Miksi ei Helsingin ja Tampereen välillä mene pelkkiä R-junia?
Matkan hinta puolet vähemmän kuin niissä kalliimmissa, eikä matka-aika ole edes merkittävästi pidempi. Olosuhteiden pakosta joutuu joskus ottamaan lipun noihin kalliisiin juniin, kun ei R-junaa ole lähdössä silloin, kun sitä tarvitsisi. Sama juna voisi mennä vaikka Ouluun asti. Luulisi olevan kysyntää.
Kommentit (16)
Kyllähän ne IC- ja Pendolino-vuorot, jotka kulkevat väliasemien ohi pysähtymättä, ovat aika paljon nopeampia kuin R-junat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne IC- ja Pendolino-vuorot, jotka kulkevat väliasemien ohi pysähtymättä, ovat aika paljon nopeampia kuin R-junat.
Törkeällä hinnalla puolen tunnin ajansäästö. Pääsee tuntipalkoille helposti, kun menee noiden IC- ja Pendolino-junien sijaan hitaammalla ärrällä.
R-junissa on tunnelmaa. Kannatetaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne IC- ja Pendolino-vuorot, jotka kulkevat väliasemien ohi pysähtymättä, ovat aika paljon nopeampia kuin R-junat.
Törkeällä hinnalla puolen tunnin ajansäästö. Pääsee tuntipalkoille helposti, kun menee noiden IC- ja Pendolino-junien sijaan hitaammalla ärrällä.
Minä laskutan asiakkaalta 200 €/h. Paljonko tuo lippu siis oikein maksaa?
Yksi mikä sapettaa on, ettei pidemmille yhteysväleille, kuten vaikka juuri Helsingistä Jyväskylään tai Ouluun ole lainkaan tarjolla noita R-junia. Itse valitsisin erittäin mieluusti tuollaisen edullisemman noiden törkykalliiden Pendolinojen ym. sijaan, kun ei yleensä ole mihinkään kiire ja perse kyllä kestää istua.
Samaa mieltä. Turhien extraluokkien, ravintolavaunujen sun muun hutun sijaan voisi lisätä näitä peruspalveluita. Voisi lisätö junan käyttöä huomattavasti, jos näitä olisi joka paikkaan tarjolla.
Kukaan jaksaa istua sitä aikaa! Kerran tullut Hki - Tre R:llä, kiitti riitti.
Koska niille kalliimmille junille Tampere on vain väliasema. Siitä ne jatkaa vielä mikä minnekkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä sapettaa on, ettei pidemmille yhteysväleille, kuten vaikka juuri Helsingistä Jyväskylään tai Ouluun ole lainkaan tarjolla noita R-junia. Itse valitsisin erittäin mieluusti tuollaisen edullisemman noiden törkykalliiden Pendolinojen ym. sijaan, kun ei yleensä ole mihinkään kiire ja perse kyllä kestää istua.
Onpa jännää joo ettei Helsingin lähijunalla pääse Ouluun. Mistä se voisi johtua?
Aika monille joilla juna on vain väline siirtyä paikasa A paikkaan B (ehkä hyvinkin usein, jopa päivittäin) nopeus on valtti.
Ajatellaan vaikka työmatkalaisia ymv. ketä kiinnostaa käyttää 'turhaa' aikaa töihin/kotiin kulkemiseen.
Vapaa-ajan kulkeminen ('kerran pari' vuoteen) eri asia, silloin jo se junamatka voi olla osa lomalle siirtymää, eli tavallaan mukava rituaali, paikka missä juodaan kahvit/oluet ja chillataan mukavia hetkiä odottaessa. Hieman eri asia kun työmatkalainen jännittää ejtikö hakea lapsen päikystä tmv.
Tampere-Helsinkiä kuljetaan myös mm. Oulusta tai Rovaniemeltä käsin. Alkaisi kyllä reippaasti puutumaan ja ennen pimeää ehtisi harvoin työpäivän jälkeen ajoissa kotia, jos pitäisi vaihtaa johonkin R-junaan.
En ole ainoa, joka pohjoiseen päin menee ja ei taida lomalaiset lomakeskuksiinkaan alkaa roijaamaan kamojaan lähijunasta kaukojunaan Treellä. Tuota rataosuutta käyttää myös Itä-Suomeen Pirkanmaalta tavoittelevan Tikkurilan kautta, joten siihen reiluun 7h lisätunteja tuskin hekään haluavat. Pieksämäen kautta kiertäminen ei taida olla fiksua kuin Joensuuhun ja Varkauteen suuntaaville?
Itse olen kyllä ostanut junalippuja nopeampiin juniin halvemmalla kuin R-junaliput. Kun hyvissä ajoin ostaa niin saa edullisemmin.
R-juna on lähijuna. Ei niitä yleensäkään kulje kovin pitkälle.
Sitä varten tunninjunat ja hankkeet suurnopeusrata hankkeet ovat että Turusta ja Salosta pääsee nopeasti Helsinkiin ja toisinpäin ja että Helsingistä pääsee Tampereelle nopeasti. Älkää vastustako näitä hankkeita sillä vain teette harmia itselle ja muille sekä suomen valtiolle.
Koska Suomen raideverkosto on avoin kilpailulle.