Kaikki kulut nousseet niin paljon ettei tällä 530e perustoimeentulotuella enää vain ole mahdollista elää...Ruoka, polttoaineet, vaatteet, jne...
-Ruoka kallistunut varmaan 70%
-Polttoaineet saman 70%
-Kaikki muutkin kodin tarvikkeet kallistuneet
-hygieniatuotteet kallistuneet.
Siis mitä sitä listaa tekemään viivoilla; ihan kaikki on kallistunut, kohta varmaan tupla vuonna 2023.
Asun paikassa jossa on pakko olla auto.
Julkisia ei kulje, ja lähin kauppa on 17km päässä...myös potentiasliset työpaikat vaativat auton.
Kulujen on pakko laskea, tai sitten ttt nousta ainakin 200e...muuten joudun alkaa rikoksien tielle
Kommentit (152)
Muutas ensin semmoiseen paikkaan, missä on kauppa kävelymatkan päässä, sitä ennen ei kannata mätkyttää yhtään mistään. Nykyaikana auto on luksusta, ja moni työssäkäyväkin joutuu suunnittelemaan, voisiko elämän järjestää autottomaksi.
Meilläpäin on ainakin kaupungin halpoja vuokra-asuntoja kivenheiton päässä kaupasta.. vai oletko liian hieno asumaan niissä?
Vierailija kirjoitti:
MENE TÖIHIN ÄLÄKÄ ULISE!!!!!
Minne? En ole ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulolla kuulukaan elää kuin ihan lyhyen aikaa.
eikös se ole ansiosidonnainen päiväraha, jolla voi elää lyhyen aikaa työttömänä (max 400 päivää). toimeentulotuki pitäisi lakkauttaa kokonaan
Ne täällä uhkailut varastamisesta, eivät auta raha tilannettasi. Laita auto seisontaan, jos et tarvi sitä. Varaa aika sossuun ja hae täydentävää toimeentulotukea. Se voi auttaa.
Missä hevonkuusessa sitten asut? Muuta hyvä ihminen lähemmäksi sivistystä ja työpaikkoja. On ihan typeryyttä asua jossakin korpikuusen alla ties missä rähjässä. Tosin et valittanut asumiskuluista, joten taidat asua äiteen nurkissa vielä...
Ruokaa saa aika halvallakin ja hyvää, jos haluaa. Tai ainakin minä saan ja aika monet muut, kun hieman katsoo mitä syö. Kaljaa ja tupakkia ei tarvitse, autolla ei tarvitse ajaa joka päivä, vaan jos kerran siellä jossain asut, niin ajelet vain kerran viikossa. Tottakai siitä tulee muutenkin laskua, mutta ne kaskut ovat tulleet ennenkin, turha sitä on nyt valittaa.
Töihin meneminen on hyvä idea myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole 570€ kuussa
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara
"Perusosan määrä
Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa.Vuonna 2022 perusosan määrä yksin asuvalle on:
514,82 e/kk ajalla 1.1.31.7.2022
532,97 e/kk ajalla 1.8.-31.12.2022."
Ai, sää saat jotain luksus rahoja työtömyys rahan lisäksi ja viittiit ruikuttaa.
Itse saan vain tuon 570€ ja loput pitää maksaa itse sähkölaskukin on talella välillä yli 1000€ vaikka on tosi edulline sähkö vielä toistaiseksi.
Myötä häpeää tuollaisesta ruikuttamisesta!
Tuo on kyllä oikeesti älytön summa yhdelle hengelle..kuinka monelle joka käy töissä jää noin paljon🤷Tekis mieli ottaa ero, jättää muksut isälleen ja elää yksin, olisi luxusta..ja tämä on oikeasti ihan tosi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne? En ole ap.
vaikka onlyfansiin, jos et muuta keksi. tosin suomessa on kymmeniätuhansia muitakin työpaikkoja vapaana. valinnanvaraa riittää.
No elossahan sinäkin olet ja nettiliittymäkin näkyy olevan?
Ja sulle jää siis 530 elämiseen asumisesta maksetun hinnan jälkeen. Kauhean paljon yhdelle ihmiselle.
Sitä kun on sellaisiakin joilla on max 360 elämiseen käytettävissä.
