Teiniltä irtoaa hiuksia tukoittain
Kommentit (32)
Ehkäisy pillerit kannattaa hankkia tosi nuorena jo ne vähentää vuotoa.
Jos ei ole muutaman kuukauden sisään sairastettu koronaa niin aloittaisin ferritiini + crp mittauksella. Rauta kannattaa aina mitata ennen kuin aloittaa rauta-tabletit. Esim synlab tai puhti tekee kohtuuhintaisia ferritiini-testejä.
Spinace kirjoitti:
Raudan puute äkkiä apteekkiin rautatabletteja ja pinaattia ostamaan taitaa olla pinaatti pitsaakin.
Rautaa ei kannata syödä ilman että labroissa on puutos todettu. Aiheuttaa sydänongelmia jos syö turhaan.
Minulla on anemia ja hiukset lähtee isoina tuppoina. Verikoe.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö eli anoreksia.
Vaikka syömishäiriöt on vakava asia en tykkää yhtään tästä joidenkin tavasta laittaa kaikki teinityttöjen oireilut syömishäiriöepäilyn alle. Omaa oireiluani vähäteltiin teininä (väsymys, laihtuminen, ruokahalun väheneminen yms) ja pistettiin mielialaoireiluksi ja teini-iän oikutteluksi. Kunnes hups kas, löytyikin keliakia.
Jos on kuten minä teiniajoista lähtien niin syömishäiriö. Mulla ei oo hiukset kasvaneet ylä-asteen jälkeen. Just ja just kasvaa mut putoaa ennen kuin kertyy.
Minulta putosi kanssa varmaan puolet hiuksista pois päästä ihan yllättäen. Epäilen sairastaneeni koronan pari kk sitä ennen, vaikka kotitesti oli negatiivinen. Kaikki oireet sopi koronaan.
Muita vaihtoehtoja: kilpirauhanen ja rauta. Vähintään hemoglobiini kannattaa katsoa ja kysyä teiniltä, onko jotain muita oireita.
Koronan jälkiseuraus on joillain hiustenlähtöä.
Myös kaikki hormonitasapainon muutokset voivat aikaansaada sitä, jotkut taudit myös. Se on aikapelottavaa, kun hiuksia lähtee paljon, joten jos selvää syytä ei ole tiedossa, ehkä menisin lääkärille verikokeisiin.
Raudan puute, tai sitten n. 6kk sitten koettu iso stressi, järkytys tai trauma.
Anoreksia/bulimia? Itsellä oli tämä syy teininä. Kukaan ei edes tajunnut mun anoreksiaa koska olin sen verran ylipainoinen ettei 15 kilon tippuminen niin kovin paljoa näkynyt. Välillä oli päivä etten syönyt yhtään mitään.
Raudan puute äkkiä apteekkiin rautatabletteja ja pinaattia ostamaan taitaa olla pinaatti pitsaakin.