Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko/saako puolison ammatista hyötyä?

Vierailija
02.11.2022 |

Esim. kokki laittaa juhlaruuat, timpuri remontoi kotia, kirjanpitäjä tekee puolisonsa yrityksen kirjanpidon.

Meillä minä maksan ulkopuoliselle ammattilaiselle työstä, jonka puolisoni voisi myös tehdä.

Kun ystäväni kuuli tästä, hän ihmetteli sitä ja sanoi, ettei itse hyväksyisi vastaavaa. Hänen mielestä puolisoni ei ole sitoutunut suhteeseemme ja on itsekäs, kun ei auta asioissa, joissa pystyisi auttamaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai kaikissa perheissä näin tehdään? Jos vaimo on sähkäri ja mies putkari, rempan tullen vaimo tilaa paikalle jonkun maksullisen putkarin jostain muualta kuin siitä firmasta missä mies on, ja mies toisinpäin? Kai sitä vapaasti saa idiootti olla, mutta en käsitä.

Tai jos mies on autonasentaja ja vaimon autoon pitää vaihtaa polttimo, pitäisin todella kummallisena jos vaimo joutuisi viemään autonsa toisaalle huoltoon tämän vuoksi. 

Jos tässä jännittää se, että toinen pääsee jotenkin hyötymään, niin sen ajan, kun toinen asentaa autoa, niin toinen voi vaikka pestä pyykkiä tai tehdä jotain muuta kotityötä sen asennusajan verran enemmän, kuin mitä normaalisti olettaen että kotityöt on tasan 50/50.

Vierailija
22/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteesta. Exäni oli talonrakentaja. Hän auttoi ilman korvausta veljeään remontissa. Samoin korjasi äitinsä talon katon. Mun sukumökillä ei tehnyt mitään. Eli kyllä siitä tuli tunne, etyä piti lapsuydenperhettään enemmän perheenään kuin minua. Oli yksi syy eroon.

Ei sinun mökkisi, vaan sukumökki. Olet vetänyt mutkia aika suoriksi, jos vertaat noiden perusteella, kuka on tärkein.

Ja itse asiaan. Meillä tehdään sellaiset asiat, jotka eivät rasita ja vie liikaa vapaa-aikaa. Isommat hommat teetetään ulkopuolisilla, jotta jää yhteistä vapaa-aikaa enemmän.

Omistan siitä osuuden eli minunkin omaisuudesta kyse.

No tuota silti olisi pitänyt sukumökki remontoida vaikka sinä omistat vain osuuden eli olisi pitänyt tehdä töitä sinun suvulle ? Hänen veljensä ja äitinsä ovat perhettä ja tuskin ovat eronneet toisistaan, vaikka te olette. Olisi todella outoa ettei edes äitiään olisi saanut auttaa, vaan remontoida sinun suvun mökki, joista te kukaan ette ole hänelle sukua.

On ok auttaa sukuaan. Ei ole ok auttaa sukuaan, mutta ei omaa puolisoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh, taasko joku lokki kyselee, mitä saa pimperoa vastaan ja vaatii ammattiosaajaa. Kellä mökki on se tonttinsa hoitakoon tai sitten maksaa.

Vierailija
24/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, taasko joku lokki kyselee, mitä saa pimperoa vastaan ja vaatii ammattiosaajaa. Kellä mökki on se tonttinsa hoitakoon tai sitten maksaa.

Kellä maha on, se laittakoon ruuan. Kellä muna on, se vetäköön käteen.

Vierailija
25/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kaikissa perheissä näin tehdään? Jos vaimo on sähkäri ja mies putkari, rempan tullen vaimo tilaa paikalle jonkun maksullisen putkarin jostain muualta kuin siitä firmasta missä mies on, ja mies toisinpäin? Kai sitä vapaasti saa idiootti olla, mutta en käsitä.

Tai jos mies on autonasentaja ja vaimon autoon pitää vaihtaa polttimo, pitäisin todella kummallisena jos vaimo joutuisi viemään autonsa toisaalle huoltoon tämän vuoksi. 

Jos tässä jännittää se, että toinen pääsee jotenkin hyötymään, niin sen ajan, kun toinen asentaa autoa, niin toinen voi vaikka pestä pyykkiä tai tehdä jotain muuta kotityötä sen asennusajan verran enemmän, kuin mitä normaalisti olettaen että kotityöt on tasan 50/50.

Vaan kun on niitäkin, joiden mielestä toinen ei saa hyötyä omasta ammattitaidosta, mutta voi tehdä 90% kotitöistä.

Vierailija
26/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se vähän kummallista, jos esim minä lääkärinä lähettäisin puolisoni toiselle lääkärille vaikka uusimaan reseptiä jos olisi tarve tietyn alan erikoislääkärille niin asia tietysti eri.

Vierailija
27/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolta kuulostaa. Toki minkä alan homma ja kuinka usein sitä hommaa on kotona?

Joku vaikka putkimies, niin tuntuisi oudolta, että ostettaisi sama palvelu, aika harvoin tarvitsee. Ruokaa taas pitää laittaa joka päivä tai siivota, niin en olettaisi, että vain puoliso huolehtii noista, jos erityisesti ei halua. Toki jos rakastaa ammattiaan ja haluaa kokata kotonakin kaikki ateriat, niin voin ottaa jonkun toisen kotityön sitten sen tilalle.

Vierailija
28/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaahan tuo nyt hiton kummalliselle. Outoja suhteita toki riittää.

Vierailija
29/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hyödyn mieheni ammatista vasta jos sota syttyy.

Vierailija
30/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aivan itsestään selvää se, että autonasentaja huolehtii autoista ja kirjanpitäjä raha-asioista.

Entä jos vain toisella on ammatti, josta toinen hyötyy?

