Iäkkäillä vanhemmilla on kotona kaksi jääkaappia käytössä ja kolme pakastinta. Onko muilla samanlaista? Kaapit täynnä
ruokaa, nälkää ei näe ja kaupassa käyvät kerran viikossa. Asuvat omakotitalossa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja samaa vähän mietin että omakotitalon alakerrassa oleva iso pakastin voi olla täynnä vanhaksi menneitä marjoja ym. Mutta enhän minä voi heitä arvostella, elävät kuten tahtovat.
Mitä on pakastemarjojen vanhaksi meneminen?
Hyvällä pakastusrutiinilla ja pakastimella neljä vuotta vanhat ovat hyviä.
Teen itse pari vuotta vanhat aina mehuksi ja hilloksi uusien tieltä.
t 30 v vanhus :)
Yle Areenassa on elokuva Fabiennen muistelmat, siinä ei kinata tavaroiden määrästä vaan äidin ja tyttären suhteesta, antaa ajattelemisen aihetta. Toinenkin Catherine Deneuven elokuva Areenassa, siinä on tavarat pääosassa, samaa tematiikkaa.
Meillä on ihan sama. Eläkkeellä olevilla vanhemmilla oli 3 arkkupakastinta ja kaksi pystypakastinta sekä iso festivo jääkaappina. Saatiin pitkällä väsytystaktiikalla 2 pakastinta pois.
Ne on täynnä vanhoja marjoja, riistaa, jäätelöä jne.
Ja ei niitä kyllä meille lapsille ja lapsenlapsille jaeta.
Kaikki tuore tungetaan pakastimeen, esim sienet ja sittens syödään niitä 3 vuotta vanhoja.
Muutenkin kaikesta saa katsoa päiväyksiä. Kyllä minä ymmärrän että syödään ylivuotisia, mutta että 4 vuotta vanhaa.
ja hauskinta on että valitetaan enrgiakriisistä ja me maksetaan sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja samaa vähän mietin että omakotitalon alakerrassa oleva iso pakastin voi olla täynnä vanhaksi menneitä marjoja ym. Mutta enhän minä voi heitä arvostella, elävät kuten tahtovat.
Mitä on pakastemarjojen vanhaksi meneminen?
Hyvällä pakastusrutiinilla ja pakastimella neljä vuotta vanhat ovat hyviä.
Teen itse pari vuotta vanhat aina mehuksi ja hilloksi uusien tieltä.
t 30 v vanhus :)
Höpsis kun ei noille riitä sen neljänkään vuoden säilöminen. Voi kai niitä ehkä syödä useammankin jälkeen, mutta mikä järki, ja huononeehan ne vuoden ikäiseen verrattuna.. Eivät tee kahdenkaan vuoden päästä mehua tai hilloa, eivätkä niitäkään käytä jos tekisivät.
Siellä on 10 vuotta vanhoja marjoja ja hirvenlihaa.
Ei ole. On vain jääkappipakastin yhdistelmä. Asuvat kerrostalossa vuokralla. Pakastin ei ole täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse pärjäisit 1-2kk, jos iskisi kriisi ja seinä ei antaisi rahaa/sähköä, kauppa ei antaisi ruokaa, hanasta ei tulisi vettä? Varmaan menisit sinne vanhemmillesi.
Eli on mahtavaa olla varustautumatta mihinkään ja naureskella muille. Tosipaikan tullen sitten kuitenkin oletetaan, että apua on saatavilla.
No ilman sähköä niistä pakasteista ei apua ole montaa päivää... Huh jos olisi useampi pakastin täynnä mätänevää ruokaa.
Vanhemmillani (äiti 80v isä 75v) on vain yksi jääkaappi ja pieni arkkupakastin.
Tämähän on se ikuisuusongelma. "Pääsin" tyhjentämään oman vanhempani jääkaappia, kun hän oli sairaalassa. Harvassa olivat ne tuotteet, joissa vielä oli päiväystä jäljellä. Heitin puoli jätesäkillistä tavaraa pois. Pakastimessa näkyy olevan jauhelihaa vuodelta 2020. Minua ihan oikeasti oksettaa tämä. Olen yrittänyt selittää, että jauhelihoja ei ole tarkoitus säilyttää pakastimessa kuin 3kk, ja että jääkaapin elintarvikkeissa viimeinen käyttöpäivä on viimeinen käyttöpäivä. Silti aina sama juttu.
