Miehen luonne muuttunut testosteronikorvaushoidon aikana
Kommentit (66)
Eikös korvaushoitoa oteta juurikin sen takia että panettaisi enemmän?
Kannattaa siis aloittaa juominen jotta tulisi edes krapulapanetus ja lopettaa korvaushoito :D
Veikkaan syyksi myös tuoa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on yksinkertainen lääke, ota siltä suihin enemmän tai anna persettä. Tai passita maksullisiin jos et ole itse enää haluttava.
No hyi. En todellakaan. En passittanut häntä korvaushoitoon sen vuoksi että joutuisin seksiä harrastamaan vaan että saisin vireän kumppanin kotitöihin.
Ap
Tämä ei siis ole Ap
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo ole aika tavallista? Eikö lääkäri ole maininnut asiasta? Mun käsittääkseni testosteronin korvaushoidossa hormonin määrä elimistössä on jotenkin epätasaisempi kuin luonnollisessa tilanteessa, minkä takia mielialavaihtelut on tavallisia. Mun kummitätini joutui eroamaan miehestään, kun mies sairastui johonkin aivosairauteen ja testosteronin tuotanto lakkasi melkein kokonaan. Testohoidon myötä mies alkoi ryyppäämään (oli jo siis tyyliin viiskymppinen tuossa vaiheessa eikä koskaan ollut aiemmin ollut ongelmia alkoholin kanssa) ja käytös muuttui muutenkin ajoittain aivan villiksi.
Mulla oli tällainen pariskunta naapurissa. Nainen oli ystävällinen ja ihan fiksun oloinen. Mies huusi ja riehui ja kerran oksensi parvekkeeltakin. Mietin miksi nainen ei lähde? Mutta aika pian mies sitten kuoli ja ymmärsin että hänelläkin varmaan oli joku nopeasti etenevä sairaus joka vaikutti käytökseen. Kurja juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa siis aloittaa juominen jotta tulisi edes krapulapanetus ja lopettaa korvaushoito :D
Mä en tiedä, näetkö sä miehet ensisijaisesti panokoneina, vai etkö vain ymmärrä, että testosteronilla on muitakin tehtäviä elimistössä kuin seksivietin ylläpitäminen. Ihmisellä on luontainen hormonitoiminta, joka vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin monipuolisesti. Jos siinä on häiriöitä, myös terveydelle koituu ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Alkotta oltu jo pidempään jo ennen korvushoitoakin (lukuunottamatta tyyliin viinilasi ruoan kanssa). Mies lopetti viikonloppuottamisen jo pidemmän aikaa sitten (n vuosi sitten) , kun vanhemmiten palautuminen kesti ja uni häiriintyi. Viikko sitten otti pitkästå aikaa päihtymystilaan asti.
Huomasin muutoksen noista testopiikeistä (kesäkuusta) alkaen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkotta oltu jo pidempään jo ennen korvushoitoakin (lukuunottamatta tyyliin viinilasi ruoan kanssa). Mies lopetti viikonloppuottamisen jo pidemmän aikaa sitten (n vuosi sitten) , kun vanhemmiten palautuminen kesti ja uni häiriintyi. Viikko sitten otti pitkästå aikaa päihtymystilaan asti.
Huomasin muutoksen noista testopiikeistä (kesäkuusta) alkaen.
Ap
Mulla on sellainen käsitys, että testosteronin annostelemiseen löytyy muitakin tapoja kuin piikki. Jos nyt en ihan väärässä ole, niin on olemassa laastareita ja geelejä. Voisi olla hyvä ottaa nyt yhteys lääkäriin ja kertoa sivuvaikutuksista. Ehkä toisella annostelutavalla voisi olla vaikutusta? En tiedä, mutta kannattaa selvittää.
Noin voi käydä. Meille tuli ero tuon myötä koska miehestä tuli niin tyly, kylmä ja aggressiivinen. Hän omasta mielestään oli nyt elämänsä terässä ja voi paremmin kuin koskaan ennen. Hän oli ollut kiltti, rauhallinen tietokonenörtti josta ei olisi voinut kuvitellakaan että ketään vahingoittaa. Mutta ensimmäinen oire oli että alkoi 48 v. iässä kehittää sairaalloista mustasukkaisuutta ja aggressiivisuutta toisia miehiä kohtaan tämän seurauksena. Löi kesällä kotimaanreissulla eräässä satamassa toista miestä, jonka kuvitteli tuijottavan minua irstaasti. Pyysi anteeksi että oli hermo kireällä ja päätä särki. Mutta myöhemmin löi teinitytärtä mökillä jonkun jänkäämisen päätteeksi ja heitteli esineitä kotona niin että keittiön ikkuna meni rikki. Yritin puhua ongelmasta ja että liittyisikö testosteronikorvaushoitoon. Hän sanoi että varmaan liittyy mutta nyt vasta hän on kuulemma mies ja aito itsensä eikä suostu lopettamaan. Pakko oli lähteä.
