Mitä palveluja työkkärin virkailija ehdottaa 50 ++++ työttömälle
Olisi kiva tietää ennen tapaamista.
Käsittääkseni työkokeilu on nuoremmille ja kuntouttava työtoiminta enemmän elämän hallintaa kaipaaville?
Onko kukaan työllistynyt työkkärin palvelujen avulla?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko palkkatuki?
Palkkatukea hyödyntävät lähinnä yhdistykset ja yhteisöt, jotka saavat 100% tuen työttömän palkkaamiseen. Olet 6-12kk töissä ja vaikka olisit kuinka hyvä tyyppi ja pätevä niin eikun ulos ja uusi työtön tilalle kokemaan työnteon onnea ja autuutta. Myös kaupungin palkkatukipaikat ovat tismalleen samanlaisia. Ei minkäänlaista jatkuvuutta ja oikeaa tahtotilaa katkaista henkilön työttömyyskierrettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdimme syvällisesti tapaamisessa kanssasi syitä työttömyyteesi. Oman elämänhallintasi turvaksi ehdottaisin työkokeilua tai kuntouttovavaa työtoimintaa. Saat rytmiä päivään ja varmasti elämänhallintasi paranee.
t- Te- tantta
Mikä tuo ennakkoasenne on, että 50+++ ikäisellä olisi elämänhallinnan ongelmia? Me boomerit herätään työttömänäkin 6-7, ja touhutaan monenlaista. Moni hoitaa ikääntyneitä vanhempiaan, lapsenlapsia, tehdään monipuolista ruokaa, kerätään ja säilötään marjat ym. Lisäksi ulkoilu, harrastukset, jopa vapaaehtoistyöt.
Vaikka palstaillaankin, ei ole sellaista nettiriippuvuutta, että työaikanakin olisi kännykkä kädessä, kuten monilla nuorilla.
Työttömillä voi olla useampi korkeakoulu ja yliopistotutkinto. He ovat todistaneet jo opiskeluillaan olevansa kunnollisia, säntillisiä ja tietävät mitä työ vaatii. Töissä ei kännykkäriippuvaisia suvaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko palkkatuki?
Palkkatukea hyödyntävät lähinnä yhdistykset ja yhteisöt, jotka saavat 100% tuen työttömän palkkaamiseen. Olet 6-12kk töissä ja vaikka olisit kuinka hyvä tyyppi ja pätevä niin eikun ulos ja uusi työtön tilalle kokemaan työnteon onnea ja autuutta. Myös kaupungin palkkatukipaikat ovat tismalleen samanlaisia. Ei minkäänlaista jatkuvuutta ja oikeaa tahtotilaa katkaista henkilön työttömyyskierrettä.
Valtio ja kunta eivät palkkaa ylimääräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Töissä ei kännykkäriippuvaisia suvaita.
Ei ihme, että työttömiä on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työmarkkinoilla jo nelikymppinen alkaa olla liian vanha. Yli viisikymppisillä ei sitten olekaan enää mitään toivoa, voivat alkaa odottelemaan eläkepäätöksiä.
Se on ikäloukku. Liian vanha töihin ja liian nuori eläkkeelle.
M.51
Ap. Se tässä pelottaa jos joutuu jollekin huuhaa-kurssille josta ei ole mitään hyötyä. Kulutan vain enemmän yhteiskunnan varoja.
Älä nyt mieti yhteiskunnan varojen säästämistä. Yhteiskunta säästäisi vain työllistämällä kaikki työttömät oikeisiin töihin.
Koko te- toimiston väki kuluttaa yhteiskunnan varoja, eivät saa ihmisiä töihin, työllistävät vain itsensä kun kyttäävät, että työtön on täyttänyt kaikki tarvittavat lomakkeiden rastit.
Kursseille ei kannata mennä, jos vähänkin epäilyttää onko niistä mitään hyötyä itselle. Hyöty on usein vain kouluttajan palkka.
Työkokeiluihin ja turhiin kursseihin menee paljon valtion rahaa. Vähintään puolimiljardia vuodessa. Kiinostaisi tietää paljonko oikeasti. Kokoomus kun on leikkaamassa työttömiltä niin tuossa on hyvä kohde. Jos niissä toimenpiteissä on 200 000 työtöntä niin miljardi ei enää riitä.
Käytetään se raha ennemmin palkkatukeen jos sillä halutaan vähentää työttömyyttä. Niihin työttömien toimenpiteisiin käytetty raha on pelkkää ajan ja rahan tuhlausta. Jotkut kurssien pito firmat niistä voi hyötyä mutta siinäpä ne hyödyt ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdimme syvällisesti tapaamisessa kanssasi syitä työttömyyteesi. Oman elämänhallintasi turvaksi ehdottaisin työkokeilua tai kuntouttovavaa työtoimintaa. Saat rytmiä päivään ja varmasti elämänhallintasi paranee.
t- Te- tantta
Jeps. Kaikilla työttömillä on näköjään ongelmia päivärytmissä ja elämänhallinnassa. En ymmärrä miksi se on automaatio-oletus.