Vanhemmallani tuntuu olevan teräsmaha, kun ei toistaiseksi ole saanut mitään ruokamyrkytystä. Mutta puhuu kyllä, kuinka ruoka ei maistu. No ei kai, kun se on jatkuvasti vanhaa.
Mummollani oli sama. Kaikki kaapit täynnä ruokaa. Ja kaikki ruuat vanhoilla päivämäärillä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on se ikuisuusongelma. "Pääsin" tyhjentämään oman vanhempani jääkaappia, kun hän oli sairaalassa. Harvassa olivat ne tuotteet, joissa vielä oli päiväystä jäljellä. Heitin puoli jätesäkillistä tavaraa pois. Pakastimessa näkyy olevan jauhelihaa vuodelta 2020. Minua ihan oikeasti oksettaa tämä. Olen yrittänyt selittää, että jauhelihoja ei ole tarkoitus säilyttää pakastimessa kuin 3kk, ja että jääkaapin elintarvikkeissa viimeinen käyttöpäivä on viimeinen käyttöpäivä. Silti aina sama juttu.
Vanhemmallani tuntuu olevan teräsmaha, kun ei toistaiseksi ole saanut mitään ruokamyrkytystä. Mutta puhuu kyllä, kuinka ruoka ei maistu. No ei kai, kun se on jatkuvasti vanhaa.
Joillain on teräsmaha.
Minä istun yöt usein pöntöllä kun syön kaupan punalappuisia, ja mies taas syö jääkaapista 2kk vanhaa pullaa, ei kuulemma maistu pahalta.
Joskus paistoin vanhoja eineslihapullia, yhden maistoin, ja hemmetti kun oli hirveitä. Hänen mielestään ei mitään huonoa, kunhan sinappia tms. on.
Siis ei mitään makuaistia.
Mutta jännä että hänkin on alipainoinen, ei kovin tunnu maistuvan.
Kaikki voi olla auki, siis avattu makkarapaketti 3 viikkoa, ei haittaa...
Kyllä . Jääkaappeja vain yksi, mutta pakastimia tietääkseni kolme tai neljä. Yksi talossa, muut ulkorakennuksessa. Yksi pakastin pelkästään marjoille, toiseen sitten puolikas possu, jonka ostavat joka syksy ynnä kaikkea muuta hamstrattavaa. Syövät kyllä marjoja paljon ja lihaa, saavat hirvenlihaakin kun suvussa metsästetään ja poroakin kohtuuhintaan tutuilta. Mutta järjetön määrä syötävää kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse pärjäisit 1-2kk, jos iskisi kriisi ja seinä ei antaisi rahaa/sähköä, kauppa ei antaisi ruokaa, hanasta ei tulisi vettä? Varmaan menisit sinne vanhemmillesi.
Eli on mahtavaa olla varustautumatta mihinkään ja naureskella muille. Tosipaikan tullen sitten kuitenkin oletetaan, että apua on saatavilla.
No ilman sähköä niistä pakasteista ei apua ole montaa päivää... Huh jos olisi useampi pakastin täynnä mätänevää ruokaa.
Juuri siksi osa kannattaa hillota tai säilöä lasipurkkeihin muuten. Umpioimalla säilyy parikin vuotta avaamattomina.
Oispa... Omalla mummolla on arkkupakastin, mutta ei jestas sitä meteliä, jos sinne yrittää jotain säilöä. Meidän pitäis käydä sille kaupassa 2 kertaa viikossa. Jos koitetaan tuoda kerralla isompi määrä, koska on tiedossa vaikka aivan kamalaa keliä monta päivää se on niin väärin ja kerralla on ihan liikaa ruokaa ja ei sitä saa syötyä.
