Onko epäsoveliasta puuttua ylipainoisen työkaverin vaivoihin?? Mitä itse tekisit TÄSSÄ tilanteessa --> (klikkaa)
Siis tämä kyseinen henkilö on hurjasti ylipainoinen ja aina valtavan väsynyt. Haukottelee pitkin päivää ja meinaa torkahtaa välillä. Kiskoo energiajuomia, limua ja viinereitä "jaksaakseen paremmin." Lounaan (syö paljon) jälkeen ei millään meinaa pysyä hereillä ja eräässä koulutuksessa nukahtikin tuolille mikä oli noloa. Sen tiedän että työpäivän jälkeen hän nukkuu monen tunnin päiväunet ja sitten illasta ei meinaa tulla uni ja yöllä herää syömään. Yösyömistä perustelee sillä ettei saa nukuttua jos on nälkä ja ei jaksa, jos ei saa nukuttua.
Olen 100-varma että hänellä on diabetes ja uniapnea tai jotain vakavaa. Hän on lihonut vain lisää. Uskaltaisitko sanoa hänelle asiasta vain onko terveys yksityisasia ja parempi vain antaa hänen sairastua vielä pahemmin? Vai mikä saa nuoren ihmisen voimaan noin huonosti??
Kommentit (15)
Mitä ja miten ajattelit sanoa hänelle? Mitä kuvittelet että tapahtuu sen jälkeen? Et varmaankaan ajattele että hän ei itse ymmärrä ylipainoisuuttaan?
Voisko asian hoitaa jotenkin työterveyshuollon kautta? Saisiko työkaverille järjestettyä kutsun terveystarkastukseen, jossa ainakin diabetes tulisi ilmi?
Saattaisin kyllä sanoa että pitäisi käydä lääkärissä. Ylipainoon tietenkään en puuttuisi, kuulostaa muutenkin että jotain on vialla. Ja ei kai se ihmekään ole jos lihoo, kun jotain on vialla.
Jos paino vaikuttaa työn tekoon, se on työterveyden asia. Ei sinun asiasi.
Tuota joutuu välillä opettelemaan ettei puutu toisen elämään. Kukin tavallaan. Jos hän itse ottaa esimerkiksi väsymyksen puheeksi, voithan sanoa; esimerkiksi diabetes väsyttää, onko hänellä koskaan otettu verikoetta siitä. Mutta ei enempää, on tuon ihmisen oma asia mitä hän asialle tekee.
Puhu esimiehesi kanssa, jos hän käytöksensä haittaa työntekoa. muuten tuskin kannattaa puuttua.
Sinulla on tekstissäsi aika lailla hurjasti meinaamista eli kannattaisiko ihan ensin kerrata kielioppisääntöjä. Sen jälkeen voisit keskittyä omiin töihisi. Harva meistä on koko työpäivän liimautuneena työkaveriisi samalla tavalla kuin sinä.
Voit ottaa asian puheeksi esimiehesi/esihenkilön kanssa, hänen vastuullaan on keskustella asiasta joko työntekijän tai työterveyshuollon kanssa. VOI tulla kyseeseen työkyvyn selvittäminen, johon liittyvät tervesytarkastukset (ainakin yksi) ovat pakollisia.
Tuo yhden vastaajan ehdottama tapa on ihan hyvä: kun työkaveri valittaa väsymystä, niin totea siihen, että hmmm, diabetes ainakin aiheuttaa väsymystä, onko se tutkittu sinulta?
No on todellakin epäsoveliasta, asia ei kuulu sulle, etkä sä OIKEASTI tiedä hänen asioistaan mitään vaikka selvästi kuvitteletkin tietäväsi.
Ällöttävä besserwisseri.
se on krooninen sairaus,ei siihen voi ite vaikuttaa.Tuurista kii kuka lihoo.
vai mitä selityksiä sitä tullutkaan tänä syksynä "asiantuntijoilta".
Sano vaan suoraan et oot liian läski jaksaaksesi ja ettet jaksa kuunnella valitusta siutä minkä itse aiheuttanu itselleen.Ja miten tuo jaksaa edes töitä tehdä??
Meillä on vähän vastaava tilanne työpaikalla. Työ on kiireistä (päivystys) ja tämä reilusti ylipainoinen ei jaksa tehdä työtä siinä määrin kuin muut. Hänet tietysti lasketaan normaalisti miehitykseen eli muille tulee enemmän työtä. Asiasta on puhuttu nyt esihenkilölle.
Tuo olisi esimiehen ja työterveyden asia ottaa puheeksi.