Vierailija kirjoitti:
No mieheni aloitti siksi, että olisi energiaa käydä töissä ja liikkua. Energialevelit oli todella alhaalla. No nyt on semmoinen kireä, tuntematon robotti johon ei saa kontaktia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Noin voi käydä. Meille tuli ero tuon myötä koska miehestä tuli niin tyly, kylmä ja aggressiivinen. Hän omasta mielestään oli nyt elämänsä terässä ja voi paremmin kuin koskaan ennen. Hän oli ollut kiltti, rauhallinen tietokonenörtti josta ei olisi voinut kuvitellakaan että ketään vahingoittaa. Mutta ensimmäinen oire oli että alkoi 48 v. iässä kehittää sairaalloista mustasukkaisuutta ja aggressiivisuutta toisia miehiä kohtaan tämän seurauksena. Löi kesällä kotimaanreissulla eräässä satamassa toista miestä, jonka kuvitteli tuijottavan minua irstaasti. Pyysi anteeksi että oli hermo kireällä ja päätä särki. Mutta myöhemmin löi teinitytärtä mökillä jonkun jänkäämisen päätteeksi ja heitteli esineitä kotona niin että keittiön ikkuna meni rikki. Yritin puhua ongelmasta ja että liittyisikö testosteronikorvaushoitoon. Hän sanoi että varmaan liittyy mutta nyt vasta hän on kuulemma mies ja aito itsensä eikä suostu lopettamaan. Pakko oli lähteä.
Kiitos viestistäsi, antoi ajattelemisen aihetta
Ap
Omaa kokemusta erektiohäiriöstä ja korvaushoidosta.
Ensinnäkin kroppa ei ole mikään semmonen vakaa systeemi, johon laitetaan lääkettä ja sen vaikutus pysyy samana, kun kyse on hormoneista. Mikä vaan muutos lääkitykseen vaatii noin 3-5 kuukautta, että uusi tasapainotila syntyy.
Aluksi lääke nostaa pitoisuutta, mutta kroppa kompensoi sitä vähentämällä omaa tuotantoa (testosteronin tapauksessa surkastuttamalla kiveksiä - niistä tulee todella pienet korvaushoidon seurauksena), ja uusi tasapaino on tuo ulkoinen lääke + oma tuotanto. Tässä sitten seuraava ongelma on, että millä tavalla viallinen kroppa on, että sitä korvaushoitoa tarvii, eli miten se reagoi tuohon ulkoiseen testosteroniin. Parhaassa tapauksessa oma tuotanto käytännössä loppuu ja testosteronitaso (kokonais) on ulkoisen lääkkeen määrä. Huonossa tapauksessa kroppa tuottaa sitä itsekin, mutta määrä on satunnainen ja vaihtelee.
Sitten tulee seuraava ikävä juttu, että kropassa biologisesti käytössä oleva (vapaa) testosteroni on eri asia kuin kokonaistestosteroni. Eli vaikka olisi järkevä testosteronitaso pelkästä ulkoisesta testosteronista, se vapaa pitoisuus voi olla pielessä. Suurin osa on sitoutuneena SHBGhen ja albumiiniin, ja vain pieni osa on vapaana. Tuolla kroppa myös säätää hormonin vapaata pitoisuutta. Lisäongelmana SHBG säätää myös estradiolin määrää (sitäkin on myös miehellä aina), eli sekin voi mennä pieleen, ja vaikuttaa kokonaisuuteen.
Tuon takia siis mitataan testosteronin kokonaispitoisuus ja SHBG, ja niistä lasketaan vapaa pitoisuus verikokeissa. Vapaan mittaaminen suoraan on vaikeaa ja kallista.
Hormonaalisissa jutuissa tuo kokonaisuus on NIIN monimutkainen, että lääkäri voi vaan määrätä jotain, ja katsoa miltä hommat vaikuttaa 6kk päästä, ja sitten säätää uudelleen. Tuo kropan sopeutuminen uuteen tasapainotilaan on oleellinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut pakenemaan miestä ja hän ottaa alkoholia reippaasti, hanki oma koti äkkiä erillään. Ei nyt kaikki ole hormonien vika, jos lipittää tulilientä. Nykyään uutisia ihmiskohtaloista ja olisi kivempi jos olet turvassa. Ei voi odotella että toinen tasaantuu tai lopettaa, sitä ei ehkä tapahdu koskaan.
Eikö teillä mielisairailla ole ikinä mitään muuta vaihtoehtoa ongelmien ratkaisuun kuin ero? Mikä teitä vaivaa?
Aggressiivisesti käyttäytyvän miehen kanssa naisella ei ole muuta ratkaisua kuin ero. Miehellä itsellään on ne muut ratkaisut, opetella tunteiden hallintaa. Yleensä siihen ei ole motivaatiota ilman että nainen lähtee, monilla ei sittenkään.