Jos höpisee tuollaisista hyötymisistä niin tuskin on vaaraa että olisi päässyt parisuhteeseen.

Vierailija
31/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko naimisissa, avoliitossa, vai pari joka asuu omissa kodeissaan?

Ainakin silloin, kun on avio-tai avopari, niin ihan hölmöä, että joku ulkopuolinen tekee työt, jonka jompikumpi kumpi puoliso osaa tehdä.

Kummallinen liitto teillä. Mikä on puolison tekosyy töiden tekemättömyydelle???

Olen eri, mutta en haluaisi että puoliso tekee ylimääräisiä töitä omien töidensä lisäksi. Mieluummin yhteistä vapaa-aikaa.

Tämä! Ainakaan en kehtaisi pyytää tätä hoitamaan hänen ammatillisia henkilökohtaisia asioitani vapaalla. Eri asia, jos hän itse kysyisi ja sopisimme mitä vastavuoroisesti tarjoan hänelle (ja se voi olla vaikka kakku kerran kuussa, jos hän niin haluaa, kun itse tykkään leipoa).

Vierailija
32/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolisoni on kokki ja hieroja. Ei ole kyllä mikään hyvä kokki. Muutaman ruoan tekee hyvin ja niitä haluaa tehdäkin. Nykyisin hän tekee pääasiassa hierojan töitä. Minä toimistotyöläisenä menen välillä jumiin, niin on se kiva kun kotona on matkahierontapöytä, niin pääsee edes välillä möyhennettäväksi. Enkä ole mikään kauhean rahakas, niin säästyy siinä rahaa kun ei tarvitse siitä maksaa.

Puolisolla ei ole ajokorttia, joten minä olen aina hänen autokuskinsa kun jonnekin kuljetaan. Olen myös se organisaattori, kun lähdetään jonnekin matkalle. Hoidan myös suurimman osan ruokaostoksista, koska suuri määrä ostoksia yhdellä kerralla hoituu autolla kulkien (isot talouspaperi- ja wc-paperisäkit tms.)

Vierailija
33/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku vaikka putkimies, niin tuntuisi oudolta, että ostettaisi sama palvelu, aika harvoin tarvitsee. Ruokaa taas pitää laittaa joka päivä tai siivota, niin en olettaisi, että vain puoliso huolehtii noista, jos erityisesti ei halua. Toki jos rakastaa ammattiaan ja haluaa kokata kotonakin kaikki ateriat, niin voin ottaa jonkun toisen kotityön sitten sen tilalle.

Yritykseni kirjanpito kyseessä. Ap

Vierailija
34/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on jo aika lailla sellaista, että siitä pitäisi maksaa. Toki jos on ihan pikku firma, joka lähettää kaksi laskua kuussa ja maksaa yhden, niin silloin kirjanpitäjänä auttaisin puolisoa, mitä menisi puolituntia kuussa. Mutta jos oikea yritys, niin ei ne kirjanpitäjät oikeasti turhasta veloita. Toki voisin tarjota hyvällä hinnalla palveluita puolisolle, jos minulla olisi oma yritys ja sen puitteissa aikaa tehdä. Jos taas palkkatöissä, niin en tekisi vapaa-ajalla.

Vierailija
35/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on jo aika lailla sellaista, että siitä pitäisi maksaa. Toki jos on ihan pikku firma, joka lähettää kaksi laskua kuussa ja maksaa yhden, niin silloin kirjanpitäjänä auttaisin puolisoa, mitä menisi puolituntia kuussa. Mutta jos oikea yritys, niin ei ne kirjanpitäjät oikeasti turhasta veloita. Toki voisin tarjota hyvällä hinnalla palveluita puolisolle, jos minulla olisi oma yritys ja sen puitteissa aikaa tehdä. Jos taas palkkatöissä, niin en tekisi vapaa-ajalla.

Minä siis ostan ihan ulkopuoliselta kirjanpidon. Ap

Vierailija
36/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et maksaisi yrityksestä miehellesi palkkaa siitä että hoitaa kirjanpidon?

Minusta aloitus oli harhaanjohtava. Kysyit että tekisi sinulle mutta nyt paljastat että yrityksellesi. Se on kuitenkin aivan eri asia.

Vierailija
37/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi et maksaisi yrityksestä miehellesi palkkaa siitä että hoitaa kirjanpidon?

Minusta aloitus oli harhaanjohtava. Kysyit että tekisi sinulle mutta nyt paljastat että yrityksellesi. Se on kuitenkin aivan eri asia.

Ihan aloituksessa oli tuo vaihtoehto. Ja toiminimiyrittäjä olen eli mitä tuloja on, eivät jää yritykseen, vaan omiin ja perheemme käytöön. . Ap

Vierailija
38/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi outoa jos kokki ei tekisi yhteisiin juhliin ruokia (siis olettaen että vuodessa muutaman kerran juhlia). Toki olettaisin että toinen puoliso sitten auttaisi tai hoitaisi siivoukset jne.

Yrityksen kirjanpidon hoidon voisin ostaa puolisolta mutta tuskin teettää kokonaan ilmaiseksi jos siinä tehtävää viikoittain/kuukausittain.

Vierailija
39/39 |
02.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi outoa jos kokki ei tekisi yhteisiin juhliin ruokia (siis olettaen että vuodessa muutaman kerran juhlia). Toki olettaisin että toinen puoliso sitten auttaisi tai hoitaisi siivoukset jne.

Yrityksen kirjanpidon hoidon voisin ostaa puolisolta mutta tuskin teettää kokonaan ilmaiseksi jos siinä tehtävää viikoittain/kuukausittain.

Vaimoni on leipuri, mutta kyllä me saatetaan ostaa kakut juhliin jostain muualta. On niissä aika homma tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi