Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverit jotka ei tee töitä

Vierailija
04.11.2022 |

Mutta syyllistää muita siitä ettei tee töitä? Mitä tehdä, onko kokemuksia?

Tästähän on tutkimuskin ollut, että hyvin usein ne jotka syyttää ettei muut tee, on itse niitä jotka ei tee.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen loinen oli omalla työpaikalla. Sai kenkää.

Vierailija
2/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuttua. Osa vapaamatkustajista korostaa omaa suoritustaan ja mitätöi muita. Joku voi vaikuttua tai kokea rehkineensä vastattuaan yhteen asiakasviestiin. Tai pyydettyään jotain toista vastaamaan tai olettaessaan että joku toinen vastaa. Joku toinen voi vastata 20 asiakkaalle samana päivänä. Silti suuren haloon itsestään tekevä tai muita syyllistävä voi olla omissa ja pomon silmissä parempi. Järkeenkäypää, ettei yhteen viestiin vastannut halua kiittää ahkeraa suuremmasta työmäärästä, etenkään ellei saa itse kunniaa häntä ohjanneena. Miksi laiska pitäisi nostaa ylemmäksi on elämän suuria kysymyksiä. Jostain syystä pomo voi olla sitä mieltä, ehkä koska ei hän itsekään jäänyt rehkimään töissä.

Kiinnostavinta on että hiljaiset vapaamatkustajat voivat saada kiitosta tehtyään vähänkin työtä. Ehkä heidän persoonansa vaikuttaa mukavammalta kuin töitä tekevien. Kokemukseni mukaan jos työpanosta ei seurata, työpaikan säännöt muuttuvat helposti niin, että kaikki ovat työntekijöinä samanarvoisia mutta jotkut pidetympiä kuin toiset. Samanarvoisuus tarkoittaa, että kaikki ansaitsevat palkkaa työsuhteensa ajan. Bonuksia voivat saada välillisesti töitä tehneet tai vähässä määrin suorittajat.

Olen itse ollut arvostettu töissä joissa työn määrää seurataan. Ja vähätelty töissä, joissa olen edelleen ahkera mutta työpaikka pyörii muita käskyttäviä palkiten. Mikä pomon tunnelukko saa haluamaan mielistellä työntekijöitä seuraamatta työpanosta? Tajuan, että jotkut voivat olla samanhenkisiä mutta ei pomo enää ole suorittavissa töissä, joten järkevämpää olisi palkata ahkerat eikä suosikkeja ja lisäksi heille palvelusväkeä. Tuskin palkatut jees-naiset ja -miehet pomoa enää tukisivat, jos työolot heikkenisivät tai heidät pakotettaisiin käytännön töihin.

Korkeakouluhallinnossa tilanne voi johtua työnkuvista, mutta moni työntekijä vaikuttaa omaksuneen arvomaailman.

Organisaation tehostaminen voisi auttaa. Harmi että silloinkin varmaan osa ahkerista siivottaisiin ensin pois ja hiljaa luotettaisiin, että myöhemmin saadaan lisäväkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pomoa saisi velvoitettua keräämään tietoa työntekijöiden työpanoksesta? Ei keksittyä tietoa tyyliin "Maire on vastuussa X:stä joten hän on tehnyt nämä" vaan kuka työt on käytännössä tehnyt. Jos kaikista kerättäisiin tietoa eri dokumenteista ja järjestelmistä, kuva selvenisi. 

"Pekka, Seira, Piia ja Elia tekevät Y:n" ei riitä, jos Pekka on tehnyt esim. 8, Seira 20, Piia 280 ja Elia 460. Entä jos työpaikalla on luultu, että ainakin Pekka ja Seira ovat ahkeria mutta Elia on liian hiljainen kun ei aina auta Seiraa, vaikka Seira välillä kysyy?

Vierailija
5/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä 15 tuntia viikossa. Saan tulosta aikaan kaksi kertaa enemmän kuin kollegat keskimäärin.

Kenelle pitäisi antaa kenkää?

Vierailija
6/6 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän porukkaan kuuluu ne jotka ramppaavat tupakalla koko ajan. Toiset tekee sillä aikaa töitä. Minusta tupakoimattomalle pitäisi maksaa enemmän palkkaa koska tekee enempi töitä joka päivä kuin se tupakalla ravaaja.