Työkkärin virkailijoilla on joten nuo olettaa että kaikilla muillakin on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työmarkkinoilla jo nelikymppinen alkaa olla liian vanha. Yli viisikymppisillä ei sitten olekaan enää mitään toivoa, voivat alkaa odottelemaan eläkepäätöksiä.
M.51
Ap. Se tässä pelottaa jos joutuu jollekin huuhaa-kurssille josta ei ole mitään hyötyä. Kulutan vain enemmän yhteiskunnan varoja.
Älä nyt mieti yhteiskunnan varojen säästämistä. Yhteiskunta säästäisi vain työllistämällä kaikki työttömät oikeisiin töihin.
Koko te- toimiston väki kuluttaa yhteiskunnan varoja, eivät saa ihmisiä töihin, työllistävät vain itsensä kun kyttäävät, että työtön on täyttänyt kaikki tarvittavat lomakkeiden rastit.
Kursseille ei kannata mennä, jos vähänkin epäilyttää onko niistä mitään hyötyä itselle. Hyöty on usein vain kouluttajan palkka.Työkokeiluihin ja turhiin kursseihin menee paljon valtion rahaa. Vähintään puolimiljardia vuodessa. Kiinostaisi tietää paljonko oikeasti. Kokoomus kun on leikkaamassa työttömiltä niin tuossa on hyvä kohde. Jos niissä toimenpiteissä on 200 000 työtöntä niin miljardi ei enää riitä.
Käytetään se raha ennemmin palkkatukeen jos sillä halutaan vähentää työttömyyttä. Niihin työttömien toimenpiteisiin käytetty raha on pelkkää ajan ja rahan tuhlausta. Jotkut kurssien pito firmat niistä voi hyötyä mutta siinäpä ne hyödyt ovatkin.
Palkkatuki on liian kallis. Käytännössä se vastaa sitä, että työttömät palkattaisiin valtiolle tai kunnalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t- Te- tantta
Jeps. Kaikilla työttömillä on näköjään ongelmia päivärytmissä ja elämänhallinnassa. En ymmärrä miksi se on automaatio-oletus.
Kyllä kyllä! Lisäksi jokainen työtön on alkoholisti!
Sinulle tehdään työllistymissuunnitelma. Sitten noudatat sitä. 99% todennäköisyydellä et saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tehdään työllistymissuunnitelma. Sitten noudatat sitä. 99% todennäköisyydellä et saa töitä.
Miksi sen nimi on työllistymissuunnitelma, kun sen tarkoitus on ohjata työtön joko työkokeiluun, kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen nimi on työllistymissuunnitelma, kun sen tarkoitus on ohjata työtön joko työkokeiluun, kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajakouluun?
Myös ilmaistyö on työtä. Ja lähihoitaja työllistyy ihan palkkatyöhönkin. Tärkeintä on saada työtön kantamaan kortensa yhteiseen kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ovat ihan kaikille. Niiden avulla aktivoidaan työtöntä jotta työtön ei jää sohvalle makaamaan.
En makaa sohvalla joten ei koske mua.
Miten todistat sen, että et makaa sohvalla?
Mulla ei ole sohvaa. Olen köyhis työtön.
(Makaanko lattialla mielestäsi?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ovat ihan kaikille. Niiden avulla aktivoidaan työtöntä jotta työtön ei jää sohvalle makaamaan.
En makaa sohvalla joten ei koske mua.
Miten todistat sen, että et makaa sohvalla?
Mulla ei ole sohvaa. Olen köyhis työtön.
(Makaanko lattialla mielestäsi?)
Vierailija kirjoitti:
Ei kelpaa työkkärille mikään. Itse kävin tänään ja olen 49 vuotias. Kuntouttavassa käyn 2krt vko ja todettu että kykenen kevyehköön työhön mutta tämäpä ei nyt käynytkään. Oli todella vittumainen työkkärin akka. Ehdotin karenssia, ei käynyt. Tuli olo että olen tyhmä ja laiska
Ne ottaa sinne töihin vähän koulutettuja eli ei ruudinkeksijöitä.
Oma virkailija oli kyllä yllätys. Ei vakuuttanut mitenkään (en nyt ala avaamaan tarkemmin) ja antoi vielä väärää tietoa. Ja tämän vuoksi asiat jummittuivat puoleksi vuodeksi.
Ei sinne valita oikeasti fiksuja vaan sellaisia keskinkertaisuuksia jotka pelkäävät oman työpaikkansa vuoksi.
