Laittakaa tähän hyviä elämänohjeita joita olette saaneet tai itse oivaltaneet. Aloitan
"Kaverillakin on kaveri"
Eli jos kerrotte salaisuuden sanoen, että älä kerro kellekään, niin sillä kaverillakin on se luotettava kaveri, jolle se voi sen kertoa ja samoin menee eteenpäin, jos salaisuus on kiinnostava.
Toinen on, että seuraa rahaa. Eli jos ihmettelette, miksi jokin toimii jotenkin tietyllä tavalla (yksilö tai yrittäjä) niin syynä on yleensä raha.
Kolmannen sain mummiltani: älä ota juoppoa miestä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Neuvon valitsemaan miehen, joka ei ole ateisti. Ateistilta puuttuu toivonkipinä.
Ei haittaa, vaikka olisi vaan tapakristitty, joka ei juuri mieti Jumalaa, kunhan ei sitä kiellä, mutta ateisti on selkeästi valinnut puolensa.
Ja mielikuvitusolentoihin uskova on selkeästi hullu
Minä sain tämän ohjeen kauan sitten ja on helpottanut elämää ja ihmissuhteita, voi elää rennosti.
Älä koskaan sano ihmisestä sellaista, mitä et voisi sanoa hänen kuullensa.
Olet samanarvoinen kuin kuninkaalliset, sanoi äitini, kun meitä köyhien lasten elämää arvosteltiin .Olimme hyvinkasvatettuja ja kauniita joten selvisimme .
Minimipalkalla tehdään minimimäärä töitä.
Älä jää suhteeseen, missä sulla on huono olla. Jos tunnet että jotain on vikana, silloin yleensä on. Jos pelkäät tai jännität kotona ollessa, silloin olet väärässä suhteessa. Hyvä suhde on lämmin koti jossa on aina turvallinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Hanki itsellesi ammatti ennen kuin saat lapsia.
Itse neuvon lapsilleni, että kannattaa seurustella hyvin pitkään ennen yhteen muuttamista. Siitä yhteisestä kämpästä on paljon suurempi kynnys lähteä.
Neuvon omia tyttäriäni vähän samansuuntaisesti:
1. oma itsenäisyys ja oma elämä pitää olla vakaa ennen kuin menee toisen kanssa yhteen. Itsenäisyys tarkoittaa myös omaa rahaa ja toimeentuloa. Ei pidä olla suunnitelmallisesti miehestä taloudellisesti riippuvainen. Taloudellinen itsenäisyys tuo turvaa kriisitilanteissa ja arjessa ja estää joutumasta tilanteeseen, jossa ei voi lähteä/lopettaa suhdetta.
2. Opiskele niin pitkälle kuin omat rahkeet riittävät, haasta itseäsi äläkä tyydy minimiin. Koulutus antaa aina lisää vaihtoehtoja, joka puolestaan tuo arjen turvaa ja mielekkyyttä. Matalastikoulutettu joutuu ottamaan vastaan sitä työtä mitä saa, korkeastikoulutettu voi valita useammasta polusta.
Pidä ravintoaineista huolta, viimeistään keski-ikäisenä, muuten kroppa jäykistyy helposti. Vaikka kai se tulee joillekin muutenkin. Hoida lihaskivut ajoissa vaikka buranalla ja hyvillä muilla keinoilla, ettei pahene.
Älä stressaa ja murehdi sellaisista asioista, joihin itse et pysty vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin makaa kuin petaa
Pitää paikkansa. Voi jopa itse vaikuttaa lakanoiden väriin!
Vierailija kirjoitti:
Älä stressaa ja murehdi sellaisista asioista, joihin itse et pysty vaikuttamaan.
Tätä ei oikeasti pysty useinkaan noudattamaan.
Vierailija kirjoitti:
"Jos siihen menee alle minuutti, tee se heti."
Tuossa minuutissaki puolet liikaa ku ite sain ekan kerran.
Itse en lainkaan huomannut ottaa huomioon, että tietyt ominaisuudet ovat vahvasti periytyviä.
Tätä neuvon tyttärilleni. Siis, että ottaa huomioon ja miettii, jaksaako sitten niitä lapsia, jos on adhd.
No, tyttäreni seurusteli yhden oikein mukavan pojan kanssa, mutta sen vanhemmat olivat alkoholisteja. Äitinsä oli jo ehtinyt kuollakin. Isänsä jatkoi juomista. Poika oli sijoitettu pois. Kävi isällään viikonloppuja. Yritin antaa mahdollisuuden toki. En puuttunut. (Tytär oli vasta 14 alkaessaan seurustella.)
Mutta mua alkoi myöhemmin karmia, kun tajusin, että jos he menee naimisiin ja saa lapsia, niin jos tulee avioero, niin ne lapset saattavat olla isäviikoilla siellä alkoholistin luona. En puuttunut silti. Lopulta parin vuoden seurustelun jälkeen viina vei pojan eikä se juuri enää ehtinyt tytärtäni tapailla, kun notkui ryyppyremmissä. Tytär sitten joutui lopettamaan suhteen.
Surku. Niin mukava poika, mutta alkoholistin geenit.
Pitkien hiusten harjaus aloitetaan aina latvasta.
Lainattu tavara ei tule parempana takaisin.
Älä väittele hullun kanssa, juokse pois!
Vierailija kirjoitti:
Itse en lainkaan huomannut ottaa huomioon, että tietyt ominaisuudet ovat vahvasti periytyviä.
