Mitä pitää tehdä jos verkkokauppias väistää vastuunsa kadonneen paketin suhteen?
Ulkomaille rekisteröity kauppa, joten Suomen kuluttajasuoja ei taida päteä. Paketti kadonnut kuljetuksessa ennen Suomen puolelle saapumista. Kuljetusliike ei vastaa minulle muuta kuin että vain lähettäjä voi hoitaa asiaa. Mutta entä kun lähettäjä sanoo minulle vain, että he on lähettäneet paketin eivätkä tiedä paketista sen enempää.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Miten maksoit ton? Jos luottokortilla voit hakea rahojasi takaisin.
2. Onko toi kauppa EU:n alueella?
T: Se, joka auttoi reklamaation käännöksessä
Ai tunnistit tämän aloituksen :D . Kiitos sinulle vielä avustasi käännöksen kanssa! Kauppa on EU:n alueella. Maksoin paypalilla. Ap
Hahaa!
Useimmat PayPal-ostokset kuuluu niiden "PayPal’s Buyer Protection Program" piiriin:
-hankinnasta saa olla enintään 180 päivää
-tilatun asian pitää olla tavaraa
-sun pitää osoittaa, että olet yrittänyt selvittää asiaa myyjän kanssa (ne emailit)
Eli pyydä vielä "refund" (=rahat takasin) äkäseen tolta kaupalta ja sitten PayPalilta rahat takasin jos eivät suostu.
https://www.paypal.com/us/webapps/mpp/paypal-safety-and-security
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tunnistit tämän aloituksen :D . Kiitos sinulle vielä avustasi käännöksen kanssa! Kauppa on EU:n alueella. Maksoin paypalilla. Ap
https://www.paypal.com/fi/webapps/mpp/paypal-safety-and-security
"Jos verkossa ostamaasi kelpoista tuotetta ei toimiteta tai tuote ei vastaa myyjän kuvausta, PayPalin Ostajien turva saattaa korvata sinulle tuotteen koko summan toimituskuluineen"
Eli kysypä Paypalilta että miten kannattaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaa!
Useimmat PayPal-ostokset kuuluu niiden "PayPal’s Buyer Protection Program" piiriin:
-hankinnasta saa olla enintään 180 päivää
-tilatun asian pitää olla tavaraa
-sun pitää osoittaa, että olet yrittänyt selvittää asiaa myyjän kanssa (ne emailit)
Eli pyydä vielä "refund" (=rahat takasin) äkäseen tolta kaupalta ja sitten PayPalilta rahat takasin jos eivät suostu.
https://www.paypal.com/us/webapps/mpp/paypal-safety-and-security
Kiitos avusta! Laitan parin päivän päästä vielä äkäisemmän refund-vaatimuksen ja sitten otan yhteyttä paypaliin.
Ap
Ja kannattaa myös tarkastaa vaikka Trustpilotista nettifirmojen arvostelut (ja varoitukset).
Tonne on hyvä lisätä sitten itsekin kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Ja kannattaa myös tarkastaa vaikka Trustpilotista nettifirmojen arvostelut (ja varoitukset).
Tonne on hyvä lisätä sitten itsekin kommentti.
Periaatteessa tämä nettikauppa palveli alunperin ihan hyvin. Ennen ostoa sain heiltä nopeasti sähköpostilla pyytämiäni lisätietoja ja tuotteet lähettivät nopeasti. Eli he ei ole mokannut vaan se kuljetusliike. Kyseessä on pieni nettikauppa, varmaan se omistajakin on harmissaan että näin kallis paketti on hävinnyt. En usko, että haluaa antaa minulle refund. Ap
Se on kyllä iso moka nettikaupalta jos on lähettänyt monen sadan euron arvosta tavaraa ilman vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetysfirma on hävittänyt paketin ei verkkokauppa! Ulkomailta tilatessa pitää nämä tilanteet ottaa huomioon eikä kitistä jälkeenpäin.
Totta, että kuljetusfirma on hävittänyt. Mutta kun kuljetusfirma ei suostu minun kanssa selvittämään asiaa ollenkaan, he sanoo heidän sääntö sä olevan se, että vain lähettäjän kanssa voidaan selvittää pakettien olinpaikkaa tai häviämisiä. En siis voi itse tehdä mitään. Miten olisin voinut ottaa tämän huomioon? Ap
Oikein. Se kuka maksaa kuljetuksen, siis tilaa, selvittää asian kuljetusliikkeen kanssa. Kuljetusliike korvaa kuljetuksessa kadonneet tai rikkoutuneet tavarat sopimusehtojensa mukaan kuljetuksen tilaaja-maksajalle-toimeksiantajalle. Jos olet tilannut tuotteen kotiisi toimitettuna, myyjä vastaa siitä siitä kotiovellesi asti. Myyjä vastaa sinulle moitteettomasta toimituksesta ja koska myyjä ostaa kuljetuksen kuljetusliikkeeltä, he sopivat omansa. Ei ole sinun vikasi, jos myyjä ei vaikka vakuuttanut tuotetta matkan ajaksi. Sinun sopimuskumppanisi on se verkkokauppa ja sen kanssa riitautat tarvittaessa kaupan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä iso moka nettikaupalta jos on lähettänyt monen sadan euron arvosta tavaraa ilman vakuutusta.
