Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voitte olla pois töistä lapsen jokaisen nuhan tai yskän vuoksi?

Vierailija
05.11.2006 |

Luin tuota yhtä ketjua, jossa moni on vakaasti sitä mieltä, että nuhainen tai yskäinen lapsi ei kuulu päiväkotiin. Itse pitäisin myös kaikki viisi lastani mieluusti kotona aina, kun ovat vähänkin sairaana, mutta töistä saan olla pois kolme päivää ja siinä se. Seuraavat päivät pitäisi ottaa palkatonta vapaata, ja sitä saa, jos on varaa, ja muistaa anoa viikkoja etukäteen. Uteliaana kysynkin, että miten te oikein pystytte olemaan kotona?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada olla poissa töistä ilman todistusta, joten kun sitä nyt ei saa nuhaan ja yskään, niin en tietenkään ole poissa töistä. Lapsi menee hoitoon, kun kerta ei ole oikeiden asiantuntijoidenkaan (ne lääkärit) mukaan sairas.

Ilmeisesti meilläkin karannut käsistä nuo poissaolot. Joten nyt (kiitos vaan teille muille olemattoman nuhan ja yskän vuoksi pinnareille), nyt joudumme viemään lääkäriin lapsen oksennustaudeista yms. kinkkisimmistäkin sairauksista hakemaan sitä poissaolotodistusta. Ei ole ihan kivaa varsinkaan sille pienelle sairaalle!

Vierailija
22/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

, että kahden vanhemman on hankittava ihan peruselämisen takia. Väitän, että muualla näin ei ole. Meillä miehen tulot riittävät, vaikka on asuntolainaa kahteen suuntaan-, auto- ja mökkilainaa. Kaikesta tingitään ja taloa ei vielä hankita, lapsia hoidan kotona. Kovin ovat terveinä olleet, olisikohan näin, jos olisivat hoidossa? Ainoa joka tässä tilanteessa oikeasti kärsii, on oma urakehitykseni mutta so what, ei ole iso hinta lasten edun nimissä. Ajatelkaa asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei eka luokkalaista yksin voi jättää. et sillee

ja niinhän se on ettei joka pienen nuhan takia voi jäädä pois työstä. lapsihan sairastaa kerrran kuussa helpostikin

itse olen hoitanut molemmat lapseni 3v asti kotona ja kertaakaan en sen jälkeen ole joutunut töistä pois olemaan, lapsi jo 18v

Vierailija
24/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tasan siksi. En tietenkään muuten voisi. Usein isovanhemmat hälytetään iltapäiväksi hätiin, jotta pääsen kokouksiin iltapäiväksi töihin.

Mutta tällaisia malleja tulee mieleen:

Löytyisikö lähipiiristä joku luotettava koulutyttö, joka voisi tulla hätiin tilanteissa, joissa lapsi sairaan oloinen, muttei vielä varsinaisesti sairas esimerkiksi niin, että hoitopäivä lyhenisi ja lapsi saisi enemmän lepoa?

Tuttavaperheellä on isovanhemmat kaukana ja he ovat lyöttäytyneet yhteen toisen vastaavassa tilanteessa olevan perheen kanssa, jossa äiti on opsikelija eli voi olla helpommin kotona ja vaikeissa tilanteissa vuorottelevat hoitoapujen kanssa. Eli työssäkäyvä äiti hoitaa sitten vastaavasti opiskelijaäidin lapsia tenttiaikoina enemmän.

Sitten on vielä etätyöt. Jompi kumpi vanhemmista sopii työnanatajan kanssa, että tekee jonkun päivän viikosta etätöitä kotoa käsin. Lapset tietty silloinkin normaalisti hoidossa, mutta jos tulee hätä, niin vanhemmat voivat tällä tavalla helpommin vuorotella poissaolojen kanssa. Etätyöt voi sitten tehdä vaikka viikonloppuna, jos arkena lapsi ollut toipilaana kotona.

