Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin työ ja 1-vuotiaan hoito

22.08.2008 |

Toivon että joku jaksaa tämän sepustukseni lukea ja ottaa kantaa asiaan! Tyttäreni on 1v 1kk:n ikäinen, minä olen ollut kohta kuukauden työelämässä (hoitotyö). Olen sen verran onnellisessa asemassa, että anoppini pystyy ainakin tällä hetkellä hoitamaan tytärtämme. Hoidon kanssa ei ole mitään ongelmia ollut, tyttö jää mummin luo mielellään ja homma toimii, mutta kysyisin ihan työvuoroasioista kokemuksia ja mielipiteitä... Kun nyt on näin, että teen lähes poikkeuksetta tupla-vuoroja (joko yö- ja aamuvuoro putkeen 22-14 tai sitten ilta- ja yövuoro putkeen 14-06), näin siksi, että työpaikkani on yli 80km:n päässä ja tuplavuoroja jaksan tehdä koska osan yövuorosta saa nukkua. Nämä tuplavuorot eivät ole se ongelma, koska veisin tytön joka tapauksessa mummin luo jo illalla jos menisin aamuvuoroon, niin ei tarvitse tyttöä aamuviideltä lähteä raahaamaan mihinkään kesken unien. Siispä tytön kannalta on sama olenko yön töissä vai kotona jos minulla on aamuvuoro tulossa, tyttö menee jokatapauksessa mummin luo nukkumaan. Viikon tunnit tulevat periaatteessa täyteen kahdesta tuplavuorosta ja yhdestä normaalivuorosta, mutta minulle on esitetty myös vaihtoehto, että voisin tehdä viikon aikana yhden tuplavuoron ja yhden kolmivuoron eli aamu-ilta-yö putkeen. Tätä nyt tässä lähinnä mietinkin, että mitenkähän mahtaa 1-vuotias siihen reagoida, että äiti on kerran viikossa yli vuorokauden poissa hänen luotaan? Hätäilenkö ihan turhaan? Jäähän vapaa-aikaa lapsen kanssa sitten enemmän jos teen vuorot putkeen, enkä lähde esim. joka aamu töihin! Olisi jo taloudellisestikin kannattavampaa tehdä vuoroja peräkkäin, kun työmatka edestakaisin on 160km ja aikaa matkoihin kuluu reilu tunti suuntaansa. Ja bensa ei ole ilmaista! Haluaisin kuulla mielipiteitä asiasta, ellei kenelläkään ole kokemusta tällaisesta järjestelystä niin kertokaa edes mielipiteitänne mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa? Lapsen isällä on hyvin epäsäännöllinen työ ja hän on usein ylitöissä, joten tyttö voi olla oikeastaan vain viikonloppuisin isän hoidettavana kotona, jos minulle sattuu viikonloppuvuoroja. Muuten siis mummilla arkena.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni riippuu lapsesta aika paljon. Jos viihtyy mummin luona ja on tähänkin asti siellä jo ollut öitä, niin tuskin reilu vuorokausi mitenkään muuttaa asiaa. Jostain olen aikoinani lukenut että saman verran vuorokausia lapsi selviää vanhemmista erossa kun on ikävuosisa eli että 1v selviää hyvin 1 vuorokauden ja 2v kaksi vuorokautta jne.. Meillä tosin aikoinaan esikoinen 2v oli jo viikon yksin mummolassa ilman ongelmia. Kuopus on taas ollut paljon äiti riippuvaisempi, joten ei ole yksin ihan niin pitkiä aikoja ollut. Voisitko kokeilla vaikka muutaman viikon tuota 3 vuoroa putkeen ja katsoa miten menee? Vai pitääkö siihen heti sitoutua pidemmäksi aikaa?

Vierailija
2/4 |
02.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaminen hieman kesti kun olen ollut minusta riippumattomista syistä nettipimennossa jonkin aikaa... Kiva että virkistiti minunkin muistiani, juuri tuon saman olen myös minä jostakin lukenut että 1v ikää 1vrk hoidossa nje. Hienosti on tyttö mummin kanssa pärjännyt ja huomenna olen ensimmäistä kertaa menossa tekemään kolmen vuoron pätkän, että saas nähdä vaikuttaako lapseen mitenkään. Luulenpa kyllä että en vaan itse haluaisi olla lapsesta erossa niin pitkää aikaa, mikäs hätä tytöllä mummin kanssa olisi! Niin ja eihän se mitenkään välttämätöntä ole kolmea vuoroa putkeen tehdä, mutta jos edes pari kertaa kuukaudessa tekee sen kolmen vuoron putken niin sehän tietää enemmän vapaata sitten!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli palasin töihin pojan ollessa 8 kk ja isä jäi isäkuukaudelle, eli meillä oli hiukan erilainen kuvio, koska isä hoiti vauvaa, mutta käytännössä kun mulla oli 2 peräkkäistä päivää niitä 12,5 h:sia ei poika nähnyt mua kahteen vuorokauteen ja hyvin meni. Tyttö on meillä 4,5v ja sen kanssa ei varmaan olisi onnistunut, koska oli niin kiini mussa.

Eli on paljon lapsesta kiinni, mutta en oman kokemukseni myötä mietnkäöän tyrmää ideaa!

Anna

Vierailija
4/4 |
22.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei kärsi mitenkään. Hoitopaikka ja hoitaja on tuttu mummo. On jo tottunut olemaan erossa äidistä ja tietää, että äiti tulee takaisin. Lapselle on sama, onko ero sen yhden vuoron, kahden vuoron vai kolmen vuoron. Itse tein aikoinaan vuorotyötä,niin ettei lapsi nähnyt minua kahteen kokonaiseen vuorokauteen eikä se näkynyt lapsessa mitenkään. Mutta se mikä minulle tulee mieleen on, että miten sinä jaksat? Minä en nimittäin jaksanut tuota vuorotyötä ja putkeen pitkiä vuoroja ollenkaan ja hakeuduinkin hyvin nopeasti päivätöihin. Meinaan pitemmällä tähtäimellä, kannattaa miettiä vaihtoehtoja tosissaan. Jos mummo ei pystyisikään enää hoitamaan? Noin pitkät vuorot ja ajomatkat päälle. Oikeasti voit uupua pitemmän päälle eikä kuvio ehkä edes onnistu, kun varsinainen päivähoito on kyseessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän