Miten voitte olla pois töistä lapsen jokaisen nuhan tai yskän vuoksi?
Luin tuota yhtä ketjua, jossa moni on vakaasti sitä mieltä, että nuhainen tai yskäinen lapsi ei kuulu päiväkotiin. Itse pitäisin myös kaikki viisi lastani mieluusti kotona aina, kun ovat vähänkin sairaana, mutta töistä saan olla pois kolme päivää ja siinä se. Seuraavat päivät pitäisi ottaa palkatonta vapaata, ja sitä saa, jos on varaa, ja muistaa anoa viikkoja etukäteen. Uteliaana kysynkin, että miten te oikein pystytte olemaan kotona?
Kommentit (61)
meidän lasten päiväkodissa ja koulussa on henkilökunta töissä sairaana niin kauan kuin vain kykenee, koska sijaisia ei tunnu saavan.
lasten korvatulehduksetkin voi kestää toinen toisen perään puoli vuotta tai enemmän. Minua ainakin kiinnostaa.
Vierailija:
lasten korvatulehduksetkin voi kestää toinen toisen perään puoli vuotta tai enemmän. Minua ainakin kiinnostaa.
Ja lapsilla yleensä on kaksi(!!) vanhempaa, äiti voi olla aluksi sen 3 päivää, isä voi käyttää oman oikeutensa (??!!) lapsen hoitamiseen siitä eteenpäin 3 päivää, pöljä!
Sitten on isovanhemmat, kummit, naapurit, ystävät, ja ihan palkolliset hoitajat. Kyllä vaihtoehtoja löytyy, jos ei olla itsekkäitä pöljiä.
Tottakai lapset voivat tulla hoitoon nuhaisena tai yskäisenä jos kuitenkin vointi on hyvä.
Jos taas on selvästi uupunut, lämpöä, vatsatautia niin silloin jäätävä kotiin.
Monilla lapsilla on nuhaa varsinkin talvisin joka kuukausi. Lapsia ei nuha/yskä yleensä juuri haittaa ja leikkivät ja menevät kuten terveinäkin. En näe mitään syytä miksi virkeä, mutta hieman nuhainen lapsi olisi pois hoidosta.
Myös päiväkodin henkilökunta on töissä pienessä nuhassa ja yskässä. Ei meitä olisi päiväkodissa ketään jos kaikki olisimme jokaisen nuhan takia pois :)
Ja huom! tarkoitan tässä nimenomaan lievää flunssaa. Hyvin harvoin vanhemmat tuovat tarhaan todella kipeää lasta. Enpä muista yhtään sellaista tapausta..toki niitä on sattunut että lapsi on sairastunut kesken päivän, mutta sillehän ei mitään mahda.
Olemmeko tosiaan ainoa perhe, jossa läheiset ihmiset ovat töissä?
jotka asuvat naapurissa ja kaksi siskoani tekee itsenäistä työtä ja päättävät itse työajoistaan. Käytännössä saan apua vaikka joka päivä, jos haluan.
siis ihan oikeita kokemuksia, eikä vain näitä " kyllä niitä hoitajia löytyy, kun vain viitsii kvoasti etsiä- meillä ainakin isovanhemmat tulevat aina tarvittaessa" -kommentteja
Jos lapsilla on yskää/nuhaa/kuumetta joko minä tai mieheni olemme poissa töistä. On edesvastuutonta viedä sairas lapsi hoitoon - ja tuleepahan silloin tehtyä kotitöitä samalla.
Kahden lapsen vanhemmat ;)
kyllä se oikeus on kolmepäivää per lapsi
Suurempi ongelma on saada hommat tehtyä ja pysyä tavoitteissa, kun on vähän väliä poissa.
Toimenkuva on kuitenkin rakennettu " täysille tunneille" .
Usein menen sitten illalla " iltavuoroon" kun mies on tullut kotiin ja sama toistepäin, jos mä olen hoitanut päivällä lapsia.
Eli jos ap:n kaikki 5 lasta sairastuvat peräkkäin, ap saa olla tes:in mukaan 15 päivää peräkkäin poissa lasten sairastelun takia. Itse neljän lapsen äitinä otin omasta liitostani tästä asiasta selvän.
Vierailija:
Luin tuota yhtä ketjua, jossa moni on vakaasti sitä mieltä, että nuhainen tai yskäinen lapsi ei kuulu päiväkotiin. Itse pitäisin myös kaikki viisi lastani mieluusti kotona aina, kun ovat vähänkin sairaana, mutta töistä saan olla pois kolme päivää ja siinä se. Seuraavat päivät pitäisi ottaa palkatonta vapaata, ja sitä saa, jos on varaa, ja muistaa anoa viikkoja etukäteen. Uteliaana kysynkin, että miten te oikein pystytte olemaan kotona?
