Eka lentokone lento: Voiko matkustaessa eksyä/mennä vahingossa väärään koneeseen? APUA!!
en ole koskaan lentänyt ja nuo pelottaa. : ( Voiko noin tapahtua???
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika taukki pitää olla ettei osaa oikealle portille.
Näinpä. Se oikea portti löytyy ihan helposti kun vähän käyttää järkeä ja seurailee lähtöaikatauluja, ja se oikea paikka lukee isolla portin luona olevalla näytöllä
Vai hyvin pieni ihminen tuntee ylemmyydentunteita, kun joku toinen tekee elämässään ensimmäistä kertaa sitä, mikä on itselle tuttua.
Lentokipparin tytär
^ Se on juuri näin. Aloittajalle vielä, tosiaan laukut jotka menevät ruumaan tsekataan lähtömaassa jo suoraan määränpäähän, joten varmosta vaikka vielä kentällä asia.
Lähtöporttien ilmoitustaulua kannattaa vilkuilla, hyvin usein lähtöportit vaihtuvat, harvoin tosin boardingia lähestyttäessä, mutta voivat vaihtua. Hyvin se menee, elä hermostu.
Kentät on hyvin kyltitettyjä ja on liukumattoja tms. isoilla kentillä. Jos on tiukka vaihto, koneessa ennen laskeutumista voi lentoemännät ohjeistaa tulevan vaihdon suhteen mikäli se hetkinen lento jossa jo olet on myöhässä.Portti voi tosiaan vaihtua missä välissä vain. Jos tarkastuskortin mukaan boarding alkaa klo x, portti voi vaihtua vielä tämänkin jälkeen.
Seisoin aika vasta reissussa yhden portin luona, josta meni ennen omaa lentoa toinen yhtiö. Tämän yhtiön lentoja oli monta myöhässä. Kun oma boarding aika oli ohitettu ja tämän yhtiön kone oli siellä edelleen, katselin näyttötaulua jossa luki edelleen oman lennon kohdalla kyseinen portti. Kysäisin lopulta heiltä omaa kohdettani ja he opastivat ihan toiselle portille. Edelleenkin taulu näytti heidän porttiaan mun lennolle, mutta kun se ei selkeästi se ollut päätin kokeilla tätä toista. Mutta kävelymatkan aikana se ehti vaihtua myös taululla ja ja tullessani oikeaan paikkaan nousu koneeseen oli jo käynnissä enkä ollut edes ensimmäinen. Aina tieto ei kulje nätisti.
Jep, mulla on kerran ollut boarding passissa kaksi tuntiä myohempi kellonaika portin avautumiselle kuin mitä se oikeasti oli, näyttötaulut oli samalla tavalla väärin. Lentokenttä oli siis mokanut tämän kanssa. Onneksi joku etiäinen käski käydä siellä portilla samantien kun pääsin kentälle. siellähän sitä porukkaa lastattiin jo koneeseen kun saavuin. Tänäkään päivänä en tajua miksi en uskonut sitä boarding passia...
Matkustan aina yhden repun kanssa tai yhden laukun kanssa. On mahdollista ettei oma matkalaukkusi jatkolennolle ehdi jos laukku on ruumassa niin se pitää siirtää toiseen koneeseen. Sinä voit ehtiä jatkolennolle jos vaan löydät portin ajoissa. Jossain new yorkin lentokentällä menee puoli tuntii etsiä lähtöporttia jos on kokematon.
Lentokentillä ne laittaa kortteihin vääriä aikoja ja syyttää matkustajaa myähästymisestä. Sitten ne perii lisää rahaa kun pitää niitä jatkolentoja muokata. On täyttä huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Kenttäavustaja olisi hyvä bisnes esim. opiskelijoille. Siis opastaisi esim. vaihdoissa kädestä pitäen.
Tuo olisi hyvä. Minä ostaisin palvelun lentokentän ovelta portille jne. - eri
Millä muulla tavoin olet lentänyt, kun lentokoneella ensimmäinen kerta🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, jos boardingin henkilökunta ei tarkista lippuja kunnolla. Varmasti aika harvinaista.
