Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä palveluja työkkärin virkailija ehdottaa 50 ++++ työttömälle

Vierailija
01.11.2022 |

Olisi kiva tietää ennen tapaamista.

Käsittääkseni työkokeilu on nuoremmille ja kuntouttava työtoiminta enemmän elämän hallintaa kaipaaville?

Onko kukaan työllistynyt työkkärin palvelujen avulla?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ainakaan mitään.

Itse yritin hakeutua työvoimakoulutukseen monta kertaa, mutta en päässyt.

Sitten hankin opiskelupaikan maisteriopintojen suorittamiseen, ja sain luvan tehdä sen työttömyysavustuksella. Kai sekin lasketaan toimenpiteeksi?

Mutta työkkäri ei ole ehdottanut yhtään mitään. 

Vierailija
62/85 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa kouraasi lapun, jossa lukee work hard ja PALVELE ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ikä on 50++++? Miksei voi ihan vaan sanoa sen varsinaisen iän, sehän on jotakin väliltä 50-59. Ihme plussittelua.

Vierailija
64/85 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne nykyään tuon ikäisiltä tarkista ekana eturauhasen?

Vierailija
65/85 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa työkokeilupaikoissa olette olleet? Pirkanmaalla.

Vierailija
66/85 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle tehdään työllistymissuunnitelma. Sitten noudatat sitä. 99% todennäköisyydellä et saa töitä.

Miksi sen nimi on työllistymissuunnitelma, kun sen tarkoitus on ohjata työtön joko työkokeiluun, kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakouluun?

Siksi, että palvelujen on tarkoitus olla välietappeja palkkatyöhön johtavalla polulla. Ne eivät siis ole loppusijoituspaikkoja.

Vierailija
67/85 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 pitkäaikaistyötön, kokemusta ulkomaita myöten. Minulta ei enää vaadita niitä työhakemuksia edes, vuoteen ei ole vaadittu työsuunnitelmaa.

Kyllä pitäisi vielä pikkaisen tyokokeilla ja harjoitella.

Hautaan asti olemme täällä harjoittelemassa.

Vierailija
68/85 |
05.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko palkkatuki?

Palkkatuki on teoriassa yksi parhaista työllisyystoimista. Siinä pääsee oikeisiin töihin ja saa TES:in mukaista palkkaa (sen mukaan miten korvataa tietysti).

Itse olen ollut palkkatuella kolmessa eri työpaikassa. Kahdessa sain "oikeasti" töitä palkkatukijakson jälkeen, toisessa olin töissä yhteensä 3,5 vuotta, toisessa paikassa 6 vuotta. Kolmannessa paikassa sain jatkoa palkkatukijaksolle 2 kuukautta, mutta sen jälkeen vaikka tiimistä haluttiin mulle jatkoa, niin sitä ei herunut.

Kaikki palkkatukipaikat olivat vaativia tehtäviä, piti olla maisteri ja kielitaitoa sekä osaamista/työkokemusta ko. alalta.

Mutta nämä paikat olivat vuosina 2000-2014, joten aivan tämän hetken tilannetta en osaa sanoa.

Sellainen vaikutelma jäi, että ongelmaksi muodostui usein työnantajien pyrkimys hyväksikäyttää järjestelmää eli ketjuttaa edullista palkkatukityöntekijää, järjestelmän tiukat säännöt sekä TE-toimiston liian pieni budjetti.

Palkkatukipaikkaa kannattaa hakea alkuvuodesta, koska silloin yleensä niitä määrärahoja vielä on.

Esim. täällä Kuopiossa vielä reilu 10 vuotta sitten monet Kaupungin toiminnot pyörivät palkkatukityöntekijöiden varassa. Kouluissa ja toimistotöissä yleensä.

Oppilaitosten toimistotöihin oli valmis, osaava "rinki" henkilöstöä, ja sama porukka teki vuorotellen samoja töitä ollen välillä työttömänä vaaditun ajan. Sama teknisellä puolella.

Kuntaliitosten myötä  vakituista, virassa olevaa väkeä oli yhtäkkiä yli tarpeen, ja palkkatukilaiset saivat lähteä, kun töitä piti keksiä vakiväelle.

Palkkatukityö muuttui koulutuksiksi, harjoitteluiksi ja kokeiluiksi.

Nyt palkkatukipaikkoja saavat vain yli 57-vuotiaat, ja paikkoihin ei pääse, jos on ollut aiemmin palkkatuella. Vaikka kyse olisi eri alasta.

On väärin puhua "velvoitetyöstä". Palkkatukitöihin olisi taatusti enemmän tulijoita kuin on paikkoja. Ihan vapaaehtoisesti ja mielellään.

Vierailija
69/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen, miksi ihmeessä työkkäri soittaa päätoimiselle opiskelijalle (ei työllisyystuella) monta kk ennen tämän vamistumista ja antaa kuitattavia tehtäviä, vaikka opiskelija ei välttämättä ole edes valmistunut tehtävien määräpäivään mennessä? Siis joku lakimuutos kuulemma että jos on jättänyt työnhaun voimaan opintojen ajaksi, mut onhan tuo vähän outoa. Ymmärrän että työttömältä työnhakijalta velvoitetaan kuittamaan tehtäviä, mutta että opiskelijalta.....?