Vierailija
25/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työhuone kotona ja yritetään sitten sumplia työt niin, että toinen voi tehdä kotoa käsin osan päivästä ja toinen osan. Meillä molemmilla on olennaista se, että tulosta syntyy, ei se miten sitä syntyy.

Ja mummo tulee sitten paikkaamaan loput.

Vierailija
26/61 |
05.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee tiukkaa, niin hän tulee hoitamaan sairasta lastamme. Eihän sen aina tarvitse olla se äiti tai isä, joka jää hoitamaan. Sitäpaitsi töistä saa olla veks sairastuneen lapsen HOIDON JÄRJESTÄMISEN vaativan ajan. Ei se tarkoita, että itse pitäisi hoitaa, mutta tietty jos ei tukiverkkoa ole eikä rahaa, niin kai se vaan on pakko.

Vierailija
27/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap vähän vajaa? Taidat olla myös niitä, jotka itse käyvät sairaana töissä ja tartuttavat muutkin työyhteisössä. Tottakai sairas lapsi kotihoitoon, ettei tartuta muita!

Vierailija
28/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infektioastmainen lapsi ja flunssa saa aina aikaa astmakohtauksen. Lisänä kuume, siksi hoidankin kotona

Vierailija
29/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuha tai yskä eivät ole syy olla poissa hoidosta. Kuume ja huono vointi on.

Olettekohan ihan oikeasti töissä jotka vuohkaatte tuosta lapsen parhaasta? Ja minkälaisessa työssä? En minä voi olla poissa ilman hyvää syytä, tarvitsen aina sijaisen, ja kuormittaisin työpaikkaani kohtuuttomasti jos olisin pois kun ei ole pakko. Ja käyn myös itse töissä kun minulla on lievä flunssa. Ja olen hoitanut pieniä lapsia kotona, monta vuotta olen ollut kotiäitinä. Minusta kyllä ap on ehdottoman oikeassa. Vaikka lapset ovat kaikkein tärkeimpiä, joku vastuuntunto täytyy olla ihmisellä työssäänkin.

Vierailija
30/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaan/puolikuntoisen lapsen paikka on kotona. Jokaisen vanhemman on tunnettava vastuunsa lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista. Kenenkään työ ei ole niin tärkeää kuin lapsen etu. Käytännön järjestelyt jokainen tekee niin kuin pystyy. Meillä ollaan vuorotellen 3pv ja sitten sukulaisia/tuttuja pyydetään apuun tarpeen mukaan.

Joka kerta kun viet sairaan lapsen hoitoon hän tartuttaa jonkun toisen lapsen ja taas siinä perheessä tuskaillaan tämän saman ongelman kanssa. Jos tämä perhe sitten vie hoitoon sairaan lapsen ja taas tulee tartunta(kolmas jo...) niin noidankehä on valmis. Aina on joku sairas ja vanhemmat poissa töistä.

Asian voi kääntää myös niin että kun viet sairaan lapsen hoitoon on hänellä vastuskyky alentunut ja mahdollisuus saada uusi tartunta suurempi. Näin lapsi sairastaa ja parantuminen hidastuu ja joudut olemaan vielä kauemmin poissa töistä!

Toivon kovasti että kaikki tajuaisivat että omalla ratkaisulla viedä sairas/puolikuntoinen lapsi hoitoon monia vaikutuksia, jotka koskettavat meitä kaikkia eikä vain sitä omaa perhettä. Jokainen meistä haluaa kait että lapset olisivat terveitä ja itse voi käydä töissä jos on pakko (tai haluaa).

Vierailija
31/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu; lääkäreiden lapset ovat kuumeisina, oksentelevina, ripuloivina ym aina hoidossa. Jos hoitaja uskaltaa ottaa asian puheeksi kun huomaa lapsen olevan sairas hoitoon tuotaessa, saa kuulla kunniansa. T. nimim Kokemusta on

Vierailija
32/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vappu05:

Kyllä sairaan/puolikuntoisen lapsen paikka on kotona. Jokaisen vanhemman on tunnettava vastuunsa lapsen terveydestä ja hyvinvoinnista. Kenenkään työ ei ole niin tärkeää kuin lapsen etu. Käytännön järjestelyt jokainen tekee niin kuin pystyy. Meillä ollaan vuorotellen 3pv ja sitten sukulaisia/tuttuja pyydetään apuun tarpeen mukaan.

