Yhtä aikaa huvittaa ja ärsyttää opiskelukaverin valitus jaksamisesta
Opiskelemme siis monimuodossa sairaanhoitajiksi ja koulua on kahtena päivänä viikossa. Opiskelukaveri valittaa väsymystä tehtävien, kokeiden yms. takia. Hän on eronnut ja lapset asuu hänen luonaan, mutta lapset säännöllisesti isänsä luona. Lapset lisäksi hoidossa joka arkipäivä vaikka äiti ei ole töissä ja koulua vain kahtena päivänä viikossa.
Ei tässä oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa koska itse teen kolmivuorotyötä 100% työajalla, olen perheellinen ja olen nopeuttanut opintoja tekemällä itsenäisesti tai muiden ryhmien kursseja. Lisäksi mulla on matkaa kouluun n.70km kun tämä opiskelukaveri asuu 200m päässä koulusta.
Ollaan me ihmiset niin erilaisia. :D
Kommentit (15)
Sellainen oman hännän nosto. Onneksi olkoon.
Olisko sillä kuitenkin elämässä jotakin sellaista mistä ei halua puhua? On helppo valitella kokeiden ja tehtävien väsyttävyyttä vaikka todellinen juurisyy voi olla vaikka mt-ongelmissa kuten itsellänikin oli. Opiskelukaverit kuittailivat "laiskuudesta".
Itse sen sanoitkin;
Ihmiset ovat erilaisia.
Et vain taida ymmärtää sitä...
Tai ainakaan hyväksyä.
Mistä tiedät, vaikka tuo toinen kärsisi masennuksesta tms.
Silloin on kuule jaksaminen kovilla.
Siis miten niin koulua "kahtena päivänä viikossa"? Ei monimuoto kyllä sitä tarkoita... se tarkoittaa sitä, että LÄSNÄOLOA on 2 päivää viikossa. Kyllä minä ainakin silti teen kouluhommia helposti sen 5 päivää viikossa, koska ne loput on tarkoitus opiskella itsenäisesti.
Ja joo, olen kyllä huomannut että osalle jotka käy 100% töissä samaan aikaan, se sairaanhoitajaksi opiskelu on kuin joku kirjekurssi. Esim. ryhmätehtävissä nämä on niitä jotka hoitaa homman copy-paste-tyylillä. Itse opiskelen nyt toista vuotta, ja suuri osa meidän luokasta ei osaa edes lähteitä merkata oikein tai lähteenä käytetään jotain maikkarin artikkelia.
AMK:n taso on kyllä melko alhaalla, opettajat ei edes vaadi hirveästi, koska vissiin tärkeintä on vaan tuupata opiskelijoita valmiina ulos joka vuosi. Vähän se ja sama, mille tasolle ne taidot sitten jää...
t. toinen sairaanhoitajaopiskelija
Voi olla taustalla esim terveydellinen syy joka vähentää radikaalisti jaksamiskapasiteettia... Ei sitä välttämättä edes ko henkilö itse tiedosta.
Mikä tän aloituksen motiivi edes on?
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa keskustelua ja/tai pönkittää aloittajan omaa egoa.
En ymmärrä miten jotakuta jaksaa kiinnostaa muiden asiat niin paljon, että tekee niistä aloituksia. Mutta huvinsa kullakin.
Mielenterveyspotilasko sairaanhoitajaksi ja jalaton opettamaan juoksemista.
Vierailija kirjoitti:
AP yrittää ylentää itseään tekemällä kaveristaan päässään jollakin tapaa alemman tai huonomman ja vertaamalla itseään tähän kuvitelmaansa.
Sairaanhoitajalla luulisi olevan empatiakykyä toisten erilaisuudelle.
Emme me kaikki jaksa tehdä yhtä paljon ja olla yhtä tehokkaita.
Itse sairastuin kesken opintojen MS-tautiin. Olin todellakin sairaan väsynyt ainakin puoli vuotta ennen ensimmäistä MS-oiretta.
