Lapset on pilalla
Lapset on pilalla.
Viime vuonna saivat tietää ettei ole joulupukkia ja tänä vuonna ovat lokakuussa jo ihan että osta tää mulle joululahjaks. En tartte mitää itetehtyy kalenteria karkki on tylsää haluun legoja jne
Oon kai vanhanaikainen. En vaan osaa samastua yhtään tohon maailmaan missä lapseni elää. Ihan sama missä pimennossa nykykulttuurilta lapsia yrittäs pitää niin ei se auta. Ei niitä kiinnosta kuin Tiktok ja raha , missä on lasten viattomuus?
Kamalaa. Ja siis tää vissiin vaa pahenee kun ne vanhenee. Nyt 10ja 11v. Itse leikin barbeilla vielä 13-vuotiaana.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mennäänpäs 10 vuotta etiäpäin niin lapset hyppii seinille ja tappelee jengeissä 6-vuotiaina.
Niin. Kai sitä voi lohduttautua edes sillä, että vois olla pahemminkin .ap
Onko tiktokin ikärajojen mukaista päästää 10-vuotiasta sinne?
Itsehän olet heidät kasvattanut. Jäikö lahjojen antamisessa opettamatta, että myös he itse voivat antaa lahjoja? Vai opetitko vain, että sinä olet lahja-automaatti?
Vierailija kirjoitti:
Onko tiktokin ikärajojen mukaista päästää 10-vuotiasta sinne?
Ei, mutta sitä pystyy jotenkin katsomaan ilman tiliä. Jos en ole ihan väärin käsittänyt .
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olet heidät kasvattanut. Jäikö lahjojen antamisessa opettamatta, että myös he itse voivat antaa lahjoja? Vai opetitko vain, että sinä olet lahja-automaatti?
Eivät ole omia lahjoja antaneet kun vasta viime vuonna, kun siihen asti uskoivat joulupukkiin. Viime vuonna minun avustuksella valitsivat lahjat isälle ja toisin päin.
Onko se nyt johtunut siitä että uskoivat joulupukkiin niin pitkään ja sitten särkyi joku joulun todellisuus täysin niiden päässä. Ennen kirjoittivat listoja ja odottivat joulua. Nyt on vaan mummo antaa mulle 50 e ostan iPhonenap
Eikö ketään muuta rasita omien lapsiensa kaupallisuus ja materialistisuus?
Ei minun lapsi noin sano. Kysyy kyllä olisiko mahdollista saada x joululahjaksi.
Nykymaailmassa kun elää pitää hyväksyä teknologia. Se ei ole lasten tai vanhempien vika, vaan syytä voi hakea maailmasta jossa elämme. Sellaista se on.
Sitten pitää opettaa toisenlaisia arvoja. Omani ei kinua mummolta yhtään mitään. Mummon kanssa vietetään aikaa, syödään ja pelataan lautapelejä yhdessä. Joulupukkia ole enää vuosiin ollut kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole omia lahjoja antaneet kun vasta viime vuonna, kun siihen asti uskoivat joulupukkiin. Viime vuonna minun avustuksella valitsivat lahjat isälle ja toisin päin.
Onko se nyt johtunut siitä että uskoivat joulupukkiin niin pitkään ja sitten särkyi joku joulun todellisuus täysin niiden päässä. Ennen kirjoittivat listoja ja odottivat joulua. Nyt on vaan mummo antaa mulle 50 e ostan iPhonenap
Eikö ketään muuta rasita omien lapsiensa kaupallisuus ja materialistisuus?
Meillä on tismalleen sama tilanne. Olen ihan väsynyt ja ällöttää lasten materialistisuus vaikka nimenomaan toisin on yrittänyt opettaa ja kasvattaa. Päätin kesällä että menemme matkalle jouluna ja se on koko perheen lahja, muuta ei tule. Sain lapset kyllä kiinnostumaan ja innostumaan matkasta mutta katsotaanpas lähempänä joulua ja varsinkin sen jälkeen minkälainen ulina syntyy kun mitään konkreettista ei tule lahjaksi. Ottaa päähän nykymaailma.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää opettaa toisenlaisia arvoja. Omani ei kinua mummolta yhtään mitään. Mummon kanssa vietetään aikaa, syödään ja pelataan lautapelejä yhdessä. Joulupukkia ole enää vuosiin ollut kuvioissa.