Joten mene muualle valittamaan! Toimeentulotukea ei jokaiselle makseta, vaikka tukia saiskin.
Rahat loppu viimeistään kolmen viikon jälkeen....
Vierailija kirjoitti:
Ne täällä uhkailut varastamisesta, eivät auta raha tilannettasi. Laita auto seisontaan, jos et tarvi sitä. Varaa aika sossuun ja hae täydentävää toimeentulotukea. Se voi auttaa.
Miten minä sitten pääsen ruokakauppaan tai vaikka lääkäriin?
Tai työhaastatteluihin?!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joillakin nettiliittymä sisältyy vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai työhaastatteluihin?!!!Ap
Pyörällä, hiihtäen, kävellen tai liftaamalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole 570€ kuussa
"Perusosan määrä
Perusosa on kiinteä summa niistä menoista, jotka on tarkoitettu jokapäiväisen elämän välttämättömiin menoihin (esim. ruoka ja vaatteet). Jokaiselle perheenjäsenelle huomioidaan laskelmassa menoeränä oma perusosansa.Vuonna 2022 perusosan määrä yksin asuvalle on:
532,97 e/kk ajalla 1.8.-31.12.2022."
Miten ihmeessä saat kulumaan ruokaan ja vaatteisiin 532,97 euroa kuukaudessa, tekemättä mitään sen rahan eteen, ja vielä jaksat valittaa, ettei rahat riitä? Tuolla rahalla ruokkii helposti yhden aikuisen ja yhden urheilevan teinipojan kuukauden ajan, kun katsoo vähän, mitä ruokakaupasta hankkii. Lapsen vaatteiden kanssa saattaisi joinakin kuukausina tehdä tiukkaa, koska en käytä kirppareita. Mutta tätähän ongelmaa sinulla ei ole. Ihan normaali keskituloinen työssäkäyvä olen, ja rahaa kyllä olisi laitettavaksi ruokaan enemmänkin. Mutta miksi tuhlata, jos satanen (sinulla jopa reilu 130,- yhdelle) viikossa riittää kyllä ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Nettiliittymäkö on joku luxuksen merkki sinulle vuonna 2022? :DD
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla montakin työpaikkaa tarjolla?
Siis sellaisia jotka ei mitään tuki humpuuki paikkoja joissa työttömyyskorvauksen lusäksi maksetaan vain 9 €/pvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai työhaastatteluihin?!!!Ap
miksi sinun pitäisi päästä ruokakauppaan ja lääkäriin (työhaastatteluun tuskin olet menemässä) minun rahoillani?
t: veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole 570€ kuussa
"Perusosan määrä
532,97 e/kk ajalla 1.8.-31.12.2022."Miten ihmeessä saat kulumaan ruokaan ja vaatteisiin 532,97 euroa kuukaudessa, tekemättä mitään sen rahan eteen, ja vielä jaksat valittaa, ettei rahat riitä? Tuolla rahalla ruokkii helposti yhden aikuisen ja yhden urheilevan teinipojan kuukauden ajan, kun katsoo vähän, mitä ruokakaupasta hankkii. Lapsen vaatteiden kanssa saattaisi joinakin kuukausina tehdä tiukkaa, koska en käytä kirppareita. Mutta tätähän ongelmaa sinulla ei ole. Ihan normaali keskituloinen työssäkäyvä olen, ja rahaa kyllä olisi laitettavaksi ruokaan enemmänkin. Mutta miksi tuhlata, jos satanen (sinulla jopa reilu 130,- yhdelle) viikossa riittää kyllä ruokakauppaan.
Myös auton kulut ovat joka kuukausi. Ja moni muu noiden lisäksi.
Ja noiden lisäksi pn lukematon määrä muitakin kuluja jotka eivät välttämättä joka kk tule, mutta silloin kun osuvat kohdalle niin se raha pitäisi olla valmiina.
Ap
Mulla jää palkasta ton verran käteen kuussa pakollisten menojen jälkeen. Sulla sentään kaikki aika itsellesi. Ei mee tasan..
Niin kai sitten pitää. Miten meinaat sen rötöstelyn aloittaa? Mitä teet ensimmäiseksi?