Riippuu ihan siitä millainen työttömyys- ja työhistoria sinulla on.
Voi ehdottaa työnhakukonsultin palveluja, työnhakuryhmiä, jotakin urasuunnittelua, uravalmennusta... Jos nimittäin sun tausta näihin antaa aihetta...
Palveluammatteihin johtavaa urakoulutusta... Mennään sellaiselle ja haetaan kouluttajan pidellessä kädestä kaupan alalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M.51
"Too old to rock'n'roll and too young to die"....
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko palkkatuki?
Palkkatuki on teoriassa yksi parhaista työllisyystoimista. Siinä pääsee oikeisiin töihin ja saa TES:in mukaista palkkaa (sen mukaan miten korvataa tietysti).
Itse olen ollut palkkatuella kolmessa eri työpaikassa. Kahdessa sain "oikeasti" töitä palkkatukijakson jälkeen, toisessa olin töissä yhteensä 3,5 vuotta, toisessa paikassa 6 vuotta. Kolmannessa paikassa sain jatkoa palkkatukijaksolle 2 kuukautta, mutta sen jälkeen vaikka tiimistä haluttiin mulle jatkoa, niin sitä ei herunut.
Kaikki palkkatukipaikat olivat vaativia tehtäviä, piti olla maisteri ja kielitaitoa sekä osaamista/työkokemusta ko. alalta.
Mutta nämä paikat olivat vuosina 2000-2014, joten aivan tämän hetken tilannetta en osaa sanoa.
Sellainen vaikutelma jäi, että ongelmaksi muodostui usein työnantajien pyrkimys hyväksikäyttää järjestelmää eli ketjuttaa edullista palkkatukityöntekijää, järjestelmän tiukat säännöt sekä TE-toimiston liian pieni budjetti.
Palkkatukipaikkaa kannattaa hakea alkuvuodesta, koska silloin yleensä niitä määrärahoja vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko palkkatuki?
Pitää osittain paikkansa. Itse kuulin että Helsingin kaupunki ei halunnut jatkaa palkkatukikautta vaikka kaupungin tiimi sitä pyysi, koska asenne oli se, että ketään ei palkata oikeasti töihin, vaan "halutaan tarjota palkkatukimahdollisuus mahdollisimman monelle" (= ketjuttaa halpoja työntekijöitä). Kai se, että vuodessa saadaan mahdollisimman usean pitkäaikaistyöttömän työttömyysputki katkeamaan, johtaa siihen että kaupunki säästää kun ei tarvitse maksaa "sakkoja" valtiolle.
Palkkatukikin on siten kuin herkku jota tarjotaan harvoille ja valituille eikä kellekään mahan täydeltä vaan murusia pelkästään. Tämähän ei tavallaan vastaa ollenkaan sitä mikä palkkatuen alkuperäinen tarkoitus on ollut, siis tarjota sille työttömälle mahdollisuus päästä työelämään.
Meillä on hyviä työvoimapoliittisia toimia olemassa, mutta ikävä kyllä työntantajat käyttävät niitä väärin ja pilaavat systeemin tehokkuuden.
Itse ihmettelen, miksi ihmeessä työkkäri soittaa päätoimiselle opiskelijalle (ei työllisyystuella) monta kk ennen tämän vamistumista ja antaa kuitattavia tehtäviä, vaikka opiskelija ei välttämättä ole edes valmistunut tehtävien määräpäivään mennessä? Siis joku lakimuutos kuulemma että jos on jättänyt työnhaun voimaan opintojen ajaksi, mut onhan tuo vähän outoa. Ymmärrän että työttömältä työnhakijalta velvoitetaan kuittamaan tehtäviä, mutta että opiskelijalta.....?
Mulla on ollut mukavia työntekijöitä sekä TE-palveluissa, että nyt kuntakokeilussa.
Olen ollut 2 kertaa 6kk työvoimakoulutuksessa, jotka oli hyödyllisiä ja mielenkiintoisia.
Minua ei ole koskaan painostettu työkokeiluun, saati kuntouttavaan. Olen itse valmis menemään työkokeiluun, mikäli se on pakollista jossain vaiheessa, mutta olen sanonut että valitsen itse paikan, minne menen, että se motivoi ja hyödyttää minua.
Kuntouttavaan ei voi lain mukaan pakottaa sellaista työtöntä, joka on kykenevä tekemään palkkatyötä.
Mielestäni ei kannata jännittää TE-palvelujen työntekijän tapaamista. Kyllä ne siellä tietää,ettei 50+++ ikäistä oteta töihin, ellei ole lääkäri tmv poikkeustapaus. Tai niin hyvässä kunnossa fyysisesti, että pystyy tekemään raskasta työtä.