Juotiinko teidän lapsuudessa 80-luvulla kotikaljaa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ei juotu koskaan, en varmaan ole edes ikinä maistanut. Ei kuulunut meidän perheen tai suvun tapoihin.
Niin, syntiähän sellainen juoma on.
Joo, ihan paras janojuoma helteellä. Pitäisikin joskus kokeilla tehdä itse 😃
Toki juotiin ja juodaan edelleen. Varsinkin heinätöitä varten tehtiin paljon. Ja nykyään ainakin jouluksi.
Ja aina oikeista maltaista. Sokeria kannattaa muuten laittaa enemmän kuin ohjeessa.
Sellainen makeahko kotikalja on parasta.
Joistain lounasravintoloista olen myös saanut tosi hyvää kotikaljaa.
Se kaupassa myytävä Perhekalja ei ole hetikään niin hyvää kuin itse tehty.
Vierailija kirjoitti:
Kauhee olo ku otin 12 koti kaljaa
En epäile yhtään. Tulisi varmaan paha olo jos joisi 12 lasillista pelkästään kraanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juotu koskaan, en varmaan ole edes ikinä maistanut. Ei kuulunut meidän perheen tai suvun tapoihin.
Niin, syntiähän sellainen juoma on.
En puhunut synnista. Meidan perheessa ei vain ollut tapana valmistaa kotikaljaa, eika sita tehty sukulaistenkaan kotona.
Mummolassa tätä tehtiin ja olihan pahaa. Melkein yhtä pahaa kuin sima.
Teininä keittelin kavereiden kanssa kiljua ja muistutti maultaan hyvin paljon kotikaljaa.
Lapinlahdella (itä-Suomessa) Portaanpään kristillisessä kansanopistossa (nykyisin taidelukio tms) 80-luvulla oli tunnetusti hyvää kotikaljaa. Kerran siellä oli joku vierailu-päivä ja olihan se kotikalja tosiaan maineensa veroista, nam.
Joo kyllä, ja minä 42 v. nainen juon sitä vieläkin useampana päivänä viikossa. Itse en tykkää makeasta kotikaljasta vaan sen pitää olla semmoista raikasta ja happoista. Kaupan suosituin Perhekalja on keinotekoisilla makeutusaineilla makeutettu juomakelvottomaksi. Itse tekemällä saa hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Lapinlahdella (itä-Suomessa) Portaanpään kristillisessä kansanopistossa (nykyisin taidelukio tms) 80-luvulla oli tunnetusti hyvää kotikaljaa. Kerran siellä oli joku vierailu-päivä ja olihan se kotikalja tosiaan maineensa veroista, nam.
Porsaanpään opisto :D Haha.. Porsaanpään opisto..
Vierailija kirjoitti:
Mummolassa tätä tehtiin ja olihan pahaa. Melkein yhtä pahaa kuin sima.
Teininä keittelin kavereiden kanssa kiljua ja muistutti maultaan hyvin paljon kotikaljaa.
Jos olette osanneet tehdä kiljua, joka muistutti maultaan kotikaljaa tai simaa, olette kyllä taitavia kiljuntekijöitä!
Tai sitten maistamasi kotikalja ja sima on ollut todella pahaa.
Joo, lapsuuden juhlissa oli sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porsaanpään opisto :D Haha.. Porsaanpään opisto..
No niin, Pekka. Rauhallisesti.
Ei juotu meidän perheessä, joten en varmaan siksi ole aikuisiälläkään oppinut pitämään kotikaljan mausta. Pari kertaa olen aikuisena maistellut ja siihen se jäi.
Mummoni teki sitä ympäri vuoden ja join sitä hänen luonaan janoon.
Lähinnä jouluna. Oli hyvää.