ihmiset leimaa kaikki niiden eksät ja kaverit narsisteiksi?
Aika harva täällä leimaa ketään narsistiksi. Se, että alat ihan tyhjästä nimitellä toista ihmistä narsistiksi, on leimaamista. Sen toteaminen, että on elänyt narsistin kanssa 10 tai 20 vuotta, ei ole mitään leimaamista. Ja sekin on kummallista, kun toteaa vaikka eksänsä olleen narsisti, on yhtäkkiä jonkun palstasekoilijan mielestä nimennyt kaikki eksänsä ja kaverinsa narsisteiksi. Toisaalta, sekään ei olisi mikään ihme, sillä on ihan mahdollista, että narsistin lapsi on suhteissa vain narsistien kanssa, kunnes alkaa tiedostaa ja nähdä kuvion ja pystyy oppimaan toisenlaisen mallin suhteisiinsa. Sekään ei tee henkilöstä itsestään narsistia.
Oma terapeuttini sanoi, että monella ihmisellä alkaa silmien avautuessa prosessi, jossa huomaa todella monen läheisensä ihan oikeasti olevan narsisti. Ehkä juuri siksi, että narsistin kanssa kasvanut on kasvanut niin pieleen, että antaa ystäviensä ja kumppaniensa ja työkaveriensa liimautua itseensä. Terveemmän mallin saanut ihminen ei ole narsistille niin antoisa kumppani, joten ne pysyvät tiiviimmin niiden ihmisten parissa, johon saavat jalansijan.
Positiivista on se, että yleensä kun ihmisen silmät avautuvat sille narsistipesäkkeelle, jossa hän on elänyt, hänestä tulee todella paljon immuunimpi narsiteille kuin keskiverto terve kansalainen. Hän todella huomaa ja aistii narsistit hyvin ja osaa jatkossa pysytellä todella kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini on narsisti. Hänen vaikutus minuun aikuiseen tyttäreen on ollut huono. Lähes kaikki miessuhteeni ovat olleet epäterveitä suhteita joista olen kärsinyt. Jouduin myös läheisriippuvaisena narsistimiehen kynsiin josta vieläkin kipuilen näin keski-iässä. Erosta vuosi kulunut. Olen hyvä esimerkki siitä kuinka narsistivanhempi voi antaa epäterveet parisuhdemallin lapselleen. Koen olevani elämässä ja parisuhteissani epäonnistunut vaikka empaattinen ja rakastava ihminen olenkin. Jotain kuitenkin narsistiäitini minussa rikkoi.
En suosittele ketään jäämään mihinkään epäterveeseen suhteeseen lasten takia. Siitä koituu todennäköisesti haittaa lasten aikuistuttua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös lemppausvaiheen jälkeen tule taas uusi lämmityskierros. Narskuthan ei helpolla päästä irti niistä joista kokevat saavansa jotain henkistä tyydytystä.
Ei. Lemppausvaiheessa narsistilla on jo uusi uhri valmiiksi katsottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti et vaan tunnista ilmiötä ja kyseiset henkilöt käyttäytyvät sinulle hyvin. En minäkään tiedä, ketkä työpaikoilla ovat olleet alkoholisteja, mutta todennäköisesti sellaisia on ollut.
Vaikka narsisteja on oletettavasti alle 10 prosenttia miehistä, on minulle osunut sellainen isäksi, eksäksi ja naapuriksi sekä esimieheksi (myös esi"naiseksi") = sellaiset joiden kohteena olen ollut, lisäksi on ollut luokkakaverina, työkaverina jne sellaisia, joiden kohteena en ole ollut.
Narsistit pelaavat täysin kaksilla korteilla ja vain osa tietää mitä he ovat ja osa ei. Ei koulukiusaajakaan kiusaa kaikkia, vain siihen hommaan valittua kohdetta/kohteita.