Joka kerta kun viet sairaan lapsen hoitoon hän tartuttaa jonkun toisen lapsen ja taas siinä perheessä tuskaillaan tämän saman ongelman kanssa. Jos tämä perhe sitten vie hoitoon sairaan lapsen ja taas tulee tartunta(kolmas jo...) niin noidankehä on valmis. Aina on joku sairas ja vanhemmat poissa töistä.

Asian voi kääntää myös niin että kun viet sairaan lapsen hoitoon on hänellä vastuskyky alentunut ja mahdollisuus saada uusi tartunta suurempi. Näin lapsi sairastaa ja parantuminen hidastuu ja joudut olemaan vielä kauemmin poissa töistä!

Toivon kovasti että kaikki tajuaisivat että omalla ratkaisulla viedä sairas/puolikuntoinen lapsi hoitoon monia vaikutuksia, jotka koskettavat meitä kaikkia eikä vain sitä omaa perhettä. Jokainen meistä haluaa kait että lapset olisivat terveitä ja itse voi käydä töissä jos on pakko (tai haluaa).

Ja tiedoksi sille joka valitti ettei saa olla töistä pois kuin 3 päivää lapsen sairauksen takia: PALKKAA saat niiltä 3lta päivältä, mutta toki SAAT olla pidempään palkatta, jos lapsen etu/kunto sitä vaatii ja lääkäri siitä todistuksen kirjoittaa. SE maksimissaan 3 päivää on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseen, ei varsinaisesti hoitamiseen. Eli että hommaat jonkun muun hoitamaan sairasta lasta kotiisi jollet itse HALUA olla hoivaamassa sairasta lastasi. Jos siitä hoidosta sitten joudut ylimääräistä maksamaan, on se sinun ongelmasi. Järkyttävää, kuinka vähän vanhemmat lapsistaan välittävät...

Vierailija
33/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat poissa hoidosta vain kuumeisina ja huonovointisina.

Pelkkä nuha ja yskä eivät ole mielestäni kotiinjäämisen syitä.

Itse tiedän muutamia työssäkäyviä (siellä huonosti viihtyviä ja voisi ehkä sanoa laiskojakin) äitejä, jotka ovat hakemassa 3päivän s-loman samointein, kun lapsella vähänkin nenä vuotaa. Ja tietysti useampi lapsisessa perheessä sama " tauti" kiertää perheen kaikki lapset. Siinä tulee helposti taas viikko vapaata. Ja kaiken päälle palkallisena...

Sama koskee äitejä, joilla on esim. vuorotyö. Miten voikaan olla niin, että jokainen lääkäri- ja neuvolakäynti osuu aina sille päivälle, kun on työpäivä tai ainakin työajalle? Ja jos yrität ehdottaa muuta, niin vastaus " siihen oikeudesta" tulee aika napakasti. Mitäköhän nämä äidit tekevät sitten, kun lapset ovat yli 10-vuotiaita ja se oikeus heiltä häviää?!

Vierailija
34/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitempään flunssaisena touhuaa kuten normaalisti, sen pahemmaksi tauti menee, ja sitten tulee korvatulehdusta, keukoputkentulehdusta ja jopa keuhkokuumetta jälkitautina. Kivaa, sille lapselle, eikö vain??? Ilman kuumettakin olo voi joskus olla aivan karsea, kun kunnon lentsu iskee. On se ihanaa kun on näitä tarkoituksella tartuttavia immeisiä, mitäs ne muista...