Tätä neuvon tyttärilleni. Siis, että ottaa huomioon ja miettii, jaksaako sitten niitä lapsia, jos on adhd.
No, tyttäreni seurusteli yhden oikein mukavan pojan kanssa, mutta sen vanhemmat olivat alkoholisteja. Äitinsä oli jo ehtinyt kuollakin. Isänsä jatkoi juomista. Poika oli sijoitettu pois. Kävi isällään viikonloppuja. Yritin antaa mahdollisuuden toki. En puuttunut. (Tytär oli vasta 14 alkaessaan seurustella.)
Mutta mua alkoi myöhemmin karmia, kun tajusin, että jos he menee naimisiin ja saa lapsia, niin jos tulee avioero, niin ne lapset saattavat olla isäviikoilla siellä alkoholistin luona. En puuttunut silti. Lopulta parin vuoden seurustelun jälkeen viina vei pojan eikä se juuri enää ehtinyt tytärtäni tapailla, kun notkui ryyppyremmissä. Tytär sitten joutui lopettamaan suhteen.
Sorry, mutta täyttä epätieteellistä soopaa. Sekä sinulla että naapurin Irmelillä että minulla on tiettyjä alleeleja (geenimuotoja), jotka lisäävät kukin kumulatiivisesti tiettyä tässä tapauksessa epähaluttua ominaisuutta (alkoholiriippuvuustaipumusta). Silti tämä tai useat muutkaan ikävät ominaisuudet tai sairaudet eivät ilmene sinussa, Irmelissä tai minussa. Ympäristön vaikutus on tällaisissa asioissa täysin voittopuolisesti ominaisuuden ilmenemisen määrittävä tekijä. Anekdoottisi poika oli kasvanut alkoholistiperheessä ja altistunut sille, että pahaa oloa liennytetään tai normaaliutta tavoitellaan päihteellä. Tämä on keskeinen syy sille, että hänestä kehittyi vähitellen juomari aivojen mukautuessa toistettuihin käyttäytymusmalleihin muovautumisperiaatteen (neuroplastisuus) mukaisesti. Polygeenisiin ominaisuuksiin, kuten alkoholiriippuvuustaipumus tai pituus, ei muutamilla huonoilla alleeleilla ole kokonaiskuvassa juurikaan merkitystä.
Samaten ylipainoinenkaan ei voi sälyttää vastuuta geeneillensä, vaan vain omille surkeille ruokailutottumuksilleen, jotka pitävät insuliinin jatkuvasti koholla johtaen insuliiniresistenssiin (syömällä roskaa aiheutat insuliinin erityspiikin, joista jokainen estää lipolyysiä eli rasvan hyödyntämistä energiaksi kehossa sekä kylläisyyden tunteen tuovan leptiinin toimimista hypotalamuksen ventromediaalitumakkeessa).
T.lääkis2018
Laiskalla äidillä on ahkerat lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mutta täyttä epätieteellistä soopaa. Sekä sinulla että naapurin Irmelillä että minulla on tiettyjä alleeleja (geenimuotoja), jotka lisäävät kukin kumulatiivisesti tiettyä tässä tapauksessa epähaluttua ominaisuutta (alkoholiriippuvuustaipumusta). Silti tämä tai useat muutkaan ikävät ominaisuudet tai sairaudet eivät ilmene sinussa, Irmelissä tai minussa. Ympäristön vaikutus on tällaisissa asioissa täysin voittopuolisesti ominaisuuden ilmenemisen määrittävä tekijä. Anekdoottisi poika oli kasvanut alkoholistiperheessä ja altistunut sille, että pahaa oloa liennytetään tai normaaliutta tavoitellaan päihteellä. Tämä on keskeinen syy sille, että hänestä kehittyi vähitellen juomari aivojen mukautuessa toistettuihin käyttäytymusmalleihin muovautumisperiaatteen (neuroplastisuus) mukaisesti. Polygeenisiin ominaisuuksiin, kuten alkoholiriippuvuustaipumus tai pituus, ei muutamilla huonoilla alleeleilla ole kokonaiskuvassa juurikaan merkitystä.
Samaten ylipainoinenkaan ei voi sälyttää vastuuta geeneillensä, vaan vain omille surkeille ruokailutottumuksilleen, jotka pitävät insuliinin jatkuvasti koholla johtaen insuliiniresistenssiin (syömällä roskaa aiheutat insuliinin erityspiikin, joista jokainen estää lipolyysiä eli rasvan hyödyntämistä energiaksi kehossa sekä kylläisyyden tunteen tuovan leptiinin toimimista hypotalamuksen ventromediaalitumakkeessa).
T.lääkis2018
Hyvä kirjoitus. Totta, että malli vaikuttaa myös.
Mutta tietyt asiat kuitenkin periytyvät mallista riippumatta. Esim psykopatia. Psykopaatin voi toki opettaa käyttäytymään lainmukaisesti, mutta psykopaatti on ja pysyy tunteettomana. Onko tunteellinen ihminen onnellinen psykopatia perineen kanssa. En usko. Eivät ymmärrä toisiaan. (Kaverilla oli tällainen mies. Kaveri suri äitinsä kuolemaa, niin mies alkoi olla vihainen ja sanoi, että tuollaista kuuluu surra puoli päivää. Miehen isä kuoli ja tokaisi, että tulipa ärsyttävän vähän perintöä.
Adhd ja lukihäiriö ovat myös erittäin periytyviä. Itselläni on eds ja sekin periytyy dominoivasti.
"Jos siihen menee alle minuutti, tee se heti."