Pahimmillaan nukuin kaiken vapaa-ajan ja koulussa olin silti hirveän väsynyt. Viikonloputkin nukuin kellon ympäri, 2 vuorokautta putkeen. Heräsin vain syömään ja vessassa käymään. Kaiken muun ajan nukuin. Onneksi ei ollut lapsia eikä parisuhdetta silloin.
Nykyään kuitenkin tiedän, että se väsymys oli MS-oireilua.
Kaikki eivät ole hyviä opiskelijoita. Sehän on nähty. Älyssä ja ahkeruudessa sekä vastuuntunnossa on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin koulua "kahtena päivänä viikossa"? Ei monimuoto kyllä sitä tarkoita... se tarkoittaa sitä, että LÄSNÄOLOA on 2 päivää viikossa. Kyllä minä ainakin silti teen kouluhommia helposti sen 5 päivää viikossa, koska ne loput on tarkoitus opiskella itsenäisesti.
Ja joo, olen kyllä huomannut että osalle jotka käy 100% töissä samaan aikaan, se sairaanhoitajaksi opiskelu on kuin joku kirjekurssi. Esim. ryhmätehtävissä nämä on niitä jotka hoitaa homman copy-paste-tyylillä. Itse opiskelen nyt toista vuotta, ja suuri osa meidän luokasta ei osaa edes lähteitä merkata oikein tai lähteenä käytetään jotain maikkarin artikkelia.
AMK:n taso on kyllä melko alhaalla, opettajat ei edes vaadi hirveästi, koska vissiin tärkeintä on vaan tuupata opiskelijoita valmiina ulos joka vuosi. Vähän se ja sama, mille tasolle ne taidot sitten jää...
Sitähän tuo korkeakoulutus Suomessa on. Sinne pääsee sisälle kuka vain ja ulos kuka vain. Mutta tärkeinhän AMK:ssa on se, että osaat ne käsillä tehtävät työt ja osaat etsiä auttavasti tietoa, lähdekritiikki ei ole niin tarkkaa, kunhan tietoa saat. Ei AMK:sta valmistuta niihin tehtäviin, joissa pitää tehdä suurempia ja pidempiaikaisia linjauksia. En väheksy ammattikorkeakoulua, vaan sille on oma paikkansa työmarkkinoilla ja hyvä paikka onkin keskijohdolle ja suorittavalle portaalle. Tuntuu vain usein, että ammattikorkean käyneiden mielestä olevan sama juttu kuin yliopistosta valmistuneen kandin tai maisterin koulutus tai tohtorikoulutus. Nämä kaksi ovat kuitenkin lähes täysin oma juttunsa ja molemmilla omat paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän tuo korkeakoulutus Suomessa on. Sinne pääsee sisälle kuka vain ja ulos kuka vain. Mutta tärkeinhän AMK:ssa on se, että osaat ne käsillä tehtävät työt ja osaat etsiä auttavasti tietoa, lähdekritiikki ei ole niin tarkkaa, kunhan tietoa saat. Ei AMK:sta valmistuta niihin tehtäviin, joissa pitää tehdä suurempia ja pidempiaikaisia linjauksia. En väheksy ammattikorkeakoulua, vaan sille on oma paikkansa työmarkkinoilla ja hyvä paikka onkin keskijohdolle ja suorittavalle portaalle. Tuntuu vain usein, että ammattikorkean käyneiden mielestä olevan sama juttu kuin yliopistosta valmistuneen kandin tai maisterin koulutus tai tohtorikoulutus. Nämä kaksi ovat kuitenkin lähes täysin oma juttunsa ja molemmilla omat paikkansa.
Joo, tiedän kyllä että esim maisteri tai tohtori on jo eri tasoa. Mutta silti minua on yllättänyt se, kuinka oikeesti helpolla amk:sta pääsee läpi. Siis juurikin tyylillä että osallistut joka kurssilla yhteen ryhmätehtävään ja ehkä teet pari omaa tehtävää, joihin kaikkiin vaan copy pasteet käypähoidosta tekstit.
T. Se toinen sh-opiskelija
Ok.