Ei jotenkin ymmärrä yhtään, että sitä ruokaa voi ihan oikeesti syödä sieltä silleen vähitellen ja minä en halua lähteä kauppaan, kun on tiedossa lumimyräkkä tai pakkasta -35 astetta, vaan haluan ostaa kerralla enemmän ja pysyä kotona. Jos siellä on joku 2 pakettia jauhelihaa, leipää ja 5 valmisateriaa se on mummolle jotenkin ihan kauheeta, ku ne pitäis syödä ja eihän semmosta määrää jaksa. Ennemmin sois, että toisin ne samat 2 jauhelihapakettia eri kerroilla, että ne vois paistaa heti pois ja toisin joka toinen päivä pari valmisateriaa. Kerran heitti sieltä pois ruokaa, jossa ei ollut edes päiväys mennyt, kun ei ollut viikossa syönyt niitä ja viikon jälkeen ei ruokaa syö kukaan. Silloin totesin, että no laita se avustaja kauppaan tai tilaamaan vaikka pitsaa, minä en mene kauppaan, ku toin ruokia sen verran, että saan olla rauhassa sairaslomalla leikkauksen jälkeen.
Ennen ei ollut paketoitua eikä valmisruokaa. Piti tietää mikä on huonosti säilyvää. Vanhentunut kala ja liha on vaarallista. Hedelmät näkee päältä jo vanhaksi. Vanha maito ja piimä, jugurtti ei ole vaarallista mutta pahaa. Jos kokeile syökö kissa , jos ei syö , heitetään pois. Kyllä kissa tietää. Homehtunutta leipää ei 50-luvulla heitetty pois, kyllä raavittuna puhtaaksi sai kelvata. Vähän käymään päässyt appelsiini kelpasi ja tomaatista sai salaattia. Eihän 50 luvulla ollut vielä jääkaappeja. Meille ostettiin v. 1959 jääkaappi. Mutta oli kyllä hyvä kylmäkaappi keittiön seinässä. Maalla oli jäitä ladossa sahanpurujen alla. Maitotilalla tarvittiin jäitä.
Ne jotka ovat kokeneet sodan nälkäpula-ajan pitivät syntinä jos heitti leipää tai pullaa pois, vaikka se vähän jo haiskahti. Viljan kasvatus leiväksi oli vaatinut monen työn. Leipää piti kunnioittaa ja pitää aina oikein päin, muuten Jumala rankaisee. Pari sukupolvea sitten syrjäkylillä nähtiin vielä nälkää suurperheissä esim. leskiäitien lapset.
Appivanhemmillani oli kaksi arkkupakastinta täynnä vuosikertatavaraa. Oikeasti, oli esimerkiksi pakastettu hirvenlihaa vuonna 2000 ja me sitten heitimme niitä lihoja pois leskeksi jääneen anopin kuoleman jälkeen vuonna 2017. Anopilla oli myös tapana pakastaa uudelleen muun muassa pakasteesta otettuja leivonnaisia.
Ymmärrän, että varaudutaan siihen, että kauppaan ei pääse. On meilläkin kaappipakastin, mutta sekin kahdelle turhan suuri. Mutta tähän asti on kyllä käytetty niitä pakasteita niin, etteivät ne loju siellä pakastimessa liian pitkiä aikoja.
Appivanhemmilla on useampi pakastin niin täynnä ruokaa, että voisi luulla olevan jotain pula-ajan traumoja. Ovat kuitenkin syntyneet vasta 50-luvun loppupuolella ja eläneet koko elämänsä keskiluokkaisessa yltäkylläisyydessä.
Yksi pakastin on täynnä anopin leipomuksia. Anoppi sulattaa sieltä vähintään kolme kakkua neljän hengen kahveille ja nakkelee niskojaan, kun ei jakseta syödä ja pitää heittää pois. No, maistuisi kakkukin varmaan paremmalta, jos ei olisi ties kuinka monta kuukautta maannut pakastimessa.
Varautuvat kuulemma kriisiaikoihin, mutta jos sähköt menevät poikki, kaikki kakut, marjat, lihat sun muut sulavat kerralla. Eli pelkkää ruokahävikkiä tulisi silloinkin. Jääkaappi ja kuivakaapit ovat myös täynnä ruokaa, eli tuskin he kuolisivat ensimmäisinä nälkään. Suoraan sanottuna ällöttää, kun noin hyväosaiset ihmiset hamstraavat ruokaa pois heitettäväksi.
Meillä on okt ja pihasta tulee paljon hedelmiä ja marjoja, kasviksia ja yrttejä. Hillotaan osa mutta monet tuotteet pysyy hyvänä pakkasessakin kun ei kesällä kaikkea ehdi syömään. Pieni omavaraisuus ei ole ollenkaan paha nykyisillä hevihinnoilla!