Voiko äänikirjojen kuuntelua sanoa lukemiseksi??
Kommentit (45)
Minä olen lukenut äänikirjoja. Siis lukenut kirjoja ääneen äänikirjoiksi muiden kuunneltaviksi. Jos itse kuuntelen jonkun muun lukemaa äänikirjaa, sanon kuuntelevani sitä.
Kaikkihan meistä on opiskelleet koulussa ainakin enkkua ja pakkoruotsia. Muistellaan niitä kokeita. Onko lukemisen ymmärtäminen sama kuin kuullun ymmärtäminen?
Joku hassusti perusteli, että lukeminen ja kuunteleminen olisivat sama asia, kun ennen kirjoja luettiin ääneen. Niin luettiin, koska ei ollut lukutaitoa. Kuunnella osasivat kaikki. Sitä ennen suullinen perinne oli voimakasta. Tarinoita on kerrottu aina, mutta vasta luku- ja kirjoitustaito saivat tarinat säilymään muuttumattomina jälkipolville.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Ei, kuunnellessa menee usein asioita ohi, kun ajattelee jotain ihan muuta. Lukiessa keskittyy vain siihen kirjaan.
HÖPÖHÖPÖ! EI MENE! Kun on hyvät tarinat niin ei mene mitään ohi! Nyt suosittelen samalla Christina Larssonin Ingrid Bergman-sarjaa. Tosi hyvä! Kaikki kuunneltu, siis niin ...jänniä, mutta ei veri tirsu joka paikassa eikä mällätä autoja, suosittelen. Joo ja saa helmet kirjastosta myös.
No mulla menee 😅 ja nykyään vain enimmäkseen kuuntelen silti, jos tämä oli joku kilpailu!
On olemassa myös pistekirjoitusta jota luetaan tunnustelemalla. Äänikirjoja kuitenkin kuunnellaan. Ennen oli radiossa kuunnelmia, ne oli kivoja.
Kyllä siihen kuuntelijan tulkintaan kuitenkin väkisinkin vaikuttaa myös kirjan lukijan äänenpainot ja tapa lukea. Ei siis ole yhtä autonominen tulkinta kuin jos lukisi kirjan suoraan. Väitän, että useimmilla menee kuunnellessa myös enemmän ohi kirjasta. Kuunnellessa ei myöskään ole aikaa jäädä ikään kuin makustelemaan kirjaa ja luomaan siitä pään sisäisiä mielikuvia. Kokemus saattaa siis jäädä pinnallisemmaksi kuin paperilta lukiessa.