Helsingissä sen tarkastaa päätelaite, joka herjaa mikäli väärä lippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, koska sua ei päästetä sisälle väärään koneeseen. Liput tarkastetaan ovella. Se on aika samanlaista kuin terminaalissa bussiin nouseminenkin, katsot vaan näytöltä miltä portilta sun kone lähtee ja meet sinne odottamaan että kutsuvat sisälle. Hauskaa lentomatkaa!
Toinen pelko , on että kun mulla on "vaihtoja" eli pitää odottaa lentokonettä ja vaihtaa konetta, niin onko mahdollista ettei sinne toiseen koneeseen kerkeä kun on vaan tunti aikaa? :D
Tunnin vaihtoaika ei riitä, ainakaan jos sulla on matkalaukku ruumassa. Vaihdon suhteen kantsii myös katsoa, että lähteekö uusi lento samasta terminaalista tai muuten kestää pidempään. Joskus itsellä ollut monen tunnin vaihtoaika, mutta lento onkin ollut myöhässä ja loppujen lopuksi olen juossut koneeseen viime tingassa.
Riippuu lentoasemasta. Olen ehtinyt Kööpenhaminassa kun koneen myöhästymisen takia vaihto jäi 35 minuuttiin. Matkalaukku ei kyllä ehtinyt. Kerran Varsovassa vaihto oli juuri alle tunnin ja laukkukin ehti.
Jos on tiukka vaihto, matkaan kannattaa ottaa vain käsimatkatavarat.
Kyllä voit, mutta ei kovin helposti. Taannoin eräs suomalainen mies alkoi kyselemään, että miksi Tukholmaan kestää niin kauan, lentoemäntä oikaisi häntä ja kertoi, että kone on matkalla Tokioon. Voin kuvitella miehen tuntemukset, mutta Finnair hoiti asian hienosti ja mies pääsi samalla koneella takaisin. Itse kävin juuri Kreikassa ja ainoa kerta kun lippua kysyttiin, oli lähtöselvityksessä ja passia vasta hotellissa eli oli mahdollisuus mennä väärään koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista, jos boardingin henkilökunta ei tarkista lippuja kunnolla. Varmasti aika harvinaista.
Helsingissä sen tarkastaa päätelaite, joka herjaa mikäli väärä lippu.
Olen kerran yrittäny koneeseen väärällä boarding passilla, en päässyt, kone ei laskenut läpi.
Eli turvallisin mielin koneeseen vaan. Jos epäilyttää, niin vielä portillakin on henkilökuntaa, joilta voi tarkastaa.
Mielestäni hankalinta on tietää, pitääkö vielä mennä jollekin tiskille, jos on itse jo käyttänyt check-in laitetta, ja on vain käsimatkatavara.
Lisäksi viimeksi Suomesta lähtiessä piti heti sen jälkeen mennä passintarkastukseen, mutta Lontoosta palatessa niin ei tarvinnutkaan tehdä.
Minusta lentokentät on kauhean sekavia paikkoja, henkilökuntaa on liian vähän keneltä kysyä, ja toimintaketju ei ole missään kunnolla selitetty tai merkitty. Jotenkin vain pitäisi tietää joka kentällä, miten siellä tavataan toimia.
Olen siis lentänyt 80-luvulta saakka. Toimintatavat on muuttuneet moneen kertaan. Viimeksi ohjeet nesteistä olivat Suomessa muuttuneet, mutta Lontoon päässä mentiin vanhoilla.
Vaihtoajan riittävyys riippuu niin monesta tekijästä että siihen ei voi suoraan kommentoida, on aivan eri juttu vaihtaa EU-alueella samassa terminaalissa kuin esim. tehdä USA:ssa maahantulorutiinit ja vaihtaa paikalliseen kotimaan terminaaliin turvatarkastuksen kautta (ja mahdollisesti siirtää matkatavarat itse vaikka olisit tehnyt check-inin koko reitille Suomessa). Lisäksi joillain kentillä ja reiteillä kone saattaa odottaa jos myöhässä tulevia on useita, joillain ei.