Tiesittehän että hiilijalanjälki termin kehitti brittiläinen öljy-yhtiö joka kamppaili maineensa kanssa ja palkkasi avukseen mainostoimiston; ja kaikki uskoivat eikö?
Hiilijalanjälkilaskuri oli BP:n mainoskampanja
https://yle.fi/uutiset/3-11527222
Keskustelu yksilön ilmastoteoista kiteytyy usein hiilijalanjäljen laskemiseen. Huomion ohjaaminen voi olla myös saastuttavien yritysten etu.
Oikeastaan koko termi tuli tunnetuksi fossiiliteollisuuden ansiosta.
Kun brittiläinen öljy-yhtiö BP kamppaili maineensa kanssa 2000-luvun alkupuolella, se palkkasi avukseen mainostoimiston.
Syntyi kampanja, jonka myötä yhtiön verkkosivuilla julkaistiin hiilijalanjälkilaskuri. Laskurin avulla suuri yleisö pystyi laskemaan omat hiilipäästönsä.
Mainoskampanjan jälkeen 'carbon footprint', ajatus jokaisen omasta hiilijalanjäljestä levisi rytinällä yleiseen tietoisuuteen.
BP on yksi maailman suurimmista yksittäisistä ilmastopäästäjistä, kymmenen suurimman joukossa(siirryt toiseen palveluun).
Eli näin se ilmastonmuutoksella rahastus toimii ja tosiuskovaiset maksattavat meillä kaikilla tämän hulluuden...
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä
epäilen että tätä ei kovin moni tiedä... ja silti maksamme ihan valtavasti rahaa ilmastonmuutoksen nimissä ja todellakin meistä jokainen osallistuu maksuihin tahtomattaankin...
En tiedä