Niin pitääkin, mutta samalla kun lasten koko luokan haaveammatti on olla rikas tiktok-julkkis niin saa kyllä niska limassa kasvattaa lapsia. En tiedä pystynkö edes peittämään halveksuntaani tällaista rahan ihannointia kohtaan enää yhtään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitääkin, mutta samalla kun lasten koko luokan haaveammatti on olla rikas tiktok-julkkis niin saa kyllä niska limassa kasvattaa lapsia. En tiedä pystynkö edes peittämään halveksuntaani tällaista rahan ihannointia kohtaan enää yhtään :D
Tämä! Niin tämä!
Yritä siinä sitten opettaa niitä muita arvoja .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Niin tämä!
Yritä siinä sitten opettaa niitä muita arvoja .
Jatkan.. ja me tosiaan yritetään vielä elää niinkuin opetettaan: käytetään tavarat loppuun, ei osteta uutta jos vanhan voi korjata jne .. niin lapset luulee että olemme köyhiä . Että syy miksei kerskakuluteta on se että ollaan köyhiä. Ja nyt kun säästetään sähköä ..
Toivottavasti eivät saa mitään traumoja. Ap
Kerta toisensa jälkeen pitää selittää. Miten maailma makaa.
Kokeisiin lukeminen yhdessä (yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi...) on hyvä sauma myös keskustella lapsen kanssa arvoista, koska näissä niistä puhutaan jo kirjan sivuilla. Samoin et / uskonto.
Meillä on juuri samanikäiset, 10 ja 11. Yhdessä vaiheessa tubettaja oli ainoa mahdollinen ammatti mitä kuvitella saattaa, mutta kun jaksaa kertoa erilaisista ihmisistä ja elämänpoluista ja onnenpotkuista ja valinnoista jne jne.. .niin muutkin ammatit kiinnostelee. - en nyt sentään suu vaahdossa puhu, mutta jos jotenkin sattuu sopimaan aiheeseen / tilanteeseen. Koska kyllä minuakin tökkäsee että lapsen unelmatyö on joku pinnallinen somettaja, influensseri.
Ei lapset osaa tietää, mitä tekisivät, jos ei ammateista tiedä kuin koulun aikuisten ja omien vanhempien ammatit, ja ne sattumoisin eivät kiinnosta.
Yrittämisestä on puhuttu aika paljon myös.
Opettaisit toisenlaisia arvoja? Sen siitä saa kun antaa lapsille kaiken mitä toivotaan -miehelläni oli tapana tarjota pillimehu, jotta taapero olisi hiljaa. No, nyt se pillimehu täytyy saada, tai taapero todellakaan ei ole hiljaa. Syy on aikuisessa joka osti pillimehun (en syytä miestäni huonoksi vanhemmaksi, hän oli vain kovin väsynyt, ja omaksui tämän tavan kun itse sairastin pitkään toisen synnyttyä enkä pystynyt auttamaan). Mutta lapsessa ei ole mitään vikaa -hän nyt vain uskoo, että kauppareissu tarkoittaa pillimehua, samaan tapaan kuin itse uskon, että työssäkäynti tarkoittaa palkkaa kuun lopussa -niinhän sen kuuluu olla.
En usko, että lapsi voi olla pilalla, ilman että joku aikuinen jossain (eikä aina äiti) on sen aiheuttanut. Toki me kaikki joskus oiomme mutkia (olen syyllinen liikaan Pipsa Possuun), mutta ei lapsesta pidä puhua viallisena.
Mennäänpäs 10 vuotta etiäpäin niin lapset hyppii seinille ja tappelee jengeissä 6-vuotiaina.