Tämä. Jos olet kiltti, empaattinen, ja hyvä ihminen, ja sulla on historiaa esim jompi kumpi vanhempi on ollut, olet todella vaarassa valitettavasti valikoitua uhriksi. Narsistit on niitä joista muut sanoo "ei siitä olisi uskonut".
Mulle kävi just näin. Onneksi herra otti omaisuutensa ja häipyi.
En ole koskaan haksahtanut liian syvälle suhteeseen narskun kanssa. Tunnistan merkit hyvissä ajoin ja olen aina säilyttänyt suhteissani järjen äänen ja itsekunnioitukseni. Olen osannut häipyä ajoissa, kun on ilmaantunut yhtään merkkejä siihen suuntaan, ettei toisella ole kaikki palikat kohdallaan. Tai no, yhdessä suhteessa olin liian pitkään, mutta otin sen hyvänä oppikokemuksena. Nykyään olen suhteessa täysipäisen ja fiksun miehen kanssa, jolta ei koskaan ole tullut suurta rakkauspommitusta, mutta hän on näyttänyt teoillaan sitäkin paremmin, että on hyvä ja luotettava mies ja on kanssani aidosti vakavalla mielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös lemppausvaiheen jälkeen tule taas uusi lämmityskierros. Narskuthan ei helpolla päästä irti niistä joista kokevat saavansa jotain henkistä tyydytystä.
Ei. Lemppausvaiheessa narsistilla on jo uusi uhri valmiiksi katsottuna.
Ja edellinen uhri imuroidaan lämmittelyyn, kun rakkauspommitus uuden kanssa päättyy ja devaluaatio alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen se vähättely/alentamisvaihe on?
Kehut vähenevät, tulee mykkänä oloa, tyhjään tuijotusta, kosketus vähenee, saattaa raivota, piilovit**illa tai solvata suoraan, jos ei halua peitellä itseään, alkaa kehua eksäänsä, jota aiemmin haukkui jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä jaksoin siihen asti, että esikoinen oli 12v. Odotin kuin kuuta nousevaa, että se raja tulee täyteen. Nyt kun vuoden on ollut uutta elämää, niin olen miettinyt mitä hemmettiä, miksi en tehnyt tätä aiemmin. Sossut, lasut, psykat yms on lasten ja mun puolella eikä eksän. Miksi annoin peloille valtaa enkä uskaltanut lähteä aiemmin, se kaduttaa. Lasten takia ei ole pakko jaksaa, päinvastoin, siitä on lasten takia pakko erota ja lopettaa se sairas elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jaksoin siihen asti, että esikoinen oli 12v. Odotin kuin kuuta nousevaa, että se raja tulee täyteen. Nyt kun vuoden on ollut uutta elämää, niin olen miettinyt mitä hemmettiä, miksi en tehnyt tätä aiemmin. Sossut, lasut, psykat yms on lasten ja mun puolella eikä eksän. Miksi annoin peloille valtaa enkä uskaltanut lähteä aiemmin, se kaduttaa. Lasten takia ei ole pakko jaksaa, päinvastoin, siitä on lasten takia pakko erota ja lopettaa se sairas elämä.
Hei mahtavaa, kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi!
Vierailija kirjoitti:
Ja taas koko homma alusta. Ja taas mennään eikä meinata.
Niin. Jos on narsisti.
Jos ei ole, niin toivoisin, että ei tarvitsisi toistaa samaa kaavaa ja samaa virhettä. Että ottaisi opiksi.
Jos toistaa, niin kai sitten johonkin tarpeeseen. Tai ihan laiskuuttaan tai tyhmyyttään.
Kuulostaa niin älyttömältä, kun joku puhuu, että taas mä törmäsin narsistin (tai muuhun alistajaan tai alkoholistin), enkä pääse irti.
Potaskaa.
Voi ruveta valitsemaan paremmin.
Voi ruveta arvostamaan itseään enemmän. Se on se juju.