Miksi äitini ei kategorisesti halua puhua totta?
Yli 70 vuotias.
Vaikka jäisi valheesta kiinni, sitkeästi kiistää että olisi valehdellut. Vaikka olisi vedenpitävät todisteet.
Mistä tuollainen johtuu? Ei muistisairauden merkkejä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kanssa tällaisia ihmisiä, ovat vaan patologisia valehtelijita! En muuta syytä ymmärrä? Ikävä koko ajan arvuutella, että mitä sieltä suusta nyt tulee
He voivat muuten olla herttaisen ja viattoman oloisia, eikä valheen tarkoitus ole suorastaan paha, mutta on tullut pysyväksi tavaksi vääntää todellisuus oman mielen mukaiseksi. Seurauksia muille ihmisille he eivät ymmärrä lainkaan. Ympärillä elävät ihmiset saattavat puheiden ristiriitaisuuksista päätellä valehtelijan olevan joku muu, eli viattomat joutuu kärsimään turhaan. Jopa omat pienet lapset esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä taas asiantuntijoita, kun pystyy heti toteamaan aloittajan äidin kaikki sairausdiagnoosit.
Usein vanhan ihmisen vastaukset ovat tietyllä kaavalla opittuja, perustuu aikasempiin kokemuksiin.
Nämä on ilmaan heitettyjä ajatuksia ja arvauksia, ihan niin kuin sinunkin kommenttisi.
Sain lapsena paljon halveksuntaa muilta perheenjäseniltä, naapureilta, tuttavilta kun kerroin uskomani jutut eteenpäin, ehkä pitkienkin aikojen päästä siitä kun äiti oli ne kertonut. Ne siis eivät pitäneet paikkaansa ja syyllinen olinkin minä. Valehtelija. Äitikin kiisti mitään sanoneensa tai nauroi muiden mukana. Nyt tiedän miten hän toimii kun olen itsekin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Ei todellakaan ole nepsy. Ennemminkin nepsyn vastakohta. Itse luulen että kyseessä joku jumiutunut ajatusmalli, jossa käsitys ja erityisesti muiden käsitys itsestä ajaa totuuden ja todellisuuden ohitse heittämällä.
Plus luultavasti pitää mahdollista haittaa mitä valheista seuraa muille, pienempänä pahana kun naarmua omaan imagoon tai egoon.
Äitini mielestä kaikki on on aina jonkun muun syytä. Syyttää ihmisiä hyväksikäytöstä tai ohittaa koko kysymyksen, kun kysyn miksi suostuit etkä sanonut ei.
Hän on luonut itselleen oudon valheiden verkon.
APN tilannetta pahentaa vielä se, että äitini on tehnyt jotain TODELLA PAHAA aplle, ja tämä on 100% varma juttu. Tyyliin siis kavaltanut lapsenlapsen rahoja tms.
Ei suostu myöntämään asiaa. En vaadi mitään rangaistusta, haluaisin vain selityksen miksi.
Pakko olla jatkossakin tekemisissä. En ymmärrä miksi ei voisi tehdä siitä vähän helpompaa, pyytäisi vaikka anteeksi.
Tilannetta jatkunut jo monta vuotta.
Lapsi pieni, kun niitä totuuksia on usein useita, kuuntele vaikka poliitikkoja, jokainen heistä puhuu omaa totuuttaan. Ei se aina mitä itse pitää totuutena, välttämättä ole toiselle se.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pieni, kun niitä totuuksia on usein useita, kuuntele vaikka poliitikkoja, jokainen heistä puhuu omaa totuuttaan. Ei se aina mitä itse pitää totuutena, välttämättä ole toiselle se.
Hah. Nyt kalikka kalahti kohteeseen. Opettele itse puhumaan totta, valehtelu on väärin ja rumaa käytöstä.
Mun sisko on myös patologinen valehtelija. Valehtelee silloinkin kun ei saa siitä mitään hyötyä. Äiti aina sanoi, että jän puhuu suunsa mausteeksi.
Sisko myös omii toisten kertomuksia. Jos kerron hänelle jotain minulle tapahtunutta, hän kertoo sen jonkin ajan kuluttua kuin se olisi tapahtunut hänelle ja kaiken lisäksi sanasta sanaan samoin kuin minä sen kerroin.
Kuulostaapa tutulta, eräs sukulainen tietää asiat paremmin kuin tiede eikä häntä kukaan koskaan missään ymmärrä, soittaessa selittää ummet ja lammet toisinaan aivan päätöntä pskaa. Ja kaikki muut ovat syyllisiä, paitsi hän itse. Helppo haukkua esim sukulaiset, terveydenhuolto, pankki, aivan kaikki entä katsoa sinne peiliin tai ottaa vastuuta omasta itsestään. Asiat on niin helppo vaan sepitellä omaksi edukseen. Raskas ihminen, käsittääkseni ikänsä ollut samanlainen.
AP tässä.
Ei todellakaan ole nepsy. Ennemminkin nepsyn vastakohta. Itse luulen että kyseessä joku jumiutunut ajatusmalli, jossa käsitys ja erityisesti muiden käsitys itsestä ajaa totuuden ja todellisuuden ohitse heittämällä.
Plus luultavasti pitää mahdollista haittaa mitä valheista seuraa muille, pienempänä pahana kun naarmua omaan imagoon tai egoon.