Kultuintopii:

Itse tiedän muutamia työssäkäyviä (siellä huonosti viihtyviä ja voisi ehkä sanoa laiskojakin) äitejä, jotka ovat hakemassa 3päivän s-loman samointein, kun lapsella vähänkin nenä vuotaa. Ja tietysti useampi lapsisessa perheessä sama " tauti" kiertää perheen kaikki lapset. Siinä tulee helposti taas viikko vapaata. Ja kaiken päälle palkallisena...

Sama koskee äitejä, joilla on esim. vuorotyö. Miten voikaan olla niin, että jokainen lääkäri- ja neuvolakäynti osuu aina sille päivälle, kun on työpäivä tai ainakin työajalle? Ja jos yrität ehdottaa muuta, niin vastaus " siihen oikeudesta" tulee aika napakasti. Mitäköhän nämä äidit tekevät sitten, kun lapset ovat yli 10-vuotiaita ja se oikeus heiltä häviää?!

Vierailija
35/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kullannuppuni mekastavat hoidossa flunssaisina ja räkäisinä eikä esikoisella ole ollut yhtään korvatulehdusta, keskimmäisellä ja nuorimmalla on ollut muutama alle vuoden ikäisenä eli silloin kun olivat vielä kotihoidossa. Keuhkokuumeesta meillä kotona ei ole ikinä kuultukaan. Eikä tämä johdu siitä, että lääkäriäitinä syöttäisin lapsilleni profylaktisesti antibiootteja :). En sitten tiedä mistä johtuu!

Vierailija
36/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä pitempään flunssaisena touhuaa kuten normaalisti, sen pahemmaksi tauti menee, ja sitten tulee korvatulehdusta, keukoputkentulehdusta ja jopa keuhkokuumetta jälkitautina. Kivaa, sille lapselle, eikö vain??? Ilman kuumettakin olo voi joskus olla aivan karsea, kun kunnon lentsu iskee. On se ihanaa kun on näitä tarkoituksella tartuttavia immeisiä, mitäs ne muista...

Kultuintopii:

Lue viestini nro 42 ja ajattele asiaa ihan todella kunnolla. Itse olen hoitsu ja teen kolmivuorotyö, en ole laiska enkä vieroksu työtä vaan tunnen aina huonoa omaatuntoa kun olen poissa kun lapsi on sairas. Sijaisia on meillä vaikea saada. Itse järjestän työvouroni niin ettei lääkäri/neuvolakäynnit " häiritse" työtä. Ne voin hoitaa omalla ajallani.

Toki näitä mainitsemiasi laiskoja äitejä varmaan löytyy. Aina on niitä jotka käyttävät systeemiä hyväkseen jos se on mahdollista.

Vierailija
37/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PATALAISKOJEN ja vastuuntunnottomien äitien vuoksi perheellisiä naisia syrjitään työelämässä. Ymmärrän hyvin, ettei pomoja huvita palkata pienten lasten äitejä, jotka vain odottavat sitä räkätautia, jotta voivat taas olla kotona kolme päivää ja kaataa työt muitten niskaan. Lakia pitäisi muuttaa niin, että myös se ekat kolme päivää olisi palkatonta ja vain sairaustodistuksella.

t. työssäkäyvä äiti, joka hoitaa sekä perhe-, että työvelvollisuutensa

Vierailija
38/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonku lapsella ollut sellainen nuha tai yskä joka on kestänyt vain sallitut 3 päivää. Eli nuhaisen ja yskäisen lapsen on pakko mennä hoitoon tai kouluun sillä meillä ainakin räkätaudit kestää jopa pari viikkoa.

Vierailija
39/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan on pärjättävä omillaan.

Vierailija
40/61 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että heidän työnsä on tärkeä tai että eivät aseta lapsiaan etusijalle. Itse olisin mielellään aina kotona niin kauan, että kenenkään lapsen nenä ei tuhise, mutta koska asetan lapseni etusijalle, niin juuri siksi menen töihin. Meillä kun ei ilman työpaikkaa ja rahaa perhettä elätetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän