Lapsen sairastamisesta ja päiväkotiin menosta - " Aloittelijat" ihan ulalla...
Lapsemme aloitti kuukausi sitten päiväkodissa ja päiväkodin johtaja piti meille pitkän saarnan siitä, ettei lasta saa tuoda sairaana tarhaan. Korosti oikein, että nuhanenät työllistää työntekijöitä todella paljon eli ei nuhaisena tarhaan.
Noh, meidän neiti ei juuri ole sairastellut eli ei ole oikein kokemusta nuhien kestosta, kunnes vasta nyt. Lapsella oli koko viime viikon nuha ja yskä, ei kuumetta. Olin lapsen kanssa kotona ja tein etätöitä. Perjantaina kävimme lääkärissä ja lapsella oli keuhkoputken tulehdus ja korvatulehdus. Kuumetta ei ole edelleenkään ja lapsi jaksaa leikkiä ihan normaalisti, on jaksanut koko ajan. Nenä kuitenkin vuotaa edelleen.
Ei kai nyt pelkän nuhan takia voi viikkotolkulla olla pois päiväkodista??? Voinko siis viedä lapsen jo huomenna päiväkotiin? Voivatko lähettää takaisin kotiin, jos nenä vielä vuotaa?
Kiitos, jos joku voisi opastaa kokematonta.
Kommentit (71)
Vierailija:
niin äkkiä siihen tilalle palkataan lapseton mies.Eli yksi kuumeeton päivä ja sitten hoitoon.
No, mukavampihan se on kotona maata ja surffailla av lla kuin olla töissä.
kuin monella, kun hoidan lapset ensin kuntoon, enkä päästä kierteeksi asti. Eli flunssan jälkeen pidän sen kuumeettoman päivän tai kaksi kotona, enkä vie liian aikaisin hoitoon. Meidän esikoinen oli yli neljän ennen kuin söi sen tähänastisen ainokaisen lääkekuurinsa. Kummallakaan ei ole ollut tulehduskierrettä, eikä yhtä ainutta korvatulehdusta.
Minulla on muuten vähemmän töistä poissaoloja kuin yhdelläkään lapsettomalla meidän työpaikalla.
35
täällä saa olla sairaan lapsen vuoksi kotona kolme päivää VUODESSA. Eli kaikki, ihan kaikki, raahaavat sairaita lapsia kouluun ja päiväkotiin. Pediatrit sanovat itse, että jos lapsi on virkeä ja aamulla on alle 38 astetta, niin päiväkotiin mars. Ihan sama, mikä on tilanne illalla. He kuittaavat, että virus on vain virus, se voi kestää vähän aikaa tai se voi kestää viikkoja, mutta se ei lepäämällä parane.
Sanomattakin selvää, että kun koulussa on sairaita lapsia, niin meidän koko perhe on 300 päivää vuodessa sairaana. Ei tässä töitä tehtäisi ollenkaan, jos ei pistäisi puolikuntoista lasta kouluun. Mutta mites sitä sanotaan: maassa maan tavalla tai maasta pois....
Vierailija:
kuin monella, kun hoidan lapset ensin kuntoon, enkä päästä kierteeksi asti. Eli flunssan jälkeen pidän sen kuumeettoman päivän tai kaksi kotona, enkä vie liian aikaisin hoitoon. Meidän esikoinen oli yli neljän ennen kuin söi sen tähänastisen ainokaisen lääkekuurinsa. Kummallakaan ei ole ollut tulehduskierrettä, eikä yhtä ainutta korvatulehdusta.Minulla on muuten vähemmän töistä poissaoloja kuin yhdelläkään lapsettomalla meidän työpaikalla.
35
Jos lapsi voi hyvin, niin on vain vanhempien laiskuutta jäädä kotiin möllöttelemään.
Vierailija:
Jos lapsi voi hyvin, niin on vain vanhempien laiskuutta jäädä kotiin möllöttelemään.
mutta se että kuumetta pidetään jonain rajapyykkinä ei mene mun jakeluun tai se että lapsi ei saa toipua kunnolla.
Kuvitteleko tosiaan, että kaikki kotihoidetut ja levänneet lapset ovat sitten terveitä aina??? Meillä lapset on sairastelleet paljon (ei kuumetta mutta jatkuvaa nuhaa ja yskää) sekä kotioidossa ollessaan että nyt päiväkodissa, niin kesällä kuin talvellakin.
Jos meillä nuhan takia jäätäisiin pois hoidosta, saisi kotona olla aina. Jos lapsi on oikeasti huonovointinen, jäädään kotiin.
Jos ap:n lapsi voi hyvin, niin tietenkin se voi mennä hoitoon, vaikka tänään vasta loppui lääkekuuri.
viruksen perään. Ei kuumetta, pirteä, syönyt kuin hevonen. Ei kukaan lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa, ja lisäksi tulisi jo töistä potkut! Ripuli, mahatauti ja kuume sitten asia erikseen!
mutta tiedän että jos olisin vienyt omani liian aikaisin hoitoon, ilman sitä lepopäivää, takuulla olisi sairastelu venynyt.
Ja ihan samaa sanovat kaikki päiväkodissa. Ne lapset jotka tuodaan nippa nappa toipuneina hoitoon, saavat uuden pöpön helpommin. Maalaisjärkikin sen sanoo.
