Mihin loppuu ihmisen arvo?
Oletko valmis antamaan 10€ kuussa, jos sillä toinen ihminen elää 10 vuotta pidempään? Entä 100 €, jotta rikollista ei tapeta? Entä oman terveytesi tuntemattoman ihmisen hengen puolesta?
Kommentit (36)
Jos kyseenalaistat ihmisarvon, kyseenalaistat oman olemassaolosi oikeutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan SPR:lle ja Amnestylle muutaman kympin kuussa, samoin luonnosuojeluun. Yhteensä ehkä satasen, bruttotulot noin 2 300 kuussa. Katson että eläkkeeni riittää hyvin näinkin. Yli 90 v isälleni menee myös suunnilleen se satku, vaikka mieluummin antaisin lapsenlapsille.
Hiukan kyllä henkilökohtaisen tuntutuinen kysymys, onneksi vastaukset nimettömiä.
Mutta on vielä muitakin, jotka tarvitsevat rahaa. Anna lisää!
Olet tosiaan oikeassa siinä, että vaikka antaisin kaiken mitä minulla on, ongelmat eivät helpota kuin aavistuksen. "Ostan" myös mielenrauhaa itselleni. Mutta ongelmia on helppo löytää, vaan mikä olisi sinun oma ratkaisusi?
Puten ajattelussa ihmisillä ei ole arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kun kukaan toinen ei enää kohtele tai kohtaa välittävästi, inhimillisesti tai arvostaen oikeana ihmisenä.
Oletko kohdannut tänään sinua huonommassa jamassa olevan?
Olen tänään ollut kotona koko päivän, käymättä missään kun ei ollut mitään tarvetta.
Ja silti joku yksinäinen kuoli tänäänkin nälkään.
Kuoli eilen ja kuolee huomennakin.
Mitä teet asialle ihmisoikeuksien nimissä?
Olen antanut rahaa Nälkäpäiväkeräykseen, se riittäköön osaltani.
Arvo loppui sillä hetkellä kun syntyi mieheksi
??? Miksi antaisin rahaa, ettei rikollista tapeta? Voisin antaa rahaa siihen, että tapetaan. Kaikki lapsiin liittyvät rikolliset teot, seksuaalirikokset, eläimiin ja ihmishenkiin kohdistuneet rikokset. Henki pois vaan tekijöiltä. Minne voin maksaa tästä iloisesta lakimuutoksesta?
Ihmisen arvo katoaa hänen rikollisten tekojensa myötä.
kai siitä nyt satasen voisi maksaa, että rikollinen tapetaan. muutenhan ne päästetään suomessa vapaaksi pahoinpitelemään, tappamaan ja varastamaan uudelleen
Ap kuvittelee itsellään olevan jotain arvoa, vaikka kiistää sen muilta.
Älyllinen epärehellisyys on kovin yleistä rasisteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan SPR:lle ja Amnestylle muutaman kympin kuussa, samoin luonnosuojeluun. Yhteensä ehkä satasen, bruttotulot noin 2 300 kuussa. Katson että eläkkeeni riittää hyvin näinkin. Yli 90 v isälleni menee myös suunnilleen se satku, vaikka mieluummin antaisin lapsenlapsille.
Hiukan kyllä henkilökohtaisen tuntutuinen kysymys, onneksi vastaukset nimettömiä.
Mutta on vielä muitakin, jotka tarvitsevat rahaa. Anna lisää!
Olet tosiaan oikeassa siinä, että vaikka antaisin kaiken mitä minulla on, ongelmat eivät helpota kuin aavistuksen. "Ostan" myös mielenrauhaa itselleni. Mutta ongelmia on helppo löytää, vaan mikä olisi sinun oma ratkaisusi?
"myyjät" kyllä tietävät sen. älä toki pilaa mielenrauhaasi selvittämällä mihin hyväntekeväisyysjärjestöt käyttävät oikeasti rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kun kukaan toinen ei enää kohtele tai kohtaa välittävästi, inhimillisesti tai arvostaen oikeana ihmisenä.
Olen tänään ollut kotona koko päivän, käymättä missään kun ei ollut mitään tarvetta.
Onnea, olet osallistunut jonkun suojatyöpaikan kustantamiseen.
Olen antanut useita vuosia kymmenyksiä kristillisten järjestöjen kautta tehtävälle työlle. Milloin rahaa kerätään mihinkin kohteeseen esim. ambulanssin hankintaan Israelissa tai perustarvikkeisiin Moldovassa tai mitä tahansa muuta. Siinä ohessa olen vuosia elättänyt työtöntä puolisoani, jonka tulot olivat toisinaan 0 euroa. Nyt minulla on enää yksi säännöllinen avustuskohde - kummilapsi ulkomailla.
Jokainen antakoon tai ei antakoon voimavarojensa mukaan. Kun olin työtön ja rahaton, enkä voinut antaa rahaa, minulla oli sitäkin enemmän aikaa ja villalankaa sen verran, että neuloin useamman parin villasukkia ulkomaan köyhille vietäväksi.
Mutta jos antaja väsyy eikä pysty ja voi, niin antajankaan arvo ei häviä. Joskus antajan aika on ottaa vastaan. Mutta kovaksi tämän maailman arvot menevät. Ehkä haluan itsekin vanhempana saunan taakse, kun ei ole hoitajia ja inhimillistä auttajaa enää. Toivottavasti Jeesus tulee sitä ennen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Rasva tekee ihmisestä kiimaisen.
Liika valta sokaisee. Tasapaimoa ja normaalia kohti vissiin yleisesti pyritään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea, olet osallistunut jonkun suojatyöpaikan kustantamiseen.
Ole hyvä vaan, tee asialle jotain jos ei miellytä.