Mulla vähän toisenlainen kokemus. Nimittäin työkkäri lähetti kirjeen ja ilmoitti lopettavan työnhakuni koska olen päätoiminen opiskelija, Saahan en tilastot kauniimmaksi noinkin. Minäkään en ole enää työtön työnhakija vaan opiskelija. Kun lähiaikoina valmistun enkä viiskymppisenä todennäköisesti löydä töitä joudun aloittamaan työnjhaun alusta alkaen. Omavastuuaikaa myöten. 

Vierailija
70/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin palveluksi työkokeilua tai kuntouttavaa työtoimintaa. tarvitset elämänhallintaan tukea. Meiltä saat sitä. Otat vaan yhteyttä niin katsotaan sinulle sopiva työkokeilu tai kuntouttavan työtoiminnan paikka.

t. Te- Täti

Vierailija
71/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin palveluksi työkokeilua tai kuntouttavaa työtoimintaa. tarvitset elämänhallintaan tukea. Meiltä saat sitä. Otat vaan yhteyttä niin katsotaan sinulle sopiva työkokeilu tai kuntouttavan työtoiminnan paikka.

t. Te- Täti

Joko niissä 9 euron toimenpiteissä on enemmän työttömiä kuin on virallisesti työttömiä (230 000) ? Maksaa jopa yli miljardin tuollainen todellisen työttömyyden piiloittelu.

Vierailija
72/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän puuhevosille saada persereijät porattua. Tarvitaan paljon 9 euron henkilöitä kuntoutumaan. Saahan siinä tietysti se työnohjaaja oikeaa työtä.

Vierailija
73/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle soitti TE-tyttö, joka tykkäsi omasta äänestään. Olisi pitänyt etsiä piilotyöpaikkoja 60km päästä, ikäänkuin siellä ei olisi työttömiä lähempänäkin. On kuulemma vaikea saada töitä, kun ei ole aikoihin ollut töissä! Olisi pitänyt sanoa, että enpä tuota olisi itse arvannutkaan.

Päädyin sitten opiskelijaksi uudestaan; tein pätkää niin, että työssäoloehto täyttyi uudelleen. Ei tarvinnut selittää TE-röökynälle, oliko töissä 4 vai 40 h / vk. Jos palaan työkkäriin, pitää kai selvittää.

Vierailija
74/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ehdotetaan CV-kurssia, työnhaun kurssia, työnhaun asiakirjat kuntoon -kurssia ym ja työkokeilua.

Mutta pääasia on, että suunnitelmaan ei laita mitään muuta kuin että on kiinnostunut palkkatyöstä. Silloin ei tule mitään velvoitetta kursseille eikä työkokeiluun.

Vierailija
75/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 56 pitkäaikaistyötön, kokemusta ulkomaita myöten. Minulta ei enää vaadita niitä työhakemuksia edes, vuoteen ei ole vaadittu työsuunnitelmaa.

Harjoittelu on osa opintoja. Esim. AMK:ssa voi harjoittelun tehdä omassa yrityksessä.

Vierailija
76/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelu on osa opintoja. Esim. AMK:ssa voi harjoittelun tehdä omassa yrityksessä.

Aivan eri asia kuin orjuutus työkokeilulla. Yli 100 000 tekee töitä ilman palkkaa. Veikkaan että kokoomus ja niiden kaverit haluaa niitä lisää. Eihän ne maksa valtiolle kuin puolimiljardia vuodessa. Tuo olisi oikeasti hyvä säästökohde. Ei se niin saisi mennä että valtio kustantaa yrittäjille työntekijöitä.

Vierailija
77/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIis kokemusta pitkäaikaistyöttömyydestä ulkomailla?

Vierailija
78/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ikä on 50++++? Miksei voi ihan vaan sanoa sen varsinaisen iän, sehän on jotakin väliltä 50-59. Ihme plussittelua.

50 - 65 eli eläkeikä. Ei sitä niin vain ennen eläkeikää työkkärin listoilta pois päästä.

Osa-aikatyötä tekevälle ei ainakaan ehdotella yhtään mitään. Haen kokopäivätyötä toki, jos pitää. Haen muutoinkin aina kausittain, kun oma työ kyllästyttää.

Vierailija
79/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50 - 65 eli eläkeikä. Ei sitä niin vain ennen eläkeikää työkkärin listoilta pois päästä.

Osa-aikatyötä tekevälle ei ainakaan ehdotella yhtään mitään. Haen kokopäivätyötä toki, jos pitää. Haen muutoinkin aina kausittain, kun oma työ kyllästyttää.

Vaan nyt kun porukat äänestävät oikeiston kohta johtoon, niin mitä tapahtuu eläkeiälle? Mun veikkaus että lyödään lapio kouraan ja sanotaan että kaiva itelles kuoppa kun vielä jaksat. (toki lapiosta pitää maksaa vuokra)

Vierailija
80/85 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohdimme syvällisesti tapaamisessa kanssasi syitä työttömyyteesi. Oman elämänhallintasi turvaksi ehdottaisin työkokeilua tai kuntouttovavaa työtoimintaa. Saat rytmiä päivään ja varmasti elämänhallintasi paranee.

t- Te- tantta

Tuo asenne on minusta vähän outo. Suurin osa 50-v työttömistä on ollut 30 vuotta työelämässä ja sitten esim. posti- tai pankkikonttori lakkautetaan. Miksi sellainen ihminen tarvitsisi parempaa rytmiä ja elämänhallintaa? Niissähän on nimenomaan iskostettuna se että tehdään kovasti työtä, noustaan aamulla aikaisin ja halutaan että olisi koko ajan tekemistä. 

Ei kaikki ole 25-v syrjäytyneitä, jotka valvovat kaikki yöt videopelien kanssa.