Helsingin kaupunki suosittelee KITKARENKAITA! Katso netissä oleva Helsingin kaupungin KITKARENGASESITE. (linkki)
https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/asuminen-ja-ympari…
Ensimmäiset nastarengaskielto onkin jo lätkäisty Helsingin kadulle.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot joissa nastat, aiheuttavat pahimman hiukkaspölyn koska ne painavat huomattavasti enemmän kuin polttomoottoriautot. Siitäkin oli juttua keväällä.
Muistan lukeneeni sen jutun. Siitä kai vaietaan. Toki maalaisjärjelläkin tajuaa että mitä painavampi ajoneuvo, sitä enemmän se syö asvalttia. Vrt. Rekat.
Edelliset renkaat oli kitkat ja kyllä välillä pelotti tosi paljon ajaa niillä, vaikka varovaisesti ajeltiinkin. Asumme pikkukaupungissa ja täällä teiden huolto nyt on mitä on. Kitkat toimivat huonosti kun on oikeasti todella kamalat ajo-olosuhteet. Nyt on taas nastarenkaat hankittu. Toki niillä kitkoilla pärjäisi, jos voisi luottaa muihin ajelijoihin, mutta kun ei voi. Lisäksi paikkakuntakohtaiset olosuhteet vaikuttavat rengasvalintaan. En ole ehdottomasti nastojen enkä kitkojen kannalla vaan rengasvalinta pitää toteuttaa sen mukaan mikä on itselle käytännöllisin vaihtoehto olosuhteet huomioon ottaen.
Espoolaisena työssäkäyvänä autoilijana minulla ei ole onneksi ollut mitään tarvetta käydä Helsingissä enää vuosikymmeneen kun oman työpaikan lisäksi myös kaikki asiakkaat ja yhteistyökumppanit ovat siirtäneet toimistonsa tuosta perslävestä Espoon ja Vantaan puolelle jossa tilaa riittää ja auton saa kaarrettua suoraan valtaväylältä parkkiin oven eteen.
Ja kaikki saavat käyttää autossaan juuri sellaisia talvirenkaita kuin kokevat muun elämänsä ja liikkumisensa takia tarvitsemaan.
Ei tule ikävä Helsinkiä.
Järkyttävät kolarisumat tiedossa. Kiitos vihreät ja teidän idiotismi.
Vierailija kirjoitti:
Vasta oli uutinen että kitkat ovat per seestä oliko juuri kusivesisadeliukkailla mitä hki alueen sää on suurimman osan vuodesta.
Kitkat toimii parhaiten lumella eli pohjoisessa. Rannikkoseudulla nastat ovat parhaat.
Asun Helsingissä ja olen jo yli 20 vuoden ajan käyttänyt talvisin kitkarenkaita ilman ongelmia. Käyn talven aikana 6...8 kertaa keski-Suomessa, enkä tuolloinkaan usko hyötyväni nastarenkaista. On totta, että kitkarengas nostaa nastarenkaita enemmän pölyä tien pinnalta ilmaan. On myös totta, että valtaosa siitä pölystä syntyy nastojen kuluttavasta vaikutuksesta. On hyvä, että pienellä osalla (ehkä 2 % -- 5 %) on nastarenkaat, sillä ne rouhivat tienpintaa hieman karheammaksi, näin lisäten kitkakerrointa. Kitkarenkaiden ajomukavuus ja äänettömyys ovat myös valtteja.
Liikun työssäni koko Suomen alueella vuodessa noin 60 000 kilometriä ja olen ajanut jo 17 vuotta kitkoilla.
Kitkoissa on keskenään eroja ja itse olen aina ajanut aina Continentalin viking kitkoilla joilla olen pärjännyt aina kelissä, kuin kelissä, olen testannut muitakin merkkejä, mutta nämä olleet aina aikanaan luotto renkaani ja sellaiset tälläkin hetkellä alla.
Itellä todella tekemistä ymmärtää nasta fanien argumentointia, sillä ei niilläkään voi ajaa, kuin kesällä, vaan on ennakoitava tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Niin tuossa jutussakin luki, nastarenkailla ajetaan suurin osa kuolonkolareista.
Jos ajelee kehä kolmosen sisäpuolella, niin kitkat on varmaan Ok. Mutta Lappiin tai meidän jäiselle mökkitielle en lähtisi kitkoilla. Mutta tämä rengaskeskustelukin vain osoittaa sen kuinka omassa ideologisessa kuplassaan elävät vihervassarit tekevät päätöksiä asioista, jotka ovat heille itselleen täysin vieraita siellä lattekupin äärellä. Kun nimittäin kaikki eivät asu Kalliossa, kulje ratikalla ja nauti korkeaa mitääntekemättömän virkamiehen palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kitkarenkaita voi käyttää silloin kun:
a) kaikilla on kitkarenkaat ilman nastoja
b) kaikki osaavat ajaa talviolosuhteissa
Ei muuten, paitsi jos ollaan valmiita hyväksymään lisää kolareita.
Jokainen rengas on kitkarengas.