Minulle ei tullut edes mieleen kysyä etukäteen asiaa että onko vakuutusta. On kuitenkin ulkomaille myyvä nettikauppa, niin oletin heillä olevan tuollaiset asiat hallussa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetysfirma on hävittänyt paketin ei verkkokauppa! Ulkomailta tilatessa pitää nämä tilanteet ottaa huomioon eikä kitistä jälkeenpäin.
Totta, että kuljetusfirma on hävittänyt. Mutta kun kuljetusfirma ei suostu minun kanssa selvittämään asiaa ollenkaan, he sanoo heidän sääntö sä olevan se, että vain lähettäjän kanssa voidaan selvittää pakettien olinpaikkaa tai häviämisiä. En siis voi itse tehdä mitään. Miten olisin voinut ottaa tämän huomioon? Ap
Oikein. Se kuka maksaa kuljetuksen, siis tilaa, selvittää asian kuljetusliikkeen kanssa. Kuljetusliike korvaa kuljetuksessa kadonneet tai rikkoutuneet tavarat sopimusehtojensa mukaan kuljetuksen tilaaja-maksajalle-toimeksiantajalle. Jos olet tilannut tuotteen kotiisi toimitettuna, myyjä vastaa siitä siitä kotiovellesi asti. Myyjä vastaa sinulle moitteettomasta toimituksesta ja koska myyjä ostaa kuljetuksen kuljetusliikkeeltä, he sopivat omansa. Ei ole sinun vikasi, jos myyjä ei vaikka vakuuttanut tuotetta matkan ajaksi. Sinun sopimuskumppanisi on se verkkokauppa ja sen kanssa riitautat tarvittaessa kaupan.
Näinhän tämä menee Suomessa, mutta onko tuollainen laki koko eu-alueella? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tullut edes mieleen kysyä etukäteen asiaa että onko vakuutusta. On kuitenkin ulkomaille myyvä nettikauppa, niin oletin heillä olevan tuollaiset asiat hallussa. Ap
Vähän outo on nyt tämä keissi kun toisaalta kyselet ihan perusjuttuja ja sitten samalla oletat jotain pokkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän outo on nyt tämä keissi kun toisaalta kyselet ihan perusjuttuja ja sitten samalla oletat jotain pokkana.
Mitä outoa tuossa olettamuksessani muka on? Ei mitään. Ei kukaan muukaan ennen ostoa meilaa nettikauppaan, että lähetättekö tuotteet vakuutettuna. Tai ehkä yksi ihminen miljoonasta. Olen ostellut ongelmitta nettikaupoista todella paljon. Tämä on eka kerta kun menee vaikeaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä outoa tuossa olettamuksessani muka on? Ei mitään. Ei kukaan muukaan ennen ostoa meilaa nettikauppaan, että lähetättekö tuotteet vakuutettuna. Tai ehkä yksi ihminen miljoonasta. Olen ostellut ongelmitta nettikaupoista todella paljon. Tämä on eka kerta kun menee vaikeaksi. Ap
Se on outoa että kovin nihkeästi kerrot mutta kuitenkin selvästi haluat saada neuvoja.
Ap on maksanut paypalilla. Laitat paypalissa disputen ja toimit paypalista saamiesi ohjeiden mukaan. Usemmiten dispute saa jo myyjän palauttamaam rahat. Tarvittaessa eskaloit claimiksi, jolloin paypal ratkaisee asian. Itse olen vuosien mittaan noin 20 kertaa saanut paypalin kautta rahani. Yhtään kertaa en ole hävinnyt juttua.
Yleensäkin tilauksissa kannattaa käyttää luottokofttia, koska viime kädessä rahat saa luottokortin myöntäjältä takaisin. Se sitten yrittää periä myyjältä. Konkurssitapauksessakin toimiva. Ekstraa on tietysti, jos myyjä käyttää paypalia, jonka takana on luotrokortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on outoa että kovin nihkeästi kerrot mutta kuitenkin selvästi haluat saada neuvoja.
Mitä olen jättänyt kertomatta? En kai mitään. Ap
Oletko kysynyt tullista, jos se odottaa siellä.