35
Vierailija:
viruksen perään. Ei kuumetta, pirteä, syönyt kuin hevonen. Ei kukaan lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa, ja lisäksi tulisi jo töistä potkut! Ripuli, mahatauti ja kuume sitten asia erikseen!
ja varmasti on jos ei saa koskaan kunnolla toipua ja vastustuskyky kehittyä. Virus tauti on myös hoidettava kuntoon ettei tule jälkitauteja.
Kuume tietenkin eri asia. Mutta nenän vuotamisen takia ei voi olla pois töistä aina. Ja lapsi aina siis pirteä ja vointi ollut aina hyvä, ja ruokahalu. Menepä katsomaan päiväkoteihin ja vaikka kouluihin. Aina jollakin valuu nenä. Ja virus tarttuu ennen oireita. Olitko itse aikoinasi koulusta pois, kun sinulla valui nenä, tai oletko töistä pois, jos sinulla vain pelkkä nuha?
että kirkas nuha on OK, mutta vihreä, märkivä nuha on kotiin jäämisen paikka.
Monissa kaupungeissa on lastenlääkärin tekemät kirjalliset ohjeet, milloin päiväkotiin ei saa mennä. Nuha ja silmätulehdus eivät ole hoidon esteitä, jos lapsi muuten jaksaa hyvin. Tässä kannattaa luottaa omaan terveeseen järkeen. Jos lapsi vaikuttaa suht terveeltä nuhaa lukuunottamatta, voit hyvin viedä hänet hoitoon. Toisaalta joskus räkäinen lapsi voi vaikuttaa melko kipeältä vaikka kuumetta ei olisikaan.
Alkuperäisen kysyjän lapsen saama lääkekuuri viittaa lasten infektoiden suhteen ei ihan niin pätevään lääkäriin. Tuo kolmen päivän antibiootti ei ole koskaan ensisijainen valinta hengitystieinfektioon. Jotkut lääkärit vain pelaavat mielellään varman päälle, siitä ne turhat antibioottikuurit. Pienillä lapsilla keuhkoputkentulehdus on lähes aina virustauti, rohinat keuhkoissa johtuvat limasta ja ahtaista hengitysteistä ja niitä pitäisi lääkitä keuhkoputkia avaavalla lääkkeellä eikä antibiootilla.
Äiti ja lääkäri, kokemusta räkätaudeista ja päiväkotielämästä molemmilta kanteilta
että yksi kuumeeton päivä kotona ja esim. rokoissa ym. niin kauan kun tauti on tarttuva. Lapsen kunnon mukaan. Joka tarkoittaa sitä että lapsi jaksaa osallistua kaikkeen päiväkodin toimintaan. Myös ulkoiluun ja retkiin. Myös talvella.
Eli ei näin: Isä tuo kiireisenä lapsen päiväkotiin aamulla. Jättää eteiseen ja huikkaa moi moit! Sanon lapselle että riisutaanpa ja mennään aamupalalle. Lapsi on itkuinen ja ei oma itsensä. Väsyneen oloinen. Kannan lapsen aamupalapöytään. Ei syö ja on itkuinen ja nuutunut. Vien ruoan pois ja lapsen sohvalle lukemaan kirjaa. Kun tulen takaisin huoneeseen muutaman minuutin päästä lapsi nukkuu sohvalla. Mitataan kuume. 38,5. Soitan isälle joka on kuin ei tajuaisi mistä kyse. Joojoo tuun parin tunnin päästä. Äiti ei vastaa. Muille lapsille pitää sitten selittää että nyt jäi teatteriretki väliin kun ei voida kuumeista ottaa mukaan ja ison ryhmän kanssa eivät työparini voi ilman minua lähteä.... Että ei näin.
Tästäkin on kokemusta. terveisin päiväkodin täti
Jos lääkekuuri on syöty ja lapsi on kuumeeton ja hyväkuntoinen, päivähoitoon vain, mutta ei sentäs 10 tunniksi putkeen!
Minä kyllä huomaan lapsista heti voiko mennä tarhaan vai ei. Jos lapsi on väsynyt, ei siis leiki normaaliti, tai käy pitkäkseen vähän väliä niin sillon on minun mittapuuni mukaan kipeä (kuumeessa tietysti aina, mutta meillä lapset kuumeilee todella vähän). Sitten olen huomannut että siinä vaiheessa kun räkä rupeaa valumaan kunnolla niin lapsi on jo parantumaan päin, eli se kaikki kakka lähtee tulemaan pois. Tätä räkävaihetta kestää meillä viikon, mutta sillon lapsi on jo pirteä.
Eihän näitä pikkunuhia huomaa aikuisella, koska aikuiset niistää siinä vaiheessa kun tuntuu että räkä rupee valumaan, mutta lapset ei.
Keuhkoputkentulehdukseen. Ns tavallinen nuha on ylähengitysteiden tulehdus, keuhkoputkentulehdus on alahengitysteiden tulehdus ja on joko viruksen tai bakteerin aiheuttama - siksi useimmiten määrätään antibiootit, koska keuhkoputkentulehduksella voi olla ikävät jälkiseuraamukset. Siihen liittyy hyvin usein myös hengenahdustusta ja sillon ei todellakaan ole kiva eikä hyvä hyppiä ulkona pakkasessa.
Päiväkodeissa on flunssaa liikkeellä koko ajan ja luulen että se mitä hoitajat eivät voi tehdä, on että pitäisivät erityishuolta väsyneestä ja heikosta lapsesta. Jos lapsi siis jaksaa päiväkodin kuviot niin täällä ainakin saa viedä tarhaan.
eri asia sitten, käykö se syyksi irtisanomiseen.