Liian iso annos?
Itse en ihan ymmärrä tätä nykyistä vouhotusta testosteronista. Joillekin tuntuu ettei maailmassa muuta olekkaan kuin testosteroni- ja estrogeeniarvot.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata nyt demonisoida hormonikorvaushoitoa yksittäistapausten takia. Korrelaatio ja kausaalisuus on eri asia. Jokainen vettä juonut kuolee, mutta vesi ei tapa. Jonkun luonne voi muuttua, kun on korvaushoidossa, vaikka korvaushoito ei sitä aiheuta.
Tuo kirjoitus yllä kuulostaa joltain muistisairaudelta, että luonne muuttuu noin, ja ikäkin on sellainen, että tuo on ihan realistinen vaihtoehto. Älkää vetäkö vääriä johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut pakenemaan miestä ja hän ottaa alkoholia reippaasti, hanki oma koti äkkiä erillään. Ei nyt kaikki ole hormonien vika, jos lipittää tulilientä. Nykyään uutisia ihmiskohtaloista ja olisi kivempi jos olet turvassa. Ei voi odotella että toinen tasaantuu tai lopettaa, sitä ei ehkä tapahdu koskaan.
Eikö teillä mielisairailla ole ikinä mitään muuta vaihtoehtoa ongelmien ratkaisuun kuin ero? Mikä teitä vaivaa?
Monenlaisia ratkaisuja on, mutta ne eivät välttämättä auta tilanteeseen mitenkään. Kirjoitin aiemmin kummitädistäni, joka joutui eroamaan miehestään. He olivat siis olleet lähemmäs 30 vuotta naimisissa ja lapset jo aikuisia. Hänen oli pakko ottaa ero oman turvallisuutensa takia. Huolehti kuitenkin miehestään loppuun asti, tämän elämä lähti alamäkeen, kun alkoi testohoidon myötä ryyppäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on yksinkertainen lääke, ota siltä suihin enemmän tai anna persettä. Tai passita maksullisiin jos et ole itse enää haluttava.
No hyi. En todellakaan. En passittanut häntä korvaushoitoon sen vuoksi että joutuisin seksiä harrastamaan vaan että saisin vireän kumppanin kotitöihin.
Ap
Ehkäpä mies on tajunnut, että elämässä voi olla muutakin kuin olla jonkun nettifoorumeille valittavan naisen kotiapulainen. Ei ole ihme että on pahalla päällä, toivottavasti löytää onnen jostain muualta pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata nyt demonisoida hormonikorvaushoitoa yksittäistapausten takia. Korrelaatio ja kausaalisuus on eri asia. Jokainen vettä juonut kuolee, mutta vesi ei tapa. Jonkun luonne voi muuttua, kun on korvaushoidossa, vaikka korvaushoito ei sitä aiheuta.
Tuo kirjoitus yllä kuulostaa joltain muistisairaudelta, että luonne muuttuu noin, ja ikäkin on sellainen, että tuo on ihan realistinen vaihtoehto. Älkää vetäkö vääriä johtopäätöksiä.
Ihan vakavastiotettavalta kausaalisuudelta tuo minusta vaikutti.
Myös synteettisten hormonien glorifiointi on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Liian iso annos?
Itse en ihan ymmärrä tätä nykyistä vouhotusta testosteronista. Joillekin tuntuu ettei maailmassa muuta olekkaan kuin testosteroni- ja estrogeeniarvot.
Kun ei ole itsellä ongelmaa, niin ongelma vaikuttaa vähäiseltä.
Itse sain korvaushoidosta apua ja vasta itse huomasin valtavan määrän juttuja, jotka oli olleet pielessä. Erektiohäiriö katosi. Parta alkoi kasvaa kunnolla. Jaksoin tehdä lihasvoimaa vaativia asioita, joissa aiemmin olin ollut todella huono (vaikka mennä kyykkyyn ja ylös enemmän kuin 10 kertaa). Semmonen hassu aivosumu katosi, joka oli tullut vähitellen aikuisena, ja ajatus kirkastui semmoiseksi kuin joskus 18-20 vuotiaana.
Älkää demonisoiko juttua, jos ette tiedä siitä mitään. Vaati yli vuosikymmenen löytää lääkäri, jolta sain apua ongelmiini. Eikä se ollut noin helppoa, vaan aluksi auttoi ja sitten tuli takapakkia, ja taas vaati vuosia löytää syy ja lääkitys (estää kropassa testosteronin liika muuttuminen estradioliksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehkäpä mies on tajunnut, että elämässä voi olla muutakin kuin olla jonkun nettifoorumeille valittavan naisen kotiapulainen. Ei ole ihme että on pahalla päällä, toivottavasti löytää onnen jostain muualta pian.
Henkilö, jota lainasit, ei ole siis Ap.
Ap
Mä alapeukutin rumaa kielenkäyttöäsi.