Voiko karjalanpaistin sekaan laittaa pakasteporkkanoita- ja sipuleita?
Siis uuniin kaikki yhdessä vai meneekö noi pakasteporkkanat ja sipulit vetisiksi? Ne on esikypsennetty. Kokkimestareita paikalla?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset samalla mene pissimään sankarihaudoille?
No nyt meni tunteisiin 🤣
Luuletko olevasi hauska. Tulee omaan nilkkaan
No jos niitä tuntikausia pitää uunissa, niin menee varmasti aika löllöiksi. Itse ehkä lisäisin vasta lähempänä loppua.
Vierailija kirjoitti:
No jos niitä tuntikausia pitää uunissa, niin menee varmasti aika löllöiksi. Itse ehkä lisäisin vasta lähempänä loppua.
Hyvä vinkki! Ap
Ostaisit laps kulta 2-3 porkkanaa ja pilkottuna sipulin ja lihojen, suolan, veden ja pippurin kans samalla kertaa kypsymään.
t. Äiti
Porkkanat ja sipulit eivät itse asiassa kuulu aitoon Karjikseen.
Edesmenneen anoppini mukaan porkkana ei kuulu karjalanpaistiin.
Sipuli sopii mukaan.
Ei ole väliä meneekö sipuli mössöksi, pääasiallinen tehtävä on antaa nestettä ja makua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Vain lihaa. Lammasta ja sikaa sixty-fifty, yön yli haudutettuna puu-uunin jälkilämmössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Kyyneleitä ja nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisit laps kulta 2-3 porkkanaa ja pilkottuna sipulin ja lihojen, suolan, veden ja pippurin kans samalla kertaa kypsymään.
t. Äiti
Jep, Karjalanpaisti on maailman helpoin ruoka tehdä. Sipulille riittää jos sen halkasee tai neljään lohkoon laittaa. Se sipuli sinne sitten kuiteski leveää kun muutamaan otteeseen pitää lihoja pyöritellä uunissa.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Ei, ei tietenkään voi. Se on reseptilaissa kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
"Karjalanpaistiin kuuluu lihaa kuutioina ja juhlavaan versioon useita lihalajeja, kuten sian-, naudan- ja lampaanlihaa. Muina aineksina käytetään vettä, sipulia, suolaa ja pippuria, juureksia ja laakerinlehtiä. Perusohjeesta on lukuisia muunnelmia.
Raaka-aineena saatettiin käyttää myös sisäelimiä, kuten maksaa ja munuaisia, tai juureksia, sipulia, perunaa tai porkkanaa. Myös ryynejä tai papuja, lähinnä härkäpapua,voitiin käyttää. Yleensä karjalanpaistin lisukkeena tarjotaan keitettyjä perunoita tai perunasosetta.
Arkisempi karjalanpaisti syntyy käyttäen raaka-aineena pelkkää lihaa, vettä ja mausteita. Luut ja juurekset antavat ruoalle makua, joten niitä on syytä panna mukaan."
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ÄitiJep, Karjalanpaisti on maailman helpoin ruoka tehdä. Sipulille riittää jos sen halkasee tai neljään lohkoon laittaa. Se sipuli sinne sitten kuiteski leveää kun muutamaan otteeseen pitää lihoja pyöritellä uunissa.
Laitan sipulin kokonaisena, hyvin antaa makua eikä leviä mihinkään.
hillosipulitkin sopii karjikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Omasta mielestäni siihen kyllä kuuluu sipuli, mutta porkkana ei (vaikka ei porkkana sitä pahenna vaikka ei kuuluisikaan alkuperäiseen). Nautaa, sikaa, mahdollisesti lammasta. Suolaa ja joko musta- tai maustepippuria, vettä tietenkin. Mummoni on joskus laittanut myös hirveä vaikka se ei kuulukaan, hyvää oli.
Porkkana, sipuli ja laakerinlehti laitetaan Karjalan paistiin mausteeksi. Ne saavatkin mennä mössöksi. Paitsi laakerinlehti, jota ei saa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuuluu?
Kiitos kysymästä, ihan hyvää. Väsyttää kylläkin.
Eiköhän muorit Karjalassa heittäneet pataan sitä mitä oli ja antoivat piupaut joillekin säännöille.
Ap, mitenkäs jos opettelisit tuon viivan käytön tekstissäsi ensin? Harmittaa, kun et suomalaisena tuollaista osaa!
Hyvin voi laittaa,minäkin teen niin.