Meilla on vain yksi lapsi, mutta kylla hankin sairasti ensimmaisen tarhavuotensa aikana sen verran usein, etta olisin lentanyt toista kuin leppakeihas jos olisi kotona hoitanut. Omalla tyopaikallani ei tunneta naita suomalaisia " oikeuksia" palkattomaan lomaan 3pv:n jalkeen, ja tuo 3 paivaakin on typistetty kahdeksi 1vrk jaksoksi vuoden aikana. Mies otti paavastuun ensimmaisen vuoden aikana (han kun oli ollut firmassa pitempaan, itse uutena tyontekijana en halunnut mustata mainettani), nyt olemme vuoropaivin kotona tarvittaessa, ja pyrimme tekemaan tyomme lapsen viihdyttamisen ohessa tai unien aikana.
puoliksi hoitamassa sairasta lasta. Siis toinen töissä n. 7-12 ja toinen n. 12.30-18.30. Tämä onnistuu tietysti vain, koska molemmilla liukuva työaika. Työpäivä jää kummaltakin vajaaksi vain 3 h. Lapsemme ovat tähän saakka olleet sairaana max. 5 arkipäivää normaalissa flunssassa. Jos tulisi jokin pidempiaikainen sairaus, en tiedä miten hoidettaisiin. Mitään muita tukihenkilöitä meillä ei ole. Mutta tällä systemmillä olen pyrkinyt siihen, että nuhan ja yskän iskiessä lapsi olisi toipumassa vähintään sen 3 päivää kotihoidossa. Tietäähän sen omista sairauksista, miten aluksi on tosi väsynyt.
Korjatkaa jos olen väärässä. Mut jos ap:lla on viisi lasta ja jos lapset sairastuisivat hypoteettisesti peräkkäin niin eikös se tarkoittaisi käytännössä 15 päivän sairaslomaa?
Mitenkäs ap:lla miehen lastenhoito? Eikös se ole yhteisistä lapsista niin kuin 50/50? Näin ainakin meillä - sen voi myös perustella sillä, että on työnantajien kannalta reilua, että molemmat hoitavat sairaita lapsia. Meillä onnistuu myös se, että tarvittaessa puolitetaan päivät (esim. jos molemmilla tärkeät palaverit samana päivänä) - neuvolan täti kirjoittaa todistuksen ja merkitsee siihen kellonajat jos pyydetään.
ei tule kohtuuttomasti poissaoloja kummallekaan.
Eli nuhaisena voi mennä hoitoon. Joskus jos vaikuttaa selvästi huonokuntoiselta ja kärttyisältä niin jompikumpi jää kotiin, mutta yleensä nuha ei mielestäni lasta haittaa.
Meillä vuorotellaan miehen kanssa. Hänellä on täysin vapaat työajat ja itse olen opettaja, joten teemme niin, että mä yritän pitää aamupäivän tunnit noin 12-13 asti ja tuun sit kotiin päästämään miehen töihin ja hän voi olla sitten töissä vaikka iltayhdeksään-kymmeneen asti.
Mutta onneksi 4 lastamme ovat olleet tosi terveitä. harvoin on tarvinnut olla pois töistä.
Aiemmin, kun en ollut opetustyössä (oli kiinteä työaika) ja meillä oli vain 2 lasta, palkkasimme muutaman kerran Väestöliitosta hoitajan, kun lasten toipilasaika venyi ja venyi.
Sama pätee muihin tartuntatauteihin.
Sitten on koko ryhmä kipeänä, kun joku itsekäs sinne lapsensa lykkää.
Toisaalta hoitopaikka ei tod. ole ainoa paikka saada tartunta. Flunssa tulee, jos on tullakseen. Ei siltä voi välttyä, jos ei elä tiiviisti neljän seinän sisällä ilman kontaktia muihin ihmisiin.
Sitä paitsi, sairastamalla esim. flunssia lapsi kehittää omaa vastustuskykyään!
Asia erikseen on sitten nämä infektioastmaatikot, mutta heillä pitäisikin olla sitten omat systeeminsä. Tavalliset ihmiset kestävät flunssat ym.
Komppaan tätä tietoa; Missään ei edellytetä että lapsi pitäisi viedä sairaana/toipilaana hoitoon. Eikä siitä lastenhoitohenkilökunta pidä sen enempää kuin ne vanhemmat joiden lapset sairastuvat näiden itsekäiden uraohjusten räkätautien takia harvase viikko. Kyllä me kerromme toisillemme keiden vanhempien lapsia ne ovat jotka siellä räkivät omiemme päälle; eipä paljon arvosteta niitä möllejä vanhempia! Varsinkaan lääkäreitä, joiden tiedämme tätä asiaa yleiseti harrastavan. Heidän tuloillaan LUULISI olevan varaa palkata sairaalle lapselle hoitajan kotiin???!!!
Ja tiedoksi sille joka valitti ettei saa olla töistä pois kuin 3 päivää lapsen sairauksen takia: PALKKAA saat niiltä 3lta päivältä, mutta toki SAAT olla pidempään palkatta, jos lapsen etu/kunto sitä vaatii ja lääkäri siitä todistuksen kirjoittaa. SE maksimissaan 3 päivää on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseen, ei varsinaisesti hoitamiseen. Eli että hommaat jonkun muun hoitamaan sairasta lasta kotiisi jollet itse HALUA olla hoivaamassa sairasta lastasi. Jos siitä hoidosta sitten joudut ylimääräistä maksamaan, on se sinun ongelmasi. Järkyttävää, kuinka vähän vanhemmat lapsistaan välittävät...
[/quote]